Jump to content

akoustische kortsluiting elektrostaten

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

wie kan mij hierover wat meer vertellen

ik ben nl bezig met het (zwaar ) modificeren van mijn hybride esl,s

andere woofer ,bedrading, filters ,behuizing noem maar op , en geloof me het wordt steeds beter

nu ben ik aan het pielen met de overgangs frequentie tussen woofer en esl

deze staat origineel op 200 hz

ik vond echter ondanks dat ik de oude woofers door super snelle scanspeaks heb vervangen het snelheids verschil nog steeds te groot

nu heb ik het volgende geprobeerd :

ik ben gaan kijken hoe laag mijn esl paneel gaat , dus de 100uf condensator eruit (wat al een verbetering in het algemeen geeft natuurlijk) en toen dmv een soundsweep geluisterd hoe laag hij ging.

nou ,dat viel niet tegen , hij liep door tot 48hz!!

dus ik de kantel frequentie van de woofer op 50 gezet en klaar is kees.

maar nu komt het...

de esl klonk erg dun in het gebied tussen de 50 en de 200 hz

shit!!

na weer twee nachten wakker liggen heb ik het volgende geprobeerd

ik heb naast het esl paneel twee stroken mdf gelijmd zodat deze de ruimte tussen het paneel en het frame van het paneel afsloot

nu kunnen de geluidsgolven aan de voorkant van het paneel dus moeilijker in kontakt komen met de achterkant, ze moeten nu nl eerst door de doekfront aan de voorkant heen dan om het frame heen dan weer door het doek front aan de achterkant en dan zijn ze pas aan de andere kant van het paneel

en nu??

gewoon opgelost, niks meer aan de hand , ze klinken weer lekker vol en gaan recht en strak tot 50 hz , en geloof me het laag van een esl is het mooiste wat er is

en nu de vraag :was dit nu een vorm van akoustische kortsluiting confused.gif

Meet de afstand tussen het midden van de voorkant, om de buitenkant van het frame naar het midden van de achterkant. Deze waarde vermenigvuldig je met twee. nu deel je 342 m door deze afstand en dan heb je de frequentie waarop de akoestische kortsluiting begint, vanaf deze frequentie zal het geluidsniveau met 6 dB per octaaf afvallen. Nu zijn de meeste elektrostaten hiervoor op een elektronische weg gecompenseerd, zodat het laag aardig recht blijft, alleen zal het maximale vermogen op dergelijke frequenties beperkt blijven door de beperkte maximale uitslag van het elektrostaatmembraan.

Richard

dat is dus 0.5 meter keer twee is 1 meter

dus de a.k begint dan al bij 342hz??

lijkt me sterk dan hou ik bij 125 hz -3db , bij 75 hz -6db en bij 35 hz -9db, toch hoor ik de 50hz toon niet echt op -8db spelen confused.gif

trouwens luidspreker doek helpt toch ook om a.k. tegen te gaan, het remt de geluidsgolf een beetje af , misschien speelt dat ook een rol bij mij

:rolleyes:

Weet je wel hoeveel minder 8 dB is, Erik? Ik ken niet jouw akoestische kennis, maar vergeet niet dat als je de ene toon slechts 2x zo luid hoort als de andere, dat een verschil is van 10 dB! Bovendien is dat op verschillende toonhoogten al helemaal moeilijk te horen!

Hoe heb je je sweep gemeten, met zo'n meter van Conrad? Handig hoor, maar niet voor het laag in het gebied waar jij aan het meten bent want dat ding zit er ver naast. Beter is om een rozeruismeting te doen met een Real Time Analyzer door iemand die veel ervaring heeft met het meten van dat soort signalen inclusief ruimteresonanties.

Groeten,

Wouter

Geluidsmetingen aan luidsprekers kun je eigenlijk niet betrouwbaar in de woonkamer doen, de invloed van de wanden en vloer is daarvoor veel te groot. 's nachts midden op een groot grasveld krijg je betere resultaten, of een dode kamer.

Overigens is die berekening van de kortsluitfrequentie een standaard berekening die je in ieder serieus luidsprekerboek terug kan vinden. Of de luidsprekerdoek de geluidsgolf zover afremt dat dit veel invloed heeft op de laagweergave betwijfel ik, meestal wordt het hoog wat gedempt waardoor het laag wat benadrukt wordt.

Richard

Erik,

Dat was een goed plan.

Alleen het dynamiekprobleem tussen die 50 en 200 Hz heb je vergroot. Als je niet te luid speelt is dat niet ernstig.

Tussen 80 en 500 Hz zit meestal (gemiddeld) het meeste vermogen.

Luidsprekerdoek doet in het laag niks. In het hoog hoort het niks te doen. Afhankelijk van de kwaliteit doek, rook en vervetting moet je af en toe even de stofzuiger hanteren. Als het ernstig is een lauw sopje.

mvg

Gert

Het zou kunnen helpen, alleen is de dikte van het dempingsmateriaal hierbij wel bepalend, hoe dikker hoe lager de frequentie die effectief gedempt wordt (dikte circa 1/4 x de golflengte). Dit zullen voornamelijk de hogere frequenties zijn, waarbij korsluiting minder van belang is. Wel helpt het om reflecties van de achterwand te verminderen zodat deze minder storen in het totale geluidsbeeld.

Richard