Jump to content

De versterker

Edwin Snoek
 Share

Recommended Posts

ook met versterkers is het maar gerommel in de marge,

de kans op verschillen is wel groter dan bij cd-spelers,

toch kan een goedkope sony versterker net zo mooi klinken als een dure audiofiele ingepakte ringkerntrafo met blauwe elco's.

ik overweeg dan ook om mijn MF weg te doen en de KODA er voor in de plaats te zetten.

zeker nu ik geen esl's meer binnen zet. ;)

ook met versterkers is het maar gerommel in de marge,

Hallo vriendelijke vogel , bij het lezen van dezen post , realiseer ik mij dat er aan U een groot vrijwilliger aan den plaatselijke brandweer verloren is gegaan. ;)

Dat zijn toch (latente) pyromanen? :rolleyes:

Goede luidsprekers hoeven imho geen fortuin te kosten en kunnen heel simpel zijn qua ontwerp. (vaak zelfs hoe simpeler, hoe beter)

Vaak weten veel mensen niet hoe goed goedkope speakers kunnen klinken,

omdat deze worden aangesloten op 'n versterker uit diezelfde prijsklasse.

Helemaal met je eens Alco, en snij je precies het punt aan dat bij relatief goedkope luidsprekers vaak ook een goedkope versterker aangesloten is. Men heeft vaak ook het idee dat het niet loont om een goede versterker op een paar relatief goedkope luidsprekers aan te sluiten en dus bezuinigt men daarop. Alsof er een soort van verhouding bestaat tussen versterker en luidsprekers. Een goede versterker doet elke luidspreker veel beter klinken. Ik moest er soms gewoon om lachen hoe een paar kleine B&W's of Missions {zuiltjes} klonken als ware high-end luidsprekers, zonder een sprankje van kleuring in het geluidsbeeld. En dan ook nog eens de kracht die uit die kleine speakers komt. Prachtig gewoon :)

De kunst voor mij is alleen om een versterker te vinden die heel levendig klinkt en gedetailleerd, in combinatie met drive, kracht en controle, die als het ware de luidsprekers een superfundament geven. Ik bedoel dan geen aangedikt laag, maar heel strak met veel druk, alsof je soms in de bank geduwd wordt. :D

Maar dan zonder een spoortje oncontrole of kleuring. Dus geen disco-geluid. :)

Er zijn genoeg grote beesten van versterkers te koop, maar ze klinken vaak zo traaaaaaaaag en ingetogen, alsof ze achter de CD-speler aanhobbelen en dan vaak ook nog eens heel erg ingetogen in het midden {laidback}.

De combinatie van snel, levendig en controle is heel moeilijk te vinden. Zoek je een snelle gedetailleerde versterker, dan zijn het meestal de kleinere versterkers. En zoek je een versterker met kracht en controle, dan mis je weer het snelle levendige geluidsbeeld. Op de

Welke minimum voor versterkers bedoel je ?

Nou, ik bedoelde eigenlijk dat de versterker specificaties voldoende zijn. Bijvoorbeeld een voldoende vlak freq. bereik, redelijk lage vervorming, voldoende kanaalscheiding, goede impuls response etc. Ook goedkopere versterkers en sommige minisetjes zijn kwalitatief goed.

Overigens zeg ik niet dat er geen verschil tussen versterkers zit. Tussen mijn s.e el84 buizenversterkertje en een geintregeerde zelfbouw versterker zat een duidelijk verschil. Ook in specificaties, de buizenversterker had een minder linear freq. verloop ( niet geweldige uitgangstrafo's) het vermogen was een factor 10 lager, vervorming lag een stuk hoger etc. Ik beweer alleen zolang de specificaties redelijk dicht bijelkaar liggen, de verschillen klein zijn.

Nou, ik bedoelde eigenlijk dat de versterker specificaties voldoende zijn. Bijvoorbeeld een voldoende vlak freq. bereik, redelijk lage vervorming, voldoende kanaalscheiding, goede impuls response etc. Ook goedkopere versterkers en sommige minisetjes zijn kwalitatief goed.

Deze specs zeggen mij echter weinig/niets over de uiteindelijk klank.

Ik heb hier nog een HVT blad liggen uit 1993 waarin 6 verschillende geintegreerde versterkers werden getest, die in grote lijnen in dezelfde prijscategorie zaten.

(waaron ONIX OA21, Marantz PM80, Duson PA50, Linn Majik, AMC3030, en een Music Fidelity A1)

De MF 'David' (laatste versie van de A1) scoorde het beroerste van allen qua specs en meetcijfers, maar klankmatig stak ie met kop en schouders boven de rest uit.

quote: "Meettechnisch is ie een ramp, maar waar gaat 't uiteindelijk om: ...goede meetcijfers of een goede klank!"

Goede luidsprekers hoeven imho geen fortuin te kosten en kunnen heel simpel zijn qua ontwerp. (vaak zelfs hoe simpeler, hoe beter)

Vaak weten veel mensen niet hoe goed goedkope speakers kunnen klinken,

omdat deze worden aangesloten op 'n versterker uit diezelfde prijsklasse.

Helemaal met je eens Alco, en snij je precies het punt aan dat bij relatief goedkope luidsprekers vaak ook een goedkope versterker aangesloten is. Men heeft vaak ook het idee dat het niet loont om een goede versterker op een paar relatief goedkope luidsprekers aan te sluiten en dus bezuinigt men daarop. Alsof er een soort van verhouding bestaat tussen versterker en luidsprekers. Een goede versterker doet elke luidspreker veel beter klinken. Ik moest er soms gewoon om lachen hoe een paar kleine B&W's of Missions {zuiltjes} klonken als ware high-end luidsprekers, zonder een sprankje van kleuring in het geluidsbeeld. En dan ook nog eens de kracht die uit die kleine speakers komt. Prachtig gewoon :)

De kunst voor mij is alleen om een versterker te vinden die heel levendig klinkt en gedetailleerd, in combinatie met drive, kracht en controle, die als het ware de luidsprekers een superfundament geven. Ik bedoel dan geen aangedikt laag, maar heel strak met veel druk, alsof je soms in de bank geduwd wordt. :D

Maar dan zonder een spoortje oncontrole of kleuring. Dus geen disco-geluid. :)

Er zijn genoeg grote beesten van versterkers te koop, maar ze klinken vaak zo traaaaaaaaag en ingetogen, alsof ze achter de CD-speler aanhobbelen en dan vaak ook nog eens heel erg ingetogen in het midden {laidback}.

De combinatie van snel, levendig en controle is heel moeilijk te vinden. Zoek je een snelle gedetailleerde versterker, dan zijn het meestal de kleinere versterkers. En zoek je een versterker met kracht en controle, dan mis je weer het snelle levendige geluidsbeeld. Op de

denk je?

wat zou er nog meer mis kunnen gaan dan?

ik denk dat een versterker met een stabiele voeding en ruim voldoende vermogen het beste is wat er bestaat.

en zo'n versterker hoeft niet duur te zijn.

Nou, 'mis' gaan zou ik niet willen zeggen, maar de keuze van bepaalde componenten binnenin de versterker, het e.v.t weglaten van bepaalde componenten, de kwaliteit van de volumepotmeter, de signaalweg zijn allemaal ingredienten die hun invloed (kunnen) hebben op de uiteindelijke klank/kwaliteit.

Ik ben 't met je eens dat zo'n versterker geen vermogen hoeft te kosten.

Als ik als voorbeeld neem: De Unison Research Unico, of een Van Medevoort MA222. Beiden op zich prima versterkers, met ruim voldoende vermogen en een heel aardige voeding.

Toch klinken die 2 weer heel anders dan bijvoorbeeld een geintegreerde Naim of een Sonneteer.

Wat beter of slechter is, is denk ik meer een kwestie van persoonlijk klank-voorkeur. :)

denk je?

wat zou er nog meer mis kunnen gaan dan?

ik denk dat een versterker met een stabiele voeding en ruim voldoende vermogen het beste is wat er bestaat.

en zo'n versterker hoeft niet duur te zijn.

Nou, 'mis' gaan zou ik niet willen zeggen, maar de keuze van bepaalde componenten binnenin de versterker, het e.v.t weglaten van bepaalde componenten, de kwaliteit van de volumepotmeter, de signaalweg zijn allemaal ingredienten die hun invloed (kunnen) hebben op de uiteindelijke klank/kwaliteit.

Ik ben 't met je eens dat zo'n versterker geen vermogen hoeft te kosten.

Als ik als voorbeeld neem: De Unison Research Unico, of een Van Medevoort MA222. Beiden op zich prima versterkers, met ruim voldoende vermogen en een heel aardige voeding.

Toch klinken die 2 weer heel anders dan bijvoorbeeld een geintegreerde Naim of een Sonneteer.

Wat beter of slechter is, is denk ik meer een kwestie van persoonlijk klank-voorkeur. :)

De Unison is v

Een klassieke discussie waar ik nooit denk uit te geraken... Ik had een goede (maar modale) jvc cd speler (tweedehands voor een habbekrats gekocht) vervangen door een "high end" rotel speler maar eerlijk gezegd, het verschil is heel miniem. Een upgrade van mijn luidsprekers was een heel ander verhaal, dat was onmiddelijk een andere dimensie. Zozeer dat ik een betere versterker nodig had om ze volledig tot hun recht te laten komen. Een xmaal duurdere versterker dus die inderdaad het beste uit de luidsprekers naar voren brengt. Alhoewel, met een andere set (gelijkaardige) luidsprekers klinkt die oude 'vettige' versterker toch best heel aangenaam...

Verschil is er uiteraard altijd, maar de waarde of het belang ervan lijkt me uitermatig subjectief, en soms zelf fictief te zijn en dikwijls meer bepaald door wat er tussen de oren zit dan door de oren zelf.

Waarmee ik uiteraard niet wil zeggen dat het geen leuke hobby is :)

De Unison is v