JeroenKV Posted 6 december 2005 Report Share Posted 6 december 2005 Hallo, Ik vraag mij af wat de ideale grootte van een mid is? Hoe kleiner hoe beter zou je zeggen ivm bundeling en aansluiting op de tweeter, maar hoe zit het dan met dynamiek in het lage midden (200 - 500hz)? Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 6 december 2005 Report Share Posted 6 december 2005 Daar bestaan berekeningen voor. Maar ik schat zo tussen de 8 en 10 cm Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 6 december 2005 Report Share Posted 6 december 2005 Daar bestaan berekeningen voor.Maar ik schat zo tussen de 8 en 10 cm In ieder geval niet groter dan de golflengte van de hoogst weer te geven frequentie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 7 december 2005 Author Report Share Posted 7 december 2005 Daar bestaan berekeningen voor.Maar ik schat zo tussen de 8 en 10 cm In ieder geval niet groter dan de golflengte van de hoogst weer te geven frequentie. Dat betekent dus een dilemma, want te klein geeft meestal dynamiek verlies in het lage midden. De vraag is eigenlijk of ik beter een kleine mid kan nemen die b.v. bij 800hz inkomt en dan hoger doorloop (4 / 5khz) of een grotere mid die bij 300hz inkomt en bij 2 / 3 khz wordt gefilterd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 7 december 2005 Report Share Posted 7 december 2005 ik gebruik een middentoon speaker van Focal type audiom 6wm deze wordt ingezet tussen 350 en 3500 hz de diameter is 16,5 cm en met een fasekegel ben er zeer tevreden over, dus of de diameter nu echt bepalend is b&w gebruikt ook 16 cm in de3 nautulis serie, niet de eerste de beste 15 cm scanspeak is ook een mooie keuze en n andere systemen doen 13 cn het prima denk dat de filtering en de materiaal keuze vd middentoner erg bepalend is en natuurlijk persoonlijke smaak, begin bij sommige mensen niet over kevlar bv Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 december 2005 Report Share Posted 7 december 2005 In de Rogers monitor zat vroeger een 13 cm laag mid, nu een 15 cm.... Dit zegt al iets. Tweewegsystemen hebben vaak een 17 cm woofer. Ook dit zegt iets. Mijn Infinity's hebben 15 cm laag midunits.... Dat zegt voor mij alles.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 7 december 2005 Report Share Posted 7 december 2005 Twee kleine in D'Appolito opstelling? Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinobot Posted 7 december 2005 Report Share Posted 7 december 2005 In de Rogers monitor zat vroeger een 13 cm laag mid, nu een 15 cm.... Schijnt zelfs een 17cm unit te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 7 december 2005 Report Share Posted 7 december 2005 Ook Kharma (de hele dure) gebruikt 17 cm. Wel een of ander lichtgewicht keramisch (breekbaar) materiaal. Heeft volgens The Absolute Sound voordelen mbt de laag-mid dynamiek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 7 december 2005 Report Share Posted 7 december 2005 ...Wel een of ander lichtgewicht keramisch (breekbaar) materiaal. Heeft volgens The Absolute Sound voordelen mbt de laag-mid dynamiek. jazeker, maar ook nadelen in de hogere frequenties. Dit maakt eein steile filtering noodzakelijk of het gebruik van zuigkringen om scherpe resonanties te onderdrukken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts