Jump to content

Platenspelers helemaal niet SUPRIEUR

Jempie
 Share

Recommended Posts

Hier hoort het beter thuis....

Ik heb toch nog even wat beginstukjes van die bewuste Norah Jones CD gedraaid.

Het duurde precies 11 sec voordat de eerste scherpe uithaal kwam.... :(

Nou was m'n spul koud en versterkt daarom dergelijk effecten.

Maar toch....

Hier wat "scherptemomenten":

1 0:11

1 0:38

3 0:12

3 0:23

3 0:41

6 0:27

6 0:56

7 0:30

7 0:47

Vooral 6 0:56 is een vreemde deze uithaal gaat echt niet hard, maar vervormt toch behoorlijk.

Verder zal ik haar vragen of ze vanavond meewil naar een kennis met Wadia, buizen en Avalon.

Mischien dat ik het daar ook, of juist niet hoor.

:)

Bedankt Hans, ik kon op bijna alle tracks (behalve 6) precies horen wat je bedoelt met scherp. Norah heeft een probleem bij bepaalde klanken, dan klinkt haar stem in mijn oren als een trompet en jij wijst precies de momenten aan waarop dat in mijn oren plaatsvindt (behalve in track 6 dan). Ik vraag me af of dat op LP ook zo is.

Ik heb geprobeerd de scherpte van moment 1 0:11 te lokaliseren, te isoleren en te verwijderen. Mijn eerste poging is geen luisterfestijn maar luister hier eens naar als je wilt. Zet hem op repeat, dat beoordeelt makkelijker.

Ik ben benieuwd..

En wat is dan het origineel? Ik vond het stukje nogal dof.

Groet,

Jacco

Het is gewoon van CD geript, de eerste is het origineel.

Ok, maar ik vond er geen scherpe randjes in. Misschien dat ze "waited" net iets te hard in de microfoon roept. Dat dat een vervorming oplevert van de membraan of opnameketen. Kan zijn, maar dan hoort het gewoon te horen te zijn.

Groet,

Jacco

Norah heeft een probleem bij bepaalde klanken, dan klinkt haar stem in mijn oren als een trompet en jij wijst precies de momenten aan waarop dat in mijn oren plaatsvindt (behalve in track 6 dan).

Norah heeft een probleem? :rolleyes:

Als ik zangeres was en mijn stem stond zo vervormd op CD dan had ik een probleem met mijn stem en/of met de techniek.

Groet,

Jacco

Ok, maar ik vond er geen scherpe randjes in. Misschien dat ze "waited" net iets te hard in de microfoon roept. Dat dat een vervorming oplevert van de membraan of opnameketen. Kan zijn, maar dan hoort het gewoon te horen te zijn.

Groet,

Jacco

Als je naar het tijdsignaal kijkt zie je de hoorbare vervorming. Die zit in dit fragment rond 10 kHz. Kijk maar eens naar de toppen rond de momenten van de grootste amplitude in de twee fragmenten.

Het kan heel goed zijn dat er ergens vervorming optreedt door de aanzet van "waited". Maar alleen als haar stembanden die vervorming geven hoort het in de opname.

Norah heeft een probleem bij bepaalde klanken, dan klinkt haar stem in mijn oren als een trompet en jij wijst precies de momenten aan waarop dat in mijn oren plaatsvindt (behalve in track 6 dan).

Norah heeft een probleem? :rolleyes:

Als ik zangeres was en mijn stem stond zo vervormd op CD dan had ik een probleem met mijn stem en/of met de techniek.

Misschien is ze slachtoffer van de Loudness-race?

Groet,

Jacco

Groet,

Jacco

Groet,

Jacco

Als je naar het tijdsignaal kijkt zie je de hoorbare vervorming. Die zit in dit fragment rond 10 kHz. Kijk maar eens naar de toppen rond de momenten van de grootste amplitude in de twee fragmenten.

Het kan heel goed zijn dat er ergens vervorming optreedt door de aanzet van "waited". Maar alleen als haar stembanden die vervorming geven hoort het in de opname.

bedoel je dit tijdsignaal:

TimedomainNorah.png?

Groet,

Jacco

Wederom horen meer mensen eigenlijk toch hetzelfde. Ik ben niet echt gecharmeerd van haar stem / opname en herken me in wat hans 'vervormen' noemt (ook al is dat feitelijk misschien niet aan de hand) en wat elders als 'trompet' gezegd wordt.

Ik vind het emotieloze warenhuismuziek trouwens. De niet zo populaire luistertestjes in een ander draadje hadden wel effect: A Perfect Circle is zich toe aan het voegen aan de 'zeer acceptabele' muziek catalogus :)

Nou ik ben eindelijk tot inzicht gekomen. De enige reden dat ik een draaitafel heb is gewoon omdat ik wil geloven dat het ding goed klinkt, terwijl het eigenlijk helemaal niks is. Om die "i want to believe" droom in stand te houden heb ik natuurlijk heel veel geld gelapt. Want ik moet immers wel zeker weten dat ik niet door anderen op andere gedachten kan worden gebracht. :o:lol:

Nou ik ben eindelijk tot inzicht gekomen. De enige reden dat ik een draaitafel heb is gewoon omdat ik wil geloven dat het ding goed klinkt, terwijl het eigenlijk helemaal niks is. Om die "i want to believe" droom in stand te houden heb ik natuurlijk heel veel geld gelapt. Want ik moet immers wel zeker weten dat ik niet door anderen op andere gedachten kan worden gebracht. :o:lol:

Niet zo negatief Karma.

Groet,

Jacco

Groet,

Jacco

Groet,

Jacco

bedoel je dit tijdsignaal:

TimedomainNorah.png?

Groet,

Jacco

Ja. Die rimpel bovenop de toppen zit rond 10 kHz. Als je realtime spectrum laat meelopen zie je een korte bult optreden bij 10 kHz. Ik heb die bult eruit gehaald met als resultaat de gladdere toppen in het tweede fragment.

Vinyl kan heel prettig klinken, ik ben reuzeblij met mijn platenspeler. De enige reden waarom ik hier zit te klooien met signaaltjes is dat ik wil begrijpen waarom vinyl klinkt zoals het klinkt en waarom mensen verschil horen of denken te horen tussen vinyl en CD.

Ja. Die rimpel bovenop de toppen zit rond 10 kHz. Als je realtime spectrum laat meelopen zie je een korte bult optreden bij 10 kHz. Ik heb die bult eruit gehaald met als resultaat de gladdere toppen in het tweede fragment.

Ok, ik snap je. Zo te zien is er een kwakzalver aan het werk geweest bij de mastering. Als ik dit tijdplaatje zie, denk ik een negatieve DC offset te zien en dat de toppen vrolijk zijn geclipt in het mastering proces. Erg slordig. Niet een serieuze opname te noemen, zou ik zo zeggen. Of je dit achteraf nog kunt herstellen, betwijfel ik sterk. Ik ben blij dat ik dit album nooit gekocht heb en ik zal dat dus ook niet doen.

Groet,

Jacco

Ok, ik snap je. Zo te zien is er een kwakzalver aan het werk geweest bij de mastering. Als ik dit tijdplaatje zie, denk ik een negatieve DC offset te zien en dat de toppen vrolijk zijn geclipt in het mastering proces. Erg slordig. Niet een serieuze opname te noemen, zou ik zo zeggen. Of je dit achteraf nog kunt herstellen, betwijfel ik sterk. Ik ben blij dat ik dit album nooit gekocht heb en ik zal dat dus ook niet doen.

Groet,

Jacco

Ja, het ziet er slordig uit en herstellen is lastig omdat het probleem niet altijd in hetzelfde frequentiegebied optreedt.

Ik heb een stuk van Norah op een verzamel LP van Blue Note label (Blue Note Trip). Daarin zitten geen hoorbare scherpe randjes en dan blijkt Norah een heel prettige zangeres. Helaas heb ik dat ene stuk niet op CD.

Ik wil het plaatje wel compleet hebben, de LP versie van "Come away with me" moet ook bekeken worden.

Jacco,

Ik bedoel dat ik het album Thirteenth Step van A Perfect Circle behoorlijk goed vindt. Er zit trouwens in het nummer Lullaby het laagste laag waar ik ooit van geschrokken ben! :D De opname is ook behoorlijk goed voor een meer 'stevig' album. Een paar nummers zijn ook uitstekende oefening voor mijn wekelijkse 2 uurtjes achter een drumstel.

Jacco,

Ik bedoel dat ik het album Thirteenth Step van A Perfect Circle behoorlijk goed vindt. Er zit trouwens in het nummer Lullaby het laagste laag waar ik ooit van geschrokken ben! :D De opname is ook behoorlijk goed voor een meer 'stevig' album. Een paar nummers zijn ook uitstekende oefening voor mijn wekelijkse 2 uurtjes achter een drumstel.

A Perfect Circle is geweldig! Vooral Thirteenth Step, maar het debuut (naamloos) mag er ook zijn. Thirteenth Step is inderdaad ook best goed opgenomen. Lullaby, tja, daar zit wel veel laag in, maar ik vind het laag in Gravity toch mooier. Mooi basloopje... En de drums (aan het begin en het eind) van The Package vind ik ook prachtig...