Guest tubejack Posted 12 december 2005 Report Share Posted 12 december 2005 Mooi onderwerp!, Ik heb 4x 3meter 4mm2 van den Hull luidsprekerkabel aan mijn 300B buizenversterker en mijn boxen. 3 meter is exact een hele golflengente op de FM band die tussen de 88 en 108mhz zit. Toch heb ik daar geen enkele last van, daar de bandbreedte van mijn versterker hooguit 100khz is. Ook niet als ik 100 meter van een lokaal FM station zou wonen die met 1000Watt de ether in ramt. Als ik al last van HF straling zou hebben verwacht ik dat eerder bij een movingcoil trafo of element die met spanningkjes van 0,3mv werkt. Bij een transistor/mosfet amp die een bandbreedte heeft van vele megahertzen kan ik me er als ex zendamateur iets bij voorstellen. Zodra je de kabel wegwerkt onder de betonnenvloer die betonijzer heeft, verwacht ik niet dat je enige last hebt. Ik ben vrij nuchter, maar dat wil niet zeggen dat ik niet open sta voor andere meningen of ideeen...... het tegendeel! Als je denkt dat je last heb van HF pak een rol aluminumfolie en pak je LS-kabel in en leg een kant aan de randaarde van je versterker. Kost niks...... helpt het? dan kun je afgeschermde ls kabel overwegen, maar misschien kun je dan met dikke 10mm Aircel coaxkabel ook goed uit de voeten.... relatief goedkoop ik gebruik 2x 2meter Aircell 7mm tussen mijn riaa en amp. Wat Tentclock betreft, dat verschil is duidelijk hoorbaar, bij mij veel meer diepte en duidelijker afgebakende details voor een paar tientjes... voor ruis zijn mijn oren zowiezo niet gevoelig. Ik heb liever een iets minder goede signaalruisverhouding en een mooi geluid dan omgekeerd.... Muziekale groet en kom eens luisteren!, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 12 december 2005 Report Share Posted 12 december 2005 Is het gebruik van afgeschermde LS kabel geen optie? Supra heeft een aantal hele aardige soorten. http://www.tnt-audio.com/accessories/ply34s_e.html Ik denk zelf Supra Ply 3.4/s te gebruiken op mijn pwm laagversterkers (juist ivm de zenderwerking van LS kabels van het PWM modulatie signaal van 500 Khz ) Uiteraard voorkomen is beter dan genezen. Het lijkt mij een prachtige kabel. Helaas heb ik een decentrale opstelling i.v.m. my wife. waf , waf En daardoor heb ik toch snel 12 metertjes nodig. En dat is toch een heel mooi vaderdagcadeau. Ik speel er mee om een groepsinkoop te beginnen met deze kabel. Er is namelijk een webshop die 100 meter aanbied voor circa 1300 euro. Ik zelf heb maar 5 a 6 meter nodig.... Goingprijs is normaal 25-30 euro per meter (ook in Duitsland). In Nederland overigens heel moeilijk te vinden. Maar dan nog 12 + 6 = 18. Nog 82 meter te plaatsen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 12 december 2005 Report Share Posted 12 december 2005 Als je denkt dat je last heb van HF pak een rol aluminumfolie en pak je LS-kabel inen leg een kant aan de randaarde van je versterker. Kost niks...... helpt het? dan kun je afgeschermde ls kabel overwegen, maar misschien kun je dan met dikke 10mm Aircel coaxkabel ook goed uit de voeten.... relatief goedkoop ik gebruik 2x 2meter Aircell 7mm tussen mijn riaa en amp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 13 december 2005 Report Share Posted 13 december 2005 Hopelijk schermt de magneet de voice coil voldoende af. De spreekspoel is veel te hoogohmig voor hf frequenties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 13 december 2005 Report Share Posted 13 december 2005 Beste Hans, Je zult het dan gewoon moeten proberen en laat je oren oordelen. Capacitieve belastingen (al zijn ze enkele pF's) zijn in mijn optiek nooit ideaal voor een amp. Zeker niet amsp emt een grote openlus bandbreedte. Veel mensen die van cat5 kabel ls. kabels hebben gevlochten hoorde je dan ook over een "heter" wordende amp, en sommige hogebanbreedte amps konden er zelfs van oscileren. Meten zegt niet alles, maar in de tijd da tik nog amps mat aan de dummy load, zag je beduidende verslechteringen wanneer je er bijv. 220pF parallel aan hing bij 4Ohm. amp. werd minder stabiel in de intermodulatie vervorming werd aanmerkelijk groter. Iemand opperde afgeschermde ls. kabels. Valt ook te proberen en hand de afscherming aan randaarde. Tannoy doet dat zelfs met het chassis van de conus. Tuurlijk ook zo creer je een hogere capaciteit maar ik schat dat die minimaal is, afhankelijk van het die-electricum. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinobot Posted 13 december 2005 Report Share Posted 13 december 2005 1:1 trafo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 13 december 2005 Report Share Posted 13 december 2005 Ik heb 4x 3meter 4mm2 van den Hull luidsprekerkabelaan mijn 300B buizenversterker en mijn boxen. 3 meter is exact een hele golflengente op de FM band die tussen de 88 en 108mhz zit. Toch heb ik daar geen enkele last van,... Het lijkt me dat de uitgangstrafo een aardige bari Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 13 december 2005 Report Share Posted 13 december 2005 Beste, Bovendien weg dempingsfactor. Willen we de uitgangsimpedantie niet zo laag mogelijk houden? (buizen amps buiten beschouwing ) Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 13 december 2005 Report Share Posted 13 december 2005 Het lijkt me dat de uitgangstrafo een aardige bari Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 13 december 2005 Report Share Posted 13 december 2005 Willen we de uitgangsimpedantie niet zo laag mogelijk houden? Hi, Garandeert een lage uitgangsimpedantie een zo min mogelijk aan vervorming in al zijn aspecten (THD geheugeneffect etc.)? Ik dacht het niet. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 14 december 2005 Report Share Posted 14 december 2005 Willen we de uitgangsimpedantie niet zo laag mogelijk houden? Hi, Garandeert een lage uitgangsimpedantie een zo min mogelijk aan vervorming in al zijn aspecten (THD geheugeneffect etc.)? Ik dacht het niet. Groet, Jacco Beste Jacco, Wat veroorzaakt het naijlen van een conus terwijl deze stil moet staan op het nulpunt? THD waardes vele malen hoger dan een transistor amp ooit zal hebben. Een conus moet zo exact mogelijk gestuurd worden en de aangeboden golf volgen. Dat lukt alleen met een zeer lage uitgangsimpedantie (kortsluiting voor de woofer op het nulpunt) en veel stroom. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 14 december 2005 Report Share Posted 14 december 2005 Wat veroorzaakt het naijlen van een conus terwijl deze stil moet staan op het nulpunt? Zeker niet de uitgangsimpedantie van de versterker ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 14 december 2005 Report Share Posted 14 december 2005 die kan hetzij de speaker naar eigen wil laten wapperen, of hem stevig vasthouden. daar gaat het om. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 14 december 2005 Report Share Posted 14 december 2005 Wat veroorzaakt het naijlen van een conus terwijl deze stil moet staan op het nulpunt? Zeker niet de uitgangsimpedantie van de versterker ... Beste Werner, Pak eens een woofer en sluit die kort met een heel kort "u" stukje. Tik er eens op met je vinger en luister. Doe hetzelfde nog een keer maar dan met een koperkabel van 20 meter. Tik weer met je vingers op de woofer.... Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 14 december 2005 Report Share Posted 14 december 2005 Bas, kijk eens naar de formules voor Qts, en de progressief dalende rol van de versterkerimpedantie daarin. Onder een zekere waarde maakt het geen bal meer uit, en die waarde ligt nog vrij hoog. Het wordt pas echt beter wanneer de versterker een negatieve impedantie kan presenteren. Yamaha experimenteerde hier ooit mee. En dan zijn er natuurlijk de servo-gestuurde woofers, waarbij Qts bijna helemaal door een regellus wordt bepaald. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 14 december 2005 Report Share Posted 14 december 2005 Bas, kijk eens naar de formules voor Qts, en de progressief dalende rol van de versterkerimpedantie daarin. Onder een zekere waarde maakt het geen bal meer uit, en die waarde ligt nog vrij hoog. Het wordt pas echt beter wanneer de versterker een negatieve impedantie kan presenteren. Yamaha experimenteerde hier ooit mee. En dan zijn er natuurlijk de servo-gestuurde woofers, waarbij Qts bijna helemaal door een regellus wordt bepaald. Beste Werner, Daar ben ik het wel mee eens, echter al hou je misschien een getal van 0,1 over nog steeds geloof ik hoe hoger hoe beter. Daarom dus het laag liefst actief zonder serieweerstand van een spoel etc. Servo systemen kunnen ongekend goed werken, kan ik beamen. Ook de Philips MFB speakers waen daar een pracht voorbeeld van. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Gaulhofer Posted 16 december 2005 Author Report Share Posted 16 december 2005 Wat Tentclock betreft, dat verschil is duidelijk hoorbaar, bij mij veel meer diepte enduidelijker afgebakende details voor een paar tientjes... voor ruis zijn mijn oren zowiezo niet gevoelig. Ik heb liever een iets minder goede signaalruisverhouding en een mooi geluid dan omgekeerd.... Hoi Jack, Ik vrees dat de beperkingen van mijn set of mijn oren de kwaliteiten van de tent clock wat versluieren. Ik ben het helemaal met je eens een beetje schine ruis is niet zo erg. En dat aanbod om te komen luisteren neem ik graag aan. Als ik dan mijn onvolprezen nog niet kapaotgetweakte Pioneer CD speler mag meenemen is het helemaal feest. Ben benieuwd hoe deze in een echte set presteerd. Ik stuur je een PB. Groet, Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Gaulhofer Posted 16 december 2005 Author Report Share Posted 16 december 2005 Beste Hans, Je zult het dan gewoon moeten proberen en laat je oren oordelen. Capacitieve belastingen (al zijn ze enkele pF's) zijn in mijn optiek nooit ideaal voor een amp. Zeker niet amsp emt een grote openlus bandbreedte. Bas, je hebt me overtuigd. Dat C tje laat ik varen. IK kan beter iets anders verzinnen wat meer voor dan nadelen heeft. Die afgeschermde kabel is nog wel interssant. Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 16 december 2005 Report Share Posted 16 december 2005 Het wordt pas echt beter wanneer de versterker een negatieve impedantie kan presenteren. Pas maar op dat ie niet gaat oscilleren, ik neem aan dat je een negatief reeel gedeelte van de impedantie bedoeld? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 16 december 2005 Report Share Posted 16 december 2005 Beste Hans, Je zult het dan gewoon moeten proberen en laat je oren oordelen. Capacitieve belastingen (al zijn ze enkele pF's) zijn in mijn optiek nooit ideaal voor een amp. Zeker niet amsp emt een grote openlus bandbreedte. Veel mensen die van cat5 kabel ls. kabels hebben gevlochten hoorde je dan ook over een "heter" wordende amp, en sommige hogebanbreedte amps konden er zelfs van oscileren. Meten zegt niet alles, maar in de tijd da tik nog amps mat aan de dummy load, zag je beduidende verslechteringen wanneer je er bijv. 220pF parallel aan hing bij 4Ohm. amp. werd minder stabiel in de intermodulatie vervorming werd aanmerkelijk groter. Iemand opperde afgeschermde ls. kabels. Valt ook te proberen en hand de afscherming aan randaarde. Tannoy doet dat zelfs met het chassis van de conus. Tuurlijk ook zo creer je een hogere capaciteit maar ik schat dat die minimaal is, afhankelijk van het die-electricum. Groeten, Bas Hoi, ik lees hier iets over capacitieve waarde op de uitgang, dat dat vaak een verslechtering geeft. Ik heb niet erg veel kennis van electronica, en vroeg me af of het d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 16 december 2005 Report Share Posted 16 december 2005 Ik ken die kabel niet, maar ik gok dat er (net als bij MIT) een spoel (of een inductief netwerkje) in die kastjes zit (als er uberhaupt wat in zit tenminste)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 18 december 2005 Report Share Posted 18 december 2005 "Ik heb niet erg veel kennis van electronica, en vroeg me af of het d Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 18 december 2005 Report Share Posted 18 december 2005 "mijn oorspronkelijke set-up, met 2x2.5carr Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 26 december 2005 Report Share Posted 26 december 2005 OK, dank zij het vinden van dat torx sleuteltje voor die WBT bananen, met dank aan de Kerstman, kon ik gisteren beginnen met mijn zelfbouwspeakerkabels in te spelen. De Transparent Music Wave ging er even van tussen en het "exotisch" ontwerp gebaseert op de Trio (Kenwood) Hi-end speakercable (import from Japan) opgekocht bij een nu reeds lang op pensioen zijnde electronica onderdelen handelaar kwam aan de beurt. Het betrof strands van heel mooi (Japans?) koper, (per strand gelakt met groene vernis) per 14 in een PTFE schuim jasje, en van zulke bundeltjes zitten er twaalf per "lijn". Dus in elke kabel zitten 2 (plus-roze en min-wit) x 14 x 12 strandjes koper. Dit alles is getwist en geweven in een losse "string" en de buitenbekleding bestaat uit een jas van zwart rubber - model tuinslang - met een h Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 26 december 2005 Report Share Posted 26 december 2005 http://picserver.student.utwente.nl/v/HI2OF34Z0363 Het lukt me nog steeds niet! RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts