Jump to content

interne bekabeling luidspreker

ijsengel
 Share

Recommended Posts

Avond allen,

Boven op zolder heb ik nog een set oude, door Van de Berg zelf in elkaar gesleutelde kwaliteitsproducten uit Valkenswaard staan. Type Soundcolumn II, leeftijd zeker 14 jaar. Omdat ik het zonde vindt om ze van de hand te doen, maar de stand der techniek ze wel achterhaald heeft en de tand des tijds ook lustig blijft knagen, bedacht ik me dat het opnieuw intern bekabelen wellicht een fijne opknapbeurt zou betekenen.

Edoch, hoe doe je zoiets, ik bedoel ik zou niet weten hoe ik de luidspreker open maak, laat staan weer dicht krijg :P

Heeft iemand hier ervaring mee? Of wie weet een adres waar zoiets kan worden gedaan?

Alvast bedankt voor de moeite!

Met groet,

Fred zelf

fred,

doorgaans zal je de luidsprekerunits los moeten schroeven om in de kast te komen.

als je nou toch bezig bent, overweeg dan in ieder geval de condensatoren in serie met mid en hoog te vervangen (14 jaar is al een tijdje), zeker als er elco's zijn gebruikt (weet niet of BNS dat deed). Al neem je maar Chateauroux tinfolie, niet duur wel hoop meer geluid.

bij bedrading is de vraag welk merk je neemt. anders dan wat velen hier fanatiek aanhangen zit er redelijk wat klankverschil in kabels. denk eens aan Supra Ply, nooit wat akeligs over gelezen, betaalbaar.

groet

Robx

Tja welk merk....

De BNS is geheel met van den Hul bekabeld. Ik heb wel eens begrepen dat je wellicht dezelfde kabel als je (externe) luidsprekerkabel kan gebruiken. In mijn geval de harmonic Technology Pro 9, een zeer fijne - doch prijzige - kabel.

Zouden er ook bouwbeschrijvingen bestaan?

Ik ben niet echt een techneut, dus voor mij zou het handig zijn!

Ave,

Fred

De interne bekabeling van speakers vervangen kan inderdaad een flinke verbetering zijn voor weinig geld.

Het is wel te hopen dat je een beetje makkelijk bij 't scheidingsfilter kunt komen,

anders wordt 't alsnog een erg lastig klusje. :unsure:

Ik heb ooit een keer een goedkoop setje Mission 760's intern bekabeld met Isolda ls-kabel, en ik herkende deze budget speakers niet meer terug! :)

(een tijdje terug kwam ik tot de ontdekking dat mijn goedkoop ogende speakers intern zijn bekabeld met AudioNote kabel, dus dat laat ik maar mooi zitten) B)

Groeten,

Alco