Jump to content

DBT en Audiofielen....

WanFie
 Share

Recommended Posts

Het huidige kerstfeest vindt zijn oorsprong toch echt in de heidense geloofsopvattingen, meer precies in de boomvereerders. Die hadden een heilige boom (vaak een eik) die op de kortste dag vol gehangen werd met geschenken en etenswaren t.b.v. de goden om er voor te zorgen dat het licht terug kwam.

De christenen kregen dat er niet uit: bekeerd of niet: die heidense riten bleven er in. En toen hebben ze de veel vaker toegepaste truc van stal gehaald: we geven het bestaande feest een christelijke betekenis en dat is de geboorte van christus geworden. Vandaar de kerstversiering, vandaar de kaarsjes. Een gewone boom kon natuurlijk niet, dat moest een christelijke boom worden. Dat werd de den, want die had een driehoekige vorm en die kon zo schattig als metafoor gebruikt worden voor de vader, de zoon en de helige geest.

Inmiddels is allang bekend dat Jezus niet in december geboren kan zijn.

Dus de heiligheid van kerst heeft in vele opzichten iets van een schijn-heiligheid

Beste Joboton,

Over de herkomst van het heidense midwinter-, zonnewende- of joelfeest, en het voortleven van elementen daaruit in het moderne (geseculariseerde) Kerstfeest, heb ik het helemaal niet gehad.

Ik had het alleen maar over de herkomst van de n

We kunnen in ieder geval blind een aantal flink uiteen lopende persoonlijkheden aanwijzen hear. :lol:

Misschien is de audio discussie tussen gelovigen en meetgekken wel wat matig gekozen aangezien er gelovige meetgekken zijn? :unsure: Wat is het complex allemaal! (en serieus, wat is de mensheid divers..)

(...) Je kletst maar wat. Als ik jou een spectrum laat zien ga je plat op je bek.

Beste Ravon,

Omdat wij rond 1975 al vonden dat gewone spectrumanalyses veel te weinig informatie geven over fase en over de (elektrische en mechanische) niet-lineariteiten die veroorzaakt worden door wijziging van amplitude en duurbelasting, en omdat decay spectrums - hoewel veel nuttiger - toch ook nog veel beperkingen bleken te hebben - werkten we in die dagen al met "plotveld" 3-D polaire diagrammen. Stel ze maar voor als wolkjes, gevuld met gegevens (functies).

Van jouw voorstel inzake een "spectrum" ga ik inderdaad plat op mijn bek.. rolling on the floor, laughing out loud!

Van jouw voorstel inzake een "spectrum" ga ik inderdaad plat op mijn bek.. rolling on the floor, laughing out loud!

Gezien je doorgaans nogal zure en sarcastische epistels heeft Ravon iig iets voor elkaar gekregen wat niemand hier tot nu toe gelukt is.

Ga zo door Ravon! :lol:

(...) Je kletst maar wat. Als ik jou een spectrum laat zien ga je plat op je bek.

Beste Ravon,

Omdat wij rond 1975 al vonden dat gewone spectrumanalyses veel te weinig informatie geven over fase en over de (elektrische en mechanische) niet-lineariteiten die veroorzaakt worden door wijziging van amplitude en duurbelasting, en omdat decay spectrums - hoewel veel nuttiger - toch ook nog veel beperkingen bleken te hebben - werkten we in die dagen al met "plotveld" 3-D polaire diagrammen. Stel ze maar voor als wolkjes, gevuld met gegevens (functies).

Gebrek aan fase informatie.... :)

Spido, weet jij wat een FFT bewerking precies oplevert?

Gezien je doorgaans nogal zure en sarcastische epistels heeft Ravon iig iets voor elkaar gekregen wat niemand hier tot nu toe gelukt is.

Ga zo door Ravon! :lol:

Ik verwacht dat ie strakjes toch weer gaat schelden.

(...) Spido, weet jij wat een FFT bewerking precies oplevert?

Beste Ravon,

Ja, jongen: al sinds de jaren zeventig levert FFT belangrijke hulp bij het beoordelen van ruisweergave (continue ruis, pulsen, breed- en smalbandig), en van de vertraagde output daarvan (resonanties, reflecties) met behulp van "gating" techniek. Zegt heel veel over een aantal heel belangrijke kwaliteiten, maar toch n

(...) Spido, weet jij wat een FFT bewerking precies oplevert?

Beste Ravon,

Ja, jongen: al sinds de jaren zeventig levert FFT belangrijke hulp bij het beoordelen van ruisweergave (continue ruis, pulsen, breed- en smalbandig), en van de vertraagde output daarvan (resonanties, reflecties) met behulp van "gating" techniek. Zegt heel veel over een aantal belangrijke kwaliteiten, maar toch net zo weinig over het aspect "fasecoherentie" als een gewone sinussweep. Zou jij toch moeten weten, eigenlijk...

Ah, je bedoelt dat een FFT analyse geen faseinformatie oplevert?

Hoho heren. Er moet wel een onderscheid gemaakt worden tussen lineaire en niet-lineaire systemen. In lineaire systemen die bovendien ook tijdinvariant zijn, is een FFT meer dan genoeg. In alle andere gevallen wordt het sowieso lastig.

Groet,

Jacco

Hoho heren. Er moet wel een onderscheid gemaakt worden tussen lineaire en niet-lineaire systemen. In lineaire systemen die bovendien ook tijdinvariant zijn, is een FFT meer dan genoeg. In alle andere gevallen wordt het sowieso lastig.

Groet,

Jacco

Wacht nou even, wijsneus :D Ik probeer Spido te laten beweren dat een FFT bewerking geen faseinformatie oplevert.

En, lukt het?

Groet,

Jacco

Hij doet er eigenlijk een beetje te lang over voor iemand die dat soort dingen paraat behoort te hebben. Ik dacht even dat Spido bezig was een van zijn welbekende drollen te draaien (in het overzicht stond dat ie hier aan het posten was) maar zo te zien heeft hij hem gauw ingetrokken. Zou ie nattigheid voelen?

Beste Ravon,

Ja, okay... velen gebruiken inderdaad FFT om fase te meten*. Maar ik heb voor dat aspect nu eenmaal meer vertrouwen in blokgolven, omdat het aangeboden signaal zelf dan al samengesteld/fasecoherent is.

De faselijn die normaliter resulteert van een FFT verhult de boze werkelijkheid ook vaak meer dan gewenst. (Meer dan door mij gewenst, althans...)

Ter illustratie: v

• 1 month later...
Ik zal hem maar omhoog trekken... misschien dat dit helpt... :(

Hans, goed dat je dat even deed.

@Spido: Ik heb dat stuk van KEF niet. Even zoeken....

Heb even gezocht. Er wordt wel naar het stuk verwezen maar het stuk zelf is zo gauw niet te vinden.

• 4 weeks later...