Jump to content

DBT en Audiofielen....

WanFie
 Share

Recommended Posts

Man, man, man, wat is die Ravon weer chagrijnig zeg. :D

Heb je weer last van persoonlijke onvrede, of ben je weer jaloers op andermans setje? :P:D

Gewoon kalm blijven, wat er ook gebeurd. :D Op internet moet je je nooit op laten fokken. B)

Dat leer je vanzelf nog wel met de jaren. ^_^:D

Groeten

Edwin ^_^

Heb je weer last van persoonlijk onvrede, of ben je weer jaloers op andermans setje? :P:D

Gewoon kalm blijven, wat er ook gebeurd. :D Op internet moet je je nooit op laten fokken. B)

Groeten

Edwin ^_^

En zo te lezen heb jij je wijsvingertje weer gevonden. :D:D:D

Heb je weer last van persoonlijke onvrede, of ben je weer jaloers op andermans setje? :P:D

Groeten

Edwin ^_^

Types met glazige ogen gaan lachen of glazig kijken als ze het niet meer weten.

Zeg Edwin, ben jij een techneut?

Man, man, man, wat is die Ravon weer chagrijnig zeg.  :D

Gewoon kalm blijven, wat er ook gebeurd.  :D Op internet moet je je nooit op laten fokken.  B)

Dat leer je vanzelf nog wel met de jaren. ^_^  :D

Groeten

Edwin  ^_^

Types met glazige ogen gaan lachen of glazig kijken als ze het niet meer weten.

Zeg Edwin, ben jij een techneut?

Dag Ravon :D

Nee hoor, ik ben geen techneut, maar ik weet bijvoorbeeld wel in grote lijnen hoe een versterker werkt. De ruststroom afstellen, DC-Offset afregelen kan ik vrij goed en bijvoorbeeld elco's vervangen voor modificatie's gaat me ook goed af.. Ik mag graag een paar dingen veranderen in bijv een versterker zodat deze weer anders/beter kan klinken. Vooral het knutselen met elco's van andere merken vind ik mooi. De onderlinge klankverschillen zijn heel groot te noemen..

Maar zelfstandig een versterker ontwerpen, dat laat ik graag aan anderen over. Dat gaat me ruim boven de pet. :D

Groeten

Edwin

En voor gouden oortjes kun je beter mij raadplegen.  B)  :D

Meer dan de helft is hear goed doof hoor.  :D En niet zo zuinig ook. :D

Groeten

Edwin

:D:D:D

en de andere helft heeft een enorme fantasie

Vooral het knutselen met elco's van andere merken vind ik mooi. De onderlinge klankverschillen zijn heel groot te noemen..

Groeten

Edwin

Vooral het knutselen met elco's van andere merken vind ik mooi. De onderlinge klankverschillen zijn heel groot te noemen..

ergo_range.gif je mag zelf kiezen. :D

Misschien kun je de Ultra Curve er wel op aansluiten om je gehoor uit te ruisen. :D

Groeten

Edwin

Groeten

Edwin

ergo_range.gif je mag zelf kiezen. :D

Misschien kun je de Ultra Curve er wel op aansluiten om je gehoor uit te ruisen. :D

Groeten

Edwin

hoezo kiezen ,

ik hoor toch geen verschil :P:D

Hahaha, daar heb je ook wel weer gelijk in. :D:D:D

Groeten

Edwin

Hans,

Ik denk dat ik begrijp wat je wil zeggen. Ik denk dat het de kern is van wat hear allemaal bediscusieerd wordt, in zekere zin.

Worden we het eens als ik zeg dat eea moeilijk wordt als er bijna geen verschillen te horen zijn in eerste instantie. Ik denk dat je niet zozeer een DBT becritiseert, maar meer de methode en de omgeving waarbij zo een DBT wordt uitgevoerd? Dat een test uitgesmeerd zou moeten worden over meerdere dagen en misschien nog langer? Dat zou toch moeten kunnen binnen het "DBT-kader".

groet,

Jacco

De verschillen zijn dus best wel groot. Doordat onze hersenen constant de boel corrigeren, is het alleen erg moeilijk om uitspraken te doen. Je wordt dus constant voor de gek gehouden.

Probeer b.v. de simpele opnametruuk eens. Al verschillende keren uitgelegd hier:

Neem de stem op van iemand die je goed kent. Draai dit in dezelfde ruimte af en je hoort wat er aan ruimte (galm) is bijgekomen. Wanneer je het rechtstreeks hoort valt dat helemaal niet op (tenzij je in een slagerij staat natuurlijk). Het wordt nog duidelijker wanneer je diezelfde opname via een koptelefoon beluisterd. Dan klinkt de stem plotseling weer zoals je die in de kamer hoorde.

Onze hersenen filteren dus heel veel van die galm weg.

:)

De correctie door mijn hersenen zie ik als mijn grootste probleem. Ik ben er van overtuigd dat het gehoor an sich als de meest waardeloze raadgever door het leven gaat. Misschien de angst dat dat zo is, is nog een slechtere raadgever...

Anyway, je geeft eea min of meer op een presenteerblaadje en ik wil je helemaal niet afbranden oid. Uitspraken als "Doordat onze hersenen constant de boel corrigeren, is het alleen erg moeilijk om uitspraken te doen.", "Je wordt dus constant voor de gek gehouden." en "Onze hersenen filteren dus heel veel van die galm weg." geven voor mij aan dat je je bewust bent van hoe complex audio (=ik hoor) eigenlijk is. Ergens verwacht ik ook niet anders van je. Ook jij bent op jouw manier op zoek naar een manier om de onbetrouwbaarheid van het gehoor te omzeilen. De wetenschap heeft haar bewijzen in de statistiek gevonden en stelt daarom een blind test voor. Een belangrijk verschil lijkt te zijn dat jij een andere weg inslaat. Vind ik prima, maar uiteindelijk moeten de conclusies wel hetzelfde zijn. Als jij 2 a 3 weken (of langer of korter) nodig hebt om uit te maken of iets deugt of niet en een blind test wijst hetzelfde uit met voldoende realisaties en ander statistiek geleuter, dan vind ik het best.

Maar ik denk dat de crux ergens anders zit. Hoe scheid je het koren van het kaf, er groeit een hele hoop gras in audioland en het is onmogelijk door de grassprieten de grasmat nog te zien. Veel zweefzemelaars die zich zonder veel problemen laten leiden (of lijden) door praatjesmakers. Audio is een kwestie van smaak, daar ben ik zeer duidelijk in. Maar helaas zit er veel onzin tussen, het lijkt welhaast op een geloof! Dat lokt polarisatie uit en is in principe nergens voor nodig. Ik vraag eenieder dan ook vriendelijk nimmer beweringen te doen als "een buizenversterker klinkt altijd beter" of "vinyl zal altijd beter klinken dan digitaal". Je mag die beweringen wel doen, maar geef referenties en/of toon aan dat je de waarheid spreekt.

Ervan uitgaande dat iedereen te goeder trouw is (in arren moede in oud-Nederlands zoals het hear soms lijkt) en dus niemand een ander een hak wil zetten of zijn/haar superioriteit ten toon wil spreiden, hoop ik op een constructieve discussie,

Groet,

Jacco