uweslankheid Posted 22 november 2005 Report Share Posted 22 november 2005 Beste mensen, Ik heb een Rotel voorversterker RHA10 (van de Michi serie) waar ik erg tevreden mee ben. Er is alleen 1 ding waar ik me behoorlijk aan erger: Als ik op laag volume luister, klinkt het linker kanaal veel luider dan het rechter. Als ik vervolgens het volume verder open draai, zijn de kanalen weer (nagenoeg) gelijk). Ook is het lastig om met behulp van de afstandsbediening het volume op een laag luisterniveau te krijgen. Er is waarschijnlijk iets mis met de Alps potmeter. Mijn plaatselijke audiotechneut zegt echter 2 weerstandjes in te willen bouwen zodat de volume knop verder opengeschroeft dient te worden als ik zachtjes muziek wil luisteren. Kan ik dus gewoon met de afstandsbediening het geluid op een laag luisterniveau krijgen en heb ik ook geen last meer van balans verschil. Klopt dit wel? Krijg je geen dynamiek verlies met een weerstand ertussen gesoldeerd? Ik vraag dit omdat ik 2 jaar geleden eens een Rothwell Attenuator heb uitgeprobeerd. Deze signaal verzwakker verzwakt inderdaad het signaal maar OOK de dynamiek. Daarom heb ik ze toendertijd gelijk weggedaan. Wat kan ik nu het beste doen? Potmeter vervangen of weerstandjes laten solderen(met risico van dynamiek verlies)? Bedankt alvast! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 22 november 2005 Report Share Posted 22 november 2005 2 kleine weerstandtjes in serie solderen met de orginele potmeter is helemaal niet zo'n slecht idee. Sommige potmeters hebben een slechte gelijkloop met name in het begin. en/of zijn daar versleten doordat normaal de volumeknop slechts een klein beetje open hoeft te staan, voor normaal huiskamervolume... Meestal komt er toch al meer dan genoeg spanning uit een cd-speler 2volt t.o.v. een ingangsgevoeligheid die vaak 10x kleiner is dus 200mv Waardoor als de volumeknop op tienovertwaalf staat het maximum uitgangs vermogen geleverd wordt. Dus je kunt het volume nu alleen maar beter regelen en dynamiekverlies valt niet te verwachten En het mooiste is, zelfs als je twijfelt zo'n ingreep is relatief goedkoop... Een nieuwe potmeter kan altijd nog Oja ik heb ook een 24-stap's schakelaar in mijn versterker, die is wat slimmer dan een normale potmeter waardoor je tenminste fatsoenlijk e.e.a. kunt regelen en niet in het eerste stukje al burenruzievolume veroorzaakt. Dynamiekverlies heb ik niet Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
uweslankheid Posted 22 november 2005 Author Report Share Posted 22 november 2005 Dus je kunt het volume nu alleen maar beter regelen en dynamiekverliesvalt niet te verwachten Dus als je INtern een verzwakker aanbrengt heb je volgens jou geen dynamiek verlies? Wat is dan volgens jou de reden dat als je INtern een verzwakker aanbrengt, je er kwa geluid niet op achteruit gaat en als je, zoals ik geprobeerd heb, een EXterne (Rothwell) verzwakker aanbrengt(aan de tulp uitgang), er een enorm verlies aan dynamiek en ruimte optreedt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 23 november 2005 Report Share Posted 23 november 2005 Laat er een stappenschakelaar (attenuator) in zetten, beter dan de Alps. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 23 november 2005 Report Share Posted 23 november 2005 Laat er een stappenschakelaar (attenuator) in zetten, beter dan de Alps. Beste, Dat is het beste. Wat ook een mogelijk is is een spanningsdeling in de kabel, dus een weerstand in serie met het signaal en een naar de massa. Bevalt het niet dan kun je de kabel er gemakkelijk tussenuit halen. Of je moet er mee leren leven MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 23 november 2005 Report Share Posted 23 november 2005 Beste, Let ook zodra je weerstanden in serie gaat zetten heb je een behoorlijke waarde nodig om een aanzienlijke verzwakking te krijgen. Het nadeel is A dat je zo min mogelijk componenten in serie wil met je signaal en B dat je een filter creerd met de inganscapaciteit. Dan kun je de verzwakking nog beter doorvoeren in de feedbackloop van de ingangsbuffertrap. Of zelfs Unity gain schakelen als de schakeling dat aankan. Beter is inderdaad de potmeter te vervangen. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 23 november 2005 Report Share Posted 23 november 2005 Dus je kunt het volume nu alleen maar beter regelen en dynamiekverliesvalt niet te verwachten Dus als je INtern een verzwakker aanbrengt heb je volgens jou geen dynamiek verlies? Wat is dan volgens jou de reden dat als je INtern een verzwakker aanbrengt, je er kwa geluid niet op achteruit gaat en als je, zoals ik geprobeerd heb, een EXterne (Rothwell) verzwakker aanbrengt(aan de tulp uitgang), er een enorm verlies aan dynamiek en ruimte optreedt? Dit is een goedkope truuk voor dit soort problemen een nieuwe potmeter is natuurlijk beter en 24 of 48 stapensregelaar is veel mooier. Maar die moet maar net passen, die dingen zijn meestal vrij groot. Een externe regelaar is weer een ander verhaal, dat heeft feitelijk niets met het probleem te maken, maar creeert mogelijk een ander probleem. Dat de uitgangsimpedantie van de versterker<=> potmeter <=> ingangsimpedantie van het apparaat CD-speler, tuner etc etc etc niet klopt. Het verbaast me dus niks, dat alle "leven" uit de muziek is. Ik zou dus eerst die 2 weerstandjes proberen, aan jouw de keus. Vriendelijk groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
uweslankheid Posted 23 november 2005 Author Report Share Posted 23 november 2005 Bedankt voor de reacties! Als diegene de weerstandjes ertussen heeft gezet en het bevalt niet, kan ik dat nog teniet doen door de weerstandjes te verwijderen? Of krijg je dan sowieso een soort van "gesoldeerde kabelbreuk" met risico op dynamiek verlies? Let wel : Ik ben niet zo'n techneut ,maar ik wil graag veel leren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 24 november 2005 Report Share Posted 24 november 2005 Bedankt voor de reacties! Als diegene de weerstandjes ertussen heeft gezet en het bevalt niet, kan ik dat nog teniet doen door de weerstandjes te verwijderen? Of krijg je dan sowieso een soort van "gesoldeerde kabelbreuk" met risico op dynamiek verlies? Let wel : Ik ben niet zo'n techneut ,maar ik wil graag veel leren... Kort antwoord: Ja, als de man of vrouw in questie kan solderen kunnen die weerstandjes er altijd weer tussen uit. Succes met je mooie versterker, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
uweslankheid Posted 9 december 2005 Author Report Share Posted 9 december 2005 De weerstandjes zijn er inmiddels ingesoldeerd. Het resultaat is verbluffend! Nu kan ik ook weer eens met de afstandsbediening het geluid op fluisterniveau zetten met een goede gelijkloop van de kanalen! Dynamiek verlies is niet opgetreden! Waarschijnlijk moet alleen de potmeter vervangen gaan worden omdat het linker kanaal af en toe wegvalt. Dit was eigenlijk een oud euvel wat nu weer is teruggekomen Als ik de voorv optil of even aan de volume knop morrel( of eigenlijk, flink rammel), gaat het linker kanaal kraken en komt er daarna weer even normaal geluid uit. Ik ga er vanuit dat dit aan de potmeter ligt Nu heb ik een mail naar Rotel gestuurd of ze deze potmeters nog kunnen bestellen. Kreeg ik het volgende mailtje terug: Geachte heer Uwe, Het onderdeelnummer van deze potmeter is : C4410A02, en kost +/- Euro 300,-, en zou besteld moeten worden. Het gaat hierom een meervoudig dubbelzijdig uitgevoerde 20k Alps potmeter met motorsturing. Technisch gesproken kunt u iedere dubbele 20k potmeter gebruiken, echter komt dan wel de volumeregeling via de afstandsbediening te vervallen. Het kan ook een gedoe worden met draadjes...., verder advies in het veranderen van Rotel apparatuur wordt helaas niet verstrekt. Een gewone potmeter van Alps met motorsturing kost toch ongeveer 35 euro? Is deze misschien speciaal omdat er ook een balansregeling opzit? Die gebruik ik toch niet... Op www.schuro.de heb ik even gesnuffeld. Welke potmeter moet ik nu nemen? Een stappenmeter is geen optie ivm luiheid van mijn kant(opstaan om volume te regelen) Bedankt alvast! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts