Guest Kraus vonBentinck Posted 21 december 2005 Report Share Posted 21 december 2005 is die curve eigenlijk niet vrijwel lineair en zo niet, wat is dan de maximale afwijking tov lineair Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 21 december 2005 Report Share Posted 21 december 2005 Kraus vonBentinck said: is die curve eigenlijk niet vrijwel lineair en zo niet, wat is dan de maximale afwijking tov lineair Hi, Ik wilde je niet aanvallen ofzo hoor. Maar ik zie een rechte lijn terwijl de x-as een logaritmische schaal heeft. De functie die je beschrijft zal wel niet lineair zijn. Wat wil je trouwens zeggen? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 21 december 2005 Report Share Posted 21 december 2005 Maar volgens mij is die lijn niet perfect recht, of ik moet een foutje maken. Hetgeen natuurlijk altijd kan. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 21 december 2005 Report Share Posted 21 december 2005 Ik voel me ook helemaal niet aangevallen, alleen tamelijk onwetend. het tekeningetje is maar een kladje in paint; ik vroeg me dus af of de formule niet gewoon een rechte lijn oplevert als je de juiste schaalverdeling zou hanteren. het volgen van de RIAA-curve is in de praktijk helemaal niet zo belangrijk; grote nauwkeurigheid is theoretisch misschien wel van belang, in de praktijk veel minder. Men draait tenslotte ook vinyl met veel plezier waar een (iets) andere correctie is toegepast. Het toepassen van de correctie geeft ongetwijfeld al een groot verlies van high-fidelity.Een foutloze correctie maakt dat al niet meer goed dus nog een paar afwijkingen er bij maakt ook niet veel meer uit. Het gaat erom of het geheel binnen de voor het oor relevante grenzen blijft; daarbij is er eigenlijk niet echt een probleem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 21 december 2005 Report Share Posted 21 december 2005 Kraus vonBentinck said: Ik voel me ook helemaal niet aangevallen [...] Oh, gelukkig. Quote het volgen van de RIAA-curve is in de praktijk helemaal niet zo belangrijk; grote nauwkeurigheid is theoretisch misschien wel van belang, in de praktijk veel minder.Jazeker, dat ben ik helemaal met je eens. Het is een kwestie van smaak. Daar zul je mij nooit over horen zeuren. Ik laat eenieder vrij in zijn of haar keuze mbt "klank-vervorming". Quote Het toepassen van de correctie geeft ongetwijfeld al een groot verlies van high-fidelity.Een foutloze correctie maakt dat al niet meer goed dus nog een paar afwijkingen er bij maakt ook niet veel meer uit.Interessant. Kennelijk zijn er kleine variaties op het thema die in de praktijk voorkomen. Kijk, als de referentie niet bekend is, staan altijd de beste audio-stuurlui aan wal. Wat ik zoek is een betrouwbaar systeem en afwijkingen van 0.5 dB zijn wat mij betreft uit den boze. Ik heb geleerd dat cd-spelers ook kunnen afvallen, waarschijnlijk uit kosten technische noodzaak. Op naar de next generation! Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 21 december 2005 Report Share Posted 21 december 2005 Quote Op naar de next generation! Ja daar zit ik ook op te wachten maar die heeft zich nog niet aangediend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 21 december 2005 Report Share Posted 21 december 2005 ravon said: Haudio said: Dat is mooi indien je een beetje boel doof bent in dit gebied. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 21 december 2005 Report Share Posted 21 december 2005 Kraus vonBentinck said: Quote Op naar de next generation! Ja daar zit ik ook op te wachten maar die heeft zich nog niet aangediend. Even voor de duidelijkheid. Wat is er mis met sacd of dvd-a? Ik heb er nu zo'n twee jaar ervaring mee en ik kan niet anders zeggen dat het me uitstekend bevalt. Vooral het multikanaals, maar dat zal wel een afwijking zijn mijnerzijds. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 21 december 2005 Report Share Posted 21 december 2005 Manus said: ravon said: Haudio said: Dat is mooi indien je een beetje boel doof bent in dit gebied. Wie is hear n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 21 december 2005 Report Share Posted 21 december 2005 Ah, da's heel mooi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 21 december 2005 Report Share Posted 21 december 2005 Manus said: Ah, da's heel mooi. Maar er zit ook zo'n 20 jaar tussen ons... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 21 december 2005 Report Share Posted 21 december 2005 Ja, dat klopt. Maar als jij zuiniger op je gehoor bent dan ik ben geweest, heb je op je vijftigste nog mooie cijfers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 21 december 2005 Report Share Posted 21 december 2005 Manus said: Ja, dat klopt. Maar als jij zuiniger op je gehoor bent dan ik ben geweest, heb je op je vijftigste nog mooie cijfers. Maar ik ben bang dat ik op jouw leeftijd net zulke cijfers heb. Ik ben een levensgenieter... Misschien moet ik hopen dat ik op jouw leeftijd nog zoveel kan horen als jij... Toch bedankt voor de wijze levensles, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 21 december 2005 Author Report Share Posted 21 december 2005 dekkersj said: Kraus vonBentinck said: is die curve eigenlijk niet vrijwel lineair en zo niet, wat is dan de maximale afwijking tov lineair Hi, Ik wilde je niet aanvallen ofzo hoor. Maar ik zie een rechte lijn terwijl de x-as een logaritmische schaal heeft. De functie die je beschrijft zal wel niet lineair zijn. Wat wil je trouwens zeggen? Groet, Jacco Ik vraag me af of Kraus de Y-as ook logaritmisch bedoeld heeft. Gezien de context lijkt dat mij zeer waarschijnlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 21 december 2005 Report Share Posted 21 december 2005 ravon said: dekkersj said: Kraus vonBentinck said: is die curve eigenlijk niet vrijwel lineair en zo niet, wat is dan de maximale afwijking tov lineair Hi, Ik wilde je niet aanvallen ofzo hoor. Maar ik zie een rechte lijn terwijl de x-as een logaritmische schaal heeft. De functie die je beschrijft zal wel niet lineair zijn. Wat wil je trouwens zeggen? Groet, Jacco Ik vraag me af of Kraus de Y-as ook logaritmisch bedoeld heeft. Gezien de context lijkt dat mij zeer waarschijnlijk. Ja, dat denk ik ook. Die plus en min 19 zouden heel goed dB's kunnen zijn. Maar dan is er weer wel een lineair verband tussen x en y. Ach, het is ook niet zo van belang. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 december 2005 Report Share Posted 22 december 2005 't Lijkt me dat http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/riaa.htm en http://www.beigebag.com/case_riaa_1.htm samen wel een aardig overzicht geven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 december 2005 Report Share Posted 22 december 2005 Maar eens eventjes die curve geplot adh van: F (RIAA) = (1+tau_1*S)/((1+tau_2*S)*(1+tau_3*S)) met tau_1 = 318u tau_2 = 3180u tau_3 = 75u Dit is genormaliseerd op 0 dB @ 0 Hz Met een extra snijcorrectie op 3,14 us wordt dat: F (RIAA) = (1+tau_1*S)*(1+tau_4*S)/((1+tau_2*S)*(1+tau_3*S)) met tau_1 = 318u tau_2 = 3180u tau_3 = 75u tau_4 = 3.18u Het is dus geen rechte lijn bij 1 KHz wat nog duidelijker aan de hobbel in de fase te zien is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 22 december 2005 Report Share Posted 22 december 2005 Pjotr said: Maar eens eventjes die curve geplot adh van: F (RIAA) = (1+tau_1*S)/((1+tau_2*S)*(1+tau_3*S)) met tau_1 = 318u tau_2 = 3180u tau_3 = 75u Dit is genormaliseerd op 0 dB @ 0 Hz Met een extra snijcorrectie op 3,14 us wordt dat: F (RIAA) = (1+tau_1*S)*(1+tau_4*S)/((1+tau_2*S)*(1+tau_3*S)) met tau_1 = 318u tau_2 = 3180u tau_3 = 75u tau_4 = 3.18u Het is dus geen rechte lijn bij 1 KHz wat nog duidelijker aan de hobbel in de fase te zien is. Ziet er mooi uit. Kun je ook de plots van de group delay toevoegen? Met en zonder tijdconstante van 3.18us. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 december 2005 Report Share Posted 22 december 2005 dekkersj said: Ziet er mooi uit. Kun je ook de plots van de group delay toevoegen? Met en zonder tijdconstante van 3.18us. Groet, Jacco Jawel, maar wat heeft dat voor zin? De correctiecurve van een preamp is de inverse van de snijcurve. Dus het totale resultaat heeft een constante groupdelay. Overigens kun je ook zelf even die functie in Matlab gooien of voor mijn part in Excel (moet je hem wel verder uitschrijven in een complex deel en een reeel deel), heb je ook gelijk de exacte numerieke waarden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 22 december 2005 Report Share Posted 22 december 2005 Pjotr said: dekkersj said: Ziet er mooi uit. Kun je ook de plots van de group delay toevoegen? Met en zonder tijdconstante van 3.18us. Groet, Jacco Jawel, maar wat heeft dat voor zin? De correctiecurve van een preamp is de inverse van de snijcurve. Dus het totale resultaat heeft een constante groupdelay. Overigens kun je ook zelf even die functie in Matlab gooien of voor mijn part in Excel (moet je hem wel verder uitschrijven in een complex deel en een reeel deel), heb je ook gelijk de exacte numerieke waarden. Nou, om te kijken wat het verschil in group delay is tussen de RIAA met en zonder 50 kHz filter. dat zou ik graag willen weten. Ik zal daar vanmiddag eens naar kijken. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 22 december 2005 Report Share Posted 22 december 2005 Na een afleiding in Mathematica blijkt dat het verschil in groupdelay tussen een RIAA met en zonder 50 kHz filter erg simpel wordt: -tau_4/(1+omega^2*tau_4^2) Hetgeen in de buurt van de 3 us is en dus geen probleem voor de fasehuishouding. Of ik moet een stomme fout maken. Pjotr, ik kijk nog eens naar jouw F(RIAA), hoe moet ik daar het 7950us kantelpunt in verwerken? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 december 2005 Report Share Posted 22 december 2005 dekkersj said: Pjotr, ik kijk nog eens naar jouw F(RIAA), hoe moet ik daar het 7950us kantelpunt in verwerken? Groet, Jacco Hallo Jacco, Dat is een 1e orde hoogdoorlaatfunctie waarvoor de algemene uitdrukking in het s-domein geldt: Tau*S/(1+Tau*S) waarbij S = jω Boven de streep komt er dus een factor 7950u*S bij en onder de streep een factor (1+7950u*S) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 december 2005 Report Share Posted 22 december 2005 Alsjeblieft Jacco Hier het verschil in group delay van een RIAA met en zonder 50 kHz correctie. Je zat er dus niet zover naast. Logisch want het verschil weerspiegelt alleen het effect van de correctie op 3.18 uS zoals je al ontdekt had. Voor het verschil in fasehuishouding kun je ook net zo goed naar de fase zelf kijken die iets gaat veschillen boven de 5 kHz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 28 december 2005 Report Share Posted 28 december 2005 Pjotr said: Alsjeblieft Jacco Hier het verschil in group delay van een RIAA met en zonder 50 kHz correctie. Je zat er dus niet zover naast. Logisch want het verschil weerspiegelt alleen het effect van de correctie op 3.18 uS zoals je al ontdekt had. Voor het verschil in fasehuishouding kun je ook net zo goed naar de fase zelf kijken die iets gaat veschillen boven de 5 kHz. Beste Pjotr, Ik was nog niet in de gelegenheid je hier te bedanken voor je effort. Bij deze. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts