Jump to content

Joopus maakt muziek

gruiter
 Share

Recommended Posts

Na Joopus bezoek zo'n 2 weken geleden, kon een tegenbezoek dan ook niet uitblijven. Gisterenavond was het zover en reisden Jasper en ik per trein/bus af naar Hilversum. Na wat gezoek kwamen we bij z'n woning aan.

Joopus en Irma wonen in een riante flat. Ook bij hen zie je dat de hobby niet ten koste is gegaan van het interieur. De woning is smaakvol en erg gezellig ingericht met een enkel essentiele meubelstukken zonder tierlantijntjes. De componenten zijn geplaatst in een hele mooie oude licht eikenkast die tussen z'n speakers staat. Na wat gezellig geklets gingen we serieus luisteren.

Zoals bekend bestaat de set van Joopus uit Tannoy R3 speakers, een Cyrus 6 versterker en een Marantz CD speler. Nu had ik ooit wel eens naar Tannoy Eyris speakers geluisterd en wat ik me nog daarvan herinner, was dit dit een vrij ingetogen klank (en weinig sprankelend) had en dit me niet zo kon boeien.

Joopus had me bij mij thuis al gezegd dat zijn set warm en ietwat gekleurd klonk. Ik verwachte eerlijk gezegd een soortgelijke klank als met de Eyris, maar wat ik hoorde was verre van dat. De klank was inderdaad warm en laid-back (gemakkelijk), maar sprankelde tegelijkertijd. Verder was het laag goed vertegenwoordigd en had veel detail. Dit kwam heel mooi tot uiting bij het nummer Riders in the Storm van the Doors. Je hoorde de regen echt kletteren en het was alsof het echt regende. Erg was ook genoeg detail in het hoog te horen en ook de ruimtelijk afbeelding was erg fraai te noemen (mooi te horen bij de Staple Singers). Wat ik wel miste was enige openheid in het middengebied, m.n. met stemmen. Bij mezelf kan ik altijd heel duidelijk het ademen en slikken van de artiesten horen en dit geeft de muziek een bepaalde spanning.

Wat me opviel is dat Joopus muziek op een luider volume speelt, dan ik ben gewend. Juist bij luidere volumes, kon het laag wat rommelig over komen. Joopus vertelde dat hij dat zelf ook wel aan het zoeken was naar een oplossing hiervoor en met verschillende interlinks heeft gespeeld. Uiteindelijk heeft hij met de Masterflux interlink het mooiste resultaat gekregen, maar hij wilde de laatste puntjes op de i zetten.

Ik had zelf een TPD Ascent interlink meegenomen en een Kemp Hi Powercord en Joopus was erg nieuwsgierig wat voor een effect dit had. We hebben de TPD Ascent geprobeerd, maar persoonlijk vond ik de Masterflux in zijn situatie beter matchen. We hebben ook de Kemp Hi Powercord aangesloten en dit was echt een wereld van verschil (ik overdrijf niet: Joopus mond viel open van verbazing :o). Je kon het volume nu veel verder openen zonder dat het laag irriteerde en ook bij lagere volumes bleef er meer muziek over. Ook het middengebied werd als het ware opengetrokken. Daarnaast was er een nog breder stereobeeld waar te nemen die echt ver buiten de speakers kwam en behoorlijke verfijning in het geluid. Kortom, het leek alsof alles op z'n plaats viel.

Ik vind dat Joopus een hele mooie muzikale set heeft waarvan de componenten goed met elkaar matchen. Ik denk dat hij met de aanschaf van een Kemp Hi Powercord z'n set tot een hoger niveau kan tillen en hij hiermee heel lang en veel luisterplezier zal hebben. Ook z'n acoustiek is volgens mij dik in orde (beter dan bij mij).

We hebben naar heel veel verschillende muziek geluisterd: Al Stewart, Staple Singers, Michael Jackson, Jef Beck, The Doors, Elvis, Chicago, Diana Kral en ???, etc., etc.

Als toetje pakte Joopus z'n gitaar en speelde hij de sterren van de hemel (Jasper was zo jaloers). Je hoefde maar een titel te noemen en hij speelde het. Ik hoorde nu weer hoe een echte gitaar hoort te klinken en dit hoor je ook duidelijk weer terug in de set van hem (en bij mij gelukkig ook).

Kortom, het was een gezellige en leerzame avond. Joopus en Irma zijn ontzettend aardige mensen en hebben ons met de auto weer naar huis (van Hilversum naar Almere) gebracht. Ik hoop dat Irma er vanmorgen geen spijt van had toen ze er zo vroeg uit moest om te werken.

Volgende keer weer bij ons ......

Gerald

top recensie gruiter,en inderdaad met de kemp `zat ik met de mond open van verbazing. :blink:

ik zal altijd wel een beetje last houden van het laag ;) , en het mindere open karakter, maar met de kemp er tussen is het prima acceptabel. :D

dat is het eerste wat ik nu ga aanscha :lol: ffen.

de tpd is z,n geld meer dan waard, een erg mooie interlink,een aanrader dus. :D

top recensie gruiter,en inderdaad met de kemp `zat ik met de mond open van verbazing. :blink:

ik zal altijd wel een beetje last houden van het laag ;) , en het mindere open karakter, maar met de kemp er tussen is het prima acceptabel. :D

dat is het eerste wat ik nu ga aanscha :lol: ffen.

de tpd is z,n geld meer dan waard, een erg mooie interlink,een aanrader dus. :D

Dank je.

Je hebt de zaakjes prima voor elkaar.