dekkersj Posted 5 december 2005 Report Share Posted 5 december 2005 Moraal van het verhaal: er valt nog heel wat te leren van die Klasse-D achtige systemen. Maar als je die lessen goed leert, kan het een goed systeem worden... ... en wat doen de verkopers zolang die lessen door de afdeling engineering niet geleerd zijn? Hi, Verkopers moet je per definitie negeren. Hoewel ze natuurlijk best aardig kunnen zijn. Groet, Jacco D Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinobot Posted 5 december 2005 Report Share Posted 5 december 2005 Het primaire doel van een bedrijf is geld verdienen, zo veel mogelijk geld verdienen met zo weinig mogelijk kosten. Sommigen hebben dit tot een ware kunst verheven. Daar kan ik alleen maar een diep respect voor hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 december 2005 Report Share Posted 5 december 2005 Het is een schande! Audiospullen zouden gratis verstrekt moeten worden in het nieuwe zorgstelsel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 5 december 2005 Author Report Share Posted 5 december 2005 nou ja ik heb altijd al gedacht als sportclubs gesubsidieerd worden, waarom dan niet mijn hobby? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 5 december 2005 Report Share Posted 5 december 2005 Wie van de heeren heeft er nu eigenlijk ooit een van deze versterkers gehoord? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 december 2005 Report Share Posted 5 december 2005 (edited) Wie van de heeren heeft er nu eigenlijk ooit een van deze versterkers gehoord? Ja hoor, wel eens gehoord. Weliswaar in een lab-opstelling waar nog meer toeters en bellen toegepast werden, zoals voedingscorrecties etc. Maar toch, het viel niet tegen maar een uitgebreide luistertest (dubbelblind enzo) is er wat mij betreft nog niet van gekomen. Maar het is zeker wel interessant qua patenten, dus grote bedrijven zullen er mee doorgaan. Groet, Jacco Edited 5 december 2005 by dekkersj Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 6 december 2005 Report Share Posted 6 december 2005 Wie van de heeren heeft er nu eigenlijk ooit een van deze versterkers gehoord? Ik luister elke dag met veel plezier naar mijn Tripath TA2020 versterkertje. Nou nou, dan moet je wel hoogrendementsluidsprekers hebben. De vervormingscijfers zijn niet erg denderend van deze chip...: FEATURES Class-T architecture Single Supply Operation Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 6 december 2005 Report Share Posted 6 december 2005 (...)Jip-en-Janneke jargon (...) Contradictio in terminis Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 6 december 2005 Report Share Posted 6 december 2005 Wie van de heeren heeft er nu eigenlijk ooit een van deze versterkers gehoord? Ik luister elke dag met veel plezier naar mijn Tripath TA2020 versterkertje. Ik ook. Zonder naar de vervormingscijfers te kijken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 6 december 2005 Report Share Posted 6 december 2005 Wie van de heeren heeft er nu eigenlijk ooit een van deze versterkers gehoord? Ik luister elke dag met veel plezier naar mijn Tripath TA2020 versterkertje. Nou nou, dan moet je wel hoogrendementsluidsprekers hebben. De vervormingscijfers zijn niet erg denderend van deze chip...: FEATURES Class-T architecture Single Supply Operation Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 6 december 2005 Report Share Posted 6 december 2005 Als-ie maar klinkt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 6 december 2005 Report Share Posted 6 december 2005 Wie van de heeren heeft er nu eigenlijk ooit een van deze versterkers gehoord? Ik luister elke dag met veel plezier naar mijn Tripath TA2020 versterkertje. Nou nou, dan moet je wel hoogrendementsluidsprekers hebben. De vervormingscijfers zijn niet erg denderend van deze chip...: FEATURES Class-T architecture Single Supply Operation Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 6 december 2005 Report Share Posted 6 december 2005 Wie van de heeren heeft er nu eigenlijk ooit een van deze versterkers gehoord? Ik luister elke dag met veel plezier naar mijn Tripath TA2020 versterkertje. Nou nou, dan moet je wel hoogrendementsluidsprekers hebben. De vervormingscijfers zijn niet erg denderend van deze chip...: FEATURES ?? Class-T architecture ?? Single Supply Operation ?? ?Audiophile? Quality Sound ?? 0.03% THD+N @ 10W 4? ?? 0.1% THD+N @12W 4? ?? 0.18% IHF-IM @ 1W 4? ?? High Power ?? 25W @ 4?, 10% THD+N, VDD=14.6V ?? 22W @ 4?, 10% THD+N, VDD=13.5V ?? 13W @ 8?, 10% THD+N, VDD=13.5V ?? High Efficiency ?? 88% @ 12W 8? ?? 81% @ 20W 4? ?? Dynamic Range = 99dB ?? Mute and Sleep inputs ?? Turn-on & turn-off pop suppression ?? Over-current protection ?? Over-temperature protection ?? Bridged outputs ?? 32-pin SSIP package Maar er is hoop. Groet, Jacco Je hebt de TA-2020 vast nog niet gehoord Als je even de moeite neemt om dit pdf'je te openen en dan de grafiek op de eerste pagina linksonderaan te bekijken dan begrijp je waarschijnlijk wel waarom ik de TA2020 heb begrensd op 8 watt en waarom dat dingetje dan best prettig presteert voor het luttele bedrag wat ik ervoor heb neergeteld. Mijn breedbandluidsprekers doen iets van 86 of 88 dB per watt. Da's voor mij hard zat. Die pdf had ik gisteren al bestudeerd en mijn reactie is dus daar op gebaseerd. 8 Watt is niet veel hoor, maar ach, die single-ended buizenbakjes doen niet veel meer. En vaak met nog wat meer vervorming ed. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 6 december 2005 Report Share Posted 6 december 2005 (edited) Die pdf had ik gisteren al bestudeerd en mijn reactie is dus daar op gebaseerd. 8 Watt is niet veel hoor, maar ach, die single-ended buizenbakjes doen niet veel meer. En vaak met nog wat meer vervorming ed. 8 watt is 8 watt en dat maakt in mij belevingswereld best veel geluid, meer heb ik voorlopig niet nodig. En die buizenbakjes schijnen trouwend met al die vervorming ook nog mooi te klinken. Heb je nou al eens zo'n TA-2020 gehoord? Ja, de vervorming maakt het vaak mooier, daar worden ze vaak op getweaked. Hoewel een goed buizenontwerp dankzij een minimiem aan aantal componenten vaak met kop en schouders boven een complex systeem steekt. een beetje vervorming wordt dan vaak op de koop toegenomen. Nee, iets vergelijkbaars. In een lab-opstelling dan wel. Inderdaad als de vermogens laag zijn, is het geluid gewoon zo als het moet zijn. Goed dus. Maar 8 Watt is wat mij betreft te weinig in combinatie met "gewone" rendementsluidsprekers. Een half procent THD is zeer vervelend, althans voor mij, dus daar moet wat mij betreft een versterker ver onder liggen. het is overigens een illusie om te denken dat je cd kwaliteit uit een versterker en luidspreker kan krijgen: vervorming op -89 dB is een THD = 0.0035 %: vergeet dat maar rustig... Groet, Jacco Edited 6 december 2005 by dekkersj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 6 december 2005 Report Share Posted 6 december 2005 Wie van de heeren heeft er nu eigenlijk ooit een van deze versterkers gehoord? Ik luister elke dag met veel plezier naar mijn Tripath TA2020 versterkertje. Nou nou, dan moet je wel hoogrendementsluidsprekers hebben. De vervormingscijfers zijn niet erg denderend van deze chip...: FEATURES ?? Class-T architecture ?? Single Supply Operation ?? ?Audiophile? Quality Sound ?? 0.03% THD+N @ 10W 4? ?? 0.1% THD+N @12W 4? ?? 0.18% IHF-IM @ 1W 4? ?? High Power ?? 25W @ 4?, 10% THD+N, VDD=14.6V ?? 22W @ 4?, 10% THD+N, VDD=13.5V ?? 13W @ 8?, 10% THD+N, VDD=13.5V ?? High Efficiency ?? 88% @ 12W 8? ?? 81% @ 20W 4? ?? Dynamic Range = 99dB ?? Mute and Sleep inputs ?? Turn-on & turn-off pop suppression ?? Over-current protection ?? Over-temperature protection ?? Bridged outputs ?? 32-pin SSIP package Maar er is hoop. Groet, Jacco Ach mijn versterkertje heeft de volgende cijferlijst Poepoe, klinkt ie ook mooi? In een woord : fan tas tisch.............. en heel erg dynamisch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 6 december 2005 Report Share Posted 6 december 2005 Ik ben blij dat je tevreden bent, daar gaat het uiteindelijk toch om. Ik was aan het lezen: hier dus en daar komt de TDA8938 ter sprake. Daar heb ik wel eens wat over horen suizen aan de andere kant van het gebouw. Misschien een alternatief voor die Tripath experience? Zo te zien is die TDA niet duur, en je kunt de elektronica er omheen zelf ontwerpen. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 7 december 2005 Report Share Posted 7 december 2005 Als-ie maar klinkt... Die van jou doet het ook nog steeds? Jazeker. Hij doet het nog steeds prima! Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 7 december 2005 Report Share Posted 7 december 2005 Ik ben blij dat je tevreden bent, daar gaat het uiteindelijk toch om. Ik was aan het lezen: hier dus en daar komt de TDA8938 ter sprake. Daar heb ik wel eens wat over horen suizen aan de andere kant van het gebouw. Misschien een alternatief voor die Tripath experience? Zo te zien is die TDA niet duur, en je kunt de elektronica er omheen zelf ontwerpen. Groet, Jacco Interessant spul. Ik vond ook nog een data sheet van die TDA 8924 chip. Een vluchtige blik op pagina 13 en 22 zet die 0.012% THD van die Van Medevoort in een heel ander perspectief, het lijkt erop dat die is gemeten bij 1 Watt, bij bijvoorbeeld 8 watt zit deze chip zomaar op 0.07%. Tja, er is ook altijd wat. Maar het ziet er naar uit dat ook deze chip het niet zal gaan worden. Ik heb vandaag eens wat experimenten gedaan mbt THD, zo van wat kun je nog horen etc. Het idee was om hogere orde (7de) vervorming te onderzoeken. Een beetje geknutseld, maar als onderzoeker wil je extremen en dus kwam het zo uit: grondtoon 441 Hz en de zevende harmonische daar waar het gehoor het meest gevoelig is. Conclusie: mijn gehoor heeft kennelijk een drempel van 0.05 % THD, dus een versterker moet daar zeker onder zitten. Geen TDA8924 voor deze jongen... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 december 2005 Report Share Posted 8 december 2005 Interessant spul. Ik vond ook nog een data sheet van die TDA 8924 chip. Een vluchtige blik op pagina 13 en 22 zet die 0.012% THD van die Van Medevoort in een heel ander perspectief, het lijkt erop dat die is gemeten bij 1 Watt, bij bijvoorbeeld 8 watt zit deze chip zomaar op 0.07%. Zo te lezen is dat een recht-toe-recht-aan openloop PWM modulator. Dus noch een UcD a la Hypex, noch een modulator a la Tripath. Dacht dat zoiets nu toch wel achterhaald is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 8 december 2005 Report Share Posted 8 december 2005 Conclusie: mijn gehoor heeft kennelijk een drempel van 0.05 % THD, dus een versterker moet daar zeker onder zitten. Geen TDA8924 voor deze jongen... Dan is de TK-2050 misschien iets voor jou (en mischien ook wel voor mij). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 8 december 2005 Report Share Posted 8 december 2005 Lijkt me ook wel wat. Alleen zou ik er dan al twee nodig hebben voor de Magnepans (4 Ohm). Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 8 december 2005 Report Share Posted 8 december 2005 Lijkt me ook wel wat. Alleen zou ik er dan al twee nodig hebben voor de Magnepans (4 Ohm). Bij Profusion 129 euro per stuk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 8 december 2005 Report Share Posted 8 december 2005 Tjonge, wat zijn "we" het eens..... Ik vindt zo'n klasse D eigenlijk helemaal niks. Dat korrelige hoog staat me werkelijk tegen. Of zijn er ondertussen van die dingen die dit wel goed doen...?? De v.d. Medevoorts b.v. die ik laatst hoorde in elke geval niet. Ik denk dan gelijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 8 december 2005 Report Share Posted 8 december 2005 Lijkt me ook wel wat. Alleen zou ik er dan al twee nodig hebben voor de Magnepans (4 Ohm). Bij Profusion 129 euro per stuk... Valt mee. Ook al komen er dan nog een paar voedingen bij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 8 december 2005 Report Share Posted 8 december 2005 Tjonge, wat zijn "we" het eens..... Ik vindt zo'n klasse D eigenlijk helemaal niks. Dat korrelige hoog staat me werkelijk tegen. Of zijn er ondertussen van die dingen die dit wel goed doen...?? Ja Hans, die van mij doen het goed.. Nu weet ik eigenlijk niet wat korrelig hoog is, maar het zal wel iets negatiefs zijn. Mocht je nog eens in de buurt zijn, kom gerust eens luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts