Jump to content

Trek hem recht !

Guest Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Ik krijg steeds meer het gevoel dat zo'n UC wel eens meer kwaad dan goed doet (het middel is erger dan de kwaal).

En wanneer ik op internet zoek komt naar voren dat het ook nog eens een apparaat is met een erg hoge uitvalpercentage. Niet erg goed in elkaar gezet.

Familie van yoko? :D

Misschien moet je er niet aan beginnen Robbert. B)

Ik krijg steeds meer het gevoel dat zo'n UC wel eens meer kwaad dan goed doet (het middel is erger dan de kwaal).

En wanneer ik op internet zoek komt naar voren dat het ook nog eens een apparaat is met een erg hoge uitvalpercentage. Niet erg goed in elkaar gezet.

nee, :D

al die lampjes erop is ook al niks ;)

nee, :D

Nee; en kerstmis is al voorbij :lol::lol::lol::lol::lol:

Daar heb ik een mooie tweak voor.

Ik werd een beetje moe van die led-VU-meter. Ik heb aan de linkerzijkant even het lipje losgeschroefd.

Er zit een klein beetje ruimte tussen het ledblokje en de voorkant. Daartussen heb ik een stukje op maat geknipt zwart karton gestoken (rust op de meterknop, is geen probleem) zodat alleen de rode ledjes nog zichtbaar zijn. Het grote voordeel is dat je niks hoeft te veranderen aan't apparaat, je kan het kartonnetje er zo weer tussenuit halen.

En je kan zelf het kartonnetje zo af knippen dat je alleen te zien krijgt wat je wilt zien.

Resultaat : imgp0779klein2cr.gif

Behringer is een Duits bedrijf dat hun spullen in China in elkaar laat zetten. Behringer zit bovendien aan de onderkant van het segment te werken en is derhalve een prijsvechter. Ze maken fatsoenlijk spul voor een in vehouding lage prijs. Dat het spul niet aan de allerhoogste kwaliteitseisen voldoet lijkt me dan ook wel een beetje logisch.

De uitval van de apparatuur is vooral te wijten aan slechte (ruime) connectoren en dito soldeerwerk. Dat is makkelijk zelf te verhelpen en kost je hooguit wat tijd. Bovendien zijn er ook "gerenomeerde" merken die dergelijke mankementen vertonen. Philips en B&O zijn slechts een paar voorbeelden hiervan.

op grond waarvan wordt er dan veronderstelt dat het een waardevolle aanvulling op een " high-end " zou kunnen zijn ?

Behringer is een Duits bedrijf dat hun spullen in China in elkaar laat zetten. Behringer zit bovendien aan de onderkant van het segment te werken en is derhalve een prijsvechter. Ze maken fatsoenlijk spul voor een in vehouding lage prijs. Dat het spul niet aan de allerhoogste kwaliteitseisen voldoet lijkt me dan ook wel een beetje logisch.

De uitval van de apparatuur is vooral te wijten aan slechte (ruime) connectoren en dito soldeerwerk. Dat is makkelijk zelf te verhelpen en kost je hooguit wat tijd. Bovendien zijn er ook "gerenomeerde" merken die dergelijke mankementen vertonen. Philips en B&O zijn slechts een paar voorbeelden hiervan.

op grond waarvan wordt er dan veronderstelt dat het een waardevolle aanvulling op een " high-end " zou kunnen zijn ?

Wat bedoel je Jitze? Bedoel je dat een dergelijk goedkoop ding niet in staat is te doen waar het voor gemaakt is en ook nog eens te goedkoop om in een "high-end" audioset te passen?

Ik heb zelf nog niet met de UC gespeeld. De mijne staat nl nog bij Erik. Of ik 'm definitief ga gebruiken weet ik nog niet, maar ik wil er iig een keer mee gaan spelen. Juist omdat ie toch aardig betaalbaar is, lijkt het me leuk speelgoed.

Ik heb wel bij Bas gehoord wat dat ding kan. Bij Bas is ie alleen tussen CD-loopwerk en DAC geschakeld om in het digitale gebeuren een ruimtecorrectie toe te passen. In de praktijk dempt ie daar de 60Hz piek van de ruimte, waardoor de octaaf eronder ook eindelijk ruimte krijgt om zich te ontvouwen. Bypass je de UC, wordt de onderste octaaf gewoon weggedrukt door de 60Hz piek en hoor je het sub-laag niet meer.

Mischien door er naar te luisteren en met je eigen oren een oordeel te vellen? ;)

Beste Haudio,

Voor zover ik het uit de discussie heb kunnen begrijpen, IS de UC een equalizer. Althans: die functie wordt steeds besproken. Maar het is een digitale equalizer, wat voordelen op het gebied van fasecoherentie zou (moeten kunnen) opleveren.

Beste Erik & Anderen,

Inderdaad, zoals Hans zei: een essentieel verschil van mening.

Ik vind dat een piano, weergegeven via mijn installatie, precies zo moet klinken als diezelfde piano live in mijn kamer. En hetzelfde geldt voor vol symfonie-orkest, complete opera-bezettingen, orgels met 32-voets baswerk, enz., enz.

The truth, the whole truth, and nothing but the truth.

Met de studio heb ik in principe niets te maken. En hoe het daar klinkt wil ik niet eens weten.

Beste Haudio,

Voor zover ik het uit de discussie heb kunnen begrijpen, IS de UC een equalizer. Althans: die functie wordt steeds besproken. Maar het is een digitale equalizer, wat voordelen op het gebied van fasecoherentie zou (moeten kunnen) opleveren.

Beste Erik & Anderen,

Inderdaad, zoals Hans zei: een essentieel verschil van mening.

Ik vind dat een piano, weergegeven via mijn installatie, precies zo moet klinken als diezelfde piano live in mijn kamer. En hetzelfde geldt voor vol symfonie-orkest, complete opera-bezettingen, orgels met 32-voets baswerk, enz., enz.

The truth, the whole truth, and nothing but the truth.

Met de studio heb ik in principe niets te maken. En hoe het daar klinkt wil ik niet eens weten.

dan moet die piano wel eerlijk opgenomen zijn,zonder MIX.

en die zijn er maar weinig te vinden

piet.

Bijvoorbeeld Superlux ECM999 of Audix TR40 ???

Dit zijn ook meetmicrofoons met een rechte frekwentiecurve (20-20000Hz)

Waarom zou je een andere microfoon nemen :unsure:

Omdat de ECM8000 niet meer leverbaar is! (kapseltjes worden niet meer gemaakt). Overigens is die Superlux exact hetzelfde (made in China) als de ECM8000 op het logo'tje na. Heb ze beide in mijn handen gehad.

En die Superlux is 29,95 bij Feedback.

;)

Ik heb er een besteld en blijkbaar nog op voorraad

Your synthplanet.com order reads as follows

1 x Behringer ECM-8000 Measurement Microphone

Current status of your order: in stock (For more info, read our FAQ)

Item(s) Subtotal :

Beste Erik & Anderen,

beste spido : ONZIN wat je nu praat, <_<

de piano moet in jouw kamer hetzelfde klinken als in de concertzaal waar ie is opgenomen,

het symphonieorkest moet in jouw kamer de zelvde klanken voortbrengen zoals jij ze in die zaal hoorde,

het orgel moet hetzelvde klinken in jouw kamer als in de kerk,

dit alles wel in de juiste verhoudingen natuurlijk.

wat ik met de UC doe is simpel,

ik demp twee bulten (50hz en 100hz)

ik versterk twee dippen (30hz en 60hz)

verder corrigeer ik wat in het middengebied omdat de middentoner iets te goed zijn best doet in het gebied waarin hij nog niet bundeld.

dit alles leidt tot een resultaat wat zeer bevredigend is!!! :)

ps; als jou wgoede vriens Klaas eens in de buurt is is ie welkom,

ik kan hem een leuke demonstratie geven van de Betonnix UC combi. ;)

Mischien door er naar te luisteren en met je eigen oren een oordeel te vellen? ;)

Beste John,

Ik heb hem met eigen oren beluisterd.

Ik ben er na 1 luistersessie al van overtuigd dat, zoals Robbert al zei om 14.29(en ik iets eerder tegen en bij Ome Henk) dat het middel erger is dan de kwaal, hoewel ik bij Ome Henk al niet eens meer van een kwaal kan spreken :rolleyes:

Mij(ons) viel in ieder geval op dat het stereobeeld, dat zonder de UC werd neergezet, van een zeer goede diepte/breedte afbeelding was, een goede tonale balans en een realistische weergave had. Helaas bleef er met de UC niets van over, een aan de speakers vastgekleefd geluid voorzien van een rafelig randje.

Goed te horen bij de gedraaide klassieke opname's zoals een reqiuem van

ref-57.jpg

John Rutter

0724355716323.jpg

Angela Gheorghiu's Casta Diva

Beide werden zonder op hoog niveau weergegeven, zelfs het orgel op Rutter had mijns inziens geen correctie nodig, terwijl op een behoorlijk sterkte werd afgespeeld :rolleyes:

beste Ruud,

leuk dat je hem beluisterd hebt,

maar even een vraag: hebben jullie hem ook gebypassed beluisterd?

dus wel de UC in de audioketen maar zonder dat ie wat doet?

dit heb ik nl gedaan om te kunnen beoordelen of ie capabel genoeg is als DAC .

verder kan ik me niet voorstellen dat het stereobeeld of andere dingen ineens veranderen door een equaliser .

de klankkleur kan hooguit wat anders worden.

maar dat het geluid ineens aan de speakers blijft plakken komt erg ongeloofwaardig over.

misschien is er wat anders aan de hand met de instellingen van de UC bijvoorbeeld? :rolleyes:

beste Ruud,

verder kan ik me niet voorstellen dat het stereobeeld of andere dingen ineens veranderen door een equaliser .

maar dat het geluid ineens aan de speakers blijft plakken komt erg ongeloofwaardig over.

misschien is er wat anders aan de hand met de instellingen van de UC bijvoorbeeld? :rolleyes:

Mijn ervaring is wat dat detreft idd. ook anders.

Zoals ik al eens in een recensie geschreven had, was me juist het tegenovergestelde opgevallen. Mijn speakers 'verdwijnen' juist.

Waar ik zelf wat beter op moet letten is dat ik de PEQ terugzet nadat ik die op een specifieke muzieksoort heb ingesteld,bijv. jaren 70 muziek. Dat vergeet ik nog wel eens en dat gaat wel ten koste van het luisterplezier bij andere cd's.

Wat bedoel je Jitze? Bedoel je dat een dergelijk goedkoop ding niet in staat is te doen waar het voor gemaakt is en ook nog eens te goedkoop om in een "high-end" audioset te passen?

wat ik bedoel is eigenlijk heel erg simpel, zoals je ook wel meegemaakt zult hebben zijn componenten in het signaal nogal kritisch, met name allerlei IC's doen niet zo heel erg veel goeds.

dit apparaat is een complexe toevoeging van ronduit bedenkelijke kwaliteit, met een aantal voordelen - in extreme situaties - echter wat ik tot op heden heb mogen meemaken is dat je dit niet voor niets krijgt.

in een aantal situaties vraag ik me ook af welk een doel er wordt gediend, ben bang dat er heel vaak spookbeelden worden nagejaagd.

zo ook Spido die een kerkorgel in een woonkamertje - zelfs al is die zo groot als de deel van een boerderij zal dit niet echt lukken - wenst te proppen, een symphonieorkest zal zelfs niet gaan.

verwachtingspatronen zijn vaak niet erg realistisch.

gelukkig luisteren we niet met een logisch apparaat maar is ons brein in staat ons prachtige illusies te leveren, met andere woorden : de kwaal is minder erg dan de kuur.

:blink:

Aha, op die fiets. Inderdaad is het zo dat de UC niet overloopt van de hoogwaardige componenten. Ik denk zelf dat het niet verstandig is deze te gebruiken als complete DA converter. De analoge trap zal niet het niveau hebben van de cd speler die erop aangesloten is.

Wat ik wel heb gemerkt met al mijn spielerei-en is dat het in feite bijzonder weinig uitmaakt op welke manier de DA conversie an sich gebeurd. En zolang je alleen in het digitale gebied werkt, zal het m.i. ook geen moer uitmaken wat je daar allemaal corrigeert (vermoeden). Als het bewerkte digitale signaal daarna weer naar en goeie DAC gaat met dito analoge uitgangstrap zul je alleen de voordelen van dit apparaat hebben denk ik. Ik kan dit helaas nog niet met feiten onderbouwen, omdat mijn UC zoals gezegd nog bij Erik staat.

Ik zou de UC dan ook niet tussen cd-speler en versterker zetten, of er moet duchtig in gemod worden.

Wat ik wel heb gemerkt met al mijn spielerei-en is dat het in feite bijzonder weinig uitmaakt op welke manier de DA conversie an sich gebeurd. En zolang je alleen in het digitale gebied werkt, zal het m.i. ook geen moer uitmaken wat je daar allemaal corrigeert (vermoeden). Als het bewerkte digitale signaal daarna weer naar en goeie DAC gaat met dito analoge uitgangstrap zul je alleen de voordelen van dit apparaat hebben denk ik.

Ik zou de UC dan ook niet tussen cd-speler en versterker zetten, of er moet duchtig in gemod worden.

denk dat je hier een waar woord spreekt, verschillen tussen het analoge deel van een dac of cd speler zijn bijzonder duidelijk waar te nemen, terwijl de verschillen in het digitale deel niet of nauwelijks aan het licht treden.

zie hiervoor de dac's - zowel commerci

misschien is er wat anders aan de hand met de instellingen van de UC bijvoorbeeld?

Tja....dat moet je maar van me aannemen, wellicht worden er andere dingen(laagcorrectie) belangrijker gevonden zodat de tekortkomingen in eerste instantie niet gehoord worden.

Ik ben van mening dat Henk de UC niet nodig heeft bij normaal (en iets daarboven) volume....

Vanzelfsprekend geldt dit alleen bij de TDL Monitor's :rolleyes: Met de Ushers heb ik gewoon een UC i.o.d. nodig.

PS. 'T is wel leuk om te lezen dat ik vanmorgen (voordat ik dit gelezen had) Ruud heb gemailt dat ik de laatste tijd alleen gefocussed was op het oplossen van de akoestiekproblemen. Tsja, dan schieten bij mij andere (positieve of negatieve) bijkomende zaken erbij in...

Akoestiekproblemen kun je met een UC niet oplossen, je kunt ze alleen proberen te omzeilen.

Ik denk wel dat Ruud gelijk heeft met de TDL's. Het laag van de Ushers is gewoon te royaal in jouw huiskamer. Met wat akoestische problemen erbij wordt het dan gewoon veel te royaal. Een UC kan dan wel uitkomst brengen. Er zou dan wel een high-end uitvoering voor nodig zijn (denk ik).

Ik zag wel dat de Usher ook behoorlijk onderhanden zijn genomen. Zo zijn de kasten aanmerkelijk "klopvaster" geworden. Laatst nog eens uitgebreid een Dancer CP 8871 (of CP 8872 ?) gehoord. Dit in een heel grote ruimte. Het was voor mij de beste speaker van die show. De basspeakers van deze kasten zijn wat kleiner dan die in de AC 20.

:)

Overigens ben ik benieuwd of andere gebruikers ook negatieve aspecten hebben waargenomen <_<

Nee eigenlijk niet!

Detail vermindering heb ik niet waargenomen.

Maar h

beste Ruud,

Beste Eric,

Dat heb ik wel even geopperd, we zijn er echter niet aan toegekomen, veel zou het niet uitgemaakt hebben, het zou in dat geval betekend hebben dat de DAC in de UC tekort zou schieten ten opzichte van de DAC in Ome Henk's Sony CD-speler.....zoiets als door de hond of de kat gebeten worden....resultaat is een open wond :(

En wat waren jouw bevindingen?

Heb jij overigens niet steeds beweerd dat er geen verschillen waren c.q. dat je ze niet hoorde :unsure:

misschien is er wat anders aan de hand met de instellingen van de UC bijvoorbeeld?

Tja....dat moet je maar van me aannemen, wellicht worden er andere dingen(laagcorrectie) belangrijker gevonden zodat de tekortkomingen in eerste instantie niet gehoord worden.

Ik ben van mening dat Henk de UC niet nodig heeft bij normaal (en iets daarboven) volume....

OK,

ik heb gisetern nog even heel nauwkeurig zitten luisteren in een doodstille pikdonkere kamer,

conclusie:

-de DAC van de UC is minstens zo goed als die van mijn HK

-als ik alleen het laag corrigeer met de UC vind ik het al beter klinken dan zonder

-als ik een complete correctie beluister en ik schakel daarna terug naar normaal, dan ben ik bijna geneigd de kamer uit te lopen.

(en toch kan ik niet zeggen dat ik nou zo'n slechte akoestiek of slechte luidsprekers heb) ;)

ps: misschien vind je het leuk om eens hier te komen luisteren Ruud,

dan begrijp je misschien beter waarom ik zo positief ben over de UC :)

Overigens ben ik benieuwd of andere gebruikers ook negatieve aspecten hebben waargenomen <_<

Het enige negatieve puntje is wat mij betreft de voedings-connectoren, deze willen nog wel eens slecht contact maken.

Het meest positieve daarentegen is het verschil in kwaliteit als ik de UC inzet tussen PC en Voorversterker.

Ik gebruik de optische uitgang van een externe geluidskaart (soundblaster 2NX) en koppel hier de UC aan. Vervolgens kan ik de gebalanceerde uitgangen gebruiken om naar m'n voorversterker te gaan (Sphinx Project 2 MK2).

Zonder correctie (dus de UC op bypass) geeft dit al een geweldige verbetering. Veel meer detail, het middengebied wordt mooi open en transparant, het laag is superstrak en loopt lekker door. Verschillende instrumenten zijn beter te volgen en uit elkaar te halen. Er is meer rust, de achtergrond is "zwarter".

Dit alles in vergelijk met de dac in de geluidskaart natuurlijk. Ik denk ook dat het elektrisch scheiden van PC en installatie helpt net zoals het gebruik van de gebalanceerde ingangen op de voorversterker.

Als ik vervolgens de correctie z'n werk laat doen komt er nog meer rust, dr. John zei "m'n speakers verdwijnen" en ik kan hier aardig in meegaan. Het midden wordt weer mooier en instrumenten zijn nog beter uit elkaar te halen (het uitsterven van tonen is beter te volgen. Ik heb het idee dat ik het allemaal harder kan zetten dan vroeger vanwege de enorme r.u.s.t. en transparantie.

Dus Ruud: toch wat negatiefs gevonden maar voor mij is de UC z'n 300 euro dubbel en dwars waard.

Nagekomen bericht: ik kan nu ook lekker spelen met upsamplen (de geluidskaart is 24/96). Ik gebruik dan het programma Foobar2000 om naar 24/96kHz te gaan bijvoorbeeld. De UC heeft hier totaal geen moeite mee.