Jump to content

Wanneer leren audiofabrikanten eens goed solderen.

Edwin Snoek
 Share

Recommended Posts

De werkspanning van de versterker is 49 volt, en er zitten 50 volt elco's in. Dan nog de hoge ruststroom die door de elco's heen gaat, in ook nog eens een hete omgeving en vele uren per dag aanstaat, en de elco's gaan vanzelf bol staan.:)

en dan lever je nog commentaar op Krell. Ik vind het onacceptabel dat ze geen andere Elco's gebruiken.

Ze zullen inmiddels vast wel andere elco's gebruiken. De Vincent {in mijn sig} is de eerste Vincent die op de markt kwam, dus daar zal vast wel het

Gewoon weer een nieuwe?

Doe ook jij al zo mee aan de consumptie maatschappij Edwin?

Ha Don :D

Ik doe helemaal niet mee aan de consumptie maatschappij. Ik ben eerder aan het consuminderen dan aan het consumeren. :D

Alleen daarom doe ik op hifi gebied al niet meer mee omdat ik het nieuwe spul niet moet en ik tegen het te snel vervangen ben .

Het is inderdaad niet meer zo mooi als vroeger, Don. Waar je vroeger nog echte versterkers had, koop je nu torderende bakken die als je

Wanneer wij eens een keer met ons gezever stoppen,en gewoon luisteren ipv alles open tebreken en overal kritiek op televeren.

Doe maar een gok :confused:

Helemaal mee eens maar laat ik het binnenwerk nu gewoon heel mooi vinden van de div apparatuur en ja als je dan iets ziet wat je niet zind dan verander je dat.

Daar komt bij dat mijn versterkers al een paar keer de geest hebben gegeven en zodoende helemaal open moesten.

Ook is het ook nog eens zo dat mijn versterkers niet geheel stabiel zijn wat bias betreft dus behoeven zij zo nu en dan een service beurt.

Grtz Don

verkoop ze dan :o Ik bedoel je gaat toch niet amps elk jaar reviseren omdat je speakers oid teveel ervan vragen duidelijke zaak toch? Verkoop je amps zo heb jij geen irritatie van zogenaamd slecht soldeerwerk en wie weet heb je dadelijk een mooie upgrade amp.

als ik me niet vergis heb jij de synthese 1 met tan80es??? Overweeg een tan90es modificeer die na gelang. De tan80es nof offence is slecht gebouwd alles op elkaar gefrot niet zo verwonderlijk hoor dat hij telkens de geest geeft. dat is zonde van de amp ook :(

Overweeg het eens en of probeer een paar amps die in je budget vallen zegmaar. ;)

BV

Sonotronpa2000.jpg

Sonotron (electrocompaniet) 450euri 2dehands

Als je meer tips wilt als je het overweegt hoor ik het graag. Als je een beetje GOED zoekt vind je amps die tot 2ohm stabiel zijn zonder hitte problemen enz.

Ik vind het namelijk zonde als mensen blijven plakken aan iets wat constant de geest geeft..dat is wegpleurd geld jaar in jaar uit laten we wel wezen ;)

verkoop ze dan  :o  Ik bedoel je gaat toch niet amps elk jaar reviseren omdat je speakers oid teveel ervan vragen duidelijke zaak toch? Verkoop je amps zo heb jij geen irritatie van zogenaamd slecht soldeerwerk en wie weet heb je dadelijk een mooie upgrade amp.

als ik me niet vergis heb jij de synthese 1 met tan80es??? Overweeg een tan90es modificeer die na gelang. De tan80es nof offence is slecht gebouwd alles op elkaar gefrot niet zo verwonderlijk hoor dat hij telkens de geest geeft. dat is zonde van de amp ook  :( 

Overweeg het eens en of probeer een paar amps die in je budget vallen zegmaar.  ;)

BV

Sonotronpa2000.jpg

Sonotron (electrocompaniet) 450euri 2dehands

Als je meer tips wilt als je het overweegt hoor ik het graag. Als je een beetje GOED zoekt vind je amps die tot 2ohm stabiel zijn zonder hitte problemen enz.

Ik vind het namelijk zonde als mensen blijven plakken aan iets wat constant de geest geeft..dat is wegpleurd geld jaar in jaar uit laten we wel wezen  ;)

HAHHAHAHA dat nemen we maar niet al te serieus uit jou mond.

Voor zover ik weet zou je al een 1/2 jaar geleden langs komen met je vincent(al dan niet met bolle elco,s) om eens een vergelijk te horen.

Nu ik maar wachten heb inmiddels een baard en kan dus dit jaar doorgaan voor kerstman.

Nee de Tan 80 is een dijk van een versterker met een zeer goed klinkend ontwerp en met een voeding waar doorgaans versterkers mee gevoed worden die op papier 3 keer zoveel vermogen leveren dus laat mij maar lekker genieten van deze uniek klinkende versterkers die ik geheel naar mijn hand heb gezet en welke inmiddels al weer 14 jaar oud en in al die tijd slechts 2 keer defect.

Dynamische vermogen bij 1 ohm 800 watt(even tussendoor)

Lezen moet je beste man gewoon lezen en dan zie je dat ik niet elk jaar aan het plakken ben maar alleen de bias controleer een gegeven wat helemaal geen overbodige luxe is bij zoveel versterkers.

Dat jij conclusies trekt (verkeerde) is derhalve jammer en eigenlijk ook zonde van de tijd .

Hallo,

Nu zitten jullie hier wel te leuteren over het inwendige van versterkers maar kunnen de heren fabrikanten nou niet eens een keer een fatsoenlijk netsnoertje aan hun spullen zetten. Het regent van de draadjes Hear van mensen die ontevreden zijn over het standaard afgeleverd netsnoer.

:blink:

Voor zover ik weet zou je al een 1/2 jaar geleden langs komen met je vincent(al dan niet met bolle elco,s) om eens een vergelijk te horen.

Je hebt de verkeerde voor je, Don. :D

Je quote een berichtje van muziekfreak ipv van mij. Of ik moet iets over het hoofd hebben gezien. :D

Tenminste het lijkt in je verhaal dat je het over mijn Vincent hebt met bolle elco's. :D

Groeten

Edwin

Wanneer wij eens een keer met ons gezever stoppen,en gewoon luisteren ipv alles open tebreken en overal kritiek op televeren.

Doe maar een gok  :confused:

Hoi Muziekfreak

Je kunt wel zeggen dat je gewoon naar muziek moet luisteren en de boel niet open moet breken.

Maar als het rechterkanaal uitvalt door een losse soldering{en}, dan heb je gewoon geen keus. Of luister jij graag alleen bijvoorbeeld naar het rechterkanaal? :D

Groeten

Edwin

De Sonotron hebben wij vroeger verkocht.Importeur toen was Sound Systems International, Amstelveen. Zou meteen die 16 eindtorren vervangen als ik 'm zou kopen,(8x Tip 35c (npn), 8X Tip 36c (pnp) ).Verder maakte ie wat lawaai door de voedingstrafo.

Hahaha, dat betekent dus dat je alsnog de boel open moet breken en solderen. :D

16 x3 = 48 soderingen, exclusief ringkerntrafo. :D

Groeten

Edwin

Hallo,

Nu zitten jullie hier wel te leuteren over het inwendige van versterkers maar kunnen de heren fabrikanten nou niet eens een keer een fatsoenlijk netsnoertje aan hun spullen zetten. Het regent van de draadjes Hear van mensen die ontevreden zijn over het standaard afgeleverd netsnoer.

:blink:

Oooh, nee h

Trouwens ik ben helemaal genezen van die netsnoeren-hype. Ik doen er niks meer aan.

Het standaard snoertje is vaak beter dan de peperdure levensloze netsnoeren die veel te gepolijst klinken. En het WAUW-effect verdwijnt ook heel snel. Dan kun je beter meer geld investeren in een beest van een versterker met standaardnetsnoer. Dat helpt pas echt. :D

Groeten

Edwin

Doe maar een gok :confused:

Is dat niet net zoiets als flitspalen weghalen om het hard rijden te voorkomen?

:rolleyes:

Je hebt de verkeerde voor je, Don. :D

Je quote een berichtje van muziekfreak ipv van mij. Of ik moet iets over het hoofd hebben gezien. :D

Tenminste het lijkt in je verhaal dat je het over mijn Vincent hebt met bolle elco's. :D

Groeten

Edwin

Nee Edwin ik doel niet op jouw versterker maar op die van muziekfreak die ook een vincent blijkt te hebben.

Zowel hij als ik waren benieuwd naar de verschillen in klank en gedrag op mijn synthese 1 en zeker ik sta altijd open voor een dergelijk vergelijk.

Het verhaal van de bolle elco,s haalde ik min of meer aan als zijnde grap dat moet kunnen. :D

Grtz Don

De Sonotron hebben wij vroeger verkocht.Importeur toen was Sound Systems International, Amstelveen. Zou meteen die 16 eindtorren vervangen als ik 'm zou kopen,(8x Tip 35c (npn), 8X Tip 36c (pnp) ).Verder maakte ie wat lawaai door de voedingstrafo.

Hahaha, dat betekent dus dat je alsnog de boel open moet breken en solderen. :D

16 x3 = 48 soderingen, exclusief ringkerntrafo. :D

Groeten

Edwin

Ook dat is zoiets als appels met peren vergelijken.

Een versterker uitgerust met transistoren uit het pre transistoren tijdperk kunnen niet echt serieus genomen worden.

Wie bekend is met de technische gegevens van de tip 35 en 36 zal weten dat een dergelijke versterker welliswaar heel betrouwbaar kan zijn maar gezien met name de beperkingen van de transistoren nooit serieus als hifi versterker kan gelden.

Deze transistoren behoeven ontzettend veel correctie dit integenstelling met de huidge veel gebruikte ring emitter transistoren

:) Nah,

Denk niet dat ik appels vergelijk met peren.Toen(1981) deze versterker uitkwam,was hij qua laagcontrole een v/d beste.Klanten wilden later graag een transparantere midden hoog weergave.Vandaar de replacement.Toen waren er ook nog betere (ook mesa-planare) types verkrijgbaar. En wat betreft de specs v/d 33/34,35/36,(31/32drivers),2955/3055,BdY-20,BD183,186, BC-109a-c,BC-148,149,177,157 158,BD135/136 137/138,139/140,2n1711,1893.2102,2N 3772,3773,40411 etc,(RCA)bla,bla zijn mij zeker niet onbekend.

Zelf dateer ik nog uit de pre-pre transistoren tijdperk(als techneut stageloper),denk maar aan die ouwe germanium meuk van AD-149,AD161/162(auto-radio's),OC-28,ASZ-15, AD142 (Valvo,Ates,Mullard)en drivers Ac-127/128 187/188,pre-drivers AC-125,OC71 etc..Japanners:2SA-2SB series onder getal 900.Vaak waren de quasi- complementaire eindtrappen met "bootstrapping"uitgevoerd en uitgangselco.Met stoombronsturing zag je alleen bij de "betere"versterkers.

Eigenlijk probeer ik juist aan te geven dat het de moeite waard is om zo'n versterker van betere componenten te voorzien,gezien de schakeling v/d versterker.

Betreffende de schakeling v/d sonotron:niets meer of minder of grof afwijkend in vergelijking met de huidige discreet opgebouwde power-amps.Stroombrongestuurde cascode diff. ingangsamp,normale portie stroom-en spannings terugkoppeling voor goeie Au en Ai,stabiliteit ,en verlaagde cross-over en niet-lin vervorming.(dT=d-AuKdT),ergo vervormingfaktor1:1+AuKmaal zoveel kleiner. Voor periodieke signalen de normale bla,bla,bla.....Alleen de dc-bias bijstellen.

Dus vervanging met andere goeie power-torren no problemo.

Ring-emm.torren kunnen misschien betere specs hebben,maar is dit alleen belangrijk(?) voor de "klank"reaktie v/d versterker ?Toen de power-mosfet werd toegepast,waren ineens alle "normale"transistor" eindversterkers waardeloos?En bij transistors is lage eigen ruis ,hoge fT,hoge Ic,Ib,hoge beta bla,bla bla....direkt geen garantie voor een "betere"Amp.

Nogmaals,bij de Sonotron was bij vervanging alleen van belang dat het hoog/midden opknapte.Bij laagweergave veranderde er niet veel,en de amp bleef stabiel.

:) Nah,

Denk niet dat ik appels vergelijk met peren.Toen(1981) deze versterker uitkwam,was hij qua laagcontrole een v/d beste.Klanten wilden later graag een transparantere midden hoog weergave.Vandaar de replacement.Toen waren er ook nog betere (ook mesa-planare) types verkrijgbaar. En wat betreft de specs v/d 33/34,35/36,(31/32drivers),2955/3055,BdY-20,BD183,186, BC-109a-c,BC-148,149,177,157 158,BD135/136 137/138,139/140,2n1711,1893.2102,2N 3772,3773,40411 etc,(RCA)bla,bla zijn mij zeker niet onbekend.

Zelf dateer ik nog uit de pre-pre transistoren tijdperk(als techneut stageloper),denk maar aan die ouwe germanium meuk van AD-149,AD161/162(auto-radio's),OC-28,ASZ-15, AD142 (Valvo,Ates,Mullard)en drivers Ac-127/128 187/188,pre-drivers AC-125,OC71 etc..Japanners:2SA-2SB series onder getal 900.Vaak waren de quasi- complementaire eindtrappen met "bootstrapping"uitgevoerd en uitgangselco.Met stoombronsturing zag je alleen bij de "betere"versterkers.

Eigenlijk probeer ik juist aan te geven dat het de moeite waard is om zo'n versterker van betere componenten te voorzien,gezien de schakeling v/d versterker.

Betreffende de schakeling v/d sonotron:niets meer of minder of grof afwijkend in vergelijking met de huidige discreet opgebouwde power-amps.Stroombrongestuurde cascode diff. ingangsamp,normale portie stroom-en spannings terugkoppeling voor goeie Au en Ai,stabiliteit ,en verlaagde cross-over en niet-lin vervorming.(dT=d-AuKdT),ergo vervormingfaktor1:1+AuKmaal zoveel kleiner. Voor periodieke signalen de normale bla,bla,bla.....Alleen de dc-bias bijstellen.

Dus vervanging met andere goeie power-torren no problemo.

Ring-emm.torren kunnen misschien betere specs hebben,maar is dit alleen belangrijk(?) voor de "klank"reaktie v/d versterker ?Toen de power-mosfet werd toegepast,waren ineens alle "normale"transistor" eindversterkers waardeloos?En bij transistors is lage eigen ruis ,hoge fT,hoge Ic,Ib,hoge beta bla,bla bla....direkt geen garantie voor een "betere"Amp.

Nogmaals,bij de Sonotron was bij vervanging alleen van belang dat het hoog/midden opknapte.Bij laagweergave veranderde er niet veel,en de amp bleef stabiel.

Gaaf zo,n verhaal van een echte electronicus die de componenten zo uit zijn hoofd haalt.

Daar hoor ik zelf ook bij ik heb menig versterker gebouwd ook nog met de germanium transistoren ad161 /162 en die klonken helemaal niet zo slecht alleen je moest er geen gekke dingen mee doen want ze waren snel stuk.

Met de komst van de mosfet kwam er ook een artikel in de electuur de crescendo met toen heel bekend power mosfets.

Echt goede ervaringen heb ik niet gehad met deze versterker maar dat kan te maken hebben met de door DIL destijds geleverde onderdelen zoals bijvoorbeeld matige mkp condensatoren.

Toen het zelf bouwen duurder werd dan het kopen van een goede versterker ben ik er mee gestopt en daarbij had ik er ook geen tijd meer voor.

Volgens de papieren zal een schakeling met ring emmiter transistoren beter moeten klinken daar er minder correctie nodig zal zijn want in een open lus versterking presteren deze transistoren dankzij hun grote bandbreedte al goed .

Met de tip 35 en 36 heb ik ook nog veelvuldig gestoeid hetzij als vervanger in div versterkers hetzij in zelfbouw projecten.

Het is nu inderdaad moeilijk achteraf zeggen hoe dat klonk en een vergelijk kan je al helemaal niet meer maken.

Wat wel duidelijk is en ik denk dat ook uit je verhaal op te maken is dat het niet automatisch zo is dat wanneer er gebruik wordt gemaakt van ringemitters er sprake is van een beter geluid er komt uiteraard veel meer bij kijken.

In mijn eigen versterkers doen ze in ieder geval goed hun werk en daar gaat het gewoon om .

Er zal zeker een goed klinkende versterker gemaakt kunnen worden met de pre transistors maar de vraag is of dit nog wel zinvol is daar op papier betere transistors nu niet echt duurder meer zijn.