Jempie Posted 23 november 2005 Report Share Posted 23 november 2005 In de laatste uitagven van Music Emotion staat een test van de Basis. Hierin staat eigenlijk dat veel draaitafels vaak veel romatischer klinkt dan een CD-speler aldus Werner Ero. Wat vinden jullie van zijn betoog Mazzel, Jempie Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 23 november 2005 Report Share Posted 23 november 2005 Ik wist niet dat romantisch in het mannen vocabulair zat. Blijkbaar moeten vrouwen ook weer aan het vinyl. Ik kan genoeg redenen opnoemen waarom ik denk dat een lp levendiger klinkt. Maar om er nou kaarslicht bij op te steken Dweperig, zweverig, gevoelig en dromerig. Ik heb 't niet gelezen. Groetjes Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 23 november 2005 Report Share Posted 23 november 2005 Is romantisch niet een emotionele waarde? Ben het wel eens met de schrijver ( heb het ook niet gelezen, hoor ) maar ook de gebruikte software is niet geheel onbelangrijk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 23 november 2005 Report Share Posted 23 november 2005 Ik zou me kunnen voorstellen dat 't woord 'romantisch' boven komt drijven, maar het zou kunnen dat ze dan meer 'nostalgisch' bedoelen. Muziek uit de ouwe doos, denken aan vroeger, herinneringen aan oude/eerste liefdes, bij bepaalde LP's. Hm,... 't zou kunnen. Voor mij is 't niet extra romantisch of nostalgisch aangezien ik meer ben opgegroeid met CD dan met LP. (ondanks m'n leeftijd van 37jaar) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaapiekrekel Posted 23 november 2005 Report Share Posted 23 november 2005 Bij romantisch denk ik eerder aan kaarslicht en een wijntje. Niet aan b.v. Korn of Creed op de draaitafel. Groet, Jkr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 november 2005 Report Share Posted 23 november 2005 Zou een platendraaier eerder ceremonieel willen noemen dan romantisch. Sommigen hebben van hun platendraaiert een waar altaar gemaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 24 november 2005 Report Share Posted 24 november 2005 Vooropgesteld dat ik het verhaal niet heb gelezen (en dan toch een mening hebben, foei ) vond ik het woord romantisch treffend. Dat is volgens mij des Pudels Kern. Natuurlijk is het niet beter, maar door de toegevoegde waarde van iets emotioneels (in dit geval romantiek) wordt ook het luisteren be Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 24 november 2005 Report Share Posted 24 november 2005 Wat vinden jullie van zijn betoog Mazzel, Jempie Wat vind je er zelf van? Mazzel.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 24 november 2005 Report Share Posted 24 november 2005 nou ja .... veel cd spelers klinken, zeker in hun 'natuurlijke staat' dus zonder verdere aanpassingen, nog niet echt helemaal lekker. ze worden in de schrijvende pers wel opgehemeld want we moeten aan het kopen gehouden worden, maar vergelijkend met andere bronnen als een LP (en een draaitafel van gelijke prijs) is het vaak net niet lekker om te horen. inmiddels heb ik er ruim ervaring mee dat standaard CDspelers van toch redelijk niveau toch wat nazorg nodig hebben voor ik ermee kan leven. Mijn platenspeler blijft wat dat betreft de referentie (wat is aangenaam om te horen, diepte, transparantie), en tot 2 x toe blijkt de CD speler met aanpassingen eenzelfde niveau te bereiken van fijn ernaar kunnen luisteren. dus hoewel het wellicht niet romantisch is, begrijp ik wel enigszins wat bedoeld werd. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
berend Posted 24 november 2005 Report Share Posted 24 november 2005 Vooropgesteld dat ik het verhaal niet heb gelezen (en dan toch een mening hebben, foei ) vond ik het woord romantisch treffend. Dat is volgens mij des Pudels Kern. Natuurlijk is het niet beter, maar door de toegevoegde waarde van iets emotioneels (in dit geval romantiek) wordt ook het luisteren be Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 24 november 2005 Report Share Posted 24 november 2005 (...)wat een lul verhaal Ik vind het meer een vaginamonoloog Met opgeweke groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinobot Posted 24 november 2005 Report Share Posted 24 november 2005 Hierin staat eigenlijk dat een draaitafel vaak veel romatischer klinkt dan een CD-speler aldus Werner Ero. Ik weet niet zo goed wat ik hier mee moet. Wat is romantisch? Het is in ieder geval niet romatisch om op je eerste afspraakje te zeggen: "Hoi, ik heet Klaas maar m'n vrienden noemen me Pork. Ik heb een kunstgebit, 3 ton schuld, eet uit m'n neus, snurk, praat tegen me zelf en ik reageer m'n frustraties af op de mensen om me heen." Romantisch is gewoon een ander woord voor liegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 24 november 2005 Report Share Posted 24 november 2005 Romantisch is gewoon een ander woord voor liegen. Nou, dat komt dan weer overeen met de waarheid, want naar het schijnt vervomen ('liegen') platenspeler meer dan cd-spelers. Dus klinken ze romantischer... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 24 november 2005 Report Share Posted 24 november 2005 Een zeer goede draaitafel kent nog altijd een enorme rust (sommige noemen dat zwart) wat het luisteren enorm vergemakkelijkt. De beste CD speler zal dan in vergelijk minder natuurlijk klinken. Desalniettemin zijn er tegenwoordig CD spelers waar je bij langer luisteren toch naar muziek luistert. Een voordeel van CD is dat je het makkelijk opzet en dat er geen tikjes zijn, alhoewel dat met een goede draaitafel ook niet echt aan de orde is. Met allebei de mediums kun je muziek maken. Natuurlijk moet je de goede eigenschappen van de draaitafel wel opzoeken, je kunt een draaitafel niet als een CD speler laten klinken (lees: het geluid verkrachten ). Kies dus de juiste combinatie van draaitafel, element, phonotrap, kabels, etc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 25 november 2005 Report Share Posted 25 november 2005 Ik heb het artikel ook niet gelezen, ben zelf w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 26 november 2005 Report Share Posted 26 november 2005 In de laatste uitagven van Music Emotion staat een test van de Basis.Hierin staat eigenlijk dat een draaitafel vaak veel romatischer klinkt dan een CD-speler aldus Werner Ero. Wat vinden jullie van zijn betoog Mazzel, Jempie Kennelijk is heer Ero blijven steken in de kaarsen & wierook fase. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 26 november 2005 Report Share Posted 26 november 2005 Vooropgesteld dat ik het verhaal niet heb gelezen (en dan toch een mening hebben, foei ) vond ik het woord romantisch treffend. Dat is volgens mij des Pudels Kern. Natuurlijk is het niet beter, maar door de toegevoegde waarde van iets emotioneels (in dit geval romantiek) wordt ook het luisteren be Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 26 november 2005 Report Share Posted 26 november 2005 mooi hoor Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 26 november 2005 Report Share Posted 26 november 2005 of deze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 27 november 2005 Report Share Posted 27 november 2005 Ik dacht dat Halloween al voorbij was Joop .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 december 2005 Report Share Posted 19 december 2005 Een goede CD-speler, in combinatie met goed opnamemateriaal op CD, is natuurlijk oneindig veel beter - want neutraler - dan welke draaitafel met welk element en welke phonotrap dan ook. Geen resonanties, geen aftastvervorming, geen... nou ja: geen van de problemen die draaitafels c.s. zulke rotdingen maken. Het probleem is, dat wij zo van die rotdingen h Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 19 december 2005 Report Share Posted 19 december 2005 Een goede CD-speler, in combinatie met goed opnamemateriaal op CD, is natuurlijk oneindig veel beter - want neutraler - dan welke draaitafel met welk element en welke phonotrap dan ook.Geen resonanties, geen aftastvervorming, geen... nou ja: geen van de problemen die draaitafels c.s. zulke rotdingen maken. Het probleem is, dat wij zo van die rotdingen h Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 december 2005 Report Share Posted 19 december 2005 (...) Wie o wie kan de impulsresponsie van de versmering van vinyl ons geven. (...) Beste Jacco, Massa = traagheid! Hoe minder traagheid, hoe betere impulsen. Licht is lichter dan wat dan ook. In elk geval is een laserlichtstraaltje een heel stuk lichter en sneller dan een (dempende en nabibberende) naald met cantilever, suspension, spoeltjes (met hun ophanging) c.q. weekijzeren kraagje c.q. magneetje(s) etc., etc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 19 december 2005 Report Share Posted 19 december 2005 Hierin staat eigenlijk dat veel draaitafels vaak veel romatischer klinkt dan CD-speler Digitaal hoe goed ook, heeft altijd de handycap dat het van digitaal naar analoog omgezet moet worden. Mijn cd-speler klinkt ultranaloog, toch kan een goed opgenomen LP dat overtreffen, dat vind ik en de mijn 3 koppig in-house luisterpanel. Maar de verschillen (met name nieuw materiaal) zijn soms zo klein dat ik me afvraag waarom ik soms 2x zoveel moet betalen voor de LP.... en maanden moet wachten.... Dus ik wil iets aan de stelling veranderen, ook een CD kan romantisch klinken. Gelukkig maar..... want niet alles is op LP te krijgen en omgekeerd. Vriendelijke groet, Jack Maar wat vind je zelf Jempie? laat eens wat horen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 19 december 2005 Report Share Posted 19 december 2005 (...) Wie o wie kan de impulsresponsie van de versmering van vinyl ons geven. (...) Beste Jacco, Massa = traagheid! Hoe minder traagheid, hoe betere impulsen. Licht is lichter dan wat dan ook. In elk geval is een laserlichtstraaltje een heel stuk lichter en sneller dan een (dempende en nabibberende) naald met cantilever, suspension, spoeltjes (met hun ophanging) c.q. weekijzeren kraagje c.q. magneetje(s) etc., etc. Beste spido, Een foton heeft geen massa, het ultieme licht-gewicht. Maar van een massa-veer systeem zijn toch polen en eventueel nulpunten van belang. Zo heel moeilijk moet het niet zijn om een digitaal signaal een vinyl-klankkleur te geven. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts