kooro Posted 23 november 2005 Report Share Posted 23 november 2005 Hallo, Ik heb een vraag. M'n sansui versterker geeft een impedantie van 8-16 Ohm. Ik wil er boxen op aansluiten van 4-8 Ohm. Mijn vraag is of ik in serie met de speakers een weerstand kan plaatsen van b.v 4,7 Ohm en 10 Watt? Wat gebeurd er dan met de kwaliteit van het geluid? Bijvoorbaat dank, Kooro Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 november 2005 Report Share Posted 23 november 2005 Als je een weerstand in serie zet met je speakers, dan daalt de dempingsfactor van je versterker (en behoorlijk ook!). Gevolg is/kan zijn dat het laag niet strak is. Bovendien moet je je versterker behoorlijk veel verder uitsturen dan zonder weerstand, omdat er nu een behoorlijk deel van het muzieksignaal over de weerstand valt. Dit laatste hoeft op zich geen probleem te zijn. De belasting van de versterker wordt lager door zo'n extra weerstand, dus wat dat betreft hoef je nergens bang voor te zijn. Maar goed, om kort te gaan: ik zou het niet doen. Een speaker met een impedantie tussen 4 en 8 Ohm moet gewoon door iedere willekeurige versterker aangestuurd kunnen worden. Of het moet een buizenversterker van een paar wat zijn, dan zou het kunnen dat die er wat moeilijkheden mee heeft. Maar normaal gesproken niet. Ik zou dan ook gewoon de speaker rechtstreeks op de versterker aansluiten en de weerstand weglaten. Die doet meer kwaad dan goed volgens mij. Oh ja, en als je versterker het echt niet aankan, dan hoor je dat snel genoeg. Dan gaat ie namelijk clippen, en dat hoor je duidelijk, vooral als vervorming in het hoog. In dat geval zou je het beste of andere speakers kunnen zoeken, of een andere versterker die je speakers wel aan kan sturen. Maar ik denk dat dit niet gebeurd als je niet constant met het volume op oorlogssterkte wil luisteren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kooro Posted 23 november 2005 Author Report Share Posted 23 november 2005 Bedankt zover. Ik hoef me dus geen zorgen te maken. Alleen heb ik verkeerde informatie geleverd. M'n versterker heeft een impedantie van 8-16 Ohm. Eerder had ik 6-8 Ohm staan. Blijft jou verhaal na deze wijziging nog gelden ? B.V.D. Kooro Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 november 2005 Report Share Posted 23 november 2005 Bedankt zover. Ik hoef me dus geen zorgen te maken. Alleen heb ik verkeerde informatie geleverd. M'n versterker heeft een impedantie van 8-16 Ohm. Eerder had ik 6-8 Ohm staan. Blijft jou verhaal na deze wijziging nog gelden ? B.V.D. Kooro Ja, lijkt me wel. Op mijn versterker staat ook dat ie alleen geschikt is voor een paar speakers van 8 Ohm, of voor 2 paar speakers (tegelijkertijd) van 16 Ohm. Nou zijn mijn speakers ook 8 Ohm, maar ja, dat zegt niet zo heel veel. Het kan best zijn (en het is waarschijnlijk ook zo) dat de impedantie van mijn speakers onder de 8 Ohm daalt bij bepaalde frequenties (waarschijnlijk lage frequenties). Ik heb alleen geen idee hoe het impedantieverloop van mijn speakers is, omdat ik daar geen info over kan vinden. Maar het maakt eigenlijk ook niet zoveel uit, want als het goed klinkt, dan is het goed. En ik vind het prima klinken. Bovendien is mijn versterker nog redelijk stabiel ook. Bij 8 Ohm levert hij maximaal 95W en bij 4 Ohm levert hij 155W. Een volledige stabiele versterker zou het vermogen bij 4 Ohm verdubbelen t.o.v. het vermogen bij 8 Ohm, dus dan zou mijn versterker eigenlijk 190W moeten leveren bij 4 Ohm. Daar zit ie niet zo heel ver vandaan. Voor de meeste speakers is dit stabiel genoeg. En het is ook meer dan genoeg vermogen. Verder dan de helft draai ik m'n versterker nooit open. En zelfs dan staat het al knetterhard... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 23 november 2005 Report Share Posted 23 november 2005 Mijn vraag is of ik in serie met de speakers een weerstand kan plaatsen van b.v 4,7 Ohm en 10 Watt? Zoals Henri al heefd uitgelegd zijn weerstanden geen echte optie. Een andere mogelijkheid is een soort trafo te gebruiken om de impedantie van je speakers te verhogen, een zgn autoformer. Zie bijvoorbeeld: http://www.zeroimpedance.com/ met een beetje zoeken zijn er vast ook wel betaalbare alternatieve autoformers te vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kooro Posted 25 november 2005 Author Report Share Posted 25 november 2005 Hoi, Ik heb het gewoon aangesloten en het werkt tot nu toe prima . Bedankt voor de adviezen. Gr. Kooro. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts