Guest UKSub Posted 1 december 2005 Report Share Posted 1 december 2005 Hoi Iedereen, door al de tweaks en verandereingen met buizen en interlinks enz enz die ik lees op het forum, ben ik eens beginnen nadenken. Vooral door de gebruikers van een Unico die vol enthousiasme schreven over de klankverruiming door het gebruik van andere buisjes in de voorversterking. Zelf heb ik een Luxman Lv103u, deze is kwa ontwerp denk ik minstens 15j oud. Exact weet ik dat niet. Nu vraag ik mij af of het zinvol en lonend kan zijn om er andere betere buizen in te stoppen. Vraag mij zelfs niet welke het nu zijn want dat weet ik niet. In ieder geval de originelen, daar ben ik wel zeker van. Vermits ik een leek ben op dat gebied, zijn alle tips over type en merk welkom. Misschien is het een slecht idee om geld te spenderen aan buizen voor een "oudere" amp van dit bescheiden nivo. Ik hoor en lees het wel, alvast bedankt!! Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 1 december 2005 Report Share Posted 1 december 2005 Hoi Iedereen, door al de tweaks en verandereingen met buizen en interlinks enz enz die ik lees op het forum, ben ik eens beginnen nadenken. Vooral door de gebruikers van een Unico die vol enthousiasme schreven over de klankverruiming door het gebruik van andere buisjes in de voorversterking. Zelf heb ik een Luxman Lv103u, deze is kwa ontwerp denk ik minstens 15j oud. Exact weet ik dat niet. Nu vraag ik mij af of het zinvol en lonend kan zijn om er andere betere buizen in te stoppen. Vraag mij zelfs niet welke het nu zijn want dat weet ik niet. In ieder geval de originelen, daar ben ik wel zeker van. Vermits ik een leek ben op dat gebied, zijn alle tips over type en merk welkom. Misschien is het een slecht idee om geld te spenderen aan buizen voor een "oudere" amp van dit bescheiden nivo. Ik hoor en lees het wel, alvast bedankt!! Gr Stef Het heeft in het geval van jouw versterker weinig zin om buizen te vervangen, omdat dit een van de kwalitatief mindere Luxman versterker is uit hun slechte periode. Ik zou in jouw geval dat geld besparen en evt later gebruiken voor een andere versterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goffe Posted 1 december 2005 Report Share Posted 1 december 2005 ik denk dat het zeker nut heeft een paar nieuwe buisjes zijn niet zo duur en je zult versteld zijn van het verschil met wat je nu hoort dus gewoon doen Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 2 december 2005 Report Share Posted 2 december 2005 ik denk dat het zeker nut heeft een paar nieuwe buisjes zijn niet zo duur en je zult versteld zijn van het verschil met wat je nu hoortdus gewoon doen Helemaal mee eens! Ik heb effe gegoogeld op die luxman, maar kon zo gauw niet vinden wat voor buizen (J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 3 december 2005 Report Share Posted 3 december 2005 ik denk dat het zeker nut heeft een paar nieuwe buisjes zijn niet zo duur en je zult versteld zijn van het verschil met wat je nu hoortdus gewoon doen Helemaal mee eens! Ik heb effe gegoogeld op die luxman, maar kon zo gauw niet vinden wat voor buizen (J Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 3 december 2005 Report Share Posted 3 december 2005 ik denk dat het zeker nut heeft een paar nieuwe buisjes zijn niet zo duur en je zult versteld zijn van het verschil met wat je nu hoortdus gewoon doen Helemaal mee eens! Ik heb effe gegoogeld op die luxman, maar kon zo gauw niet vinden wat voor buizen (J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 4 december 2005 Report Share Posted 4 december 2005 ik denk dat het zeker nut heeft een paar nieuwe buisjes zijn niet zo duur en je zult versteld zijn van het verschil met wat je nu hoortdus gewoon doen Helemaal mee eens! Ik heb effe gegoogeld op die luxman, maar kon zo gauw niet vinden wat voor buizen (J Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 4 december 2005 Report Share Posted 4 december 2005 Ha die Stef, Ik ken het apparaat zelf niet en ik weet dus niet hoe hij klinkt of zou moeten klinken, maar na 15 jaar zullen andere componenten in je versterker ook achteruit zijn gegaan. Ik hoorde iemand zeggen dat 1 jaar voor een hifi apparaat overeen komt met 7 mensenjaren. In dat opzicht kunnen we hier denk ik spreken van een hoogbejaard apparaat. De vitale functies zullen het misschien nog allemaal wel doen en een nieuwe buis zou wel klankmatig een verschil kunnen geven (was mijn ervaring met de Unico P), maar je zult niet het maximale uit je versterker halen t.o.v. toen hij nog nieuw was. Een beetje of-topic Je schreef in een ander topic dat je nieuw verworven Phono 1 een flinke verbetering in je set heeft gegeven. Ik denk dat hij icm met een nieuwe versterker pas echt het achterste van z'n tong laat zien. Ik heb hem (nog) niet gehoord, maar het zal me overigens niets verbazen dat een Bluenote S-1 of S-3 de ideale match zou zijn (zeker prijstechnisch gezien). Enfin, nu draaf ik door. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 4 december 2005 Report Share Posted 4 december 2005 ik denk dat het zeker nut heeft een paar nieuwe buisjes zijn niet zo duur en je zult versteld zijn van het verschil met wat je nu hoortdus gewoon doen Helemaal mee eens! Ik heb effe gegoogeld op die luxman, maar kon zo gauw niet vinden wat voor buizen (J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 4 december 2005 Report Share Posted 4 december 2005 ik denk dat het zeker nut heeft een paar nieuwe buisjes zijn niet zo duur en je zult versteld zijn van het verschil met wat je nu hoortdus gewoon doen Helemaal mee eens! Ik heb effe gegoogeld op die luxman, maar kon zo gauw niet vinden wat voor buizen (J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest UKSub Posted 5 december 2005 Report Share Posted 5 december 2005 Hoi hoi, Bedankt voor de posts... Het lijkt dus inderdaad niet zinvol te zijn om de buizen van deze amp te vervangen door een ander type/merk! Als de componenten inderdaad de wensen overlaten + de leeftijd in acht genomen van het apparaat, ga ik mijn tijd niet steken in het zoeken en ophalen van buizen. @Gruiter Direct voor een nieuwe amp gaan lijkt mij de beste optie om te weten hoe het geheel dan klinkt. ik hou je op de hoogte hoor! @ Arjen ken je mij iets meer vertellen over de vele minpunten en mss ook wel pluspunten van deze versterker? Gr stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 5 december 2005 Report Share Posted 5 december 2005 Buizen slijten en alleen al daarom is regelmatig vervangen een noodzaak. En dat heeft niets te maken met de inherente kwaliteiten van de versterker. (Overigens heb ik indertijd alleen maar goede kritieken geleven van de 103, inclusief van de weinige recensenten aan wiens oordeel ik enige waarde hechtte). Dus wel vervangen, liefst door een gematcht paartje, maar niet per se door de duurste triodes-met-geschenkverpakking. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest UKSub Posted 5 december 2005 Report Share Posted 5 december 2005 Wat is het verschil met de U versie? Op mijn amp staat een Cd-straight knop naast de phonokeuze... Suggesties Werner wat je een goede match lijkt Gr stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 5 december 2005 Report Share Posted 5 december 2005 Ik bedoel dat de twee nieuwe buizen voor aankoop moeten geselecteerd worden op onderlinge gelijkheid. Er zit anders nogal wat spreiding op buizenparameters. De meeste verkopers hebben deze service. Het is niet nodig als je zeker weet dat beide buizen elk op zich in het signaalpad voor links EN rechts zitten. Maar als een buis voor links dient, en de andere voor rechts, wil je ze echt wel identiek hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest UKSub Posted 5 december 2005 Report Share Posted 5 december 2005 Ok Werner dat van de buizen heb ik nu goed begrepen Mijn vraag blijft wat het verschil is tussen een LV103 en een LV103u (die ik heb)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts