Jump to content

Laag probleem door kruipruimte?

Fransosowitz
 Share

Recommended Posts

(...) kleine lapmiddeltjes gaan niet werken vrees ik.

Beste Arjen,

Teraphone is een professioneel middel dat gebruikt wordt voor paneeldemping en isolatie (in de gebouwen als schouwburgen, in machinecompartimenten e.d.).

Je kwalificatie doet vermoeden dat je onbekend bent met de (uit)werking van dergelijk materiaal.

Met de lapmiddeltjes bedoelde ik de dingen in mijn quote (want daar gebruik je dat toch voor ;) ).

Van Teraphone heb ik overigens nog nooit gehoord, ik ken het enkel als megafoonmakers.

Het aanraden van zulke akoestische demping lijken me het vermelden van de kosten wel waard. Tevens heb ik het vermoeden dat hij niet in een studio staat te spelen, maar gewoon in de woonkamer, dus in de weer gaan met paneeldemping enzo maakt de leefomgeving er niet beter op.

Ik heb een bouwkundige achtergrond, weet alles van constructies, vloerbelastingen, resonantieniveaus en andere aanverwante zaken met beton. Als zijn kruipruimte of zijn vloer ervoor zou zorgen dat bij hem het geluid dichtloopt dan zou je direct je construcie van je huis moeten verstevigen, want dan is dat een levensgevaarlijke situatie. Dat zou bijvoorbeeld betekenen dat als er een vrachtauto langs zijn huis zou rijden zijn huis half in elkaar stort want dan kan de constructie het niet meer aan. Ik neem tenminste aan dat zijn speakers niet op 150 db of meer geluid staan te produceren, alhoewel het dan ook nog te betwijfelen is. Ik weet al veel minder van geluidsdemping, maar wel dat zoiets niet wordt gebruikt om problemen met de constructie zelf op te lossen, maar enkel om de ruimte of de geluidsbron zelf te corrigeren. Het is inderdaad een manier om zijn probleem op te lossen, maar dat gaat hem duizenden euro's kosten als je het goed wilt doen. Ik heb heel veel mensen met vergelijkbare problemen, dichtlopend en wollig laag, gezien (vooral veel Tannoy mensen, sorry Joopus, kon het niet laten, maar geen woord gelogen!). Toen zij andere speakers neerzette, speakers die zelfs groter waren en dieper konden was het probleem volledig opgelost. Bepaalde speakers in bepaalde ruimtes bijten elkaar soms en wordt het een erg dure oplossing om per se aan die speaker vast te willen blijven houden. Hij heeft al wat geexpirimenteerd met demping, wat niet zoveel hielp en dat betekend dat ie echt serieus aan de demping moet en daar wordt niemand vrolijk van, behalve de bank.

Beste Arjen,

Het valt zeker niet uit te sluiten dat de kruipruimte zich als resonantieholte gedraagt en dat de vloer (waarschijnlijk gewapend beton) een trillend paneel is.

Doordat de trillingen zich sneller door beton verplaatsen dan door de lucht, zal de fundamentele vloerresonantie aanmerkelijk hoger liggen dan de toch al lastig in het hoorbare spectrum opduikende staande golven in de luisterruimte. Van inwendige demping in de vloer zal nauwelijks sprake zijn.

Ruimtedemping (steenwol?) in de kruipruimte, in combinatie met paneeldemping (bitumineuze of rubber compound aan onderzijde, evt. zwaar vloerkleed aan bovenzijde) zou dan zeker heilzaam kunnen zijn.

Het zou misschien een goed idee zijn om een teiltje water midden op de betonvloer te plaatsen en dan met behulp van glijdende sinustonen na te gaan of - en zo ja: bij welke frequentie(s) - er rimpeling in het wateroppervlak ontstaat.

Ondertussen geloof ik zelf ook niet meer in de vloer of kruipruimte. Heb o.a. digitaal contact gehad met een akoestisch adviseur. Blijkt dat een kruipruimte wel invloed kan hebben theoretisch. Maar dat er dan sprake is van absorptie en niet van versterking.

De verhoudingen binnen mijn woonkamer zullen gewoon de boosdoener zijn. Helaas, weinig aan te doen. Tenzij er basstraps gebruikt gaan worden o.i.d. Maar daar zie ik niet zoveel heil in. Je kamer wordt er meestal niet mooier op.

Tenzij er basstraps gebruikt gaan worden o.i.d. Maar daar zie ik niet zoveel heil in. Je kamer wordt er meestal niet mooier op.

Die hoeven er niet meteen uit te zien als basstrap; een gevulde boekenkast, gestoffeerde bank of dikke gevoerde gordijnen zijn ook prima basstrap's.