Jump to content

Clearaudio Ambient gezien?

timmikid
 Share

Recommended Posts

Ben zelf van Meerssen,

Maar woon nu daar waar die oudjes in de grotten kerstspullen gaan zoeken, waar de jongeren in de zomer zich lam zuipen...of andersom ...ja daar dus.

Even on topic,

Voor 2500,- zou je een hele mooie Scout met arm kunnen kopen volgens mij. Hoor ik veel goeds van. Mooie arm trouwens. Geen plastic !!

Mark

Ben zelf van Meerssen,

Maar woon nu daar waar die oudjes in de grotten kerstspullen gaan zoeken, waar de jongeren in de zomer zich lam zuipen...of andersom ...ja daar dus.

Even on topic,

Voor 2500,- zou je een hele mooie Scout met arm kunnen kopen volgens mij. Hoor ik veel goeds van. Mooie arm trouwens. Geen plastic !!

Mark

Ahhh, je bedoeld Valkenburg!

Ikzelf zat meer te denken aan een Transrotor, Michell, Nothingham of Clearaudio.

Bergijp ik goed dat de armen van Clearaudio minder zijn?

Guest Kraus vonBentinck

Nou ja, in een draaitafel zitten toch wel heel wat manuren en ik vermoed ook onder geringe toleranties gefrabiceerde onderdelen; dat kost relatief veel geld. Een beetje draaitafel die deur uit gaat (zoals bij Transrotor en dat soort bedrijven) is gecontroleerd en in 100% conditie ( niet wat betreft element-afstelling, dat zou te hoog gegrepen zijn).

De productieaantallen liggen niet zo hoog en het telkens opnieuw (moeten) vervaardigen van een nieuw model duwt naar mijn idee ook flink de kosten per apparaat omhoog.

Er is wel degelijk research, ook duur per verkocht apparaat.

Dat kun je niet vergelijken met een CD-spelertje. Bovendien is electronica veel sneller en eenvoudiger te controleren op exemplarische fouten dan mechanica.

Arbeid is in West-Europa nu eenmaal extreem duur.

Kijk eens naar de prijs van een een paar schoenen; de "betere" schoen kost gemakkelijk

Guest Hubertinus

Wil de markt steeds nieuwe modellen? Ja, om de zoveel jaar wel.Maar Transrotor komt wel vaak met nieuwe modellen. Maar ook dan blijven die onderdelen een gegeven en wordt er alleen een nieuw design bij bedacht. En ook dat zogeheten nieuwe design is vaak niet meer dan een afgeleide van een bestaand model.

Platenspeler 1 bestaat uit een plaat acryl. Model 2 uit 2 dicht bij elkaar geplaatste platen acryl met leuke spacers ertussen. Model 3 uit 2 platen acryl met grotere spacers ertussen en een dikker draaiplateau. Echter het gegeven blijft hetzelfde.

Men hoeft niet steeds vanuit het niets te beginnen. Dus researchkosten zullen wel meevallen.

Hubertinus

Guest Kraus vonBentinck

Nou, ....

onderschat het materiaalonderzoek niet. Ik heb telefonisch wel eens een heel college gehad van Transrotor toen ik wilde gaan frezen in het alumnium van de draaitafel. Dat is echt geen spul wat per ton vervaardigd wordt bij de Aluchemie. Niet alleen heeft het een heel aparte samenstelling maar ligt daar ook weer onderzoek aan ten grondslag en stelt het materiaal heel specifieke eisen aan de verwerking. Daarvoor worden dan weer opdrachten gegeven aan de toeleveranciers die ook daarvoor weer specifiek een programma moeten draaien, de machines afstellen enz enz.

Het zijn echt geen Golfjes waarvan er zoveel miljoen gemaakt worden. Er komt ook betrekkelijk weinig kennis retour naar het bedrijf zoals bij een auto uit de onderhoudsbeurten.

Verbeteringen zijn vaak ook meer veranderingen dan toepassen van verworven kennis uit eerdere productie. Dat maakt de foutenmarge weer hoger.

Vergeet ook niet dat er toch nog aardig wat concurrentie is en dat de vijver waarin gezwoimmen wordt betrekkelijk klein is. Dat houdt de prijzen ondanks alles toch nog in de hand.

Hoi Kraus,

Je bedoeld deze?

la-rouge.jpg

De La Rouge, op basis van de Leonardo volgens mij. Ik vind deze niet zo mooi. Een Fatbob of Gyrodec vind ik veel mooier.

Deze transrotor is ook leuk, geen idee van de prijs overigens.

atlante.jpg

de Atlante

Ook de Leonardo 25 - 60M valt volgens mij net in mijn budget.

Ze hebben er nog een met leisteen

amico-schiefer.jpg

De Amico-schiefer, ook geen idee wat deze ongeveer moet kosten.

Guest Kraus vonBentinck

Ha Jurgen,

Die Atlante vind ik echt mooi van vorm, heel sierlijk en verfijnd.

Jij hebt je draaitafel toch nog niet zo heel lang. Ik zou nog even blijven genieten van de 1Xpression en een tijdje op zoektocht blijven. Haast het leukste wat er is.

De La Rouge bedoelde ik inderdaad; daar zit de weinig succesvolle nieuwe SME arm op. Geen aanrader naar ik heb vernomen.

Guest Hubertinus

Kraus, er zal zeker wat research zijn. En ik ben de laatste om te zeggen dat het allemaal niks is. Maar ik geloof niet alles wat er verteld wordt. Dat aluminium zal toch wel een bestaande variant van aluminium zijn. En met zo'n moderne CNC machine krijg je alles kaarsrecht en zo precies als je maar wilt uitgesneden/gefreesd. En zo'n machine hoef je niet zelf te kopen. Gewoon een opdracht geven voor 1000 stuks bij een bedrijf dat zo'n apparaat heeft.

En ja, ik zou ook wel zo'n Transrotor willen hebben. Maar geen Fatbob, want ik hou niet van ronde draaitafels. De basis bedoel ik dan.

Hubertinus

Hoi Kraus,

De 1xpression heb nu pas net een jaar inderdaad. Deze heb ik aangeschaft met het idee eens te kijken of het vinyl ook bij mij zou aanslaan (wat het vrijwel direct deed). Zou het niet aanslaan bij mij en zou ik nauwelijks of geen vinyl kopen, was er geen man over boord met deze investering.

Na het aanschaffen van de 1Xpression ben ik begonnen met het upgraden van de elementen in mijn set. Als dit klaar is, wil ik voor een nieuwe draaitafel gaan sparen en gezien de hoogte van het budget geeft mij dit nog wel wat tijd om rond te kijken en te luisteren.

Als eerste dacht ik eraan om een AQvox phonopre aan te schaffen.

Guest Hubertinus

Die La Rouge en die Amico Schiefer zijn goede voorbeelden van wat ik bedoel.

Ik vind ze ook prachtig hoor, maar meer van hetzelfde. Jochen vraagt dan aan die acrylfabrikant: gibt's das auch in Rot? Zegt die fabrikant: jede Farbe, Jochen.

Hubertinus

Guest Kraus vonBentinck

De Fat Bob is de meest succesvolle draaitafel van Transrotor en is in de draaitafelwereld een ongehoord succes; ik meen dat een tijdje geleden bij Transrotor er sprake van was dat er 500 van verkocht waren.

Er gaan heus geen opdrachten de deur uit voor 1000 plateaus, dan vergis je je schromelijk.

De Atlamte start zo bij

Guest Hubertinus

Ik heb al vast wat type aanduidingen voor Jochen.

Transrotor Le grande bleu.

Transrotor Yellow submarine.

Transrotor white men's burden.

Transrotor racing green.

Transrotor black beauty

etc

Hubertinus

Guest Kraus vonBentinck

nee, een nieuwe legering van alumium hebben ze bij Transrotor niet uitgevonden maar wel geexperimenteerd met verschillende legeringen. Kennelijk heeft men iets wat akoestisch zoveel mogelijk dood is of weinig resonanties heeft of zoiets. Ook speelt de homogeniteit van het materiaal bij het draaiplateau een rol. In ieder geval is de gebruikte legering betrekkelijk zacht en gaat korrelen wanneer men onder het gepolijste oppervlak gaat wroeten. Ik wilde een sleuf frezen van ongeveer 3 mm diepte maar werd erop gewezen dat zulks kon leiden tot materiaalbreuk.

Men vindt bij Transrotor natuurlijk geen nieuw materiaal uit maar is wel steeds op zoek naar geschikte materialen voor aanwending in de audiowereld.

En natuurlijk is de bedoeling dat je, wanneer je een materiaal toepast, je ook goed op de hoogte bent van de eigenschappen er van. Dat leek mij het geval.

Ik heb de laatste tijd veel geprutst met perspex en de groothandel hier in de buurt is ook goed op de hoogte van de verschillende eigenschappen, toepassingsmogelijkheden en wijzen van verwerking. Ook van wat er wel en niet mogelijk is met de door hen geleverde spullen. Dat is normaal bij goede bedrijfsvoering maar kost allemaal geld.

Guest Kraus vonBentinck

Het plateau klinkt helemaal niet als je er tegen aan tikt met vinger of nagel, met de achterkant van een stemvork klinkt het erg dof en zet je de trillende stemvork er tegenaan dan lijkt deze wel uit te doven.

Het is volgens mij van massief aluminium maar je kunt Archimedes erbij halen als je het zelf wilt berekenen

doorsnee 300 mm

hoogte 40mm

gewicht 1200gram

nog even de dichtheid van aluminium opzoeken en wie weet wat je dan weet :confused:

De in Nederland gevestigde ontwerpster Judith Spotheim had maar vier uur nodig voor het ontwerpen van een draaitafel maar ruim 6 maanden voor een toonarm.

laluce.jpg