Jump to content

Vifa Basis

paul demo
 Share

Recommended Posts

Ik heb 'm in 2000 gehoord bij Speakerland, toen ik voor mijn eerste luidspreker ging kijken en luisteren.

Ik zelf vond 'm ook goed klinken, erg goed zelfs. Vooral het laag viel bij mij op wat erg goed klonk. Naast dat het diep kon, was het ook snel. Ik heb 'm dacht ik beluistert met een eindversterker van Krell.

Voordelen:

Goede prijs/kwaliteit verhouding.

Het is zelfbouw en dus verder te verbeteren als je het nodig vind. Maar is ook kant en klaar te koop.

Nadelen:

Wat ik toen gehoord had van Speakerland is dat die wel een krachtige versterker nodig had. Maar dat is volgens mij geen probleem voor jouw. :)

Misschien kan de omvang de luidspreker ook een nadeel zijn, want het is immers geen kleintje. ;)

Ik heb deze speakers met verschillende kasten gehoord. De kasten van Speakerland MDF waren voor mij het best. De multiplexkasten klonken in mijn oren minder.

Het heeft natuurlijk ook met wanddikte te maken. Die grote kast met twee woofers krijgt natuurlijk nogal op z'n lazer. Het laag klinkt daarom niet zo vast (denk ik).

Toch heb ik er indertijd serieus naar geluisterd en overwogen deze te gaan bouwen. Uiteindelijk ben ik toen toch bij de infinity's uitgekomen. Ik heb hier trouwens een test met de tekeningen, schema en de speaker bezetting liggen. Die staan n.l. in een luidspreker special van elektuur.

:)

(...) De multiplexkasten klonken in mijn oren minder. (...)

Beste Hans,

Multiplex is veel sterker dan MDF (bij dezelfde dikte) en MOET dus beter zijn.

Het is stijver, en heeft dus ook minder inwendige demping. De noodzaak om bitumineuze pads aan de binnenzijde aan te brengen is dus groter.

Waren de multiplexkasten die jij hebt gehoord voorzien van zulke dempingsplaten?

Ik heb deze speakers met verschillende kasten gehoord. De kasten van Speakerland MDF waren voor mij het best. De multiplexkasten klonken in mijn oren minder.

Het heeft natuurlijk ook met wanddikte te maken. Die grote kast met twee woofers krijgt natuurlijk nogal op z'n lazer. Het laag klinkt daarom niet zo vast (denk ik).

Toch heb ik er indertijd serieus naar geluisterd en overwogen deze te gaan bouwen. Uiteindelijk ben ik toen toch bij de infinity's uitgekomen. Ik heb hier trouwens een test met de tekeningen, schema en de speaker bezetting liggen. Die staan n.l. in een luidspreker special van elektuur.

:)

Ik zal het dinsdag eens doorlezen.

Het is stijver, en heeft dus ook minder inwendige demping.

licht eraan wat de dichtheid is, een indicatie voor inwendige demping is nog altijd de golfsnelheid door het materiaal dat wordt gegeven door sqrt(E/rho) waarin E de elasticiteits modulus is (ook wel Young's modulus) en rho de dichtheid van het materiaal. Uiteraard is dit een analytische betrekking gebaseerd op vereenvoudigd materiaal gedrag (kleine amplitude, elastische beschouwing)

Beste LaMa,

Alleen dichtheid (kg / dm3) zegt niet alles over het gedrag van panelen.

Het gaat vooral om dynamische kwaliteiten. Om bestand zijn tegen trek- en drukbelastingen.

Wie een diep ravijn moet oversteken en hiertoe de keuze heeft tussen twee planken van gelijke dikte en breedte - eentje van multiplex en eentje van MDF - zal ongetwijfeld de juiste keuze maken: multiplex, vanzelfsprekend.

Het doorbuigen en tenslotte breken van MDF boekenplanken (zelfs alleen reeds onder hun eigen gewicht) is immers bekend en gevreesd. Daarom wordt MDF nooit toegepast voor dragende constructies.

Met de juiste constructie (schoring) en bitumineuze demping ontstaat bij multiplex een aangename combinatie van stijfheid, akoestische afsluiting en vrijheid van paneelresonanties.

(Zie bijv. H.D. Harwood "Some factors in Loudspeaker Quality", Wireless World 82, n. 1485, pag. 45 e.v., en D.A. Barlow "Sound Output of Loudspeaker Cabinet Walls", AES Journal, 50th Convention.)

Beste LaMa,

Alleen dichtheid (kg / dm3) zegt niet alles over het gedrag van panelen.

Het gaat vooral om dynamische kwaliteiten. Om bestand zijn tegen trek- en drukbelastingen.

Wie een diep ravijn moet oversteken en hiertoe de keuze heeft tussen twee planken van gelijke dikte en breedte - eentje van multiplex en eentje van MDF - zal ongetwijfeld de juiste keuze maken: multiplex, vanzelfsprekend.

Het doorbuigen en tenslotte breken van MDF boekenplanken (zelfs alleen reeds onder hun eigen gewicht) is immers bekend en gevreesd. Daarom wordt MDF nooit toegepast voor dragende constructies.

Met de juiste constructie (schoring) en bitumineuze demping ontstaat bij multiplex een aangename combinatie van stijfheid, akoestische afsluiting en vrijheid van paneelresonanties.

(Zie bijv. H.D. Harwood "Some factors in Loudspeaker Quality", Wireless World 82, n. 1485, pag. 45 e.v., en D.A. Barlow "Sound Output of Loudspeaker Cabinet Walls", AES Journal, 50th Convention.)

Nu val je door de mand:

de elasticiteitsmodulus (E, eenheid is N/mm^2) maakt nl. integraal deel uit van wat in het spraakgebruik stijfheid wordt genoemd.

axiaal belast is het de E maal de oppervlakte van de doorsnede, op buiging is het de E maal het traagheidsmoment.

Helaas zijn er voor "echte" materiale maar beschrijvende parameters nodig dan alleen de elasticiteitsmodulus, echter voor kleine vervormingen gaat het nog goed.

Spido:

Wat heeft de sterkte er nou mee te maken? Of ben je bang dat je luidsprekers breken door de de geluidsdruk? Sterkte zegt in ieder geval niks over de stijfheid van het materiaal.

En het zegt ook niks over hoe goed de Vifa Basis is.

Laten we lekker ontopic blijven.

Geert

Spido:

Wat heeft de sterkte er nou mee te maken? Of ben je bang dat je luidsprekers breken door de de geluidsdruk? Sterkte zegt in ieder geval niks over de stijfheid materiaal.

En het zegt ook niks over hoe goed de Vifa Basis is.

Laten we lekker ontopic blijven.

Geert

Omdat de Vifa Basis een zelfbouw speaker is zegt het wel degelijk iets over die speaker....

Wanneer iemand kiest om voor de kast 9 mm multplex te gebruiken, dan kan ik zeggen dat die Basis dan anders klinkt dan een van 44 mm dik MDF.

Multiplex is in

Een paar jaar geleden had Speaker&Co ook het model Response; qua omvang vergelijkbaar met de Basis. Maar de kwaliteit van het geluid dat er uit kwam vond ik destijds wel wat beter dan de Basis.

response.jpg

Maar ik weet niet of het model nog ergens is te verkrijgen of dat de units nog leverbaar zijn.