audiolover Posted 6 december 2005 Report Share Posted 6 december 2005 Hallo, Ik luister sinds iets meer dan een jaar met Dynaudio luidsprekers van het type audience 52se. Hoewel ik best tevreden ben over de sound, zit ik toch te denken aan upgrading. Waarom? Tja dat is een goede vraag, ik zou graag een nog een stapje betere luidsprekers hebben. Ik weet dat zelf luisteren de beste optie is, maar toch stel ik mijn vraag: Leidt het vervangen van mijn 52se luidsprekers door countour S1.4 luidsprekers tot een beter geluid? Maw zijn de contour S1.4 luidsprekers beter dan de audience 52se, of moet ik misschien doorsparen voor de Special 25? Wie heeft ervaring hiermee? Het liefste blijf ik bij Dynaudio omdat de sound met bevalt. Graag advies..... Groet, Roy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 6 december 2005 Report Share Posted 6 december 2005 Mijn zoon heeft de Contour 1.3SE als voorspeakers en de Audience 52 als achterspeakers. De 1.3SE's klinken heel veel beter. De Contour 1.4 zal zeker zo goed presteren. De Special 25 is ook een buitengewoon goede speaker, maar ook heel veel duurder dan de 1.4. Je hebt voor de Contour-serie wel een krachtiger versterker nodig dan voor de Audience-serie. Even (thuis) testen dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 7 december 2005 Report Share Posted 7 december 2005 Dynaudio heeft een nieuwe range genaamd Focus, volgens mij sluit deze weer aan bij de oude Contour serie. Iemand hier al luisterervaringen mee? edit: gezien de prijzen zou het ook wel de opvolger van de audience serie kunnen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiolover Posted 7 december 2005 Author Report Share Posted 7 december 2005 Bedankt voor de reakties tot nu toe. Wat ik uit de berichten lees is dat de countour S1.4 een opwaardering kan zijn, mits de aansturing (lees versterker) voldoende in huis heeft om de luidspreker goed aan te sturen. Daarnaast is de luisterruimte van belang. Mijn huidige woonkamer is 40m2, ik verwacht dat dat voldoende is om de S1.4 tot zijn recht te laten komen, toch? De huidige versterker is een Nad C 372. Qua power is het denk ik voldoende (2x 150w @ 8 ohm), maar of dit kwalitatief gezien goed genoeg is, weet ik niet.... Groet, Roy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 7 december 2005 Report Share Posted 7 december 2005 Bedankt voor de reakties tot nu toe. Wat ik uit de berichten lees is dat de countour S1.4 een opwaardering kan zijn, mits de aansturing (lees versterker) voldoende in huis heeft om de luidspreker goed aan te sturen. Daarnaast is de luisterruimte van belang. Mijn huidige woonkamer is 40m2, ik verwacht dat dat voldoende is om de S1.4 tot zijn recht te laten komen, toch? De huidige versterker is een Nad C 372. Qua power is het denk ik voldoende (2x 150w @ 8 ohm), maar of dit kwalitatief gezien goed genoeg is, weet ik niet.... Groet, Roy Beste Roy, Mijn advies hou gewoon voorlopig de 52 SE want dat is een uitstekende luidspreker zeer zeker met een betere versterker. Waarom ik ken de Contour serie zeer goed , de nieuwe Focus ook ,de 52 SE staat bij mij naast de Focus en ik kan je vertellen dat indien de 52 SE een andere front end (versterker) krijgt , in mijn geval een Bluenote S 3 je waarschijnlijk van je stoel valt, vanwege de kwaliteits verbetering. En als dat niet voldoende blijkt , kun je nog altijd aan andere luidsprekers denken. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiolover Posted 8 december 2005 Author Report Share Posted 8 december 2005 Ik ga zeker eerst eens luisteren met een andere versterker, ben benieuwd wat dit oplevert. Haudio; wat vind jij van de verschillende Dynaudio's waar je ervaring mee hebt, bijvoorbeeld de audience 52se versus de Focus waar je mee kan vergelijken (of de contour)? De woonkamer is inderdaad groot genoeg voor een vloerstaander. Mijn vriendin vindt een monitor echter groot genoeg..... Groet, Roy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harteman Posted 8 december 2005 Report Share Posted 8 december 2005 Beste Roy, ik speel zelf met een NAD S300 op Dynaudio Contour 1.3SE en dat klinkt fantastisch. Ik denk dat de versterker (lees: stroom i.pv. puur wattage) meer invloed heeft op je geluidsbeeld dan alleen de speaker. Ik zou daarom eerst voor een upgrade van de versterker gaan en eventueel daarna je speakers upgraden. Groet, Harteman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 8 december 2005 Report Share Posted 8 december 2005 Ik ga zeker eerst eens luisteren met een andere versterker, ben benieuwd wat dit oplevert. Haudio; wat vind jij van de verschillende Dynaudio's waar je ervaring mee hebt, bijvoorbeeld de audience 52se versus de Focus waar je mee kan vergelijken (of de contour)? De woonkamer is inderdaad groot genoeg voor een vloerstaander. Mijn vriendin vindt een monitor echter groot genoeg..... Groet, Roy Beste , De nieuwe Focus kun je vergelijken met de '' oude '' Contour.. De nieuwere Audience 52 SE is van een zeer hoge kwaliteit en als hij is ingespeeld dan is het zeer moeilijk om er afscheid van te nemen. Wil je echt veel beter dan de Audience 52 SE dan moet je echt diep in de buidel tasten ook al omdat de betere Dynaudio's een hele echte versterker nodig hebben. Laag rendement, lage Impedantie maar super goed met een optimaal front end. MvG, Haudio PS als je gewend bent aan het rustige , helder geluid van een Dynaudio dan is het zeer moeilijk om dit te vergeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 9 december 2005 Report Share Posted 9 december 2005 Maar wat moet je met zo'n uitspraak van Stereoplay? Die vinden ook de Marantz PM15S1 geweldig. Maar ik heb hem beluisterd en het is tot nog toe de slechtste versterker die ik gehoord heb... Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 9 december 2005 Report Share Posted 9 december 2005 Ik ga zeker eerst eens luisteren met een andere versterker, ben benieuwd wat dit oplevert. Haudio; wat vind jij van de verschillende Dynaudio's waar je ervaring mee hebt, bijvoorbeeld de audience 52se versus de Focus waar je mee kan vergelijken (of de contour)? De woonkamer is inderdaad groot genoeg voor een vloerstaander. Mijn vriendin vindt een monitor echter groot genoeg..... Groet, Roy Beste , De nieuwe Focus kun je vergelijken met de '' oude '' Contour.. De nieuwere Audience 52 SE is van een zeer hoge kwaliteit en als hij is ingespeeld dan is het zeer moeilijk om er afscheid van te nemen. Wil je echt veel beter dan de Audience 52 SE dan moet je echt diep in de buidel tasten ook al omdat de betere Dynaudio's een hele echte versterker nodig hebben. Laag rendement, lage Impedantie maar super goed met een optimaal front end. MvG, Haudio PS als je gewend bent aan het rustige , helder geluid van een Dynaudio dan is het zeer moeilijk om dit te vergeten. Hoi Haudio, Wat voor versterkers kan je aanraden voor de Contour 1.1, zo te horen heb je er veel ervaring mee. Groeten Paul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 9 december 2005 Report Share Posted 9 december 2005 Ik heb in mijn 2de set de Contours 1.3 op een Sphinx Project 18 (Special Edition) en een Sphinx Project 2 voorversterker draaien. Dat klinkt prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 13 december 2005 Report Share Posted 13 december 2005 Ik ga zeker eerst eens luisteren met een andere versterker, ben benieuwd wat dit oplevert. Haudio; wat vind jij van de verschillende Dynaudio's waar je ervaring mee hebt, bijvoorbeeld de audience 52se versus de Focus waar je mee kan vergelijken (of de contour)? De woonkamer is inderdaad groot genoeg voor een vloerstaander. Mijn vriendin vindt een monitor echter groot genoeg..... Groet, Roy Beste , De nieuwe Focus kun je vergelijken met de '' oude '' Contour.. De nieuwere Audience 52 SE is van een zeer hoge kwaliteit en als hij is ingespeeld dan is het zeer moeilijk om er afscheid van te nemen. Wil je echt veel beter dan de Audience 52 SE dan moet je echt diep in de buidel tasten ook al omdat de betere Dynaudio's een hele echte versterker nodig hebben. Laag rendement, lage Impedantie maar super goed met een optimaal front end. MvG, Haudio PS als je gewend bent aan het rustige , helder geluid van een Dynaudio dan is het zeer moeilijk om dit te vergeten. Hoi Haudio, Wat voor versterkers kan je aanraden voor de Contour 1.1, zo te horen heb je er veel ervaring mee. Groeten Paul Hallo, Sorry dat het wat langer duurde , maar heb het redelijk druk tegenwoordig. Een Dynaudio heeft een lage Impedantie en een laag rendement, dat betekent dat ze het prima doen aan een versterker die een grote trafo heeft veel stroom kan leveren om de spanning op peil te houden. En die natuurlijk goed stabiel is bij lage Impedanties. Het liefst een pittig klinkende versterker , anders kan het saai gaan worden ! Verder eerst het budget bedenken , dan terugkomen en , wat vind je mooi qua uiterlijk , dan vallen er vanzelf een boel af en wat eroverblijft is uiteindelijk voor jou. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soundwave Posted 15 december 2005 Report Share Posted 15 december 2005 Ik gebruik voor mijn Countour 1.3 mkII apparatuur uit Musical fidelity A3.2 serie. Erg lekker, wellicht een tip. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiolover Posted 15 december 2005 Author Report Share Posted 15 december 2005 Zo, daar was ik weer. Ik heb de afgelopen dagen eens geexperimenteerd met andere versterkers om mijn Dynaudio Audience 52se aan te sturen. Uiteindelijk heb ik mijn Nad C372 ook al vervangen (alhoewel, ik heb de nad nog wel). Ik heb nu twee monoblokken die de dynaudio's aansturen namelijk Vincent SP 991plus versterkers (momenteel nog met een oude Technics SU-A4mkII voorversterker). Dit zijn zeer grote Monoblokken die erg stabiel zijn. De klank is echt een verandering tov de Nad. Het meest opvallende verschil hoor ik in het laag. Het lijkt alsof er ineens een subwoofer (zachtjes) meespeelt. Daarnaast klinkt het mid/hoog met iets meer "emotie". Begrijp me niet verkeerd, met de nad klonk het ook erg goed, en wat ik beschrijf zijn mijn eerste ervaringen. Op de langere termijn blijkt pas of deze switch echt verbetering oplevert maar vooralsnog ben ik erg tevreden. Werkelijk subliem hoe mooi een dergelijke kleine speaker kan klinken, zelfs in het laag. Met een betere voorversterker kan ik wellicht nog meer verbetering krijgen, maar ja, je blijft bezig he. Leuke hobby! Groeten, Roy Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc Posted 18 december 2005 Report Share Posted 18 december 2005 Om te beginnen moet ik zeggen dat ik de nieuwe contour serie nauwelijks beluisterd heb. Ik heb zelf de Contour 3.0 en had daarvoor de 1.3MkII. Ik vind het hoog van de 3.0 tweeter een stuk aangenamer dan bij de 1.3MkII. Zachter en minder agressief (hoewel ik de 1.3MkII nooit echt agressief heb gevonden) en ruimtelijker. Ik meen dat de 1.3SE dezelfde tweeter heeft als de 3.0 en vermoed dat daarom de 1.3SE een aangenamer karakter heeft tov de 1.3MkII en daarmee ook 1.1. Hoe zich dit verhoudt tot de 52SE kan ik helaas niets over zeggen. groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
loflof Posted 27 december 2005 Report Share Posted 27 december 2005 Bij mij hangen de Contours 1.1 aan een PM 17. Gecombineerd met een Strata 3 klinkt dit best wel lekker. Hoewel, soms heb ik een beetje het idee alsof ik door een brievenbus zit te luisteren. Het geluid gaat wel breed en diep maar niet echt de hoogte in. Voor de PM 17 heb ik een NAD C372 geprobeerd. Dit vond ik geen succes; het geluid werd blikkerig en schel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansr Posted 6 januari 2006 Report Share Posted 6 januari 2006 Hey loflof, Die brievenbus van jou vond ik opzich wel meevallen. Leuke set maar mis een beetje emotie ik denk dat die dynaudio's het 3d effect nooit helemaal mooi kunnen weergeven. helaas heb ik thuis op dit moment weinig referentie. Voor nood b&w dm601 staan in de hoop de loterij nog eens te winnen voor de dm705 of zelfs 805. Heb ook plannen voor een eigen ontwerp zelfbouw. komt tijd komt raad. Wil je meer uit je dynaudio's halen zou ik je marantz vervangen. Leuke versterker die pm17 maar...... er is meer onder de zon die denon dvd van je is volgens mij niks mis mee Succes met je zoektocht .... heb vernomen dat je op zoek bent Groet Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
loflof Posted 7 januari 2006 Report Share Posted 7 januari 2006 Hallo Hans R uit R volgens mij, Hoe zit het met de MF X10D? Ik zou hem nu goed kunnen gebruiken tussen mijn nieuwe Arion AF 9300 PVR satontvanger en de PM 17 die zeker niet weg gaat. Wat jij zegt over emotie in de muziek (een moeilijk te omvatten term). Dynaudio:nette speaker, net geluid, alles wordt netjes weergegeven. PM 17: warm, gloedvol en zeker niet helemaal zonder fouten. Maar wel een klankkleur die ik mooi vind. Daarom gaan tzt de Dynaudios weg. Ik wil dan een speaker die de kwaliteiten van de PM 17 nog beter weergeeft dan nu. Dus geen versterker die de kwaliteiten van de Dynaudios beter weergeeft. Zoals je weet ben ik niet vies van een beetje warme kleuring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansr Posted 9 januari 2006 Report Share Posted 9 januari 2006 Hey loflof, Alle lof voor je nieuwe satteliet ontvanger. Schijnt een geweldig apparaat te zijn. Die Musical Fidelity mag je komen ophalen hij is gemaakt en staat hier te staan. Weinig belangstelling voor, tenminste niemand wil er een goede prijs voor betalen. Zonde voor zo'n goed product eigenlijk. Hoewel, hij moet wel in je set passen. Heb je henk zn nieuwe aanwinst gehoord? Geweldige speakers die b&w dm704. Hoop dat ie hier een tijd mee voorruit kan. Gelukkig de bose de deur uit haha. Misschien is de B&W 805 iets voor je? Goed geluid is voor iedereen een kwestie van persoonlijke smaak en voorkeur maar heb hele positieve reacties gehoord met een combi van Marantz en B&W. Wat ik bedoel met emotie? Een speaker die muziek goed overbrengt en er voor zorgt dat ik bij mooie nummers enorm kippenvel krijg. De muziek hoeft daarvoor echt niet hard te staan. Er zijn weinig speakers die dat effect bij me te weeg brengen. Bij mijn zoektocht zijn 3 merken me enorm goed bij gebleven. Rinsma hifi met de PenAudio speaker. Een super kleine speaker met een enorm dynamisch bereik en daarbij ook nog eens een prettige klank. Een zaak in Groningen die een enorme speakerset van Infinity had staan IRS 1 Beta geloof ik. Super groots geluid en vooral met live optredens op dvd een geweldige ervaring. Super strakke bas en je gaat bijna op in de muziek. Een sessie met de B&W 805 was ook geweldig. Helaas allemaal speakers die voor mij op dit moment niet binnen het bereik passen. Helaas....... ik ben een arme student. Oant sjen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts