Jump to content

Thorens TD160 of TD166

Jos Ferwerda
 Share

Recommended Posts

Ik heb staan 2 geheel orginele platenspelers. Een Thornes TD160 en een TD 166.

Nu vroeg ik mij af welke ik nou het beste kon gaan gebruiken. Ik ben niet van plan om extreme modificaties uit te gaan voeren dus dat is geen pre.

Bedankt.

Ik zou de 160 nemen.

Deze heeft een metalen binnenplateau. Meestal is het lager ook iets groter van doorsnede.

Dit komt allemaal de geluidskwaliteit ten goede.

Wat wil je allemaal gaan veranderen/verbeteren?

Frank. :rolleyes:

Ik heb staan 2 geheel orginele platenspelers. Een Thornes TD160 en een TD 166.

Nu vroeg ik mij af welke ik nou het beste kon gaan gebruiken.  Ik ben niet van plan om extreme modificaties uit te gaan voeren dus dat is geen pre.

Bedankt.

Ik zou de 160 nemen.

Deze heeft een metalen binnenplateau. Meestal is het lager ook iets groter van doorsnede.

Dit komt allemaal de geluidskwaliteit ten goede.

Wat wil je allemaal gaan veranderen/verbeteren?

Frank. :rolleyes:

Beter element met naald, zit nu een Pioneer onder.

Andere, zwaardere bodem met spikes of andere speciale voeten, ben ik nog niet over uit.

Netsnoer eraf en de standaart signaalkabel. Vergulde chinch pluggen monteren. Ander signaalkabeltje ertussen.

Dat was het wel

Ik zou de speler niet teveel dempen. Dat komt de muzikaliteit niet altijd ten goede.

En een mooie MDF bodem van een mm'tje of 18 met mooie dempers eronder doet al wonderen.

Frank.

Ik zou de speler niet teveel dempen. Dat komt de muzikaliteit niet altijd ten goede.

En een mooie MDF bodem van een mm'tje of 18 met mooie dempers eronder doet al wonderen.

Frank.

Dat is nou net zoiets als speaker behuizingen: sommigen dempen zo'n ding totdat hij dood is als een bunker. Maar anderen willen nog wat resonatie overhouden. Wat platenspelers betreft, hoor ik bij de bunker- brigade: hoe dooier hoe beter. Een platenspeler is dus geen gitaarkast. En een speaker ook niet. In het HFA - artikel op de tad- site worden ook zulke zaken verkondigt. Ben ik het niet mee eens.

In de audio is het vaak andersom dan wat ons gevoel ons ingeeft: een soepele flexibele naaldophanging lijkt het beste te zijn. Klopt ook al niet. Volgens mij dan dus.

Ik heb hem dus ook helemaal volgeplakt met loodbitumen. Ik denk namelijk ook, dat alle resonantie's (motor, feedback via de PS-kast) het beste zoveel mogelijk gedempt moeten worden. Maar, zou die demping ook de oorzaak kunnen zijn van een te weinig aan laag als ik met de PS speel? Dus dat die demping laag absorbeerd?

Nee, ik denk dat demping alles alleen maar beter maakt. Als je echt de voicing wilt veranderen moet je dichter bij de kern gaan zitten: een vaste headshell maken, een andere mat plaatsen, het plateau dempen, een puck toevoegen, een stevige bracing tussen motor en armlager. De match tussen arm en element indien nodig verbeteren, enz.

Verder weg van de kern is demping mi altijd gunstiger. En wat we soms aanzien als minder laag is vaak het gevolg van een verbetering: een betere definitie en minder resonant laag. Minder terugkoppeling, betere afscherming regen trillingen. Denk ik.

Ok

ik heb mijn Thorens ook flink gedempt, in inderdaad slanker laag. wel beter, pas laag als het er echt is.

ik geloof niet zo in overdemping. dan is er wellicht in het ontwerp al rekening gehouden met extra laag omdat de boel door resoneren wat toevoegt. lijkt me niet optimaal.

groet

ik heb mijn Thorens ook flink gedempt, in inderdaad slanker laag. wel beter, pas laag als het er echt is.

ik geloof niet zo in overdemping. dan is er wellicht in het ontwerp al rekening gehouden met extra laag omdat de boel door resoneren wat toevoegt. lijkt me niet optimaal.

groet

Dat bedoel ik.

Hoi,

Ik heb zelf een TD165, deze heb ik voorzien van een marmeren plinth, de schuimpjes uit de vering gehaald, het sub-chassis gedempt met bitumen, de arm bekabeling direct aangesloten op de aansluitbussen, alle aarde draden op 1 punt samen laten komen en daar vanuit een aarde draad naar de versterker.

De mat is gemaakt van suede, wat bij mij een detailrijk geluidsbeeld geeft.

Door de marmeren plinth, is de draaitafel kwa resonanties zo dood als een pier, je kan op het motorboard of op de plinth kloppen wat je wilt, je hoort niks via de luidsprekers.

Het geluid van de Thorens is daar zo mooi van opgeknapt, alles klinkt zo rete strak, de plaatsing is erg mooi en bovenal, is het typische Thorens karakter bewaard gebleven.

Zoals Haudio het altijd zo mooi kan zeggen, een Thorens maakt muziek en de andere spelen noten :) .

Dus kan je echt heel veel dempen, zonder het geluid van de draaitafel kwaad te doen.

th4.JPG

thorenstd165.jpg

gr tifosi

Hoi,

Ik heb zelf een TD165, deze heb ik voorzien van een marmeren plinth, de schuimpjes uit de vering gehaald, het sub-chassis gedempt met bitumen, de arm bekabeling direct aangesloten op de aansluitbussen, alle aarde draden op 1 punt samen laten komen en daar vanuit een aarde draad naar de versterker.

De mat is gemaakt van suede, wat bij mij een detailrijk geluidsbeeld geeft.

Door de marmeren plinth, is de draaitafel kwa resonanties zo dood als een pier, je kan op het motorboard of op de plinth kloppen wat je wilt, je hoort niks via de luidsprekers.

Het geluid van de Thorens is daar zo mooi van opgeknapt, alles klinkt zo rete strak, de plaatsing is erg mooi en bovenal, is het typische Thorens karakter bewaard gebleven.

Zoals Haudio het altijd zo mooi kan zeggen, een Thorens maakt muziek en de andere spelen noten :) .

Dus kan je echt heel veel dempen, zonder het geluid van de draaitafel kwaad te doen.

th4.JPG

thorenstd165.jpg

gr tifosi

Ik denk dat het optimale zo'n beetje bereikt is voor dit model.

Wat me nu opvalt is dat het motorboard helemaal zilver is. Dat is mi nog mooier dan zo'n zwarte strook aan de voorzijde. En de arm kan best weleens beter klinken dan die van een 160.

Ik zou ook niet veel meer weten om te modificeren, ook de bodemplaat is weggelaten, ik krijg vaak tips om de arm te vervangen voor een SME, maar die armen kosten nogal wat, en ik ben eigelijk zeer tevreden met het geluid.

Er zit overgins een Denon DL-160 element onder, die door Haudio is afgesteld en tevens een originele snaar, wat enorm veel verschil maakt met de immitatie die er onder zat, vooral in de flutter meetwaarde's.

Voorlopig blijf ik draaien zoals de Thorens nu is, misschien ooit nog eens een mooi Goldring Eroica element, maar voorlopig doe ik het hiermee en ik heb niks te klagen over het geluid <_<

gr tifosi

Ik zou ook niet veel meer weten om te modificeren, ook de bodemplaat is weggelaten, ik krijg vaak tips om de arm te vervangen voor een SME, maar die armen kosten nogal wat, en ik ben eigelijk zeer tevreden met het geluid.

Er zit overgins een Denon DL-160 element onder, die door Haudio is afgesteld en tevens een originele snaar, wat enorm veel verschil maakt met de immitatie die er onder zat, vooral in de flutter meetwaarde's.

Voorlopig blijf ik draaien zoals de Thorens nu is, misschien ooit nog eens een mooi Goldring Eroica element, maar voorlopig doe ik het hiermee en ik heb niks te klagen over het geluid <_<

gr tifosi

De motorplaat kan je nog bekleden, de stelveer van de motor kan je vervangen door een massieve vulling en de kunststof ringen onder de motorplaat weglaten.

En vroeger kwam je in de engelse bladen een houten ligger tegen die tussen het plateaulager en het armlager onder het subchassis werd gelijmd.

Je kunt de elementbevestiging omturnen door een normale door de alu bovenplaat te verwijderen en ook het gegoten stripje te verwijderen.

Ik heb ook weleens over een extra trustlager voor de motor gehoord en over een rubber demping om het plateau heen. Oja, er zijn ook nog van die grote ringen die je om de plateau heen kan leggen, op de lp. Te bestellen bij Clearaudio, Bruil of VPI. En natuurlijk is er de centrale clamp.

Je kunt ook nog het contragewicht aan de achterzijde van de arm verwijderen en het hoofd- contragewicht verzwaren. Je hebt dan in totaal meer gewicht, maar effectief een kleinere massa. Je kunt ook nog de armbuis bekleden met 6 lagen teflontape voor loodgieters. Ook de loop van de armbedrading onder het armlager kan je nog verbeteren misschien.

En: een verbeterd armboard natuurlijk. Een massief exemplaar dus van hout, acryl of van Corian. Dit geeft mi de grootste verbetering die je nog kan bereiken.

Maar nu kan het ook best al prima zijn natuurlijk....