mart Posted 10 december 2005 Report Share Posted 10 december 2005 veel onderwerpen over accessoires de laatste tijd. nog een wie heeft er ervaringen met het verzwaren van cdplaatjes ter verhoging van de stabiliteit? helpt het in elke speler? is de motor wel berekend op een zwaarder plaatje? wat gebruik je ervoor? etc. etc. ben benieuwd Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 10 december 2005 Report Share Posted 10 december 2005 wie heeft er ervaringen met het verzwaren van cdplaatjes ter verhoging van de stabiliteit? Waarom zou de stabiliteit worden vergroot door het toevoegen van massa? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 10 december 2005 Author Report Share Posted 10 december 2005 Richard, waarom doet sony een zware puk op de schijfjes bij de duurdere modellen en waarom zou dat niet kunnen door er iets anders zwaars op te leggen/plakken? Wie heeft daar ervaring mee? Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
A90 Posted 10 december 2005 Report Share Posted 10 december 2005 Richard, waarom doet sony een zware puk op de schijfjes bij de duurdere modellen Omdat die modellen bovenladers zijn en anders de cd wegvliegt Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 10 december 2005 Report Share Posted 10 december 2005 Richard, waarom doet sony een zware puk op de schijfjes bij de duurdere modellen Sony haalt wel meer stomme streken uit die achteraf erg nadelig uitpakken. ...en waarom zou dat niet kunnen door er iets anders zwaars op te leggen/plakken? Het vergroten van de stabiliteit door toevoegen van de massa heeft alleen zin als daardoor het zwaartepunt lager komt te liggen ten opzichte van het steunpunt. Bij het verzwaren van een cd die op een spindel op de motor ligt komt het zwaartepunt van het geheel juist hoger te liggen wat leidt tot een verlaging van de stabiliteit, en de uitslag van het zwabberende geheel juist groter maakt. Behalve dat de tracking van de speler meer werk moet verzetten zal het ook nadelig voor de lagering zijn. Ook zal de massatraagheid van de ronddraaiende cd toenemen. Misschien dat er mensen zijn die beweren dat dit een voordeel is, maar de motor krijgt wel meer op zijn donder als hij de extra massa in beweging moet zetten. Bovendien draait een cd niet met een gelijkmatige snelheid rond maar neemt de snelheid af naarmate de lens de buitenzijde van de cd nadert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 10 december 2005 Report Share Posted 10 december 2005 Ik gebruik nog steeds de Mat. Weet niet of het daadwerkelijk iets uitmaakt maar denk het wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 11 december 2005 Author Report Share Posted 11 december 2005 Ja Richard, nu noem je argumenten ! Die lagers enzo dat baart me zorgen om eventueel te gaan experimenteren. Ik kwam erop omdat ik een review ergens las op www en die persoon deed consequent een 'mat' (?) erop bij een gewone cd17 van Marantz. Paul: wat is je ervaring en wat is dat die 'mat'? Mart. Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 11 december 2005 Report Share Posted 11 december 2005 Ik gebruik nog steeds de Mat. Weet niet of het daadwerkelijk iets uitmaakt maar denk het wel. leuke reactie paul. je gebruik iets waarvan je DENKT dat het iets uitmaakt,maar je weet het niet zeker. verschrikkelijk dit soort reacties.(hier heeft men iets aan) Link to comment Share on other sites More sharing options...
musfed Posted 13 december 2005 Report Share Posted 13 december 2005 Ik zie nog wel wat problemen met het verzwaren van de CD. Er komen dan bij het opstarten en stoppen nogal wat krachten vrij op het loopwerk waar die wellicht niet op berekend is met als gevolg slijtage en een daarmee gepaard gaande kortere levensduur van de speler. Ik speel zelf ook met een puck (naim cd2, die met zo'n uittreklade als de CDX serie) maar de puck is erg licht en heeft alleen als doel om de cd op de spindel te houden tijdens het draaien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 13 december 2005 Report Share Posted 13 december 2005 bij de eerste set 'Finylspray' zat een rubber schijfje ter grootte van een CD, gat in het midden ook. dat heb ik jaren op de CD gelegd, en als bij een nieuwe speler dat niet paste, sleutelde ik aan het loopwerk tot het wel paste (hoogte ophangen klem in het loopwerk). dat gaf een aangename verbetering, nooit heeft een loopwerk het begeven. verbetering was: minder scherpte, betere scheiding van instrumenten, beter horen van uitsterven van insrumenten (de ruimte waarin opgenomen is). ding was wel 1mm dik, dus niet zo'n 'De Mat' velletje. daarvan hoorde ik idd geen verschil. ik moet nog proberen of mijn SA11 de rubber mat lust. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Posted 13 december 2005 Report Share Posted 13 december 2005 Hallo, De Mat heb ik ook, kreeg het als geschenk van MusicHome, maar of het iets uitmaakt weet ik niet. Wat ik wel weet dat het bij sommige CD's fout gaat. Bij die CD's hoor je of het loopwerk "ratelen" of de Mat gaat niet goed in het loopwerk als je het sluit. Begin jaren 90 had Allsop van die zwarte stabilisatieringen, maar daar hoor je niets meer over. Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 13 december 2005 Report Share Posted 13 december 2005 ja die zwarte ringen om de CD heen. daarvan vond ik dat het geluid er slechter van werd. beetje doods, saai. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts