WanFie Posted 31 december 2005 Report Share Posted 31 december 2005 In fabeltjes geloof ik al lang niet meer, ik vertrouw op het mooiste dat ik heb.......... mijn oren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 31 december 2005 Report Share Posted 31 december 2005 In fabeltjes geloof ik al lang niet meer, ik vertrouw op het mooiste dat ik heb.......... mijn oren Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 1 januari 2006 Report Share Posted 1 januari 2006 (edited) In fabeltjes geloof ik al lang niet meer, ik vertrouw op het mooiste dat ik heb.......... mijn oren Daar kan geen techniek tegenop. Je vertrouwt dus op hetgeen het minst te vertrouwen is. Succes daarmee. Groet, Jacco Ik speel nu met een Philips CMD9 met 2 dubbele bitstream da's. Verbouwd door een begaafd technicus die in het Philips Natlab stage heeft gelopen. Lijkt me toch niks mis mee. Verder speel ik met een Pioneer DV-656a waarbij de BB PCM1738 direct 2 Sowter trafo's in gaat verder niks. Beide spelen zeer mooi. Mijn oren zijn niet perfect, ik wordt dagelijks omringd door 3 mooie vrouwen die veel betere oren hebben als ik en ook die zijn van mening dat een LP beter kan klinken dan welk media dan ook. Verder ga ik niks afkraken of zo, maar cd's zijn zeker niet zaligmakend. Maar wat is er dan niet goed??? of is dit voer voor een nieuw topic Jacco? Iedereen een fijne jaarwisseling, Jack Beste Jack, Ik zal nooit ofte nimmer met iemand gaan twisten over smaak (of voetbal, politiek of religie), maar ik probeer een nuchtere analyse te geven. Ja, ik meet veel, vind ik leuk. Daaruit zijn in principe alle ingredienten te vinden om een doordachte, evenwichtige keuze te maken. Daar blijf ik bij. " Platenspelers helemaal niet SUPRIEUR" was de originele stelling en dat is ook zo. Misschien als je ze uitschakelt is het niet zo. Dat cd's artifacten zouden hebben, is aannemelijk. Zeker in de praktijk. Maar het is niet eerlijk om de cd daarvoor in het verdomhoekje te plaatsen. Ik geef toe, het ziet er niet uit en het heeft zeker geen sex-appeal zo'n cd-speler. Je kunt er helemaal een sexloos ding van maken door eea op een harde schijf te gooien en een glimmend plastiek kastje er omheen te plakken. begaafd technicus die in het Philips Natlab stageWaar heeft ie zijn stage gelopen? Groet, Jacco Edited 1 januari 2006 by dekkersj Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 2 januari 2006 Report Share Posted 2 januari 2006 In fabeltjes geloof ik al lang niet meer, ik vertrouw op het mooiste dat ik heb.......... mijn oren Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 2 januari 2006 Report Share Posted 2 januari 2006 In de laatste Music Emotion wordt een Reymio CD-speler van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 januari 2006 Report Share Posted 2 januari 2006 Om te relativeren: dit speelt zich allemaal af in de top, a) wat we ons toch niet kunnen veroorloven b ) zoveel opnamen zijn er niet die zowel analoog als digitaal cd/sacd beschikbaar zijn. En c ) zoveel opnamen zijn er niet die een dergelijke uitgave rechtvaardigen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 2 januari 2006 Report Share Posted 2 januari 2006 Om te relativeren: dit speelt zich allemaal af in de top, a) wat we ons toch niet kunnen veroorloven b ) zoveel opnamen zijn er niet die zowel analoog als digitaal cd/sacd beschikbaar zijn. En c ) zoveel opnamen zijn er niet die een dergelijke uitgave rechtvaardigen. Beste Pjotr, Welke weg rechtvaardigd de prijs van een Porche of Ferrari etc. Of de tijdsduur die je kunt verblijven in het/de .............. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 2 januari 2006 Report Share Posted 2 januari 2006 Inderdaad.... Wat maakt het nou uit dat ik 20kHz zo'n 60dB moet opkrikken om weer hetzelfde te horen als toen ik een peuter was.... Van de andere kant Sodejuu. Met diezelfde oren hoor ik op dit moment ook live muziek (10khz hoor ik nog net. ) Maar neem van mij aan.... het muziekgenot is er niet minder om. Nou, als je zoals jij boven 10 kHz doof bent lijkt dat mij behoorlijk relevant als je uitspraken doet over scherpe randjes aan bekkens en belletjes. Ik ga de dingen hear plotseling in een heel andere perspectief zien Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 januari 2006 Report Share Posted 2 januari 2006 Om te relativeren: dit speelt zich allemaal af in de top, a) wat we ons toch niet kunnen veroorloven b ) zoveel opnamen zijn er niet die zowel analoog als digitaal cd/sacd beschikbaar zijn. En c ) zoveel opnamen zijn er niet die een dergelijke uitgave rechtvaardigen. Beste Pjotr, Welke weg rechtvaardigd de prijs van een Porche of Ferrari etc. Of de tijdsduur die je kunt verblijven in het/de .............. MvG, Haudio Beste Haudio, Mijn buurman in A'dam heeft een tijdje een Corvette ZR1 gehad, een witte. Niet mee te rijden in de smalle straatjes en de bruggen in A'dam. Bovendien moest je flink trainen om te kunnen schakelen en de koppeling te kunnen bedienen met dat ding. Maar een mooie wagen was het wel .... ! (plaatje is klikbaar) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 2 januari 2006 Report Share Posted 2 januari 2006 Ik zal nooit ofte nimmer met iemand gaan twisten over smaak (of voetbal, politiek of religie), maar ik probeer een nuchtere analyse te geven. Ja, ik meet veel, vind ik leuk. Daaruit zijn in principe alle ingredienten te vinden om een doordachte, evenwichtige keuze te maken. Daar blijf ik bij. Jawel hoor cd-spelers kunnen er wel sexy uitzien http://www.xs4all.nl/~brede01/fotos/rcd975.jpg Ik snap je redenatie wel, ik hou ook van mooie sinussen uit mijn bouwsels en meet met steeds betere apparatuur. Maar het vervelende is, dat "klank" zo slecht te meten is. Waar precies Utranalog (de bouwer van mijn cd-speler) stage gelopen heb bij Philips weet ik eerlijk gezegt niet. Ik weet wel dat hij er veel verstand van heeft. Wat ik ook weet, dat als alles doorgaat, ik a.s. 10 februari mijn cd-speler meeneem naar de AudioSelectief dan kunnnen hopelijk eindelijk "de strijd" tussen platen en cd-spelers "in het hol van de leeuw beslechten" Ik heb tegen Henk gezegt "dat ie er wel een goed elementje in moet schroeven" Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 januari 2006 Report Share Posted 2 januari 2006 Maar het vervelende is, dat "klank" zo slecht te meten is. Tot op zeker hoogte is dat wel te doen als het om versterkers gaat. Vergelijk je het vervormingsprofiel van SE triode amp en SS klasse-(A)B dan zitten daar hele karakteristieke verschillen tussen. Die profielen kun je tot op zekere hoogte best als gereedschap gebruiken om een versterker te ontwerpen en te optimaliseren. Zaligmakend is dat natuurlijk niet want het is maar een deelaspect en geven je oren uiteindelijk de doorslag als het om het totaal gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 2 januari 2006 Report Share Posted 2 januari 2006 eindelijk "de strijd" tussen platen en cd-spelers "in het hol van de leeuw beslechten" Hallo Jack, Voor een eerlijk vergelijk moet je platen hebben die je ook in een cd speler kunt afspelen en andersom. Die ken ik niet en het zal dus wel weer een kwestie van smaak worden. Appelen met peren vergelijken, maar toch een prettige dag toegewenst. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 2 januari 2006 Report Share Posted 2 januari 2006 Voor een eerlijk vergelijk moet je platen hebben die je ook in een cd speler kunt afspelen en andersom. Da's net zoiets als die reclame van Plannet internet gezien, waarbij iemand een CD op een platenspeler probeert af te spelen Dat muziek en geluid een kwestie van smaak is daar kan niemand omheen. Maar ik hoop, samen met andere muziekliefhebers net als hier thuis dat er bij H. Audio hoorbaar meer details, dus meer muziek van de LP kan komen. Maar we zullen zien .... ehhh horen, Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 2 januari 2006 Report Share Posted 2 januari 2006 Voor een eerlijk vergelijk moet je platen hebben die je ook in een cd speler kunt afspelen en andersom. Da's net zoiets als die reclame van Plannet internet gezien, waarbij iemand een CD op een platenspeler probeert af te spelen Dat muziek en geluid een kwestie van smaak is daar kan niemand omheen. Maar ik hoop, samen met andere muziekliefhebers net als hier thuis dat er bij H. Audio hoorbaar meer details, dus meer muziek van de LP kan komen. Maar we zullen zien .... ehhh horen, Vriendelijke groet, Jack Hallo Jack, Ik denk dat je best meer details zult horen op vinyl. Het is een medium dat eigenlijk geschikt is voor mono en al het andere wordt erg gecomprimeerd. Gevolg: ogenschijnlijk veel details. Die heb je op de cd ook natuurlijk, maar die zijn veel minder makkelijk te horen. De beperking van vinyl wordt gebruikt als voordeel. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 2 januari 2006 Report Share Posted 2 januari 2006 Ik denk dat je best meer details zult horen op vinyl. Het is een medium dat eigenlijk geschikt is voor mono en al het andere wordt erg gecomprimeerd. Gevolg: ogenschijnlijk veel details. Die heb je op de cd ook natuurlijk, maar die zijn veel minder makkelijk te horen. De beperking van vinyl wordt gebruikt als voordeel. Ik vraag me wel eens af. Wat zou de kanaalscheiding zijn van je oren? Dus jij stelt dat de beperking van vinly als voordeel gebruikt wordt. Zou kunnen, maar m.i. is het precies andersom, hoe meer bits des te meer "hokjes" des te analoger klinkt het. Waarom zouden we anders SACD en DVD-audio hebben? Ik hou er maar op dat muziek, net als mensen zich niet graag in een hokje laten duwen Met vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 2 januari 2006 Report Share Posted 2 januari 2006 Dus jij stelt dat de beperking van vinly als voordeel gebruikt wordt. Zou kunnen, maar m.i. is het precies andersom, hoe meer bits des te meer "hokjes" des te analoger klinkt het. Waarom zouden we anders SACD en DVD-audio hebben? Beste Jack, Ik zal ff reageren, mede om te voorkomen dat je volledig, integraal en helemaal afgebrand wordt. Die "hokjes" waar jij het over hebt, zegt eigenlijk genoeg over jouw niveau van kennis mbt digitale systemen. Ik zou daar mee oppassen, met zulke uitspraken. Maar niet getreurd, er is nog tijd om te leren. In theorie heb je aan 4 bits genoeg om een analoog signaal te creeren dus 16 is meer dan genoeg. Er komen dan ook zeker geen hokjes of trapjes uit een cd speler. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 2 januari 2006 Report Share Posted 2 januari 2006 [in theorie heb je aan 4 bits genoeg om een analoog signaal te creeren dus 16 is meer dan genoeg. Er komen dan ook zeker geen hokjes of trapjes uit een cd speler. Groet, Jacco Behalve als je een non oversampling DAC gebruikt Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 2 januari 2006 Report Share Posted 2 januari 2006 [in theorie heb je aan 4 bits genoeg om een analoog signaal te creeren dus 16 is meer dan genoeg. Er komen dan ook zeker geen hokjes of trapjes uit een cd speler. Groet, Jacco Behalve als je een non oversampling DAC gebruikt Ja, maar dan ben je helemaal gek bezig. Een laagdoorlaatfilter is denk ik goedkoper. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 januari 2006 Report Share Posted 2 januari 2006 [in theorie heb je aan 4 bits genoeg om een analoog signaal te creeren dus 16 is meer dan genoeg. Er komen dan ook zeker geen hokjes of trapjes uit een cd speler. Groet, Jacco Behalve als je een filterloze non oversampling DAC gebruikt Er zijn hele volksstammen die dat de ultime dac vinden, een retro Philips dac chipje zonder filter. Je hoort toch niets meer boven de 20 kHz toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 2 januari 2006 Report Share Posted 2 januari 2006 [in theorie heb je aan 4 bits genoeg om een analoog signaal te creeren dus 16 is meer dan genoeg. Er komen dan ook zeker geen hokjes of trapjes uit een cd speler. Groet, Jacco Behalve als je een filterloze non oversampling DAC gebruikt Er zijn hele volksstammen die dat de ultime dac vinden, een retro Philips dac chipje zonder filter. Je hoort toch niets meer boven de 20 kHz toch? Ja dag en toedeloe. Het is een laagdoorlaatfilter (sin(x)/x), je gooit een hele berg info zo de kliko in. Dat kan nooit goed zijn. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 januari 2006 Report Share Posted 2 januari 2006 Ja dag en toedeloe. Het is een laagdoorlaatfilter (sin(x)/x), je gooit een hele berg info zo de kliko in. Dat kan nooit goed zijn. Groet, Jacco Mooi inkoppertje Jacco Maar dat maakt voor de fans helemaal niet uit hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 2 januari 2006 Report Share Posted 2 januari 2006 Ik heb er hier trouwens 2 staan. Allebei dezelfde (DDDAC), met 8 parallel gezette TDA1543, alleen de interne bedrading van elk is anders (klinken ook anders). Ze klinken echt niet verkeerd en zelfs beter dan een ongemodde M-Audio Superdac 24/96 (die wel een filter heeft en upsampled). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 11 januari 2006 Report Share Posted 11 januari 2006 Ik heb er hier trouwens 2 staan. Allebei dezelfde (DDDAC), met 8 parallel gezette TDA1543, alleen de interne bedrading van elk is anders (klinken ook anders). Vandaag geluisterd met mensen die m.i. veel verstand hebben van geluid, techniek, muziek en audio o.a. Rob van www.dhtrob.com En dit onderwerp ter sprake gebracht. En ook die zijn het unaniem eens! Een platenspeler klinkt absoluut suprieur aan welk digitaal medium ook zelfs 24bits 96khz DVD-audio klinkt gewoon minder mooi, als eenzelfde LP via een goede platenspeler met dito element. Waar ik me wel in kan vinden, dat het minder mooi meet. Maar ik dacht dat dit forum "HEAR".nl vooral onze "oortjes" gebruikte... Vriendelijke groet, Jack P.s. binnenkort hoop ik Doede's DAC zelf te kunnen beoordelen. Mischien een idee voor die meetofielen hier.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 11 januari 2006 Report Share Posted 11 januari 2006 Ik heb er hier trouwens 2 staan. Allebei dezelfde (DDDAC), met 8 parallel gezette TDA1543, alleen de interne bedrading van elk is anders (klinken ook anders). Vandaag geluisterd met mensen die m.i. veel verstand hebben van geluid, techniek, muziek en audio o.a. Rob van www.dhtrob.com En dit onderwerp ter sprake gebracht. En ook die zijn het unaniem eens! Een platenspeler klinkt absoluut suprieur aan welk digitaal medium ook zelfs 24bits 96khz DVD-audio klinkt gewoon minder mooi, als eenzelfde LP via een goede platenspeler met dito element. Waar ik me wel in kan vinden, dat het minder mooi meet. Maar ik dacht dat dit forum "HEAR".nl vooral onze "oortjes" gebruikte... Vriendelijke groet, Jack P.s. binnenkort hoop ik Doede's DAC zelf te kunnen beoordelen. Mischien een idee voor die meetofielen hier.... Is goed dat je die naam vermeldt. Die zal ik dus nooit serieus hoeven te nemen. Ik spendeer mijn tijd liever aan zinvolle mensen/zaken. Groet, Jacco ps. Maak eens een afspraak met je huisarts om iets uit te laten spuiten en een verwijzing voor de KNO-arts. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 12 januari 2006 Report Share Posted 12 januari 2006 Maak eens een afspraak met je huisarts om iets uit te laten spuiten en een verwijzing voor de KNO-arts. Het zal me niks verbazen, als je oren uitlaten spuiten een van de betere upgrades is. Ik zal eens een afspraak maken met mijn huisarts en binnenkort verslag doen. Maar even terug naar het topic, ik denk dat ik constructief bezig ben, probeer dingen zelf uit alvorens een mening ergens over te hebben en sta open voor andere meningen en ideeen. Ik heb CD, SACD, DVD-A van zeer goede kwaliteit, toch ben ik van mening (en vele met mij) dat een LP beter kan klinken en voor mij en vele andere suprieur is. Alhoewel ik geen 18 meer ben en zeker geen optimaal gehoor heb, denk ik dat er weinig mis is met mijn gehoor. Meerdere malen per jaar maak ik mensen blij met mijn analoge bouwsels en als ook toonaangevende firma's zoals Tribute Audio mooi vinden wat ik maak ben ik m.i. goed bezig. Waar ik absoluut van baal, van mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is, zich vast blijven houden aan hun vastgeroeste ideeen. En niet eens de moeite nemen om zelf dingen te ervaren door b.v. een knap element in hun platenspeler te schroeven. Of nog erger niet eens een draaitafel hebben en een dergelijk topic durven te starten. Ik denk dat het topic gesloten kan worden. Met vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts