Jump to content

De versterker

Edwin Snoek
 Share

Recommended Posts

Zelfs relatief goedkope luidsprekers krijg je aan het klinken met een goede krachtige stabiele versterker.

Boekenplankluidsprekers krijgen ineens fundament en kracht met een goede versterker.

Een goede versterker geeft druk, drive en controle op nagenoeg elke luidspreker en duwt je in de bank als het moet. :D Het draagt als het ware het hele audiosysteem.

Een goede versterker is de basis van elke audiosysteem. Is de versterker niet goed, dan zal het eigenlijk ook nooit wat worden.

De CD-speler is belangrijk en de luidsprekers natuurlijk ook, maar zonder goede krachtige en stabiele versterker heeft het geluid geen fundament, kracht en controle.

En daarom hou ik ook zo van versterkers. B)

En van de binnenkant van versterkers raak ik al net zo opgewonden als van het geluid. En dan die elco's, dikke trafo's en koelprofielen, transistoren, prachtig gewoon. B)

Kortom, je kunt zeggen dat ik een echte versterkerfreak ben. :D

De rest is eigenlijk maar bijzaak en geeft niet de kick die een versterker wel kan geven.

De versterker rulezzz B):D

ml333power.jpg

vincent3.jpg:wub:

Groeten

Edwin

Hoi Edwin,

Hier nog zo'n prachtexemplaar:

47labsampdac.jpg

:)

Heel fijn dat je zo enthousiast bent over versterkers.

Volgens sommigen is het echter de bron die allesbepalend is, onder het motto van;

"Wat er bij de bron mis gaat, kan de beste versterker in de wereld niet goed maken!".

Volgens mijn ervaring is echter de akoestiek van de ruimte die bepaalt of een audiosysteem mooi muziek kan reproduceren of niet!

Alles draagt weliswaar z'n steentje bij, maar versterkers die zoveel kosten als een klein autootje en meer wegen dan jezelf.... Echt niet nodig.

Met vriendelijke groet,

Erjee.

Volgens sommigen is het echter de bron die allesbepalend is, onder het motto van;

"Wat er bij de bron mis gaat, kan de beste versterker in de wereld niet goed maken!".

Beste Erjee.

Dat is waar wat je zegt, maar een goedkope CD-speler klinkt vaak al erg goed. Daar kun je heel ver mee gaan in een audioset. Bijv een goedkope Harman Kardon of Marantz klinkt al er goed. De meeste goedkope versterkers vind ik niet echt goed klinken. Die kunnen geen fundament en kracht neerzetten, maar vaak wel levendigheid en detail.

Ik sta ook meestal versteld hoe een krachtige stabiele versterker goedkope luidsprekers kunnen laten klinken als bijzondere audiofiele luidsprekers. Een goede versterker haalt ook veel kleuring en oncontrole weg uit het geluidsbeeld. Zelfs goedkope B&W of Missions kunnen bijzonder goed klinken als je ze goed aanstuurt.

47labsampdac.jpg

De 47 Labs schijnt goed te klinken volgens velen, maar dan wel in combinatie met de eigen breedbandige Labs luidsprekers.

Zelfs ben ik niet zo gecharmeerd over de binnenzijde van de Labs. En dan druk ik me nog iets voorzichtig uit. :D

Maar als ie goed klint, dan is ie goed. B)

Groeten

Edwin

Leuke versterker, Erjee! :P

Ik ben het met Edwin eens dat een versterker erg belangrijk is. Toch ben ik van mening dat de bron het belangrijkste is. En daarmee sta ik dan ook meer aan Erjee's kant. Doorgeredeneerd kun je zeggen dat alles even belangrijk is en dat een systeem klinkt als de zwakte schakel. En wat een cd-speler fout doet, kan nergens anders meer goedgemaakt worden.

Laat ik mijn gedachten zo verwoorden:

Ik heb liever een NAD C320BEE versterker (E 399) gecombineerd met een megagoede cd-speler dan dat ik een NAD C521BEE cd-speler (E 399) heb met een dijk van een versterker erachter.

B)

Dan heb ik het toch echt liever andersom. De 320BBE is echt niet slecht, maar dan toch liever een superversterker met een iets mindere CD-speler. :)

Maarja, meningen verschillen nou eenmaal. :)

Groeten

Edwin

100%, Edwin Snoek!

100%

;)

Zelfs relatief goedkope luidsprekers krijg je aan het klinken met een goede krachtige stabiele versterker.

[...]

De CD-speler is belangrijk en de luidsprekers natuurlijk ook, maar zonder goede krachtige en stabiele versterker heeft het geluid geen fundament, kracht en controle.

ik kan het hier niet echt mee eens zijn. Als een (conventionele) speaker niet optimaal aan te sturen is met een modaal versterkertje (pak'mbeet 30 watt, demping ~20) zitten er gewoon (conceptuele) fouten in het luidspreker ontwerp!

Helaas is het dan ook nog eens zo dat de luidspreker, en diens interactie met de aanwezige akoustiek, zowiezo de zwakste schakel in de keten is. Dus alle investeringen in monsteramps ten spijt het wordt nooit beter dan je speaker.

t.a.v. monsteramps, stabiliteit en lineariteit vind ik het volgende artikel nog steeds zeer interessant, met name het tweede deel:

http://www.atma-sphere.com/papers/myth.html

Gek he. Ik heb heel vroeger geleerd dat de versterker de belangrijkste bron is. Nog meer dan luidsprekers. Ik heb zelfs geleerd dat dat je speakers van 10 watt (bijvoorbeeld) op een stabiele versterker van 100 watt kan zetten en ook nog hard kan draaien ermee. Een luidspreker gaat alleen kapot door de vervorming ervan en dus niet het aantal watt wat er doorheen wordt gestuurd.

Een speaker kan toch niet zien of het muzieksignaal vervormd is of niet? Of bedoel je dat niet? Een speaker gaat dan ook gewoon kapot doordat ie teveel vermogen (of eigenlijk energie) voor z'n kiezen krijgt. Het gaat daarbij natuurlijk om het gemiddelde vermogen. Het kan natuurlijk zo zijn dat een vervormd signaal een zwaardere belasting is voor een speaker, maar dan komt dat doordat het gemiddelde vermogen hoger is dan bij het niet-vervormde signaal. Naar de stand van de volumeknop kijken heeft daarbij niet zoveel zin...

Beste,

Ik ben het met Edwin eens. Ik vergelijk het met distributie van water (en water en pijleidingen zijn altijd een goede vergelijking met spanning en stroom).

Je kunt nog zulke goede sluizen, kanalen etc hebben, je hebt er niets aan als de pomp niet goed is. ;)

Hoe verder de sluis open gaat staan (impedantie speaker) hoe meer de pomp moet pompen (amp).

Groeten,

Bas

Beste,

Een speaker kan WEL zien of een signaal vervormd is of niet.

Als een versterker gaat clipen loopt ie tegen de voedingspanning aan. Sinusvormige golven worden afgetopt en we krijgen blokgolf achtige gelijkspannings deeltjes naar de speaker toe. Veel tweeters hebben een condensator gebasseerd filter. Een condensator laat wisselspanning door gelijkspanning niet. Wat gebeurd er als de versterker gelijkspannings achtige componenten uitstuurd? Juist die gaan dus naar de tweeter. Daarom kan je versterker in feite niet zwaar genoeg zijn. Een vervormende speaker horen mensen vaak eerder dan een clippende versterker.

Groeten,

Bas

[...]

Je kunt nog zulke goede sluizen, kanalen etc hebben, je hebt er niets aan als de pomp niet goed is. ;)

Hoe verder de sluis open gaat staan (impedantie speaker) hoe meer de pomp moet pompen (amp).

Sorry Bas,

maar ik ben het niet met je analogie eens, of laat ik het anders stellen, ze zou er volgens mij zo uit moeten zien:

de luidspreker is de pomp en de versterker de aandrijving van de pomp. Als je pomp "slecht" ontworpen is en inefficient zul je zware motoren nodig hebben. Is de pomp "goed" kun je met een lichte motor toe. In beide gevallen zal er evenveel water vloeien.

Aan welke van de twee situaties geef je de voorkeur?

Beste,

Als een versterker gaat clipen loopt ie tegen de voedingspanning aan. Sinusvormige golven worden afgetopt en we krijgen blokgolf achtige gelijkspannings deeltjes naar de speaker toe. Veel tweeters hebben een condensator gebasseerd filter. Een condensator laat wisselspanning door gelijkspanning niet. Wat gebeurd er als de versterker gelijkspannings achtige componenten uitstuurd? Juist die gaan dus naar de tweeter. Daarom kan je versterker in feite niet zwaar genoeg zijn. Een vervormende speaker horen mensen vaak eerder dan een clippende versterker.

Groeten,

Bas

Ben ik het niet helemaal mee eens. Het klopt dat de tweeter bij een clippende versterker het (te) zwaar krijgt en kapot kan gaan. Maar daarmee kun je nog niet zeggen dat een speaker kan 'zien' of het signaal vervormd is. Misschien ben je wel blokgolven aan het testen... ;) Daarbij krijgt de tweeter ook het meeste vermogen voor z'n kiezen en kan daarbij dus ook stuk gaan maar toch is het geen vervormd signaal dat je aanbiedt. Maar dat heeft er meer mee te maken dat de tweeter minder vermogen aankan dan een woofer.

Daarom vind ik het eigenlijk ook raar dat er voor de speaker als geheel een maximaal vermogen wordt opgegeven. Het ligt er eigenlijk maar net aan welk deel van de speaker dat vermogen voor z'n kiezen krijgt. Een tweeter gaat nou eenmaal sneller stuk dan een woofer. En dat terwijl een tweeter ook nog veruit het grootste frequentiegebied verwerkt...

Beste,

Groeten,

Bas

Ben ik het niet helemaal mee eens. Het klopt dat de tweeter bij een clippende versterker het (te) zwaar krijgt en kapot kan gaan. Maar daarmee kun je nog niet zeggen dat een speaker kan 'zien' of het signaal vervormd is. Misschien ben je wel blokgolven aan het testen... ;) Daarbij krijgt de tweeter ook het meeste vermogen voor z'n kiezen en kan daarbij dus ook stuk gaan maar toch is het geen vervormd signaal dat je aanbiedt. Maar dat heeft er meer mee te maken dat de tweeter minder vermogen aankan dan een woofer.

Daarom vind ik het eigenlijk ook raar dat er voor de speaker als geheel een maximaal vermogen wordt opgegeven. Het ligt er eigenlijk maar net aan welk deel van de speaker dat vermogen voor z'n kiezen krijgt. Een tweeter gaat nou eenmaal sneller stuk dan een woofer. En dat terwijl een tweeter ook nog veruit het grootste frequentiegebied verwerkt...

Beste Henrie,

Jij hebt ook wel gelijk. Een speaker ziet niets natuurlijk. Maar over het algemeen kort gezegd is het de enrgie in het clipsignaal waardoor de tweeter (de spoel) doorbrand.

Groeten,

Bas

[...]

Sorry Bas,

maar ik ben het niet met je analogie eens, of laat ik het anders stellen, ze zou er volgens mij zo uit moeten zien:

de luidspreker is de pomp en de versterker de aandrijving van de pomp. Als je pomp "slecht" ontworpen is en inefficient zul je zware motoren nodig hebben. Is de pomp "goed" kun je met een lichte motor toe. In beide gevallen zal er evenveel water vloeien.

Aan welke van de twee situaties geef je de voorkeur?

Hoi Speed7,

Ik ga helemaal met je denkbeeld mee. :cool2:

Graag zou ik daar nog de volgende nuancering in willen aanbrengen;

Je hebt niets aan nog zo'n goeie pomp of motor van de pomp als het water in een reservoir (luisterkamer) terecht komt die geen raad weet met al dat water (=> slechte akoestiek).

Nog erger; als je reservoir zo gemaakt is dat zich de (motor van de) pomp bewusteloos moet werken om de ruimte maar gevuld te krijgen met water (geluid)door een teveel aan demping demping of "fouten" in het speakerontwerp,

wordt je gedwongen om die inefficiency te compenseren met NOG grotere, duurdere en zwaardere pompen...

Een visieuse circel, als het ware.

:(

• 2 weeks later...
ik kan het hier niet echt mee eens zijn. Als een (conventionele) speaker niet optimaal aan te sturen is met een modaal versterkertje (pak'mbeet 30 watt, demping ~20) zitten er gewoon (conceptuele) fouten in het luidspreker ontwerp!

Ik ben het hier ook mee eens.

Daarnaast is het tegenwoordig moelijk om een slechte versterker te ontwerpen, als je gebruik maakt van geintergeerde versterker IC's. zelfs met bijvoorbeeld met een relatief goedkope lm3886 poweropamp kun je een uitstekende versterker maken. Imho zit er ook niet bijster veel verschil tussen verschillende versterkers, zolang aan een aantal minium eisen wordt voldaan. Zelfde geld voor cd/dvd spelers.

Een goede luidspreker ontwerpen is op dit moment complexer. Hoe deze luidspreker in een bepaalde ruimte klinkt hangt af van enorm veel variabelen. Daarom ben ik ook van mening dat de luidspreker en de akoustiek voor een zeer groot gedeelte bepalend is hoe het uiteindelijk klinkt. De bron en de versterker zijn IMHO veel minder belangrijk, omdat deze tegenwoordig bijna allemaal van een kwalitatief goede kwaliteit zijn.

Ik ben het hier ook mee eens.

Daarnaast is het tegenwoordig moelijk om een slechte versterker te ontwerpen, als je gebruik maakt van geintergeerde versterker IC's. zelfs met bijvoorbeeld met een relatief goedkope lm3886 poweropamp kun je een uitstekende versterker maken. Imho zit er ook niet bijster veel verschil tussen verschillende versterkers, zolang aan een aantal minium eisen wordt voldaan. Zelfde geld voor cd/dvd spelers.

Een goede luidspreker ontwerpen is op dit moment complexer. Hoe deze luidspreker in een bepaalde ruimte klinkt hangt af van enorm veel variabelen. Daarom ben ik ook van mening dat de luidspreker en de akoustiek voor een zeer groot gedeelte bepalend is hoe het uiteindelijk klinkt. De bron en de versterker zijn IMHO veel minder belangrijk, omdat deze tegenwoordig bijna allemaal van een kwalitatief goede kwaliteit zijn.

Neem van mij aan dat je om een goede versterker te ontwikkelen meer kennis nodig hebt dan om een goede speaker te bouwen.

Dit uitgaande van het feit dat alle onderdelen ingekocht gaan worden.

Bij middelmatige versterkers en middelmatige luidsprekers is dit nog steeds zo..... :rolleyes:

Imho zit er ook niet bijster veel verschil tussen verschillende versterkers, zolang aan een aantal minimum eisen wordt voldaan.

Een goede luidspreker ontwerpen is op dit moment complexer

De bron en de versterker zijn IMHO veel minder belangrijk, omdat deze tegenwoordig bijna allemaal van een kwalitatief goede kwaliteit zijn

Hee, ...ik heb een exact tegenover gestelde ervaring/mening.

Ik heb door de jaren heen al veel versterkers en luidsprekers gehad en vond de verschillen tussen versterkers vaak minstends zo groot als tussen de speakers.

Goede luidsprekers hoeven imho geen fortuin te kosten en kunnen heel simpel zijn qua ontwerp. (vaak zelfs hoe simpeler, hoe beter)

Vaak weten veel mensen niet hoe goed goedkope speakers kunnen klinken,

omdat deze worden aangesloten op 'n versterker uit diezelfde prijsklasse.

Welke minimum voor versterkers bedoel je ?

Alco

Imho zit er ook niet bijster veel verschil tussen verschillende versterkers, zolang aan een aantal minimum eisen wordt voldaan.

Een goede luidspreker ontwerpen is op dit moment complexer

De bron en de versterker zijn IMHO veel minder belangrijk, omdat deze tegenwoordig bijna allemaal van een kwalitatief goede kwaliteit zijn

Hee, ...ik heb een exact tegenover gestelde ervaring/mening.

Ik heb door de jaren heen al veel versterkers en luidsprekers gehad en vond de verschillen tussen versterkers vaak minstends zo groot als tussen de speakers.

Goede luidsprekers hoeven imho geen fortuin te kosten en kunnen heel simpel zijn qua ontwerp. (vaak zelfs hoe simpeler, hoe beter)

Vaak weten veel mensen niet hoe goed goedkope speakers kunnen klinken,

omdat deze worden aangesloten op 'n versterker uit diezelfde prijsklasse.

Welke minimum voor versterkers bedoel je ?

Alco

Hier ben ik het dus mee eens....

Helaas vinden veel mensen een luidspreker pas goed wanneer hij ook goed en diep laag produceerd. Ik hoor graag een fullrange speaker, maar voor de muziekbeleving is laag minder van belang.

Een goede versterker zorgt dat er leven in de muziek komt en dat er een natuurlijke presentatie is. Vaak is er live n.l. ook weinig diep laag en sprankelend hoog. Openheid en drive is er echter altijd wel....