Edwin Snoek Posted 10 januari 2006 Report Share Posted 10 januari 2006 Natuurlijk heb je ook dweilen van grote versterker, maar dat zijn 'fout' ontworpen versterkers. Die hebben h Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 10 januari 2006 Report Share Posted 10 januari 2006 Ome Henk... wanneer je de hele tekst had gekwoot, dan had je ook de begin kwoot meegenomen. Je ontwijkt mijn (eerste) vraag Hans. Och... ik houdt wel van retorische vragen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 10 januari 2006 Report Share Posted 10 januari 2006 Beste, Maargoed als ik straks dus de lichtere 4BSST heb, ben ik dus benieuwd hoeveel verschil dat maakt. In feite dezelfde amp, zelfde ontwerp maar minder vermogen. Zal mij benieuwen of die dan veel sneller enzo is Ik zal mijn bevindingen hier noteren. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 10 januari 2006 Report Share Posted 10 januari 2006 Beste Hans, Vermogen zegt niets over "klankkwaliteit" maar soms heb je wel vermogen nodig om een bepaalde kwaliteit te halen. Mijn speakers zijn lastige belastingen, en die hebben heel veel power nodig. Ik zal ook niet ontkennen dat ik soms op live levels naar muziek luister, en dan wil ik nog steeds dat het oneindig en machtig klinkt. Ik heb nu for the time being een 80 watt accuphase op mijn systeem hangen. Dat begint te knijpen, er is geen controle en als ik nog eis verder duw schiet hij accuut in de beveiliging. Dat wil ik dus niet, en dat geknijp in geluid al helemaal niet. Mijn al zware 900 watt 7BSST monoblokken klinken veel sneller, dynamischer met een oneindige zwarte diepte en drive in het geluid. En jusit op hele achte levels klinken ze ook nog veel ebter dan de 80 watt accuphase. En ik wil die nieuwe monoblokken niet voor hun vermogen, maar omdat ik er heilig in geloof dat ze een statement in klankwaliteit hebben gemaakt. Groeten, Bas Hier kan ik het wel mee eens zijn. Mijn Omega's hebben ook de stroomziekte. Het gaat mijn om de kreet van Ivan10 die totaal nergens op slaat. Op normale speakers kun je beter je geld spenderen aan kleine dan aan grote versterkers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 10 januari 2006 Report Share Posted 10 januari 2006 Beste, Maargoed als ik straks dus de lichtere 4BSST heb, ben ik dus benieuwd hoeveel verschil dat maakt. In feite dezelfde amp, zelfde ontwerp maar minder vermogen. Zal mij benieuwen of die dan veel sneller enzo is Ik zal mijn bevindingen hier noteren. Groeten, Bas Je hebt ook kleine versterkers die helemaal niet snel zijn en klinken als een dweil. Het gros van de kleinere versterkers klinkt helemaal niet snel en gecontroleerd. Het zijn maar een paar merken zoals Naim en Creek bijvoorbeeld die 'snel' klinken. Maar die missen ook weer de kracht en controle van een grote versterker. Die drukken je niet in de bank. Het mooiste is de combinatie van een kleine versterker die snel in het hoog en midden klinkt, met de kracht en drive in het laag van een bakbeest. Groeten Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 10 januari 2006 Report Share Posted 10 januari 2006 Beste Edwin, Terwijl een Crown k2 relatief ook klein is, maar je wel letterlijk de bank in drukt. Wat het geheim achter dat soort laag precies is weet ik nog steeds niet. Ik weet wel dat sommige amps dat gewoon hebben en sommige niet. Bryston heeft dat ook, maar hoe ze dat voor elkaar krijge, ik weet niet. Ik weet wel van sommige experts dat ze oa. truukjes in de feedbackloop uithalen. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 10 januari 2006 Report Share Posted 10 januari 2006 Beste Edwin, Terwijl een Crown k2 relatief ook klein is, maar je wel letterlijk de bank in drukt. Wat het geheim achter dat soort laag precies is weet ik nog steeds niet. Ik weet wel dat sommige amps dat gewoon hebben en sommige niet. Bryston heeft dat ook, maar hoe ze dat voor elkaar krijge, ik weet niet. Ik weet wel van sommige experts dat ze oa. truukjes in de feedbackloop uithalen. Groeten, Bas Ha Bas Crown heb ik helaas nooit gehoord, ondanks de positieve verhalen. Ook de relatief kleine voeding die in de Crown zit met een buffer van 10.000 UF is ook niet veel te noemen, en toch schijnt het heel goed te gaan in het laag met veel vermogen. Het staat een beetje haaks tegenover de audiofiele wereld die graag superringkerntrafo's ziet en een batterij aan elco's Alhoewel Krell ook steeds meer over is gegaan op meerdere kleine elco's. Meerdere kleinere elco's geeft het laag veel meer snelheid en dynamiek. Ik heb hier bijvoorbeeld een NAD 319 staan. Daar zit een joekel van een ringkern in met 6 maal 4700 UF aan Nichicon Elo's {is relatief weinig}. De versterker is niet superaudiofiel, maar het laag is ongekend strak en gecontroleerd van deze versterker. dat is gewoon lachen als je hem ziet staan en dat laag hoort produceren. Maar dat ding geeft ook geen krimp. Hoe ze het toch doen. En dan sluit ik de Vincent er weer op aan, met z'n supervoeding, en dan is de kracht helemaal verdwenen. Het klinkt rond, traag, maar wel weer veel schoner dan de NAD. Maar toch heb ik dan liever het gecontroleerde geluidsbeeld met veel kracht, dan het typische Klasse A geluid, wat heel schoon klinkt. Terwijl dat vroeger bij mij heel anders was. Daar draaide alles om een zo schoon mogelijk geluidsbeeld. Ik ben nu aan het sparen voor een bakbeest, en zit te denken aan een Rotel RB 1090 of een Bryston voor en eind. Dat zijn voor mij nog betaalbare versterkers die goed gecontroleerd klinken en niet zo duur zijn dat je een bank moet beroven. Maar goed dat zie ik dan straks wel weer. Groeten Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 10 januari 2006 Author Report Share Posted 10 januari 2006 Natuurlijk heb je ook dweilen van grote versterker, maar dat zijn 'fout' ontworpen versterkers. Die hebben h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 10 januari 2006 Report Share Posted 10 januari 2006 Natuurlijk heb je ook dweilen van grote versterker, maar dat zijn 'fout' ontworpen versterkers. Die hebben h Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 januari 2006 Report Share Posted 10 januari 2006 Mijn voorversterker heeft een schaalverdeling in dB's. Deze staat meestal op - 21 dB. Wanneer hij op 0 dB staat levert hij z'n vermogen van ca 120W. De geluidsdruk is dan ca. 80dB (...) Beste Hans, Hangt het door de eindversterker afgegeven vermogen niet mede af van de aanpassing van de geluidsbron op de voorversterkeringang, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 11 januari 2006 Report Share Posted 11 januari 2006 Als ik een zaal vol verfriekte audiofielen wil laten schudden, dan sluit ik de Brystoncombinatie wel aan. Beste Spido, Ik denk toch dat je het merk Bryston wat te kort doet. Je doet voorkomen alsof het alleen goed genoeg is voor het douw en blaaswerk, en dat weerleg ik. Ik vind het juist een van de meest verfijnde en natuurlijkgetrouwe. Echter weet ik niet of jij een ST of een SST hebt. Dat laatste maakt nogal een wezenlijk verschil. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 11 januari 2006 Report Share Posted 11 januari 2006 Als ik een zaal vol verfriekte audiofielen wil laten schudden, dan sluit ik de Brystoncombinatie wel aan. Beste Spido, Vertel me eens, wanneer zou jij een hele zaal audiofielen willen laten schudden? Ik dacht dat dat Klaas Feenstra was die op pad was met een Bryston combi . ......Hey was het ook niet Klaas Feenstra die een Leak versterker had?...... hmm weird.. Schiet mij maar lek Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 januari 2006 Report Share Posted 11 januari 2006 Beste Bas, A-specifieke ervaringsannexatie en -adaptatie behoren tot mijn pathologische persoonlijkheidskenmerken, zo vertelde mijn psychotherapeut me. Zij worden veroorzaakt door een ongekend grote ego-zwakte. Erger nog: het ego ontbreekt geheel. Ik best Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 11 januari 2006 Report Share Posted 11 januari 2006 Als slechts 80 dB (gewogen?) de maximale geluidsdruk is die je uit 120 W weet te bereiken Precies, ik krijg bij een geleverd vermogen van 44 Watt per speaker (stereo opzet), een geluidsdruk van 92 dB(A). Hetgeen een gevaarlijk hoge geluidsdruk is. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 11 januari 2006 Report Share Posted 11 januari 2006 Spido, Is het nou toeval dat jij exact dezelfde versterkers hebt als Klaas Feenstra? Oh nee, jij geloofde niet in toeval toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 januari 2006 Report Share Posted 11 januari 2006 Spido, Is het nou toeval dat jij exact dezelfde versterkers hebt als Klaas Feenstra? Oh nee, jij geloofde niet in toeval toch? Beste Henrie, A-specifieke ervaringsannexatie en -adaptatie behoren tot mijn pathologische persoonlijkheidskenmerken, zo vertelde mijn psychotherapeut me. Zij worden veroorzaakt door een ongekend grote ego-zwakte. Erger nog: het ego ontbreekt geheel. Ik best Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 11 januari 2006 Report Share Posted 11 januari 2006 Of je nou bestaat of niet, fantasie heb je in ieder geval meer dan genoeg... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 januari 2006 Report Share Posted 11 januari 2006 Mijn voorversterker heeft een schaalverdeling in dB's. Deze staat meestal op - 21 dB. Wanneer hij op 0 dB staat levert hij z'n vermogen van ca 120W. De geluidsdruk is dan ca. 80dB (...) Beste Hans, Hangt het door de eindversterker afgegeven vermogen niet mede af van de aanpassing van de geluidsbron op de voorversterkeringang, Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 11 januari 2006 Report Share Posted 11 januari 2006 Hmmmm, tijdens een optreden van Isis -en Aereogramme ( ) in de bovenzaal van Paradiso heb ik voor het eerst een dB-meter aan het werk gezien. Datding stond op 100 dB. En dat was niet eens Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 11 januari 2006 Report Share Posted 11 januari 2006 zo vertelde mijn psychotherapeut me. Je moet ze ook niet allemaal geloven, spido. Luister liever naar psychiater, die heeft wat langer doorgestudeerd. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 12 januari 2006 Report Share Posted 12 januari 2006 Maximaal kom ik dus aan de 80 + 21 = 101 dB geluidsdruk (onvervormd). Ja dag en toedeloe. Onvervormd? Dat zal toch wel echt niet! Wat is dan het rendement van je speakers? Trouwens 101 dB(A) is een angstaanjagend hoog niveau. Voor semi-dove mensen misschien niet, maar ik stop mijn vingers in mijn oren...Goede genade. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 12 januari 2006 Report Share Posted 12 januari 2006 Hmmmm, tijdens een optreden van Isis -en Aereogramme ( ) in de bovenzaal van Paradiso heb ik voor het eerst een dB-meter aan het werk gezien. Datding stond op 100 dB. En dat was niet eens Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 januari 2006 Report Share Posted 12 januari 2006 Beste Hans, Begrijp ik nu goed dat de volumeregeling op jouw voorversterker praktisch een bereik heeft van 80 dB tot 101 dB? Kun je de muziek niet echt zacht zetten, als achtergrondmuziek bij een gesprek bijvoorbeeld? Als je bij ca. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 12 januari 2006 Report Share Posted 12 januari 2006 Dikke versterkers zijn best leuk. Vooral als je hobby luisteren naar dikke versterkers is. Voor mij geld dat ik daar wel eens op uitgeluisterd raak. Dan wil ik weer gewoon muziek luisteren. Als ik dan het geluid harder zet pakt het me nog steeds niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 12 januari 2006 Report Share Posted 12 januari 2006 Beste Hans, Begrijp ik nu goed dat de volumeregeling op jouw voorversterker praktisch een bereik heeft van 80 dB tot 101 dB? Kun je de muziek niet echt zacht zetten, als achtergrondmuziek bij een gesprek bijvoorbeeld? Als je bij ca. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts