Jump to content

Diameter midrange driver

JeroenKV
 Share

Recommended Posts

Daar bestaan berekeningen voor.

Maar ik schat zo tussen de 8 en 10 cm

In ieder geval niet groter dan de golflengte van de hoogst weer te geven frequentie.

Dat betekent dus een dilemma, want te klein geeft meestal dynamiek verlies in het lage midden.

De vraag is eigenlijk of ik beter een kleine mid kan nemen die b.v. bij 800hz inkomt en dan hoger doorloop (4 / 5khz) of een grotere mid die bij 300hz inkomt en bij 2 / 3 khz wordt gefilterd?

ik gebruik een middentoon speaker van Focal type audiom 6wm

deze wordt ingezet tussen 350 en 3500 hz

de diameter is 16,5 cm en met een fasekegel

ben er zeer tevreden over, dus of de diameter nu echt bepalend is

b&w gebruikt ook 16 cm in de3 nautulis serie, niet de eerste de beste

15 cm scanspeak is ook een mooie keuze en n andere systemen doen 13 cn

het prima

denk dat de filtering en de materiaal keuze vd middentoner erg bepalend is en natuurlijk persoonlijke smaak, begin bij sommige mensen niet over kevlar bv

In de Rogers monitor zat vroeger een 13 cm laag mid, nu een 15 cm.... Dit zegt al iets. :)

Tweewegsystemen hebben vaak een 17 cm woofer. Ook dit zegt iets.

Mijn Infinity's hebben 15 cm laag midunits.... Dat zegt voor mij alles.... :rolleyes:

Ook Kharma (de hele dure) gebruikt 17 cm. Wel een of ander lichtgewicht keramisch (breekbaar) materiaal. Heeft volgens The Absolute Sound voordelen mbt de laag-mid dynamiek.

...Wel een of ander lichtgewicht keramisch (breekbaar) materiaal. Heeft volgens The Absolute Sound voordelen mbt de laag-mid dynamiek.

jazeker, maar ook nadelen in de hogere frequenties. Dit maakt eein steile filtering noodzakelijk of het gebruik van zuigkringen om scherpe resonanties te onderdrukken.