AudioForce Posted 30 november 2005 Report Share Posted 30 november 2005 Wat ik aan jullie wou vragen, is het echt nou zo onverstandig om luidsprekers die je niet hebt beluisterd aan te schaffen? Al zijn de reviews wel heel oke! gr Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 30 november 2005 Report Share Posted 30 november 2005 Niet doen, wat iemand anders prachtig vind kan jij als zeer irritant ervaren. Reviews zijn misschien een leuk tijdverdrijf maar echt objectief zijn ze nooit. Ga vooral zelf luisteren, liefst in eigen omgeving met eigen muziek en neem de tijd. Jij zal er mogelijk nog jaren naar gaan luisteren en dan maakt een extra luisteruurtje toch niet uit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
AudioForce Posted 30 november 2005 Author Report Share Posted 30 november 2005 Dat vermoede had ik al wel hoor, het is ook een beetje gemakzucht van me, en denken van het matched wel en de prijs is lager als je het nieuw moet kopen. Dan zou ik toch opzoek moeten gaan naar een goede audiodealer, voor een luistersessie. Maar de keuzes zijn vaak enorm, en die indrukken krijg die je van de speakers krijgt kan denk ik me best wel vewarren. gr Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 30 november 2005 Report Share Posted 30 november 2005 Maar de keuzes zijn vaak enorm, en die indrukken krijg die je van de speakers krijgt kan denk ik me best wel vewarren. Zolang je twijfelt of een luidspreker je bevalt of niet, zoek dan verder. Zodra je een luidspreker tegenkomt die goed klinkt twijfel je niet meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tompj Posted 30 november 2005 Report Share Posted 30 november 2005 Ik zou het je zeker afraden en wel om de volgende redenen: - Wat jij mooi vind, vindt een ander niet mooi (en vice versa) - Of een speaker lekker klinkt is mede afhankelijk van de combinatie waarin hij speelt. Je moet dus altijd beluisteren in je eigen set. - Sommige versterkers sturen sommige speakers zelfs beroerd aan. Een lichte buizenversterker gekoppeld aan een speaker met laag rendement en/of lastig impedantieverloop klinkt nergens naar, terwijl de speaker op zich toch prima kan zijn (op een andere versterker wel te verstaan). - Thuis klinkt een speaker anders dan in de winkel c.q. bij de testende journalist. Jouw luiterruimte is zeer bepalend voor de prestaties van een speaker. Als je dus de mogelijkheid hebt, beluister een speaker dan eerst thuis. Dan nog een eigen ervaring: Ooit op basis van goede tests een versterker gekocht van zo'n EUR 2000. Werd overal geweldig getest. ik heb het apparaat twee jaar gehad en ben in die periode bijna onbewust veel minder muziek gaan luisteren. Nadat ik dat ding vervangen had voor iets wat ik wel goed had uitgezocht (en thuis in mijn set beluisterd), ging ik weer volop muziek draaien. Goede tests (5 sterren, Product Of The Year, etc. etc.) maar echt niks voor mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 30 november 2005 Report Share Posted 30 november 2005 Over 't algemeen is 't inderdaad af te raden om luidsprekers onbeluisterd te kopen! Tenzij....ze dermate schappelijk geprijst worden aangeboden en ze vrij vlotjes weer te verkopen zijn, als ze niet aan je wensen/verwachtingen voldoen. Zo heb ik aantal maanden geleden ook 2e hands een setje speakers blindelings gekocht, waar over 't algemeen zeer lovend over werd gesproken. Na enkele weken te hebben geprobeerd op diverse versterkers, viel 't resultaat me tegen, en heb ik ze weer te koop gezet. Binnen 1 week verkocht, zonder verlies! Dus,...als 't om redelijk bekende/populaire merken gaat, en de prijs is laag, dan kun je een gokje wagen. In alle andere gevallen...niet doen! Mvg, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 1 december 2005 Report Share Posted 1 december 2005 Het is juist zeer verstandig luidsprekers te kopen zonder ze eerst te hebben beluisterd! Alleen moet je daarna n Link to comment Share on other sites More sharing options...
AudioForce Posted 1 december 2005 Author Report Share Posted 1 december 2005 Bedankt voor alle vriendelijke reakties/adviezen tot nu toe. Ik zie er idd maar vanaf. En echt goedkoop waren ze nu ook weer niet, om het risico te nemen. Ik zal jullie ook maar ff verklapen welke speakers ik zelf heb, en wel jbl. Dat zijn naar mijn ervaring en zoals jullie ook wel weten ''warme'' klinkende speakers. Mijn Technics versterker klinkt vind ik vrij analytisch, mis de warmte een beetje en de dynamiek, stoor me er aan zeg maar. Zoals jullie denk ik ook wel hebben is dat voor een audio/muziek liefhebber vreselijk irritant als je je stoort aan het geluid Het kan natuurlijk aan de speakers liggen, want ze zijn niet de jongste meer, 15 jaar, maar zelf verdenk ik de versterker ervan, Nou vragen jullie je misschien af waarom heb je dan die versterker? Mijn vorige versterker was ook van Technics, en die klonk wat warmer/dynamischer. Dus zit ik een beetje in twijfel wat te doen. Mijn eigen set verkopen, en dat van start weer af beginnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 2 december 2005 Report Share Posted 2 december 2005 Je zou ook eens kunnen experimenteren met kleine tweaks, de klachten die je hebt over je set zouden best wel eens andere orzaken kunnen hebben dan de dure apparatuur zelf. Ik denk hierbij aan een beter netsnoer, mechanische demping of een netfilter oid. Ik meld dit omdat ik de afgelopen jaren mijn set echt veel verbeterd heb met kleine ingrepen. Bij mij waren een heftig (zelfbouw-) netsnoer en vooral een zelfbouw (zilveren) interlink echt gigantische verbeteringen, veel meer dan ik in het verleden dacht te bereiken door een andere cd-speler of versterker ofzo. Dit kostte me bij elkaar nog geen Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 december 2005 Report Share Posted 2 december 2005 Kleine tweaks leiden vaak tot grote onzekerheden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
musfed Posted 2 december 2005 Report Share Posted 2 december 2005 Je kunt natuurlijk ook eerst speakers gaan luisteren en die tweedehands op de kop proberen te tikken. Zo is het mij gelukt eerst mijn PMC's te beluisteren om ze daarna via Ebay in Itali Link to comment Share on other sites More sharing options...
AudioForce Posted 2 december 2005 Author Report Share Posted 2 december 2005 tongue.gif Kleine tweaks leiden vaak tot grote onzekerheden... Je moet ook niet doorslaan natuurlijk met tweaks, dat heb ik al begrepen uit ervaringen van anderen. Maar wat buizenbaart aankaart is natuurlijk helemaal zo verkeerd nog niet. Zo heb ik zelf al een rubberen mat onder mijn eindversterker gelegd en de stroomstekkers om gezet in mijn stekkerblok. In zowaa ik hoor idd al enige verbetering. Maar wat ik wel met jouw eens bent, is dat je eerst dat er verbetering is,, en daarna? De lichte twijfel..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts