Jump to content

Welke mid en tweeters zitten hierin?

JeroenKV
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Wat voor een Focal tweeter zit er in de Wilson Watt Puppy? (De mid is een ScanSpeak 18cm).

Welke mid (15cm) en tweeter zitten er in de Sonus Faber Stradivari Homage? De ringradiator crossed op 4khz, dus misschien een Vifa XT19TD00-04? De mid heb ik geen idee (woofers Eton denk ik zo).

Iemand enig idee?

Groet,

Jeroen

>>>Hier<<<

De tweeter is een voor Sonus Faber aangepaste 33 mm Scan Speak zijden ring-radiator. Uit de frontplaat is een 'hap' genomen. Daardoor kan de tweeter zeer dicht bij de middentoner worden gemonteerd. De achterwaartse energie wordt gecontroleerd door een dubbele cardioide-vormige kamer, welke is gemaakt uit 1 stuk (hout natuurlijk) ter voorkoming van eigen resonanties en kleuring.

1Sonus-Faber-Stradivari02.jpg

C-Quenze van Skaaning (Flexunits)

vermoedelijk een 18 H 52 17 06 SD

http://www.flexunits.com/iz.asp?id=4|a|135|||#

http://www.deaudiofabriek.nl/?page=381102

http://www.hificlube.net/common/ver_artigo...cao=Reportagens

http://www.stereoplay.de/sixcms/media.php/...4SonusFaber.pdf

Btw Stereophile schrijft:

Drive-units: Scan-Speak 1" silk ring-radiator tweeter, Audio Technology 6" pulp-cone midrange unit, two SEAS 12" aluminum/magnesium-cone woofers. Crossover frequencies: 300Hz, 4kHz.

Het lijken mij ook meer Etons ??

In de SF zit een 15 cm cquenze mid van audiotechnology (klopt ook beter met de schaal), naast een ringstraler van scan (waarvan volgens SF de achterkamer is vergroot). Op het laag zit gewoon de 26 cm excel met een andere faseplug en een anti resonantie coating, kelk is te diep voor een eton 11".

Zover ik weet zit er in de puppy een TC120dx2 tweeter van Focal.

Leuk om te zien dat hier zoveel kennis aanwezig is!! :)

Hoe verhoudt een C-Quenze 15 H 52 06 13 SD zich tot een Scanspeak 15W/4531G00 of 15M/4531K00?

Wat zou bij zo'n hoog overnamepunt (4khz) het voordeel van een Scanspeak ringradiator t.o.v. de Vifa XT19TD00-04 zijn? Hoe staan deze units trouwens in kwaliteit t.o.v. de Focal TC120dx2?

De C-Quenze 18 doet het goed met Morel Supreme. De 15 kan een nog snellere tweeter aan. Bv een ribbon of soortgelijks (bv die van Eton)

Heb je de C-Quenze 15 H 52 06 13 SD al met een specifieke ribbon gehoord?

Ik heb alleen een ontwerp gezien met ringradiator uit jouw draadjes op diyaudio:

http://www.gattiweb.com/delta_construction3.html

Ik heb verscheidene ontwerpen met c-quenze drivers gemaakt, waaronder een 15 H 52 06 13 SD met Raidho magnetostaat en een paar keer met scanspeak ringstraler. In alle gevallen heb ik > 3 kHz gefilterd. Ik ben van mening dat deze units, die niet goedkoop zijn, veel aandacht verdienen voor het filter en de tweeter die je eraan koppelt. Helaas heb je dan aan de scan ringstraler een slechte partner, dit is echt een #*$(& tweeter om te filteren :). Op het eerste oog een match made in heaven, echter ook 650 euro aan top hoog kan verschrikkelijk klinken .... Heeft me veel iteraties gekost om tot een overtuigend resultaat te komen, maar dan klinkt het ook fantastisch en zo ontzettend neutraal/ongekleurd vergeleken met de doorsnee luidspreker.

Ik heb verscheidene ontwerpen met c-quenze drivers gemaakt, waaronder een 15 H 52 06 13 SD met Raidho magnetostaat en een paar keer met scanspeak ringstraler. In alle gevallen heb ik > 3 kHz gefilterd. Ik ben van mening dat deze units, die niet goedkoop zijn, veel aandacht verdienen voor het filter en de tweeter die je eraan koppelt. Helaas heb je dan aan de scan ringstraler een slechte partner, dit is echt een #*$(& tweeter om te filteren :). Op het eerste oog een match made in heaven, echter ook 650 euro aan top hoog kan verschrikkelijk klinken .... Heeft me veel iteraties gekost om tot een overtuigend resultaat te komen, maar dan klinkt het ook fantastisch en zo ontzettend neutraal/ongekleurd vergeleken met de doorsnee luidspreker.

Vind jij de Scanspeak het prijsverschil met de Vifa waard? Bij S&C de Scanspeak gehoord, maar kon mij niet echt overtuigen.

Wat vind je eigenlijk van de Visaton MTH 12?

In mijn Wilson WATT imitatie topkastjes (intern 6 liter) gebruik ik al 10 jaren tot volle tevredenheid een oudere Visaton 13cm mid-range. Ik dacht de CBM13MW maar ik kan me enorm vergissen (ik ga nu niet speciaal die kasten openvijzen om te kijken). Dit was een Lo-mid unit die: 8ohm, 92dbw/m, en rechte fequentiekarakeristiek tot 7Khz, afgesneden op 150hz tot 300W belastbaar was. Het was een speciale papierpulp conus in zeer zwaar chassis, ze worden niet meer gemaakt helaas, en die metalen conus midranges zijn allemaal v

In mijn Wilson WATT imitatie topkastjes (intern 6 liter) gebruik ik al 10 jaren tot volle tevredenheid een oudere Visaton 13cm mid-range. Ik dacht de CBM13MW maar ik kan me enorm vergissen (ik ga nu niet speciaal die kasten openvijzen om te kijken). Dit was een Lo-mid unit die: 8ohm, 92dbw/m, en rechte fequentiekarakeristiek tot 7Khz, afgesneden op 150hz tot 300W belastbaar was. Het was een speciale papierpulp conus in zeer zwaar chassis, ze worden niet meer gemaakt helaas, en die metalen conus midranges zijn allemaal v

Iemand trouwens enig idee wat zo'n Flexunit kost (4 H 52 06 13)?

Van de C-quenze drivers staan er wel prijzen, maar wat zijn de verzendkosten?

Zo'n Flexunit 4 H 52 06 13 met een Vifa XT19TD00-04 1e orde gefilterd op 5500hz zou wel eens erg goed kunnen matchen...... :rolleyes:

Iemand trouwens enig idee wat zo'n Flexunit kost (4 H 52 06 13)?

Van de C-quenze drivers staan er wel prijzen, maar wat zijn de verzendkosten?

Zo'n Flexunit 4 H 52 06 13  met een Vifa XT19TD00-04 1e orde gefilterd op 5500hz zou wel eens erg goed kunnen matchen......  :rolleyes:

Jeroen, met hoeveel audioprojecten ben jij tegelijk bezig? Ik herinner me iets van een basluidspreker die eerst af moest... :P

C-quenze en Flexunits zijn nog alleen te koop via de audiofabriek.nl

(een 5" ofwel 15 cm unit kost daar 200-215 euro/stuk, niet goedkoop, maar als je bedenkt dat het het belangrijkste onderdeel in een hifi set is, wel de moeite waard)

Voor een standaard midunit kan je beter de C-Quenze kopen, die zijn goedkoper en beter. De Flex-units hebben een duurder chassis, maar dat is alleen interessant als je afwijkende T/S waarden wilt.

C-quenze en Flexunits zijn nog alleen te koop via de audiofabriek.nl

(een 5" ofwel 15 cm unit kost daar 200-215 euro/stuk, niet goedkoop, maar als je bedenkt dat het het belangrijkste onderdeel in een hifi set is, wel de moeite waard)

Voor een standaard midunit kan je beter de C-Quenze kopen, die zijn goedkoper en beter. De Flex-units hebben een duurder chassis, maar dat is alleen interessant als je afwijkende T/S waarden wilt.

Dat kan ik het dus beter bij een C-quenze 15 cm houden. Hij loopt alleen wat op boven de 2khz. Waar zou jij deze filteren in het hoog (3500hz?)?

Deze lijkt mij echter ook erg goed; Scanspeak 12M/4631G00 <_<

http://www.tymphany.com/products_Scan-Speak.html