Jump to content

class D versterkers

robx
 Share

Recommended Posts

Gewoon lekker zelf maken zo'n UcD.

dual1803.jpg

Een kind kan de was doen

http://www.hypex.nl/docs/wiring.pdf

Een 200 watt UcD400 kanaal met 500VA trafo, 40k uF en DC beveiliging en sofstart kost je circa 650 euro (zonder kast en aansluitmateriaal). Een simplele kast en wat WBT/Neutrik spul erbij, dan praat je over rond 1500 euro (dubbel mono).

Ik mag deze week even luisteren wat beter klinkt. De (titanen)strijd zal gaan tussen mijn eigen Aleph 5, mijn eigen UcD 400 en ik vond vanmorgen in mijn schoen twee monoblokjes met daarin UcD700 modules die ik even mag proberen.

De ervaring tussen de Ucd400 en de Aleph is dat de Aleph wat meer "emotie" toont. Waar de UcD400 absoluut in uitblinkt is zijn "soundstage". De plaatsing is werkelijk fenomenaal. Daarin seekt ie met kop en schouders boven mijn Aleph uit. Algemeen kan ik zeggen dat ik het met de conclusie van Positive Feedback redelijk eens ben.

...niet of het beter klinkt dan een conventionele versterker.

Is dat niet een kwestie van tijd?

Tja, dat zal de tijd moeten leren :rolleyes: Niemand weet wat de toekomst brenge moge.

Het zal zeker zijn plekje tussen het overige hebben, zeker voor multichannel en sub-amps. Maar liefhebbers van buizen en puur klasse-A versterkers zal het niet snel overtuigen denk ik.

Het klinkt goed maar wmb niet beter dan een goede klasse-A zoals een Hiraga. Maar dan komen we weer op smaak en het soort set en dat is eindeloos.

;)

Wat er staat is:

The D-200s have a full, rich flavor that is akin to "tube" sound, but with less coloration.

Dus ze klinken als buizenversterkers maar minder gekleurd.

Make up your mind already, als minder kleuring beter is dan kun je dus beter geen buizenversterker kopen maar is ook zo'n klasse D versterker niet optimaal. :P

Maar liefhebbers van buizen en puur klasse-A versterkers zal het niet snel overtuigen denk ik.

Het klinkt goed maar wmb niet beter dan een goede klasse-A zoals een Hiraga. Maar dan komen we weer op smaak en het soort set en dat is eindeloos.

;)

Met name buizen liefhebbers waren erg onder de indruk van dit versterkertje. ;)

Maar ja smaak blijft een persoonlijk iets. :D

Ik mag deze week even luisteren wat beter klinkt. De (titanen)strijd zal gaan tussen mijn eigen Aleph 5, mijn eigen UcD 400 en ik vond vanmorgen in mijn schoen twee monoblokjes met daarin UcD700 modules die ik even mag proberen.

De ervaring tussen de Ucd400 en de Aleph is dat de Aleph wat meer "emotie" toont. Waar de UcD400 absoluut in uitblinkt is zijn "soundstage". De plaatsing is werkelijk fenomenaal. Daarin seekt ie met kop en schouders boven mijn Aleph uit. Algemeen kan ik zeggen dat ik het met de conclusie van Positive Feedback redelijk eens ben.

je zou hem eens naast de X moeten zetten die zijn een behoorlijke stap voorwaards kwa soundstage

sja ... de MA240 van Van Medevoort.

gemengde gevoelens: Van Medevoort mag aan mijn CD spelers zitten, maar ze hadden mij beter niet kunnen vertellen dat er iets van Philips in zit. een dikke IC nog wel. zal aan mijn trauma vanwege de jong overleden SACD1000 liggen.

overigens lees je over de MA240 nog wel dat ze niet helemaal top presteren in de bas, maar met de NuForce Ref 9 en het ding dat nu weer beluisterd is door positivefeedback hoor je die opmerkingen niet (meer, de eerste NuForce 8 zag ik die opmerkingen nog wel over).

boeiende ontwikkelingen zijn dit.

groet

je zou hem eens naast de X moeten zetten die zijn een behoorlijke stap voorwaards kwa soundstage

Daar verschillen de meningen dan ook weer over geloof ik :D

http://www.diyaudio.com/forums/showthread....0910#post780910

Ik denk best dat het de toekomst kan zijn, maar daar zullen nog wel heel wat jaren overheen gaan schat ik. En lang niet iedereen is gecharmeerd van digitale amps.

Meer hierover is te lezen in een intervieuw met Dan Anagnos in een Bryston newsletter Bryston newsletter PDF

Hoeveel waarde moet ik hechten aan een nieuwsbrief van een fabrikant die waarschijnlijk geen klasse-D versterkers bouwt en er dus belang bij heeft om klasse-D als "beperkt inzetbaar" te positioneren?

Ik vermoed dat de "problemen" die klasse-D met zich meebrengt pas "overtuigend" zullen zijn opgelost als deze fabrikant z

Hi,

En wat zijn dan die problemen met Klasse-D precies?

Effe wat anders, nou ja anders. Een half jaar geleden op een symposium geweest en daar was iemand aan het vertellen over "digitale versterkers". Het idee was om de 1 bit datastroom van DSD rechtsreeks naar zo een eindversterker te jassen en zodoende de ultieme versterker te bouwen: hoog rendement, geen omzettingen etc. Op een gegeven moment werden er THD plaatjes getoond (metingen dus!) en daar werd ik niet vrolijk van. Tijdens de vragenronde stak ik mijn vinger op en vroeg de presentator waar hij dacht waar dat vandaan kwam. Zijn antwoord: niet-lineariteit van de schakeltrap. Kan zijn, maar ik dacht ook aan het niet-lineaire karakter van een 1 bitter. Dit vond de meneer in kwestie ronduit onzin: 1 bit systemen zijn van nature de meest lineaire systemen die er zijn...U begrijpt dat ik hem vierkant heb uitgelachen. Hoewel ik wel de enige was...

Moraal van het verhaal: er valt nog heel wat te leren van die Klasse-D achtige systemen. Maar als je die lessen goed leert, kan het een goed systeem worden...

Groet,

Jacco

Ik denk dat er nog wel Klasse D versterker komen die elke huidige conventionele versterker met vlag en wimpel zal verslaan. Van die kleine kastjes met ongelooflijk veel vermogen en veel controle en kracht in het geluidsbeeld, plus nog eens vervormingsvrij ook.

Ik denk dat je over 5 jaar heel veel Klasse D versterkers zult zien. Je ziet ze ook steeds meer in meerkanaals versterkers of subwooferversterkers.

Maar voorlopig moeten we het nog doen met die grote eindbakken die gruwelijk veel stroom slurpen in Klasse A. :D

Groeten

Edwin

Eind vorige eeuw had Thel ook een (zelfbouw) digitale versterker in hun gamma, het was een Tripath ontwerp, maar na een jaartje of zo heeft ie de boel er terug uit gehaald: er bleek te veel vervorming boven en onder de frequentieband te zitten (jitter?) en het was niet goed genoeg bevonden om in de product range te zitten. Het kan natuurlijk ook een andere reden gehad hebben, v

Vooroordelen genoeg lees ik weer. Ik heb zelf zo'n bak gebouwd, en als ik vergelijk in mijn set met andere amp, o.a. classe A, dan vallen de verschillen reuze mee, behalve dan in het verbruik en zo..

Eind vorige eeuw had Thel ook een (zelfbouw) digitale versterker in hun gamma, het was een Tripath ontwerp, maar na een jaartje of zo heeft ie de boel er terug uit gehaald: er bleek te veel vervorming boven en onder de frequentieband te zitten (jitter?) en het was niet goed genoeg bevonden om in de product range te zitten.

Dat was 1 van de eerste Tripaths die op de markt kwamen. Ze zijn niet uit de handel genomen omdat ze vervormden of niet klonken maar omdat de implementatie van Thel niet voldeed aan de CE eisen mbt EMC. Oftewel ze stoorden teveel op andere apparaten zoals mobieltjes.

;)

Moraal van het verhaal: er valt nog heel wat te leren van die Klasse-D achtige systemen. Maar als je die lessen goed leert, kan het een goed systeem worden...

... en wat doen de verkopers zolang die lessen door de afdeling engineering niet geleerd zijn?

Hi,

Verkopers moet je per definitie negeren. ;) Hoewel ze natuurlijk best aardig kunnen zijn.

Groet,

Jacco

... en wat doen de verkopers zolang die lessen door de afdeling engineering niet geleerd zijn?

Hi,

Verkopers moet je per definitie negeren. ;) Hoewel ze natuurlijk best aardig kunnen zijn.

Groet,

Jacco

D