Jump to content

Waarom..

niels007
 Share

Recommended Posts

Zomaar een bevlieging laat in de middag.

Het moge duidelijk zijn: Hear kent 2 kampen. De tweakers/matchers en de ongelovigen. Ik hoor tot het tegendeel bewezen is bij het laatste kamp. Dus laat ik de pijlen weer eens op de andere groep richten met een 'gek idee'.

Matchen is erg belangrijk volgens deze groep. Ik kan me daar iets bij voorstellen al denk ik dat het wat overdreven is. Maar dat bepaalde versterkers en speakers enigszins matchen en dat er minimale verschillen met kabels te merken zijn, daar lijkt wel enige waarheid in te zitten. Ik zeg dan 'besteed die tijd en geld in de nodige plaatjes' maar dat is een keuze.

Als matchen zo belangrijk is, waarom zijn er dan zo weinig merken die complete sets leveren? Nu moeten de arme consumenten uitvogelen wat matcht en wat niet matcht. Zelfs audio fabrikanten zeggen dat matchen belangrijk is, maar vervolgens kunnen ze je alleen maar helpen aan die mooie platenspeler..

Ik ben niet zo thuis in de wereld van de fabrikanten, maar Meridian (sp) levert volgens mij complete systemen? Dan pas kan je toch van een ontwerpfilosofie spreken? Door al dat ge-match en ge-on-match kan een leverancier van een versterker bijvoorbeeld eigenlijk niet garanderen dat het 'goed' gaat klinken omdat deze fabrikant zelf waarschijnlijk al zegt dat het eindresultaat van veel factoren afhankelijk is.

Misschien is een argument dat het juist 'leuk' is om te gaan matchen en komt daar het woord audiofiel om de hoek kijken. Daar begint het voor mij dubieuze traject van blind vertrouwen op je gehoor waarbij ik afhaak. Toch vindt ik het raar. Fabrikanten erkennen dat matchen van belang is, maar tijdens het ontwerp van 'hun' producten luisteren ze toch met bepaalde producten? Je kan dan toch geen duidelijke fylosofie / visie hebben over de klank van je eigen producten als je niet weet wat de klant voor de rest thuis heeft staan?

Matchen betekent dat het geluid geproduceerd door versterker A in combinatie met speaker B, bvb VOOR JOUW SMAAK het beste klinkt. Iemand anders kiest daarbij misschien liever speaker C of D, omdat die n

Sommige merken maken wel complete systemen. Audio Note, Linn, 47 Labs. Zij maken versterkers die het goed doen op hun speakers, etcetera. Luister ernaar en bepaal of het lekker voor je klinkt. Klinkt het niet helemaal top, dan ga je iets veranderen en match je het met je smaak.

Er wordt niet echt gestreefd naar een zo goed mogelijke weergave van de werkelijkheid, en smaak is subjectief, ruimtes verschillen, enz, , dus is er niet 1 geluid waar iedereen blij mee is..

Toch vindt iedereen het lekker klinken wanneer er iets live en onversterkt wordt gespeeld.... B)

Er wordt niet echt gestreefd naar een zo goed mogelijke weergave van de werkelijkheid, en smaak is subjectief, ruimtes verschillen, enz, , dus is er niet 1 geluid waar iedereen blij mee is..

MyFi is dus een betere benaming dan Hi(gh)Fi ;)

Ik ben het wel met je eens wat betreft matching, ik vind dat daar ook wat te veel waarde aan gehecht wordt. De som van individuele top apparaten van verschillende merken is naar mijn mening altijd groter dan de som van apparaten die net allemaal een miniscuul tikkeltje minder zijn maar wel van een merk (en dus goed zouden matchen).

Toch vindt iedereen het lekker klinken wanneer er iets live en onversterkt wordt gespeeld.... B)

Is dat zo? :rolleyes:

Maar dan nog, als het om een set gaat gelden opeens heel andere criteria dan bij live muziek.

Dat matchen vind ik wel lastig Niels:

- een platenspeler moet volledig op elkaar afgestemd zijn. Daar zijn we het Hear over eens denk ik

- ikzelf zou in eerste instantie een voor en eindtrap altijd van hetzelfde merk kopen

- een versterker moet matchen bij de luidsprekers. Met buizen moet je bijvoorbeeld oppassen want die kunnen niet elke luidspreker aan.

- Maar om nu te zeggen dat de ene CD speler beter bij je versterker matcht dan de ander? Er zijn geluidsverschillen tussen CD spelers maar of dat matchen te maken heeft?

- misschien zijn kabels wel het enige component wat moet matchen

Charles

Over smaak valt niet te twisten, wel over kwaliteit.

Ik heb o.a. een stel Meridian actieve speakers spelen. Menigeen die bij mij is geweest heeft dezelfde conclusie; dit is gewoon goed.

Niet ieders smaak maar technisch hoor je dat het goed is.

Homogeen, coherent en muzikaal.

Die technische volmaaktheid heb ik nog nooit met een los samgesteld systeem gehoord.

Maar dan nog, als het om een set gaat gelden opeens heel andere criteria dan bij live muziek.

Voor mij niet. Ik wil thuis dat live gevoel krijgen. En dan geef ik dus weinig om plaatsing en dat soort audiofiel geneuzel :D

Het een sluit het ander toch niet uit :D

Maar natuurlijk, je gevoel bij muziek gaat boven alles, dat is toch de enige reden waarom we uberhaupt naar muziek luisteren?

Wat ik wil zeggen is dat je life muziek die onversterkt is moet vergelijken met wat je thuis hebt.Versterkers en LS die wij gebruiken zijn kwalitatief echt beter dan wat in zo'n schouwburg staat.

Carl

Wat ik wil zeggen is dat je life muziek die onversterkt is moet vergelijken met wat je thuis hebt.Versterkers en LS die wij gebruiken zijn kwalitatief echt beter dan wat in zo'n schouwburg staat.

Carl

Alleen de bron is anders.... :rolleyes: