Edwin Snoek Posted 3 december 2005 Report Share Posted 3 december 2005 Hoi Ik erger me vaak mateloos aan de solderingen die losraken in vele versterkers. Vaak zijn de componenten zoals weerstanden krakkemikkig gesoldeerd met veel te weinig tin, waardoor de solderingen vaak breken of broos worden. Je ziet dan van die kleine ronde breukranden rond de pootjes van de componenten. Je ziet ze vaak goed met een vergrootglas of een loep. Het soldeer is vaak zo dun dat de pootjes van de weerstanden, elco's of torren maar net vast zitten op een h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 3 december 2005 Author Report Share Posted 3 december 2005 Nog een tip. Controleer af en toe eens de solderingen van de luidspreker-relais in de versterker. Soms zijn de solderingen al gedeeltelijk gebroken. Het ziet eruit als een kringetje in het soldeer wat nog niet helemaal doorgebroken is, dus nog net contact maakt. Als je de sloderingen van het relais weer goed doorsoldeert, dan klinkt het geluid een stuk gecontroleerder en gedetaileerder. Een relais wordt vaak erg warm door de magneetspoel die continu onder spanning staat. Dat in combinatie met het geklik {geschakel} van het relais, worden de solderingen vaak brak en gaan op den duur vaak meestal kapot. Soldeer dan gelijk ook even het 230Volt relais door, als die in de versterker zit, en natuurlijk de ingangsrelais even meenemen. Het loont echt de moeite om de solderingen eens in de zoveel tijd na te lopen met een vergrootglas. Het is vaak verbazingwekkend hoeveel solderingen al gedeeltelijk doorgebroken zijn en vaak nog net op een klein randje tin vastzitten. Vooral bij weerstanden en heet wordende transistoren. Dat een versterker het vaak nog doet is echt verwonderlijk vind ik . Maar meestal presteert de versterker dan al een stuk minder als toen hij nieuw was. Maar je groeit er in mee. Eigenlijk bizar, dat we ons druk maken om de solderingen en kwaliteit van de pluggen van een interlink, terwijl de verbindingen in de versterker vaak erg brak zijn geworden in de loop der tijd. Vaak al na een paar jaar gebruik. Groeten Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 3 december 2005 Author Report Share Posted 3 december 2005 En als de kap van de versterker ligt, dan natuurlijk ook even de ruststroom controleren. Vaak heeft het opnieuw goed instellen van de ruststroom een evengroot effect als een peperdure modificatie. Vaak is de ruststroom behoorlijk verlopen en klinkt de versterker of te dichtgeslipt en geknepen in het midden en hoog, of hij klinkt weer ongecontroleerd in het laag met weinig dynamiek in het totale geluidsbeeld. Ik kan er niet vaak genoeg op hameren op de instelling van de ruststroom. Als je audiofiel bent, doe het dan ook goed. En controleren kost niks. Groeten Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 3 december 2005 Report Share Posted 3 december 2005 heb je wat zwaars op je hoofd gehad edwin? welke dokter he b jij? Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 3 december 2005 Report Share Posted 3 december 2005 Hoi Waar ik me ook aan erger, is dat ze elco's vaak vlak of soms zelfs tegen een kleine koelprofiel {voeding} aanzetten, zodat de elco's veel te heet worden en al gauw uitdrogen. Een versterker kan makkelijk 20 jaar meegaan, maar gaan vaak kapot door brakke solderingen en veel te warm wordende elco's. Zet die elco'dan verder van de koelprofielen en kies als het even kan voor 105 graden type's. En dan nog iets waar ik me aan erger is, dat ze eens goede volumepotmeters moeten gebruiken, omdat je bij veel versterkers niet eens zacht kan draaien omdat er een grote ongelijkloop inzit. Vooral bij hoog rendements-luidsprekers. Zet je het geluid zacht, dan valt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 3 december 2005 Report Share Posted 3 december 2005 omdat veel soldeerverbindingen machinaal worden gedaan en daardoor minder zijn als handwerk. Ik laat ook altijd mijn apparatuur controleren en als het nodig is hersolderen als ik iets koop Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 3 december 2005 Report Share Posted 3 december 2005 Sinds wanneer maak jij hele series versterkers open Edwin? Volgens mij gaat het alleen maar over dat Chinese ding dat je hebt staan en kun je nu goed zien waar die lage prijs vandaan komt Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 december 2005 Report Share Posted 3 december 2005 omdat veel soldeerverbindingen machinaal worden gedaan en daardoor minder zijn als handwerk. Ik laat ook altijd mijn apparatuur controleren en als het nodig is hersolderen als ik iets koop Er zou een APK keuring voor audiospul moeten komen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 3 december 2005 Author Report Share Posted 3 december 2005 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 3 december 2005 Author Report Share Posted 3 december 2005 Het loont echt de moeite om de solderingen eens in de zoveel tijd na te lopen met een vergrootglas. Leuk hoor, zo'n audiofiel vergrootglas in je schoen Die verhergesoldeerde versterker klinkt nu vast en zeker een stuk muzikaler Waarom koop je geen nieuwe Accuphase? Jij kunt je toch makkelijk een nieuwe veroorloven? Ik heb hier gisteravond een NAD 319 opengehaald omdat telkens het rechterkanaal uitviel. Toen ben ik de solderingen eens goed gaan bekijken met een loep en zag dat er minstens 30 solderingen {ja, 30, ja} {deels} doorgbroken waren. Vooral bij weerstanden en transistoren in de voeding. Plus ook nog eens de soldering van de luidspreker-relais. Na alle grondig doorgesoldeerd te hebben, klonk de versterker veel dynamischer en gecontroleerderd en helderder en sneller in het hoog. Vooral het doorsolderen van de luidspreker-relais heeft veel invloed gehad, denk ik. Accuphase wordt ik niet echt warm van als ik hem openschroef. Vooral die goedkope Bando-trafo is erg bedroevend in alle Accuphase versterkers. Groeten Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 3 december 2005 Author Report Share Posted 3 december 2005 heb je wat zwaars op je hoofd gehad edwin? welke dokter he b jij? Als ik de neiging krijg om een Cyrus te kopen, dan maak ik pas een afspraakje met de dokter. Eerder niet. Groeten Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
D van der Deijl Posted 4 december 2005 Report Share Posted 4 december 2005 Het loont echt de moeite om de solderingen eens in de zoveel tijd na te lopen met een vergrootglas. Leuk hoor, zo'n audiofiel vergrootglas in je schoen Die verhergesoldeerde versterker klinkt nu vast en zeker een stuk muzikaler Waarom koop je geen nieuwe Accuphase? Jij kunt je toch makkelijk een nieuwe veroorloven? Ik heb hier gisteravond een NAD 319 opengehaald omdat telkens het rechterkanaal uitviel. Toen ben ik de solderingen eens goed gaan bekijken met een loep en zag dat er minstens 30 solderingen {ja, 30, ja} {deels} doorgbroken waren. Vooral bij weerstanden en transistoren in de voeding. Plus ook nog eens de soldering van de luidspreker-relais. Na alle grondig doorgesoldeerd te hebben, klonk de versterker veel dynamischer en gecontroleerderd en helderder en sneller in het hoog. Vooral het doorsolderen van de luidspreker-relais heeft veel invloed gehad, denk ik. Accuphase wordt ik niet echt warm van als ik hem openschroef. Vooral die goedkope Bando-trafo is erg bedroevend in alle Accuphase versterkers. Groeten Edwin Ha die Edwin Leuk verhaal wat inderdaad te vaak opgaat ook in mijn (ja daar zijn ze weer) SONY tan 80 versterkers. Het soldeerwerk WAS daar ronduit slecht in. Losse verbindingen tgv hitte ben ik nog niet tegengekomen maar wel verbindingen die maar bijvoorbeeld half gesoldeerd zijn. Uiteraard is dit nu niet meer het geval en zijn ze nu voorzien van goed en dik soldeer waar dit nodig is. Vaak loont het ook de moeite om op bepaalde plaatsen de print te ondoen van zijn issolerende laag en deze goed te vertinnen. De aansluitingen van de meeste commercieele fabrikanten zijn niet berekend op dikke kabels met WBT er aan vast dat gaat op zeker mis zo ook bij mij het plastic aan de binnenzijde waar de cinch delen in zitten was totaal gescheurd en heb ik mbv va een ijzeren band moeten herstellen. Hier moet nog een keer een professionele oplossing voor komen. Ik vind het aan een kant ook eigenlijk wel logisch dat hier gebreken optreden gezien hetgeen je er in verhouding met high end voor betaald dus ik maak me er dan ook in het geheel niet druk om. NAD is een heel ander laken en pak dat merk is gewoon overschat zeer slechte printen en slecht soldeerwerk geen beste elco,s en weerstanden die zomaar onderbreken het kan allemaal niet op. Dat er vergeleken wordt met bijvoorbeeld het merk KRELL kan ik me niet voorstellen dat merk heeft een reputatie en je betaald er (te) veel voor. Maw ik neem dan voor lief dat ik de soldeerbout ter hande moet nemen. Elco,s inderdaad zo dikwijls zitten ze zo onlogisch geplaatst bij hitte bronnen waardoor gegarandeerd extreme slijtage en inderdaad dikwijls gewoon 85 graden type. Ook bij mij waren er div elco,s in de spannigsversterker aan vervanging toe al was de keuze van de elco,s niet eens slecht maar allen waren ze van het 85 graden type en ik ben van mening dat die niet in een eindversterker thuis horen. Al met al zal het er niet beter op worden met het soldeerwerk daar loodhoudend soldeer geheel zal gaan verdwijnen en dan zit je dus echt met rommel wat zo broos is als de pest. Dat van die BANDO trafo in accuphase klopt hetgeen ik ook weer niet kan begrijpen dat zo,n merk daar op gaat bezuinigen want gegarandeerd dat deze trafo,s behoorlijk warm worden . Grtz Don Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 5 december 2005 Author Report Share Posted 5 december 2005 Ha Don Het probleem is eigenlijk dat je er geen peil op kunt trekken welk merk nou goede solderingen heeft. Een hele goedkope Sony versterker kan bijvoorbeeld uitstekend gesoldeerd zijn, en een veel duurder type van een ander merk juist weer heel krakkemikkig gesoldeerd zijn. Ik heb ook al meegemaakt met de NAD, wat jij ook al zei, dat weerstanden maar half gesoldeerd waren. Dan liep er een heel klein draadje tin naar het soldeereiland. Dit soort solderingen is vragen om ellende. Een ander voorbeeld is een kleine kleurentelevisie 37CM van die ik gekocht heb van een onbekend merk. Het ziet er van binnen uitstekend uit met hele goede solderingen. Zelfs elco's staan netjes van de koelprofielen geplaatst en zijn allemaal van het 105 graden type. Zelfs een prachtige printplaat die heel overzichtelijk opgebouwd is, en dat voor 69 Euro. En een vlijmscherp beeldje, niks mis mee. Zelfs met RGB ingang. : Het is wel grappig dat jij het over de nieuwe loodvrije tin had. Ik aan mijn broertje vragen of hij er ook al mee werkte, maar hij was niet op de hoogte van het nieuwe loodvrije tin. Tot hij op zijn werk naar de klosjes tin keek en ontdekte dat hij ook al met de nieuwe tin aan het solderen was. Hij had er niks van gemerkt. Ik had nog tegen hem gezegd dat jij de nieuwe tin minder goed vond dan de oude tin. Hij zou er eens op gaan letten vanaf nu. Dus dankzij jou is hij nu ook op de hoogte. Nog een vraagje Wat doe jij als je ontdekt tijdens het solderen dat een soldeereiland half los begint te komen van de print? Soldeer jij dan gewoon verder en negeert het, of zet je het soldeereiland vast met lijm of iets dergelijks, of trek je een draadje en soldeer je deze verderweg op de print.? Groeten Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
D van der Deijl Posted 6 december 2005 Report Share Posted 6 december 2005 Nog een vraagje Wat doe jij als je ontdekt tijdens het solderen dat een soldeereiland half los begint te komen van de print? Soldeer jij dan gewoon verder en negeert het, of zet je het soldeereiland vast met lijm of iets dergelijks, of trek je een draadje en soldeer je deze verderweg op de print.? Groeten Edwin Ha Edwin Ja helaas dat gebeurt wel eens dat een eiland los gaat zitten en als ik iets vervelend vind is het dat. Lijmen van een dergelijk los spoortje doe ik niet maar ik laat het ook niet zitten want ik vind het slordig en ik ben panisch als zoiets gaat breken en dat kan al gebeuren tijdens het biijvoorbeeld weer inbouwen van de print. Ik maak over een bepaalde afstand de print naar het gescheurde eilandje toe kaal en leg hier een tweetal adertje,s draad heen waarna ik de zaak goed vertin. In mijn tan 80 (daar istie alweer) heb ik een aantal elco,s vervangen van 1000 uf 100v voor 1500 uf 100v echter deze hadden aansluitingen welke beduidend dikker waren en tijdens het opnieuw doorboren van de print bleef er heel weinig over van het soldeereilandje en wat over was kwam zo goed als los waarna ik dus het bovenstaande heb toegepast op zo,n manier dat je er niets van ziet. Bij KTV techniek moet je al helemaal oppassen daar met name bij philips de print van zo,n brakke makelij is dat wanneer de soldeerbout maar even te warm staat de print al los laat al gebeurt dat nu ook weer niet zo vaak echter het loodvrije soldeer moet beduidend heter gestookt worden dus ja het gaat wel eens mis en dan pas ik ook daar weer het bovengenoemde toe. Grtz Don van der Deijl Link to comment Share on other sites More sharing options...
vrut Posted 6 december 2005 Report Share Posted 6 december 2005 En als de kap van de versterker ligt, dan natuurlijk ook even de ruststroom controleren. Vaak heeft het opnieuw goed instellen van de ruststroom een evengroot effect als een peperdure modificatie. Vaak is de ruststroom behoorlijk verlopen en klinkt de versterker of te dichtgeslipt en geknepen in het midden en hoog, of hij klinkt weer ongecontroleerd in het laag met weinig dynamiek in het totale geluidsbeeld. Ik kan er niet vaak genoeg op hameren op de instelling van de ruststroom. Als je audiofiel bent, doe het dan ook goed. En controleren kost niks. Groeten Edwin Gegroet, Ik heb een Accuphase 303 die onbelast behoorlijk veel warmte afgeeft. Het lijkt wel een klasse A versteker, maar is is dit niet. Heeft dit te maken met de ruststroom, en zo ja, is dit eenvoudig op te lossen? De offset (als ik het goed heb de DC spanning op de speakers) is duidelijk aanwezig. Groeten, Fred Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 6 december 2005 Report Share Posted 6 december 2005 Beste, Met alle respect, maar het Vincent spul wat ik tot nu toe op de zaak heb gehad is matig gesoldeerd, met koude lassen en grote bollen soldeer. Best wel knoeiwerk. Dus als je het echt goed wilt doen desoldeer je alle eilandjes en doe je het opnieuw met goede tin Let ook eens opd e bedrading die vicnent gebruikt. zeer dun en meestal al groen koper. Vervang dat dan ook voor iets fatsoenlijks. Als je dan toch zit te mierenneuken, doe de dingen dan echt goed! De grote soldeer baden zijn ook vaak niet ideaal. Gelukkig bij Bryston wordt elke print nog met de hand gesoldeerd! geen soldeer baden, en alleen 105 graden elco's. Daarom kunnen ze dus ook 20 jaar garantie geven Groeten, bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 6 december 2005 Report Share Posted 6 december 2005 Beste Edwin, Overigens wil ik hier helemaal Vincent niet mee afkraken hoor. Ik weet heus wel wat voor goede ontwerpen en goede versterkers ze hebben. Maar als ik een Vincent versterker zou hebben zou ik hem wel als bovengenoemd reviceren. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 7 december 2005 Author Report Share Posted 7 december 2005 Beste Edwin, Overigens wil ik hier helemaal Vincent niet mee afkraken hoor. Ik weet heus wel wat voor goede ontwerpen en goede versterkers ze hebben. Maar als ik een Vincent versterker zou hebben zou ik hem wel als bovengenoemd reviceren. Groeten, Bas Ha Bas Je hebt wel gelijk wat de solderingen van Vincent betreft en dat het er niet zo netjes uitziet als machinaal solderen, maar de solderingen bij Vincent zijn in ieder geval wel dik genoeg. Bij veel versterkers zijn de solderingen zo dun, dat als je een keertje met je vingers tegen een elco bijv tikt, dan moet je al bang zijn of de soldering niet gebroken is. Een ander punt is dat hele dunne tinlaagjes erg slecht tegen warme transistoren of weerstanden kan. Als de onderdelen te heet woren, dan begint eerst het tin een matte kleur te krijgen en daarna wordt het broos en breekbaar. en op een gegeven moment schiet een onderdeel vanzelf los. Over mijn eigen Vincent {zeg maar gerust de OerVincent } zit helemaal geen bedrading, behalve dan de bedrading die uit de ringkern lopen en de bedrading naar de luidsprekeruitgangen. En deze hebben voldoende dikte. Zelfs de elco's zijn verbonden met metalen staven aan elkaar. Het lijkt een beetje op dikke spaken van een fietswiel. Niks geen dunne printbanen, maar gewoon dikke spaken solderen op de print. Dat vind ik echt netjes, dat je de hoogvermogend voerende delen voorziet van dikke geleiders. Daar kunnen veel merken nog wat van leren. Het enige nadeel van mijn Vincent is wel, dat de elco's bol beginnen te staan. Dus die moeten vervangen worden. Maar die staan dan ook in een hele warme omgeving en de versterker staat in Klasse A. Toch zijn ze nog 7 jaar meegegaanen en heeft de versterker elke dag vele uren aangestaan. Overigens wil ik hier helemaal Vincent niet mee afkraken hoor. Ik weet heus wel wat voor goede ontwerpen en goede versterkers ze hebben. Maar als ik een Vincent versterker zou hebben zou ik hem wel als bovengenoemd reviceren. Dat weet ik wel, jij was toch ook een Vincent fan. De solderingen controleren kan zeker geen kwaad en sommige solderingen even overnieuw doen misschien, maar het ziet er misschien niet zo netjes uit, maar het zit wel erg goed vast en de soldering blijven ook mooi glimmen door hun dikte en worden niet snel mat van kleur en dus ook niet snel broos. Opvallend is, dat Vincent In Nederland een beetje aan bekendheid begint te verliezen {zover ze al bekend waren}, terwijl Vincent in Duitsland met de maand populairder wordt. Dat land is helemaal Vincent gek geworden. Vervang dat dan ook voor iets fatsoenlijks. Als je dan toch zit te mierenneuken, doe de dingen dan echt goed! Daar heb je wel gelijk in. Als je mierenneukt, dan moet je ook tot het bittere eind doorgaan. En ik ben al zo'n perfectionist die van geen ophouden weet. dat is best lastig. Ik hoef niet eens de schroeven in de kap van de versterker te draaien, want ik weet dat de kap er toch weer binnen een maand af ligt om de ruststroom opnieuw in te stellen. Klote Klasse AB versterkers ook De Vincent daarintegen heeft helemaal geen potmeters en staat gewoon heel erg hoog ingsteld. Die klinkt op wat voor kamertemepratuur dan ook altijd stabiel en gedetailleerd. Dat is een groot voordeel van Klasse A, dat het zich nergens wat van aantrekt, omdat een beetje verloop niets uitmaakt en niet hoorbaar is. Groeten Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 7 december 2005 Author Report Share Posted 7 december 2005 Gegroet, Ik heb een Accuphase 303 die onbelast behoorlijk veel warmte afgeeft. Het lijkt wel een klasse A versteker, maar is is dit niet. Heeft dit te maken met de ruststroom, en zo ja, is dit eenvoudig op te lossen? De offset (als ik het goed heb de DC spanning op de speakers) is duidelijk aanwezig. De offset kun je in principe makkelijk afregelen op de print van de versterker. je zet dan een voltmeter op de luidsprekeruitgang en regelt hem zoveel mogelijk naar nul mv als de versterker aanstaat. Als de versterker behoorlijk veel warmte afgeeft, dan kan het heel goed zijn dat de ruststroom verlopen is en je deze opnieuw af moet regelen. Op een {moderne}Accuphase zit vaak op iedere print een meetpunt met 2 pennetjes, Hier zet je dan een stekker op die op de voltmeter is aangesloten. En zo regel je dan via de potmeters op de print de rustroom af. Als er 2 meetpennetjes opzitten, dan is het verstandig om eerst een stekkertje te bemachtigen, want met een voltmeter met 2 meetpennen meten is het vrij riskant. Je schiet dan heel snel uit. Of je moet Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 7 december 2005 Report Share Posted 7 december 2005 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 7 december 2005 Author Report Share Posted 7 december 2005 Nog een vraagje Wat doe jij als je ontdekt tijdens het solderen dat een soldeereiland half los begint te komen van de print? Soldeer jij dan gewoon verder en negeert het, of zet je het soldeereiland vast met lijm of iets dergelijks, of trek je een draadje en soldeer je deze verderweg op de print.? Groeten Edwin Ha Edwin Ja helaas dat gebeurt wel eens dat een eiland los gaat zitten en als ik iets vervelend vind is het dat. Lijmen van een dergelijk los spoortje doe ik niet maar ik laat het ook niet zitten want ik vind het slordig en ik ben panisch als zoiets gaat breken en dat kan al gebeuren tijdens het biijvoorbeeld weer inbouwen van de print. Ik maak over een bepaalde afstand de print naar het gescheurde eilandje toe kaal en leg hier een tweetal adertje,s draad heen waarna ik de zaak goed vertin. In mijn tan 80 (daar istie alweer) heb ik een aantal elco,s vervangen van 1000 uf 100v voor 1500 uf 100v echter deze hadden aansluitingen welke beduidend dikker waren en tijdens het opnieuw doorboren van de print bleef er heel weinig over van het soldeereilandje en wat over was kwam zo goed als los waarna ik dus het bovenstaande heb toegepast op zo,n manier dat je er niets van ziet. Bij KTV techniek moet je al helemaal oppassen daar met name bij philips de print van zo,n brakke makelij is dat wanneer de soldeerbout maar even te warm staat de print al los laat al gebeurt dat nu ook weer niet zo vaak echter het loodvrije soldeer moet beduidend heter gestookt worden dus ja het gaat wel eens mis en dan pas ik ook daar weer het bovengenoemde toe. Grtz Don van der Deijl Ha Don En bedankt weer voor de uitleg, zo wordt ik tenmiste met de dag een beetje wijzer. Ik vind het wel mooi dat je elke keer de TAN 80 aanhaalt. Daar kom je nooit meer van los, dat weet ik zeker. Die versterker zit gewoon in je hersenen gegrift. Zelfs ik vergeet de TAN 80 nooit meer. Ik heb ook weleens dat ik de soldeerbout op een pinnetje heb staan en dat ik dan bijvoorbeeld tijdens het lossolderen van een elco een klein beetje begin te wrikken om het loshalen een beetje te versnellen, maar dat is helemaal niet verstandig, want dan druk je heel makkelijk een soldeereiland van de print. Het beste is eigenlijk gewoon Litze-draad te gebruiken. Maarja, die moet je wel bij de hand hebben. De Groeten Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 7 december 2005 Author Report Share Posted 7 december 2005 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
D van der Deijl Posted 9 december 2005 Report Share Posted 9 december 2005 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 9 december 2005 Author Report Share Posted 9 december 2005 Gewoon weer een nieuwe?Doe ook jij al zo mee aan de consumptie maatschappij Edwin? Ha Don Ik doe helemaal niet mee aan de consumptie maatschappij. Ik ben eerder aan het consuminderen dan aan het consumeren. Alleen daarom doe ik op hifi gebied al niet meer mee omdat ik het nieuwe spul niet moet en ik tegen het te snel vervangen ben . Het is inderdaad niet meer zo mooi als vroeger, Don. Waar je vroeger nog echte versterkers had, koop je nu torderende bakken die als je Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 9 december 2005 Report Share Posted 9 december 2005 De werkspanning van de versterker is 49 volt, en er zitten 50 volt elco's in. Dan nog de hoge ruststroom die door de elco's heen gaat, in ook nog eens een hete omgeving en vele uren per dag aanstaat, en de elco's gaan vanzelf bol staan. en dan lever je nog commentaar op Krell. Ik vind het onacceptabel dat ze geen andere Elco's gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now