Jump to content

Platenspelers helemaal niet SUPRIEUR

Jempie
 Share

Recommended Posts

Wat een onzin... Plaat beter dan CD ofanderom....

De uiteindelijke geluidskwaliteit wordt bepaald door de kwaliteit van de opname. En daar zijn zowel bij de platen als de CD's heel goede en heel slechte bij.

Een slecht opgenomen digitale opname slecht op 'n plaat persen is daarbij het absoluute diepte punt.

Slecht opgenomen analoge opnamen op een Cd zijn zo mogelijk nog slechter.

Maar een mooi opgenomen analoge opname op een goede LP..... Kijk, daar lik ik m'n vingers nou bij af.... :)

En een mooi opgenomen digitale opname op 'n Cd.... Tja... daar blijft altijd dat vervelende randje aanzitten.... :(

Zeg, hebben jullie stront in jullie ogen? (niet per se alleen tegen Hans bedoeld) Ik stel alleen dat een cd beter is, niet dat ie per definitie beter klinkt!!! :angry::mad2::angry:

En een mooi opgenomen digitale opname op 'n Cd.... Tja... daar blijft altijd dat vervelende randje aanzitten
Of stront in je oren. Als dat randje er "altijd" is, moet ie ook op de bit-identical master zitten in de studio. Anders is er sprake van vervorming.

Groet,

Jacco

een mooi opgenomen analoge opname op een goede LP..... Kijk, daar lik ik m'n vingers nou bij af.... :)

En een mooi opgenomen digitale opname op 'n Cd.... Tja... daar blijft altijd dat vervelende randje aanzitten.... :(

Wat voor randje is dat dan ? :blink:

Termen als warm, koud, scherpte of (digitaal?) randje zeggen mij niet zoveel, en betekenen niet 't zelfde voor iedereen, denk ik.

Ik vind 't soms ook moeilijk om klank verschillen in woorden uit te drukken.

Wat me bij veel LP vs CD vergelijk is opgevallen, is dat LP vaak wat 'gemakkelijker', 'losser' klinkt. Minder geforceerd.

Toch is 't met CD net zo goed mogelijk, om 'n zelfde niveau/beleving te creeren...

Ik heb door de jaren heen veel sets met draaitafels gehoord, in winkels en bij mensen thuis.

Van Rega Planar-3's tot AVID's, en van Thorens en Linn's tot diverse Transrotor's. Allemaal erg fraai.

Toch heb ik ook voldoende (andere) sets gehoord met CD-speler als bron die minstends zo goed klonken.

Voor mij is er klankmatig dan ook niet een eenduidige 'winnaar'.

Als 't gaat om de combinatie van looks, klank, uitstraling, hobbyisme (LP's scoren op beurzen, platen wassen, borsteltje erover, naald langzaam laten zakken,etc dan is de LP inderdaad ook voor mij duidelijk superieur. :)

Gemakkelijker losser en minder geforceerd zeggen mij ook niks.

Dat scherpe randje op vrouwenstemmen en violen..... ergens in het hoge midden gebied. Daar erger ik me dood aan. Het lijken wel blokgolven (ik durf het bijna niet te zeggen).

:(

Zeg, hebben jullie stront in jullie ogen? (niet per se alleen tegen Hans bedoeld) Ik stel alleen dat een cd beter is, niet dat ie per definitie beter klinkt!!! :angry::mad2::angry:

Groet,

Jacco

Maar WAT is er dan beter..??

Tja, in theorie is zowat alles beter aan cd t.o.v. vinyl.

Maar de praktijk blijkt wat weerbarstiger.

Er zijn teveel factoren die een muziekstuk prettig maken om naar te luisteren en die worden niet door elk uitgebrachte cd optimaal waargemaakt.

Ik beluister dan ook graag muziek. En de ene keer is de bron vinyl dan weer cd dan weer sacd en dan weer dvd-a en soms zelfs nog cassette.

Als de muziek je aanspreekt en de bron prettig genoeg klinkt waar zou je je dan druk om maken?

Het is toch geen wedstrijd?

Guest Kraus vonBentinck

Zeg Jempie,

er staan 83 reacties in dit topic waar van er twee van jouw hand afkomstig.

de eerste is je vraag/opmerking; de 2e is je klacht dat anderen niet lezen of geen antwoord geven.

Wat vind jij eigenlijk zelf, zeg daar eens wat van en maak het hear iedereen even duidelijk.

Of moeten we het bij Rhapsody in Hilversum gaan vragen? :angry:

Gemakkelijker, losser en minder geforceerd zeggen mij ook niks.

Daarom is 't vaak ook zo moeilijk om echt eenduidige antwoorden te geven, waar een ieder hetzelfde mee bedoelt.

Dat scherpe randje op vrouwenstemmen en violen..... ergens in het hoge midden gebied. Daar erger ik me dood aan. Het lijken wel blokgolven (ik durf het bijna niet te zeggen

Ik heb geen idee wat een blokgolf is, maar wat mezelf wel vaak opvalt is dat piano op LP vrijwel altijd beter klinkt.

Ik heb 't nog zelden goed op CD gehoord.

(nou hou ik niet echt van piano, dus dat scheelt, maar toch... :rolleyes: )

[ maar wat mezelf wel vaak opvalt is dat piano op LP vrijwel altijd beter klinkt.

Ik heb 't nog zelden goed op CD gehoord.

(nou hou ik niet echt van piano, dus dat scheelt, maar toch... :rolleyes: )

Grappig ben ook geen groot liefhebber van pianomuziek en ook niet van de Cd.

Maar een piano klinkt op Cd vele malen beter dan op welke Lp dan ook. ;)

Zeg, hebben jullie stront in jullie ogen? (niet per se alleen tegen Hans bedoeld) Ik stel alleen dat een cd beter is, niet dat ie per definitie beter klinkt!!! :angry:  :mad2:  :angry:

Groet,

Jacco

Maar WAT is er dan beter..??

Wat er precies beter is, is misschien niet in zijn volledigheid te geven. Maar voor mij zijn een aantal aspecten onverenigbaar met serieuze audio reproductie.

* kanaalscheiding pak-hem-beet 25 a 30 dB (of weet iemand een beter getal)

* vervorming: lineaire verv (na 10 keer draaien->hoog naar den maan), niet-lineaire verv (THD >>0.05%)

* thermische achtergrondruis (theoretische dynamisch bereik 70 dB)

* aftast ruis door het slepen van de naald (beperkt het dynamisch bereik tot pak-hem-beet 40 a 50 dB)

* de maatregelen die getroffen moeten worden om eea fatsoenlijk op zo'n vinyl schijf te krijgen (compressie, verwijdering van signalen met te veel fasedraaiing etc)

Nu is dat laatste punt misschien ook wel gelijk h

Jacco.... geweldig dat je je staande probeert te houden tussen dit analoog geweld. maar begrijp je onze essentie nog steeds niet....???

Je kunt meten wat je wilt, maar als "we" dat niet beter vinden klinken haalt het allemaal niks uit.

Ik geef direct toe dat er aan een plaat ook nadelen zitten. Straks nog een plaat van Herman van Veen vergeleken met een CD. Bij het laatste nummer wordt op de plaat duidelijk het volume teruggeregeld wanneer het harder gaat (Signalen 1980). Op de plaat staat bovendien dat deze digitaal is opgenomen. Een digiloog plaat dus. Alle nadelen van de CD

Jacco.... geweldig dat je je staande probeert te houden tussen dit analoog geweld. maar begrijp je onze essentie nog steeds niet....???

Je kunt meten wat je wilt, maar als "we" dat niet beter vinden klinken haalt het allemaal niks uit.

Ik geef direct toe dat er aan een plaat ook nadelen zitten. Straks nog een plaat van Herman van Veen vergeleken met een CD. Bij het laatste nummer wordt op de plaat duidelijk het volume teruggeregeld wanneer het harder gaat (Signalen 1980). Op de plaat staat bovendien dat deze digitaal is opgenomen. Een digiloog plaat dus. Alle nadelen van de CD

(...)

Hoewel ik me wel kan voorstellen dat uit kostenoverwegingen sacd systemen uiteindelijk beter zullen klinken dan cd, maar dat is een geheel ander verhaal. Wat wel de moeite waard is, is het multichannel "gebeuren". Stereo is wat mij betreft een gepasseerd station,

(...)

Waarde dekkersj,

Worden klanken tegenwoordig ook al gewaardeerd naar hun financi

Wat wel de moeite waard is, is het multichannel "gebeuren". Stereo is wat mij betreft een gepasseerd station

Wat mij betreft is 't net andersom.

Het hele multichannel gebeuren vind ik maar nix <_<

(ook al vanwege nog meer speakers in je kamer, wat zondermeer veel mensen zal afschrikken)

Veel mensen nemen amper de moeite om hun luidsprekers fatsoenlijk op te stellen, in een 2-kanaals set, maar willen wel meegaan met de mode door een surround-set aan te schaffen, waarbij de plaatsing eigenlijk nog nauwer komt.

(ook i.v.m. TV)

Ik lees op sites/forums steeds vaker dat mensen 't surround gebeuren voor gezien houden, en weer terug gaan naar 2-kanaals.

Heb 1 keer 'n multichannel-demo meegemaakt van Classe & B&W Nautilus. yawning.gif

Ik ken echter ook een verkoper van een HiFi-zaak die bij voorkeur zijn LP's beluisterd in surround, i.p.v via gewoon 2-kanaals.

Tja,...zoveel mensen, zoveel wensen :rolleyes: