Jump to content

meridian cd spelers

mart
 Share

Recommended Posts

Wie wil mij van de nodige adviezen voorzien?

Ik wil een tweede hands cd speler van Meridian kopen. Niet te duur natuurlijk. de 506.20 wordt regelmatg aangeboden. of ouder los loopwerk en dac van de 200 serie :confused: . wie heeft ervaringen met tweede hands Meridian? en wie heeft tips waar ik op moet letten bij aanschaf?

Ik wil er vooralsnog mee gaan spelen op mijn vintage Marantz 2226b. Die ik dan waarschijnlijk daarna wil vervangen of uitbreiden met eindversterker.

Mart

Beste Mart,

een loopwerk van de 2 of 6-serie zou ik niet meer aan beginnen. Zijn duidelijk ouder en worden nog steeds serieuze prijzen voor gevraagd (waarom is mij een raadsel).

In de 500-serie zitten een aantal hele mooie spelers:

596/588, erg mooi, relatief nieuw en erg duur

508, al iets ouders (alhoewel ze er zijn van 3 jaar oud), mooie speler, nog steed aan de prijs (reken >1000 EUR)

507, 24-bit-speler, mooi geluid, goede DAC, redelijk nieuw (max 4 jaar oud), reken op prijzen vanaf 900 EUR, wordt weing aangeboden

506.24, mooi geluid, goede DAC, doet nauwelijks onder voor de 507, wel iets ouder dan 507, wordt weining aangeboden

506.20, mooie speler, hele aardige DAC, wordt redelijk regelmatig angeboden, prijzen vanaf 400 EUR (dit is ws. de speler die je wilt hebben)

506.18, matige DAC, ik vind het verschil met de 506.20 en 506.24 best groot, ook te oud

500/563 combi, nooit gehoord

Succes met je zoektocht.

Enno :)

Hoi Mart,

Meridian en Marantz vond ik een goede combi, voor mijn cd17 van Marantz heb ik een Meridian 507 gehad. Kon ik tweedehands relatief goedkoop overnemen en nadat ik ook een draaitafel wilde hebben heb ik hem bijna zonder verlies kunnen verkopen.

Om aan te sluiten bij de bovenstaande post, ik vond de 506.24 eigenlijk niks minder dan de 507. Deze heb ik ook kunnen beluisteren in mijn eigen set.

Met de 506.18 en 506.20 heb ik geen ervaring.

Mijn advies zou zijn kijk voor een 506.20 of 24, ik denk dat de verschillen tussen deze 2 niet zo heel groot zijn.

Groet,

Jkr.

erg bedankt,

506.20 lijkt me een betaalbare keuze maar ik kom net een hifi winkel uit en begin meteen weer te twijfelen. toch maar een Marantz cd speler :confused::( . Hoe zouden jullie de verschillen definieren? behoudens de klank heb ik het idee dat meridian degelijker is dan de meeste moderne Marantz spelers en ook nog altijd te repareren is indien nodig en van de oude degelijke marantz spelers weet ik dat niet.

Mart

erg bedankt,

506.20 lijkt me een betaalbare keuze maar ik kom net een hifi winkel uit en begin meteen weer te twijfelen. toch maar een Marantz cd speler :confused::( . Hoe zouden jullie de verschillen definieren? behoudens de klank heb ik het idee dat meridian degelijker is dan de meeste moderne Marantz spelers en ook nog altijd te repareren is indien nodig en van de oude degelijke marantz spelers weet ik dat niet.

Mart

Mart,

De Meridian vond ik een wat meer "analoog" geluid geven t.o.v. van mijn Marantz cd17. De Marantz klinkt wat warmer en het laag is iets dunner t.o.v. de 507.

Regelmatig zie je tweedehands wel eens een cd17 langskomen, naar mijn mening ook geen slechte speler. Wel heb ik er een ander netsnoer aangehangen, scheelt naar mijn idee in de laag weergave.

suc6 met je keuze,

Jkr

Ik heb 2 jaar geleden mijn Marants CD-94 vervangen door een Meridian 506.24, omdat ik de Marantz schel en ruw vond klinken. Na verschillende adviezen en gelezen tests, moest de Meridian een goed alternatief zijn. Dit blijkt inderdaad een hele goede zet. De speler geeft een veel rustiger, aangenamer geluid, zeker niet "digitaal". Ook gedetailleerder.

Laatst was ik bij iemand die nog steeds met een CD-94 met losse DAC van Marantz werkt op een peperdure high-end installatie en er nog erg tevreden over is. Het zal ook deels smaakgebonden zijn en / of een match met je eigen installatie.

enno,

jij bent meridian liefhebber neem ik aan.

Laat ik het zo zeggen, ik heb er spijt van dat ik mijn 507 verkocht heb. Ben nu in de markt voor een 506.20/24 of een 508.

Mijn 'zwak' voor Meridian houdt overigens op bij de spelers, de versterkers zijn minder byzonder (gewoon goed, niet uitstekend zoals de spelers)

Enno :)

Ik heb 3 verschillende spelers in het verleden gehoord. De 506.24 en 588 en ik heb zelf, reeds 4 jaar tot volle tevredenheid, de 508.24. Alle spelers vertoonden eenzelfde Meridian geluid, "analoog" zoals eerder omschreven, ietwat terughoudend, maar nooit agressief en kil. Ik heb ze nooit in een direct vergelijk gehoord, maar mijn indruk was dat de verschillen qua geluid niet groot zijn.

(En geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om de 508.24 weg te doen)

groet,

fijn als mensen mee gaan zoeken, blijven doen hoor want deze was al verkocht, voor 350!

@enno

er staat een 508.24 te koop op marktplaats. verkoper wil 1750 hebben

Mart

Weet niet of je daar echt iets aan verloren hebt. Staat mij iets van bij dat deze advertentie er al eerder heeft gestaan alleen toen met vermelding dat de laser net vervangen was. En geen AB. MSR scoren op eBay is nog steeds serieus centjes.

Een 508 voor 1750 EUR is mij teveel, veel te veel. Ik ben meer een koopjesjager :P , dubbeltje eerste rang, je kent ze wel, zo iemand die op marktplaats bij een vraagprijs van 500 EUR rustig 200 EUR biedt, dat ben ik dus..... (maar ook niet te beroerd om bij een re

als ik het zo door lees is geluidservaring toh wel erg persoonlijk. De een vindt Marantz warm en de ander schel, en het is natuurlijk erg afhankelijk van de rest van de set. Als je teveel zilver gebruikt kan het schel gaan klinken. Maar engelse apparatuur kan dat meestal wel hebben omdat dat meer Laid back is. En daar twijfel ik toch. Van mij mag een zanger midden in de kamer staan en het orkest er omheen. Dat is een mooie ervaring. Dat is het verschil tussen aanwezig en irritant aanwezig. bij dat laatste ontstaat luister moeheid. Ik snap niet dat laid back geluid synoniem lijkt te zijn met analoog.

@enno

voor mij toch te ver weg: in gent een 508.24 vraagprijs 850. kijk hear op tweede hands

@jaapie krekel

begrijp ik het goed dat jij je Meridian ingeruild hebt voor een cd17? Dan ben ik wel benieuwd naar de versterker, speakers en draadjes waarmee je dat aangesloten had. want dat is dus precies mijn twijfel :unsure:

mart

@jaapie krekel

begrijp ik het goed dat jij je Meridian ingeruild hebt voor een cd17? Dan ben ik wel benieuwd naar de versterker, speakers en draadjes waarmee je dat aangesloten had. want dat is dus precies mijn twijfel :unsure:

mart

Mart,

Mijn versterker is een Marantz pm16, versterker is een Marantz pm17 mkII.

Zowel mijn luidsprekerkabel als interlinks zijn van zilver.

Als luidsprekers heb ik Diapason Emera.

Deze combi klinkt in mijn oren zeer muziekaal, mijn set klinkt in mijn oren verre van schel. Dit is ook iets wat ik niet kan plaatsen bij de "Marantz sound"

In mijn opstelling staan de stemmen mooi in het midden, de instrumenten zijn goed van elkaar te onderscheiden. Dit zou je kunnen omschrijven als een 3d plaatje.

btw: voor een 508.24 met een vraagprijs van 850 euro, ik zou nog maar eens even goed over de afstand nadenken ;)

Je kan van zo

Als je de advertentie goed bekijkt staat er 28 bits versie. Vraag is dus of het een 18, 20 of 24 bits versie is.

Enno, die Gent toch ook een beetje ver vindt (maar ja 850 voor een 508....)

dank beste mensen!

ik ga uiteindelijk toch voor een marantz.

meridian vind ik te duur tweede hands en ik ben een beetje bang voor te veel rust in de muziek. typisch Engels is dat om er een soort van omvloerst geluid van te maken. Je hoort wel alles maar toch ... Nu heb ik beperkte ervaring met Meridian maar een paar keer wordt toch duidelijk verwezen naar een laid back geluid. en vanuit mijn beperkte ervaring kan ik dat wel onderschrijven.

cd17 ga ik naar op zoek en het liefst een nieuwe die nog ergens in een winkel verdwaald is tussen de nieuwere modellen. Dan willen ze hem vast wel goedkoop wegdoen.

Mart

dank beste mensen!

ik ga uiteindelijk toch voor een marantz.

meridian vind ik te duur tweede hands en ik ben een beetje bang voor te veel rust in de muziek. typisch Engels is dat om er een soort van omvloerst geluid van te maken. Je hoort wel alles maar toch ... Nu heb ik beperkte ervaring met Meridian maar een paar keer wordt toch duidelijk verwezen naar een laid back geluid. en vanuit mijn beperkte ervaring kan ik dat wel onderschrijven.

cd17 ga ik naar op zoek en het liefst een nieuwe die nog ergens in een winkel verdwaald is tussen de nieuwere modellen. Dan willen ze hem vast wel goedkoop wegdoen.

Mart

Een CD-17 klinkt ook tamelijk warm. Hij is in mijn oren wel wat "opener" dan de Meridians.

:)

Hele mooie speler zo'n CD17....