Jump to content

interne bekabeling luidspreker

ijsengel
 Share

Recommended Posts

Avond allen,

Boven op zolder heb ik nog een set oude, door Van de Berg zelf in elkaar gesleutelde kwaliteitsproducten uit Valkenswaard staan. Type Soundcolumn II, leeftijd zeker 14 jaar. Omdat ik het zonde vindt om ze van de hand te doen, maar de stand der techniek ze wel achterhaald heeft en de tand des tijds ook lustig blijft knagen, bedacht ik me dat het opnieuw intern bekabelen wellicht een fijne opknapbeurt zou betekenen.

Edoch, hoe doe je zoiets, ik bedoel ik zou niet weten hoe ik de luidspreker open maak, laat staan weer dicht krijg ;-)

Heeft iemand hier ervaring mee? Of wie weet een adres waar zoiets kan worden gedaan?

• 3 weeks later...

Ijsengel,

openmaken kan in elk geval door de woofer los te maken. Let erop dat sommige fabrikanten de bedrading beschouwen als integraal onderdeel van het ontwerp / filter (bv Thiel). Een soepele kabel is prettig solderen, bijv vd Hull Clearwater of Monster Powerline. Soldeer alles aan terminals, het filter en de woofers, maar niet aan tweeters. Je loopt het risico dat je door de hitte de draad uit de spreekspoel schroeit.