WanFie Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 Norah heeft een probleem bij bepaalde klanken, dan klinkt haar stem in mijn oren als een trompet en jij wijst precies de momenten aan waarop dat in mijn oren plaatsvindt (behalve in track 6 dan). Norah heeft een probleem? Ja, ze is niet om aan te horen Toch hoorde niemand iets bijzonders aan Norah en wordt ze zelf vaak bij demo's gebruikt.... Op LP zal het niet anders zijn omdat daar dezelfde master is gebruikt, digitaal (overstuurt.??) dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 Jacco, Ik bedoel dat ik het album Thirteenth Step van A Perfect Circle behoorlijk goed vindt. Er zit trouwens in het nummer Lullaby het laagste laag waar ik ooit van geschrokken ben! De opname is ook behoorlijk goed voor een meer 'stevig' album. Een paar nummers zijn ook uitstekende oefening voor mijn wekelijkse 2 uurtjes achter een drumstel. Ja, APC is erg fijn om je installatie eens te laten zweten. De titels van de nummers weet ik nooit, maar idd, er zitten wat stukjes bas in die afgronddiep gaan. Lekker op de bank mee zitten trillen Fijne bassist btw. En de drummer is behoorlijk geniaal. Als jij dat kunt reproduceren, dan petje af voor jou! Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 Norah heeft een probleem bij bepaalde klanken, dan klinkt haar stem in mijn oren als een trompet en jij wijst precies de momenten aan waarop dat in mijn oren plaatsvindt (behalve in track 6 dan). Norah heeft een probleem? Ja, ze is niet om aan te horen Toch hoorde niemand iets bijzonders aan Norah en wordt ze zelf vaak bij demo's gebruikt.... Op LP zal het niet anders zijn omdat daar dezelfde master is gebruikt, digitaal (overstuurt.??) dus. Weet jij zeker dat voor de LP dezelfde master is gebruikt? Als de vervorming niet in de master zit, dan kan ie volgens mij bij het produceren van de CD eenvoudig worden voorkomen en is dat scherpe randje weg. Hoor jij verschil in het fragment? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 Vinyl kan heel prettig klinken, ik ben reuzeblij met mijn platenspeler. De enige reden waarom ik hier zit te klooien met signaaltjes is dat ik wil begrijpen waarom vinyl klinkt zoals het klinkt en waarom mensen verschil horen of denken te horen tussen vinyl en CD. Kijk voor de afwisseling nog iemand die een serieus antwoord geeft ook. Zal ik je vertellen wat Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 Weet jij zeker dat voor de LP dezelfde master is gebruikt? Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat het dezelfde master is. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 Weet jij zeker dat voor de LP dezelfde master is gebruikt? Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat het dezelfde master is. Groet, Jacco denk je nu echt dat ze voor de lp een nieuwe master maken ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 Weet jij zeker dat voor de LP dezelfde master is gebruikt? Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat het dezelfde master is. Groet, Jacco denk je nu echt dat ze voor de lp een nieuwe master maken ? Ja, dat weet ik bijna zeker. Je zult eea moeten comprimeren en ook in stereobreedte moet je het beeld verkleinen. Anders krijg je een plaat waar niet naar te luisteren valt. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 Ja, dat weet ik bijna zeker. Je zult eea moeten comprimeren en ook in stereobreedte moet je het beeld verkleinen. Anders krijg je een plaat waar niet naar te luisteren valt. Groet, Jacco Iig mag het faseverschil tussen links en rechts niet te groot zijn anders vliegt de naald de groef uit. Die beperking kent CD en ook tape niet. Misschien is het juist deze beperking wel waarom vinyl soms aangenamer klinkt en voor de kameracoustiek beter behapbaar is. Wie zal het zeggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 Het bestaan van scherpe randjes is mij duidelijk en het is (met nog wat slagen om de arm) gelukt om ze te meten en te manipuleren. Als ik nu eens een muziekfragment waar geen scherpe randjes inzitten vanaf LP netjes digitaliseer op 44,1 kHz en op CD brand, zouden er dan bij het afspelen via de CD speler scherpe randjes hoorbaar (en meetbaar) zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 Een leuk topic over 'master': topic 1 Lijkt me leuk om daar eens rond te neuzen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 Weet jij zeker dat voor de LP dezelfde master is gebruikt? Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat het dezelfde master is. Groet, Jacco denk je nu echt dat ze voor de lp een nieuwe master maken ? Ja, dat weet ik bijna zeker. Je zult eea moeten comprimeren en ook in stereobreedte moet je het beeld verkleinen. Anders krijg je een plaat waar niet naar te luisteren valt. Groet, Jacco we hebben 2 masters, de oorspronkelijke opname en daarna bewerkte " masters " voor de productie van derschillende media. ik bedoelde de eerste, de uitgewerkte opname dus. wat mij niet helemaal duidelijk is wat je bedoelt met het in stereobreedte verkleinen. overigens vindt men het bij het produceren van cd's ook wel erg vaak nuttig/nodig heftige compressie toe te passen.......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 Een leuk topic over 'master': topic 1 Lijkt me leuk om daar eens rond te neuzen. Hi ravon, In Haarlem staat Nederlands laatste vinylplatenfabriek. Record Industrie. Lijkt me best leuk om er eens te gaan kijken ja. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 wat mij niet helemaal duidelijk is wat je bedoelt met het in stereobreedte verkleinen. Dat is toch al zo oud als er stereoplaten gemaakt worden Jitze? L en R worden omgezet in L+R en L-R. L+R is het monosignaal en L-R bevat de stereoinformatie. Door L-R apart te verzwakken en/of door een compressor te halen en dan weer een een apart L en R signaal terug te sommeren verklein je de stereo informatie en het faseverschil tussen L en R. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 Als ik nu eens een muziekfragment waar geen scherpe randjes inzitten vanaf LP netjes digitaliseer op 44,1 kHz en op CD brand, zouden er dan bij het afspelen via de CD speler scherpe randjes hoorbaar (en meetbaar) zijn? Wat denk je? Maar leuk om dat experiment eens te doen ja. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 Als ik nu eens een muziekfragment waar geen scherpe randjes inzitten vanaf LP netjes digitaliseer op 44,1 kHz en op CD brand, zouden er dan bij het afspelen via de CD speler scherpe randjes hoorbaar (en meetbaar) zijn? Wat denk je? Maar leuk om dat experiment eens te doen ja. Groet, Jacco Ik verwacht een CD die als LP klinkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 Als ik nu eens een muziekfragment waar geen scherpe randjes inzitten vanaf LP netjes digitaliseer op 44,1 kHz en op CD brand, zouden er dan bij het afspelen via de CD speler scherpe randjes hoorbaar (en meetbaar) zijn? Wat denk je? Maar leuk om dat experiment eens te doen ja. Groet, Jacco Ik verwacht een CD die als LP klinkt. Dream on..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 Dream on..... Wat een diepgang..... Kennelijk verwacht jij iets anders. Misschien kun je een constructievere bijdrage leveren aan de discussie door bijvoorbeeld jouw verwachting hear te noteren. Dat je cynisch bent, dat weten we al. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 "Scherpe randjes"??? Goed zo: de CD-speler laat je tenminste horen wat er aan je speakers mankeert! Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 Even off topic, mijn drum skills komen in de verste verte niet in de buurt van APC of welke goede band dan ook. Wel vereenvoudig ik het drumwerk een beetje en dan kan ik wel mee trommelen. Stuk snelheid en complexiteit eruit maar wel proberen het er op te laten lijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 Dat is toch al zo oud als er stereoplaten gemaakt worden Jitze? O, natuurlijk, maar waarom wordt het nu nog steeds toegepast bij het masteren van CD's, ingesleten procedures ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 "Scherpe randjes"??? Goed zo: de CD-speler laat je tenminste horen wat er aan je speakers mankeert! zou het ook niet zo kunnen zijn dat de speakers laten horen wat er met de cd speler mis is ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 Dat is toch al zo oud als er stereoplaten gemaakt worden Jitze? O, natuurlijk, maar waarom wordt het nu nog steeds toegepast bij het masteren van CD's, ingesleten procedures ? Omdat al te veel dynamiek en faseverschil in je woonkamer niet fijn is, denk ik... En bij commerciele popmuziek wordt dynamiek eruit gehaald zodat het er 'lekker' uitknalt (of eigenlijk uit lijkt te knallen). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 "Scherpe randjes"??? Goed zo: de CD-speler laat je tenminste horen wat er aan je speakers mankeert! zou het ook niet zo kunnen zijn dat de speakers laten horen wat er met de cd speler mis is ? Mits er ook daadwerkelijk iets mis is met de cd-speler, kan dat waarschijnlijk best wel ja... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 Vanavond dus een hele mooie set gehoord. Te kort, maar dat maken we nog eens goed. Wadia-Unison-Avalon. Een set van ik schat zo'n Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 Scherpe randjes liggen meestal aan de opnames, de equalizing, afmastering monitors (of dove engeneers ). Misschien even off topic, maar met het omwisselen van een setje bi-wire Monitor PC Bingo luidsprekerkabels voor een veel betere set Monitor Audio kabel(litze, braided)/Trio Kenwood Japanse Hi-end kabel(gemodde litze), is een VUIL scherp randje vervangen door een FRIS scherp randje. Geloof me, het scheelt wat! mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts