Jump to content

Platenspelers helemaal niet SUPRIEUR

Jempie
 Share

Recommended Posts

Geloof je dat zelf Rastaphil? Nee tegen scherpe randjes is maar 1 kabel opgewassen: de Lirpa Mega-Zip.

Overigens hoort Hans wel zo vaak scherpe randjes dat het zo langzamerhand niet meer aan de CD speler zelf zou hoeven te liggen.

Menigeen hoort ook gewoon zo scherpe randjes bij onversterkte live uitvoeringen, met name bij zang, waar anderen dat niet horen. Dan ligt het dus gewoon aan je gehoor. Paar geknakte trilhaartjes die in je gehoor liggen te rammelen ofzo. En nee is geen grapje.

;)

Ik ben een 14 tal dagen in de weer geweest met slechts een paar CD's/LP's om het verschil te horen tussen drie kabelsets:

A: Monitor PC Bingo en Bingo silver in bi-wire configuratie (4x1.5carr

http://www.hear.nl/forums/index.php?showtopic=8453

;) RastaPhil

PS mss zijn mijn bewoordingen niet overal van de geijkte standaard, en praat ik hier en daar in een overtreffende trap, ik denk echt wel dat ik vrij objectief heb kunnen horen.

In het echt valt dat spuuglelijke erg mee..... :rolleyes:

Net even naar de fragmenten geluisterd. Op m'n PC speakertjes hoor ik helemaal geen scherpte. Waarschijnlijk omdat het van die goedkope plastic prulspeakertjes zijn. Het lijkt of de tweede een fractie "ronder" klinkt. Maar dat kan ook verbeelding zijn. Veel maakt het op die PC speakertjes niet uit in elk geval.

:)

dekkersj said:
  ravon said:
Als ik nu eens een muziekfragment waar geen scherpe randjes inzitten vanaf LP netjes digitaliseer op 44,1 kHz en op CD brand, zouden er dan bij het afspelen via de CD speler scherpe randjes hoorbaar (en meetbaar) zijn?

Wat denk je? Maar leuk om dat experiment eens te doen ja.

Groet,

Jacco

Platenspeler naar mijn werkkamer gesjouwd, de boel op de on-board geluidskaart van mijn PC aangesloten en een nummer van Norah Jones van plaat opgenomen met 44,1 kHz/16 bit. Het signaal een beetje teruggedraaid om te zorgen dat het nergens clipt. De LP is er een uit de serie Blue Note Trip. Ik heb hem pas een keer of tien gedraaid. Ik heb het wav bestand op MP3 speler gezet en ik heb een CD gebrand.

Platenspeler weer naar de huiskamer, MP3 speler aangesloten en CD in de Rotel en vergelijken maar...

Er zijn duidelijk verschillen tussen de drie systemen. De CD klinkt erg goed en lijkt wat voller dan de LP die weer gedetailleerder lijkt dan de CD. De MP3 speler (die een wav bestand afspeelt) klinkt wel goed maar het lijkt of alles op een hoop geschoven is. Hij legt het af tegen zowel CD als LP. Ik ervaar op alle drie de systemen nauwelijks scherpe randjes.

Wat is nu mooier? Ik weet het niet, mijn meisje weet het wel, die geeft haar

voorkeur aan de LP.

Wat is technisch beter? Ik weet het niet. De LP wordt uitstekend gereproduceerd door de CD speler maar de klankverschillen lijken duidelijk. Ik ervaar niet meer of minder scherpe randjes en dat was waar ik naar op zoek was. De vraag is waar in de keten die bestaat uit geluidskaart, CD schrijver en CD speler de eventuele verschillen ontstaan.

Misschien eens op de versterkeruitgang meten en vergelijken?

De wav is 45.5 MB. Dat past niet op mijn server dus meeluisteren is lastig. Ik kan wel fragmenten uploaden, als er interesse is merk ik het wel.

Hans van Liempd said:
In het echt valt dat spuuglelijke erg mee..... :rolleyes:

Net even naar de fragmenten geluisterd. Op m'n PC speakertjes hoor ik helemaal geen scherpte. Waarschijnlijk omdat het van die goedkope plastic prulspeakertjes zijn. Het lijkt of de tweede een fractie "ronder" klinkt. Maar dat kan ook verbeelding zijn. Veel maakt het op die PC speakertjes niet uit in elk geval.

:)

Over smaak kun je heerlijk twisten. Ik vind dat apparatuur doosvormig behoort te zijn en ik had dat koper niet met die kleur hout gecombineerd.

Het tweede stuk in het fragment is gemanipuleerd. Als je in detail naar het signaal zou kijken zie je dat op de uithaal de rimpeltjes op de toppen weg zijn. Die rimpel zit rond 10 kHz en dat is eenvoudig lokaal te filteren en het resultaat heb je gehoord.

Ik heb naar wat meer geluid van Norah gekeken en haar stem op cd vertoont tijdens de harde uithalen vaak tussen 8 en 11 kHz een bult in het spectrum. Op LP heb ik maar

Leuk experiment. Het wordt pas interessant als ook andere cd spelers dat schijfje kunnen afspelen. Daar zit ook nog wel eens verschil in.

Dat mp3 spelers het moeten afleggen, is mij ook bekend. Zelfs als ze wav bestanden mogen afspelen. En zelfs via de digitale link.

Van sommige geluidskaarten is het bekend dat ze op een hoge sample-rate werken en via een eigen sample-rate conversie die 44k1 eruit spugen. Niet netjes dus. Is die geluidskaart goed gedithered? Hoeveel bits sampled ie? 8 bits of 6 of 4 of? Of weet je de frequentiekarakteristiek van je geluidskaart?

Ik ben blij dat er geen scherpe randjes zijn ontstaan. Trouwens, ik weet een site (http://xthost.info) waar je 30 MB kunt uploaden, met 10 MB als maximum per file. Als je je file in 5 stukjes hakt, kun je hem helemaal kwijt.

Groet,

Jacco

dekkersj said:
Leuk experiment. Het wordt pas interessant als ook andere cd spelers dat schijfje kunnen afspelen. Daar zit ook nog wel eens verschil in.

Dat mp3 spelers het moeten afleggen, is mij ook bekend. Zelfs als ze wav bestanden mogen afspelen. En zelfs via de digitale link.

Van sommige geluidskaarten is het bekend dat ze op een hoge sample-rate werken en via een eigen sample-rate conversie die 44k1 eruit spugen. Niet netjes dus. Is die geluidskaart goed gedithered? Hoeveel bits sampled ie? 8 bits of 6 of 4 of? Of weet je de frequentiekarakteristiek van je geluidskaart?

Ik ben blij dat er geen scherpe randjes zijn ontstaan. Trouwens, ik weet een site (http://xthost.info) waar je 30 MB kunt uploaden, met 10 MB als maximum per file. Als je je file in 5 stukjes hakt, kun je hem helemaal kwijt.

Groet,

Jacco

Even wat ruimte vinden/maken, dal zal ik het bestand in stukjes uploaden.

Ik had die MP3 speler van mijn zoon eerst nog op de WOW stand staan, geoptimaliseerd voor in-ear luidsprekertjes. Veel bas dus en weinig hoog, dat klonk voor geen meter.

Wat mijn geluidskaart intern doet weet ik niet. Het is een Intel onboard ding op het moederboard van mijn Shuttle PC. Hij kan maximaal 48 kHz/16 bit. Ik heb 44,1/16 gebruikt met Cool Edit. Het klinkt niet verkeerd, Het slist en sist weleens maar echte randjes zoals op "Come away with me" heb ik nog niet gezien.

ravon said:
Het slist en sist weleens maar echte randjes zoals op "Come away with me" heb ik nog niet gezien.

Wat bedoel je met slissen en sissen? Zat dat ook in het origineel? Of had de interne klok moeite met het synchroniseren?

Groet,

Jacco

dekkersj said:
  ravon said:
Het slist en sist weleens maar echte randjes zoals op "Come away with me" heb ik nog niet gezien.

Wat bedoel je met slissen en sissen? Zat dat ook in het origineel? Of had de interne klok moeite met het synchroniseren?

Groet,

Jacco

Jeweetwel, een s die klinkt als een ssss.

De LP heeft geen klok en die slist en sist ook weleens. Misschien hoort het erin. Volgende keer zal ik de plaat beter schoonmaken.

ravon said:
  dekkersj said:
  ravon said:

Groet,

Jacco

Jeweetwel, een s die klinkt als een ssss.

De LP heeft geen klok en die slist en sist ook weleens. Misschien hoort het erin. Volgende keer zal ik de plaat beter schoonmaken.

Ja, die ssss heb ik ook op mijn elpeesss. Als het volume te hard gaat dan. Niet bij allemaal hoor.

Groet,

Jacco

ravon said:
(...)

Platenspeler naar mijn werkkamer gesjouwd, de boel op de on-board geluidskaart van mijn PC aangesloten en een nummer van Norah Jones van plaat opgenomen met 44,1 kHz/16 bit. Het signaal een beetje teruggedraaid om te zorgen dat het nergens clipt. De LP is er een uit de serie Blue Note Trip. Ik heb hem pas een keer of tien gedraaid. Ik heb het wav bestand op MP3 speler gezet en ik heb een CD gebrand.

Platenspeler weer naar de huiskamer, MP3 speler aangesloten en CD in de Rotel en vergelijken maar...

(...)

De keuze tussen platenspeler en cd-speler heb ik een paar jaar geleden al gemaakt, maar toch volg ik deze discussie met ingehouden adem ;)

Niet dat ik ervan overtuigd ben dat alle neuzen ooit

dick jansen said:
  ravon said:
(...)

(...)

De keuze tussen platenspeler en cd-speler heb ik een paar jaar geleden al gemaakt, maar toch volg ik deze discussie met ingehouden adem ;)

Niet dat ik ervan overtuigd ben dat alle neuzen ooit

ravon said:
(...)

Nou ben ik "in mijn paal gezaagd" (die kende ik nog niet) en dat "stijft (bevestigt?) een vermoeden". Welk vermoeden?

Vergeet die MP3 speler nou maar, die is in deze draad niet relevant. Je kunt toch wel een CD branden en afspelen? Of luister je alleen naar LP's? (dat zou ik overigens heel goed begrijpen).

Beste ravon,

Ja, leuke h

Het ging er volgens mij ook om dat die randjess gevormd zouden worden juist door digitalissering. Dat is dus niet zo. Hoewel ik in de samples wel problemen hoor als mevrouw Jones uithaalt. Vervorming.

Groet,

Jacco