Guest Hubertinus Posted 17 december 2005 Report Share Posted 17 december 2005 Dat bedoel ik dus ook, Kraus. Een draaitafel an sich stelt niks voor. Een arm is veel ingewikkelder. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 17 december 2005 Report Share Posted 17 december 2005 Had ik al gezegd dat het plateau 12000 gram weegt? (klein typefoutje, pardon) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 17 december 2005 Report Share Posted 17 december 2005 Ik zal het maar even correct opgeven ipv van uit het blote hoofd allemaal verkeerde getallen op te schrijven gewicht 12 kg diameter 30 cm hoogte van het alumium plateau 55 mm in het plateau zit een uitsparing van 130 doorsnee en 37 mm diep er zit in het midden nog een gat voor de spindle van 30 mm doorsnee en 18 mm hoog Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 17 december 2005 Report Share Posted 17 december 2005 de opgegeven maten heb ik zojuist gemeten; het gewicht is opgave van Transrotor. Op een personenweegschaal meet ik ongeveer 10,5 kg. is dit een audiofiele bezigheid op een zaterdagavond of niet voor een plateau van die afmetingen kom ik bij een dichtheid van 2,7 kg/dm3 aan 9132 gram Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 17 december 2005 Report Share Posted 17 december 2005 de opgegeven maten heb ik zojuist gemeten; het gewicht is opgave van Transrotor. Op een personenweegschaal meet ik ongeveer 10,5 kg. is dit een audiofiele bezigheid op een zaterdagavond of niet voor een plateau van die afmetingen zonder uitsparingen kom ik dan aan een gewicht van 10491 gram. Vanwege de uitsparingen zou dit bij een dichtheid van 2,7kg/dm3 te zwaar zijn. Beste Kraus, Volgens Jochen Reake zat er veel meer koolstof in dan normaal in aluminium. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 17 december 2005 Report Share Posted 17 december 2005 Ik weet ook niet wat ik er van denken moet Haudio; het is wel het klassieke probleem van Archimedes en zijn "Eureka" toen hij moest uitvissen of die kroon nou echt van goud was. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 17 december 2005 Report Share Posted 17 december 2005 Het plateau op mijn Leonardo is 60 mm. hoog en weegt 8 kilo. Dat is te merken ook want na het uitschakelen van de motor blijft het plateau nog 4 omwentelingen doordraaien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 17 december 2005 Report Share Posted 17 december 2005 Hoi Paul, dat is hetzelfde plateau als wat ik heb en hoe kom jij aan die 8 kg? Op de site van Transrotor staat het gewiocht van het plateau vermeld als 12kg Hier op de personenweegschaal lees ik ongeveer minimaal 10500gram af en met een beetje schuiven ook wel iets in de buurt van 12 kg. De dichtheid van koolstof is 2,2gram/cm3, dus minder dan aluminium. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 17 december 2005 Report Share Posted 17 december 2005 Dat gewicht heb ik vernomen van Lars, chef-monteur bij Transrotor. Ik heb het zelf nooit nagewogen. Er zit echter wel een redelijk forse uitsparing aan de onderzijde vanwege het TMD-lager. Ik zal het plateau morgen eens op de weegschaal leggen. Heb jij trouwens de nieuwe Stereophile al gelezen. Er staat nu wel een heel bijzondere draaitafel in getest: Continuum Audio Labs Caliburn met Cobra Arm; 73 kilo zwaar en een prijskaartje van $65000,- Mogelijk de beste draaitafel ter wereld, maar mooi? ............ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 17 december 2005 Report Share Posted 17 december 2005 Tsjonge, die arm komt zo uit een horrorfilm en ook de rest doet in niets aan een draaitafel denken. Meer een reden om de Stereophile niet te kopen Lees net ff dit: Voor veel onderdelen en technische toepassingen wordt boven alles een hogere sterkte gevraagd dan zuiver aluminium bezit. De sterkte kan worden verhoogd door middel van legeren en eventueel door warmtebehandelen (uitscheidingsharding). De hoofdlegeringselementen zijn koper magnesium silicium zink mangaan er zijn meer dan 300 van dit soort legeringen Het zal wel zo zijn dat sommige van die kegeringen een hogere dichtheid hebben dan 2,7kg/dm3 Hij blijft trouwens mooi, die superLeonardo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 18 december 2005 Report Share Posted 18 december 2005 De grootste dichtheid is 2850kg/m3, een alu/cu/mg legering. wel interessant allemaal want zo ben ik er inmiddels achter dat de aardkorst voor 8,2% bestaat uit aluminium en voor bijna 10% uit ijzer , de aarde zelf bijna geheel uit ijzer bestaat, het zwaarste element dat gevormd wordt uit kernfusie in sterren en wij rondlopen op een bolletje dat gevormd is uit weggeblazen materie van de vierde en vijfde generatie sterren in het heelal. Het lijkt mij ook geheel en al in de lijn der dingen liggen dat wij deze mooie materialen weer aanwenden om dingen te maken die wentelen om hun eigen as. Een cirkel is altijd weer rond en op een bol sta je altijd in het centrum. Dit alles bij elkaar nemende, flinke meetfouten in de overwegingen betrekkend, denk ik de conclusie te mogen trekken dat een Transrotor aluminium draaitafelplateau voor het grootste gedeelte bestaat uit massief aluminium met een toplaag van kunststof composiet, ongeveer zoals in de folder vermeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 18 december 2005 Report Share Posted 18 december 2005 Jochen heeft gewoon een keuze gemaakt uit een van deze legeringen en zelf echt geen nieuwe legering bedacht. Dan zou hij namelijk met gigantische research kosten zitten. De 6000 en 7000 series worden bij aluminium frames van mountainbikes gebruikt. Dit voor de raggers onder ons. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 18 december 2005 Report Share Posted 18 december 2005 de opgegeven maten heb ik zojuist gemeten; het gewicht is opgave van Transrotor. Op een personenweegschaal meet ik ongeveer 10,5 kg. is dit een audiofiele bezigheid op een zaterdagavond of niet voor een plateau van die afmetingen zonder uitsparingen kom ik dan aan een gewicht van 10491 gram. Vanwege de uitsparingen zou dit bij een dichtheid van 2,7kg/dm3 te zwaar zijn. Beste Kraus, Volgens Jochen Reake zat er veel meer koolstof in dan normaal in aluminium. MvG, Haudio Sinds wanneer is koolstof is een legeringselement voor aluminium? Beste Ravon, Sinds Jochen Reake dat erin stopt volgens zijn zeggen MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 18 december 2005 Report Share Posted 18 december 2005 Misschien moet dat wel zo blijven. Een mysterie heeft zo zijn charmes. Alleen dan graag geen slap verhaal er omheen. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 18 december 2005 Report Share Posted 18 december 2005 Beste Ravon, Wat hij ook zei , dat het een zeer openstructuur had en dat de oppervlakte dichtgeslagen was. Nou dan moet jij het wel weten wat het is , als materiaal deskundige . MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 18 december 2005 Report Share Posted 18 december 2005 Dit alles bij elkaar nemende, flinke meetfouten in de overwegingen betrekkend, denk ik de conclusie te mogen trekken dat een Transrotor aluminium draaitafelplateau voor het grootste gedeelte bestaat uit massief aluminium met een toplaag van kunststof composiet, ongeveer zoals in de folder vermeld. Nou, eigenlijk kun je door die meetfouten maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 18 december 2005 Report Share Posted 18 december 2005 Maar die researchkosten die jij schetst Kraus zijn een fractie van het echt maken van een nieuwe legering voor speciale toepassingen. Die magneetlagers zijn eerder al bedacht door, ik dacht, een Fransman. Dat Jochen het zaakje verfijnt heeft is prima. Maar ook daar bespaar je dus weer veel door niet opnieuw het wiel uit te vinden. Dat heeft namelijk geen zin. Nogmaals, ik heb helemaal niks tegen Transrotor of Jochen R Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 18 december 2005 Report Share Posted 18 december 2005 ja magneetaandrijving is niks nieuws. (Verdier) maar nou iets anders. JR was heel anthousiast over die TMD en wat gebeurt er: de bezitters van een daarvoor geschikte draaitafel kunnen tegen een zacht prijsje hun oude lager inleveren en het nieuwe TMD installeren. Kom daar eens om bij Graham, VPI of Clearaudio. Ik ben niet naief en geloof al helemaal niet filantropie. Ook de hypotheken en opleiding van de kinderen van de paar werknemers van Rake moeten betaald worden. Maar dat Rake een liefhebber is, Transrotor een band voelt met de klanten en dat men trots is op wat er "op de markt wordt gezet" is niet alleen duidelijk maar ook terecht. Dat TR draaitafels met liefde gemaakt worden staat voor mij vast. ( en ook dat men er veel te eigenwijs is en niet graag hoort van de klanten dat men een foutje maakt ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 18 december 2005 Report Share Posted 18 december 2005 Dus als er nog iemand een Transrotor heeft voor een leuke prijs... Hubertinus Misschien af e toe bij de advertentie's kijken Is dat een hint? Ik ken nl nog iemand die voor een goeie prijs een Transrotor Sirius te koop heeft staan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 18 december 2005 Report Share Posted 18 december 2005 Dus als er nog iemand een Transrotor heeft voor een leuke prijs... Hubertinus Misschien af e toe bij de advertentie's kijken Is dat een hint? Ik ken nl nog iemand die voor een goeie prijs een Transrotor Sirius te koop heeft staan Ha die Sodejuu, Die weet ik ook. Te koop aangeboden: Transrotor Sirius MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 18 december 2005 Report Share Posted 18 december 2005 Te koop aangeboden: Transrotor Sirius Categorie: Draaitafel Advertentie nummer: 52625 Datum geplaatst: 07/12/2005 Kontakt: Ruud Almere, Transrotor Sirius 3 jaar oud topconditie inclusief Rega 2.6 Denon DL301 mc element, platenpuck, natuursteen onderplaat, armbekabeling Clearaudio "sixstream" Nieuwprijs 2250 euro exclusief de up-grade's. Prijs nader overeen te komen. Zoiets meen ik (maar dan zonder borsteltje) Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 18 december 2005 Report Share Posted 18 december 2005 ziet er vreselijk uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 18 december 2005 Report Share Posted 18 december 2005 Die is rond! Valt dus af voor mij. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 18 december 2005 Report Share Posted 18 december 2005 Nog ff een voorbeeld: Ik wil mijn tafeltje graag aandrijven met meerdere motoren. TR heeft daar wel een voeding voor maar kennelijk wordt die niet veel verkocht en alleen op bestelling geleverd. Het afgelopen jaar was men druk bezig met die voedingen en is er een nieuw geval geintroduceerd. Ik ben in Duitsland in contact gekomen met een ingenieursbedrijfje dat uit hobby zo'n soort voeding maakt. Beetje bellen, kletsen en e-mailen en ja hoor, voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 18 december 2005 Report Share Posted 18 december 2005 ff Offtopic aan Haudioik moet de TMD nog betalen weet je nog wel. moeten we dat niet eens regelen? Doet ie dat bij jou ook al? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts