Guest Ook Henk Posted 18 juni 2001 Report Share Posted 18 juni 2001 Beste Alco, Inderdaad is dit merk ook een optie, bedankt Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 20 juni 2001 Report Share Posted 20 juni 2001 Ik moet Alco gelijk geven in zijn opmerking over ML en Krell. Dit zijn merken met een behoorlijke reputatie en klinken ook niet slecht, maar er is meer dan BRUUT VERMOGEN, ONEINDIGE DEMPINGSFACTOR en BANDBREEDTE TOT IN DE MEGAHERTS DOMEINEN........... namelijk MUZIEK. Ik heb meerdere megabucks installaties gehoord en gezien, en inderdaad; erg ruimtelijk, super plaatsing, snel, open. Maar ook vaak: steriel, kaal en emotieloos!! Waar draait het in de audio uiteindelijk om? plezier in MUZIEK!! En of je dit nou met een buizenradiotje uit 1935 bereikt of op een High-end systeem maakt niets uit. Als ik zou moeten kiezen tussen een ML, Krell of een goede Single-ended Triode versterker zou het zonder twijfels de laatste worden!! Vergelijk de gemiddelde High-end set maar eens met een live concert; heb je hier ruimtelijke plaatsing? niet echt; de gemiddelde concertzaal acoustiek heeft te veel galm. Detail? alleen als je op de eerste rij zit. Afgronddiep laag? Nog nooit gehoord. Wat is werkelijkheidsweergave?? Wat is je referentiekader? (De High-end set van je favoriete audio zaak? hou toch op zeg!) Veel sets tegenwoordig blinken uit in allerlei eigenschappen die het geluid erg sensationeel maken, helaas ontbreekt het hun aan de eigenschap de muzikale boodschap over te brengen en dat is jammer. Dus ga aub niet een apparaat afkraken of de hemel in prijzen vanwege de prijs, reputatie of stand der techniek of wat je er over gehoord hebt. Ga zelf luisteren, geloof alleen je eigen oren!!! PS Klipsch heeft zeker goede speakers (wel een goede versterker gebruiken want ze laten gewoon horen wat voor rotzooi er voor staat) Wat overigens ook erg mooi klinkt zijn de oude Altec Lansing 'Voice of the theater' speakers, deze worden al 50 jaar niet meer gemaakt, maar wees eens eerlijk; IS DE HUIDIGE TECHNIEK NU ECHT BETER??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 20 juni 2001 Report Share Posted 20 juni 2001 Precies! Beter had ik 't zelf niet kunnen verwoorden, Stefan! Link to comment Share on other sites More sharing options...
rik Posted 21 juni 2001 Report Share Posted 21 juni 2001 Nou Stefan, ook ik heb vaak top audio-sets gehoord die zoals jij zegt steriel, kaal en emotieloos klinken maar ook top sets die zeer muzikaal klinken w.o. ook Krell en Mark Levinson apparatuur. vaak is het zo dat op shows de duurste apparatuur aanmekaar geknoopt in de veronderstelling dat het dan ook goed klinkt, niets is minder waar, maar dit zou jij toch moeten weten. Je hebt gelijk, in de audio draait het uiteindelijk om de muziek maar of de muziek mij bereikt via een buizenradio'tje of een high end set? dan kies ik toch maar voor het laatste (....muziekbeleving) Ik ben zelf verknocht aan elektrostaten, beeld alles mischien groter af dan in werkelijkheid maar ik geniet ervan, ik hoef toch geen referentiekader te hebben! bij mij gaat het erom dat ik me betrokken voel bij de muziek. Waarom wordt er toch zo negatief gesproken over o.a. krell en Mark levinson, is jullie budget niet toereikend, dat jullie deze produkten de grond in boren! Wat klipsh betreft op dit forum zit nog zo'n knakker die aandelen in klipsh heeft, sorry hoor ik heb ze nog nooit goed horen klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 21 juni 2001 Report Share Posted 21 juni 2001 "Nou Stefan, ook ik heb vaak top audio-sets gehoord die zoals jij zegt steriel, kaal en emotieloos klinken maar ook top sets die zeer muzikaal klinken w.o. ook Krell en Mark Levinson apparatuur. vaak is het zo dat op shows de duurste apparatuur aanmekaar geknoopt in de veronderstelling dat het dan ook goed klinkt, niets is minder waar, maar dit zou jij toch moeten weten." Dat op shows en in winkels mensen spullen aan elkaar knopen die een slechte combinatie vormen kom je inderdaad vaak tegen. Een luidspreker-versterker combinatie vormen een hechte samenwerking, als de combo niet past hoor je dat meteen (misschien geldt dat ook voor jou ervaringen met Klipsch?) Dit betekent niet dat de apparaten zelf slecht presteren. Je moet ook niet verwachten dat een 10Watt buizenbakje een electrostaat kan aansturen, daar heb je een powerbak voor nodig (vandaar je voorkeur voor de gewraakte merken?) Ik luister zelf graag naar dynamische speakers met een gemiddeld tot hoog rendement, 91-105DB. Hoogrendementspeakers hebben een kracht, snelheid en dynamiek die de gemiddelde box (ook electrostaat!)doet verbleken! Wel moet je goed kiezen wat voor versterker je er op zet, buis klinkt hierop steevast beter dan transistor. "Ik ben zelf verknocht aan elektrostaten, beeld alles mischien groter af dan in werkelijkheid maar ik geniet ervan, ik hoef toch geen referentiekader te hebben! bij mij gaat het erom dat ik me betrokken voel bij de muziek." Als jou set je betrokken maakt bij de muziek heb je de goede keuze gemaakt. Het betekent alleen niet dat die keuze voor iedereen hetzelfde is. De keuze zou los moeten staan van het absolute prijsnivo, merkreputatie en specificaties van een apparaat. En alleen gebaseerd moeten worden op de muziekbeleving. Helaas laten te veel mensen zich niet leiden door hun oortjes maar door bovengenoemde redenen, hierdoor wordt een sfeer gecreeerd dat er niets beter is dan de gewraakte merken. Er worden oogkleppen opgezet, en dat is jammer. "Waarom wordt er toch zo negatief gesproken over o.a. krell en Mark levinson, is jullie budget niet toereikend, dat jullie deze produkten de grond in boren! " Mijn installatie is van een investeringsnivo waarvoor ik me schaam als ik weer eens de nieuwe balans opmaak, mijn familie en vrienden durf ik niet te vertellen wat zoiets nou kost, dus daar ligt 't niet aan. Het lijkt me nu wel duidelijk waar het om gaat; -Sommige speakers zijn current-hungry, moeilijk aan te sturen en hebben dus een zware versterker nodig. Dit zal dan ook altijd meest evenwichtige combinatie opleveren (aan je speakerkeuze te zien begrijp ik je voorkeur) -andere speakers vliegen al uit hun lineaire bereik bij 5Watt, laten elke rimpel uit de versterker voeding horen (maar ook elk detail van de muziek); daar zijn de delicate laag vermogen Triodeversterkers voor gemaakt. ANDERSOM WERKT HET GEWOON NIET! Dit zijn nou typisch de twee uiterste kampen in de audiowereld. Nou ja..... ieder zijn meug. "Wat klipsh betreft op dit forum zit nog zo'n knakker die aandelen in klipsh heeft, sorry hoor ik heb ze nog nooit goed horen klinken" Ik heb nog nooit een Klipsch in mijn bezit gehad, zal er ook nooit komen omdat ik liever zelf bouw, ik heb ze wel eens erg goed horen klinken (met de juiste versterker!!) Stefan PS. Ik weet niet of je de leuze "less is more" volgt, maar hoe meer vermogen een versterker moet leveren hoe meer verstertkertrappen in de signaalweg zitten, jammer voor al die muzikale details die dan verloren gaan. Mijn ervaring is ook dat buizen met een hoge versterkingsfactor slechter klinken dan buizen met een lage! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 21 juni 2001 Report Share Posted 21 juni 2001 Trouwens, wanneer ik het over Klipsch heb bedoel ik enkel de "Heritage" serie Stefan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cor Posted 21 juni 2001 Report Share Posted 21 juni 2001 even terug naar het begin: speakers op de gebruikte markt: denk eens aan Translator Stylus One, Frits Baan heeft vaak exemplaren staan en geeft altijd antwoord Cor, ook oet Grunn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kees ut grun Posted 22 juni 2001 Author Report Share Posted 22 juni 2001 Moi, Cor jonge, je komt als geroepen. Met veel genoegen heb ik de verhandelingen na mijn open vraag in de eerste mail, gevolgd. Veel nieuwe dingen gelezen en constant gedacht: er komt straks iemand die de rest wakker schud en vraagt: waar ging dit forum ook weer over? Bij deze dus. Dank voor je aanvulling. Heb je wellicht een internet adres waar ik je aanbiedingen kan raadplegen? Stefan: Je schets een helder verhaal. Wat me opviel was je mededeling dat je zelf speakers bouwd. Ik bouw zelf nog niet, maar ben zeer geinteresseerd!! Ik heb (ondermeer) een meubelmakers-achtergrond en bouw zelf bijvoorbeeld audiomeubels met massakoppeling en luchtdemping etc. Ik ben zeer geinteresseerd in je tips en ervaringen omtrend het zelf bouwen van, met name speakers met een hoog rendement. Ik heb al vaker mogen lezen dat combinaties van speakers met een hoog rendement en kleine buizenversterkers het ontzettend goed doen, voor respectabele bedragen. (en ja, inderdaad nogsteeds beschamend t.o.v. familie en vrienden, ik zeg ook nooit iets over bonnetjes). Kom ik op m'n tweede vraag - of eigenlijk mijn allereerste vraag: met wat voor combinaties heb je ervaring, waarvan de speakers bijvoorbeeld zelf zijn gebouwd en de buizenversterker tweedehands is aangeschaft? BVD voor je bijdrage aan dit wel zeer interactieve forum. Groet, Kees Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 26 juni 2001 Report Share Posted 26 juni 2001 Kees, Ik probeer al een poosje om mijn reactie te sturen maar ik kom er steeds niet door. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 26 juni 2001 Report Share Posted 26 juni 2001 Kees, Wat betreft bouwkits heb ik erg goede ervaring met de Manger weergevers, deze worden verkocht door Remo. Dit is een systeem met een rendement van 90Db en is met een 15W versterker goed aan te sturen. De Manger units zijn op dit moment, met eigen ontwerp kasten, mijn referentie. Een ander luidsprekermerk dat erg goed kan klinken is Lowter, deze hebben een rendement van meer dan 100Db en worden meestal gebruikt in een backloaded hoorn. Geen houtwerk voor beginners maar als je meubelmaker bent kan je er vast iets moois van maken (benodigd vermogen voor 105Db; 3Watt!!) Wanneer je iets gebruikelijkere units zoekt kan je ook eens kijken naar Focal; dit is een franse fabrikant die bijvoorbeeld ook veelvuldig door Wilson gebruikt wordt. Ik heb hier zelf nooit iets mee gebouwd maar de keren dat ik ze gehoord heb klonken ze wel erg goed. (rendement tussen 90-96Db) De versterkers die ik gebruik zijn eigen ontwerpen, wanneer je iets wilt maken dat de Krell en Mark Levinsons verplettert (sorry Rik; ik kon 't niet laten!)kijk dan eens bij: www.triodedick.com en www10.big.or.jp/~dh. De eerste is een nederlandse site van een hobbyist die mooie versterkers bouwt en alle schema's geheel belangeloos op 't net publiceerd, de tweede is van Sakuma; dit is een japanse buizenguru die wereldwijd veel volgelingen heeft die zijn ideeen overnemen (inkluus moi) Als je nog geen ervaring hebt met zelfbouwelectronica raad ik je af om meteen zoiets na te bouwen, maar de sites zijn wel erg informatief. Wanneer je toch iets zelf wilt bouwen kan ik je aanraden om een bouwkit te nemen, hier krijg je dan goede bouwhandleidingen bij en bij vragen kan je nog eens bij de winkel terecht, kind kan de was doen! Ga voor een kit of kant-en-klare buizenversterker maar eens bij Rik Stoet in Den Haag kijken en vooral luisteren, hij heeft over 't algemeen goede prijzen. Ook verkoopt hij tweedehands buizenbakken. Kees, zoals je ziet heb ik niet rechtstreeks een combinatie voor je getipt, dit komt doordat alleen mijn CD-speler zo uit de winkel komt, helaas. Ik hoop dat je iets aan deze info hebt mocht je nog vragen hebben dan hoor ik 't wel. Succes, Stefan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 26 juni 2001 Report Share Posted 26 juni 2001 Nou het is gelukt hoor! Sinds deze site is omgebouwd is 't niet makkelijker geworden om iets te plaatsen. En de helpdesk reageerd ook niet op mijn vraag. Weet een van de lezers misschien wat dit betekend?: "Sorry, deze HTML tag is niet toegestaan: Parenthesis in HTML tag" Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts