Jump to content

netkabels

tompj
 Share

Recommended Posts

Dit is vast een uitgekauwd onderwerp, maar toch maar even.

Ik geloof niet in allerlei ' voodo-achtige' tweaks en aanpassingen aan mijn hifi systeem, om de simpele reden dat ik geen hoorbare verschillen waarneem. Zo bijvoorbeeld de netkabel. Ik weet dat veel ' audiofielen' veel geld uitgeven aan het vervangen van de standaard stroomkabel die wordt meegeleverd met hun apparatuur voor een beter klinkend exemplaar. Een apparaat/systeem zou hierdoor beter gaan klinken. In de laatste ' Audio' staat een artikel dat mijn mening hierover onderschrijft. In dit tijdschrift is een blinde test uitgevoerd met stroomkabels, varierend van standaard (' gratis' ) kabels tot een kabel van EUR 1800 (jawel!). Conclusie: verschillen zijn niet aanwezig en als de testers al een verschil meenden te horen was dat verwaarloosbaar.

Wat denken jullie: weer een mythe uit de wereld, of zijn er nog steeds 'believers' ?

Guest Kraus vonBentinck
Dit is vast een uitgekauwd onderwerp, maar toch maar even.

Ik geloof niet in allerlei ' voodo-achtige' tweaks en aanpassingen aan mijn hifi systeem, om de simpele reden dat ik geen hoorbare verschillen waarneem. Zo bijvoorbeeld de netkabel. Ik weet dat veel ' audiofielen' veel geld uitgeven aan het vervangen van de standaard stroomkabel die wordt meegeleverd met hun apparatuur voor een beter klinkend exemplaar. Een apparaat/systeem zou hierdoor beter gaan klinken. In de laatste ' Audio' staat een artikel dat mijn mening hierover onderschrijft. In dit tijdschrift is een blinde test uitgevoerd met stroomkabels, varierend van standaard (' gratis' ) kabels tot een kabel van EUR 1800 (jawel!). Conclusie: verschillen zijn niet aanwezig en als de testers al een verschil meenden te horen was dat verwaarloosbaar.

Wat denken jullie: weer een mythe uit de wereld, of zijn er nog steeds 'believers' ?

Inderdaad; uitgekauwd onderwerp.

Twee maanden geleden opende je precies zo'n soort topic: alle cd spelers klinken hetzelfde.

Je bent toch niet bang dat we ons hear vervelen?

Op het Steve Hoffman forum heeft een forumlid de afgelopen 5 maanden 14 netkabels getest. Zie topic:

http://www.stevehoffman.tv/forums/showthread.php?t=63137

Quote:

In their december issue, the german AUDIO magazine has compared 18 power cords in blind fold tests and found that in 99% of the situations there was no audible difference at all

Obviously I can't read the article, but I always have to question the logic of the blind A/B tests and their methodology. If I was to walk into an unknown room, with unknown CD player, pre-amp, amplifier, and speakers, most likely playing music I'm not even familiar with, I would be hard-pressed to spot cable differences of any kind. I have no idea what that system sounded like *before* the swap was made, no baseline, no symbiosis achieved after months of listening. If I don't know how it's *supposed* to sound, how can I judge when a change has been made? I don't see how tweaks on the order of cable swaps can be judged that way at all. I even question how audible pre-amp and amp swaps would be under those conditions, I bet we could prove all amplification is the same!

Now if you gave a handfull of different cables to be blindly swapped in and out in a 100 audiophile's homes, in their set-ups that they know like the back of their hands, I bet the results would be quite different.

De samenstelling van een set is als een legpuzzel. Je zult zelf moeten ondervinden of het zin heeft met netkabels te experimenteren. Of netkabels zin hebben hangt erg af van de set. De meeste mensen ervaren verschillen en het lijkt me naief te veronderstellen dat deze mensen niet goed luisteren.

In their december issue, the german AUDIO magazine has compared 18 power cords in blind fold tests and found that in 99% of the situations there was no audible difference at all .

Je zult bijna denken dat er iets anders in hun set niet helemaal OK moet zijn geweest. Ik heb in 2 verschillende sets (die van mij en Joopus) opmerkelijke hoorbare verschillen gehoord met de Kemp Hi PowerCord t.o.v. de standaard kabel. Ik denk dat Joopus hierover nog wel wat zal kunnen zeggen :D

In their december issue, the german AUDIO magazine has compared 18 power cords in blind fold tests and found that in 99% of the situations there was no audible difference at all .

Je zult bijna denken dat er iets anders in hun set niet helemaal OK moet zijn geweest. Ik heb in 2 verschillende sets (die van mij en Joopus) opmerkelijke hoorbare verschillen gehoord met de Kemp Hi PowerCord t.o.v. de standaard kabel. Ik denk dat Joopus hierover nog wel wat zal kunnen zeggen :D

Waarschijnlijk geen goed gebruik gemaakt van de Behringer Ultra Curve-pro 2496 een voor de echte HEARER een schijnbaar onmisbaar speeltje. ;)

Of netkabels zin hebben hangt erg af van de set. De meeste mensen ervaren verschillen en het lijkt me naief te veronderstellen dat deze mensen niet goed luisteren.

Ik wil niet lullig doen, maar het zou ook na

beetje vreemd,

heb je hele dure apparatuur gekocht, klinkt het niet,

moet er eerst weer een heel duur netsnoer aan. <_<

ik zou terug gaan :)

ps: kan iemand me uitleggen waarom een versterker van