carl Posted 23 december 2005 Report Share Posted 23 december 2005 Het principe van een geschakelde voeding is me eigenlijk niet duidelijk. Wie helpt me verder? Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 23 december 2005 Report Share Posted 23 december 2005 er staat een uitleg op hifi.nl http://www.hifi.nl/rubrieka.php?id=15 groetrob Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 december 2005 Author Report Share Posted 24 december 2005 Interessant, Linn en Chord werken volgens mij met schakelende voedingen. Carlb Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 december 2005 Report Share Posted 24 december 2005 Hmm, een wel erg kort door de bocht verhaal op BiFi. Maar er staan ook wel zinnige dingen in. Al in de jaren '80 kwam ik studiomengtafels van naam tegen met geschakelde voedingen. Kun je dat aan je LP's/CD's horen? En idd in iedere TV en PC zit zo'n geschakelde voeding. En reken maar dat je ogen nog veel gevoeliger zijn voor eventuele storing dan je oren. Tot voor kort was het voor consumentengebruik in audiospullen gewoon veel duurder dan een standaard voeding maar de ontwikkelingen zijn de laatste jaren idd erg hard gegaan op dat gebied. Een goed ontworpen geschakelde voeding met PFC (Power Factor Correctie) levert aanzienlijk minder storing dan een reguliere voeding. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 24 december 2005 Report Share Posted 24 december 2005 zo'n voeding was mede oorzaak van het voortijdig doodgaan van mijn Philips SACD1000 cd speler. standaard schakelende voeding erin voor het digitale deel, onvoldoende nazorg (buffering), en doei sjippies. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 24 december 2005 Report Share Posted 24 december 2005 zo'n voeding was mede oorzaak van het voortijdig doodgaan van mijn Philips SACD1000 cd speler. standaard schakelende voeding erin voor het digitale deel, onvoldoende nazorg (buffering), en doei sjippies. groet Als je een 'gewone' voeding niet stabiliseert vinden je 'sjippies' dat ook niet leuk, dus dat de IC's in jouw SACD-speler stuk zijn gegaan, heeft niks met het soort voeding te maken. Slechts met (slechte) ontwerp ervan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 24 december 2005 Report Share Posted 24 december 2005 Interessant, Linn en Chord werken volgens mij met schakelende voedingen. Carlb Mijn Chord 3200E voorversterker heeft inderdaad een schakelende voeding. Het is in mijn ogen (en vooral in mijn oren) een dijk van een voorsversterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 25 december 2005 Report Share Posted 25 december 2005 Wat doen we nu dan..., ik weet ik weet wat jullie niet weten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 25 december 2005 Report Share Posted 25 december 2005 Mijn Chord 3200E voorversterker heeft inderdaad een schakelende voeding.Het is in mijn ogen (en vooral in mijn oren) een dijk van een voorsversterker. Niet alleen in je voorversterker, ook je (fantastische) CD speler. Je bedoelt mijn Meridian G08? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 25 december 2005 Report Share Posted 25 december 2005 En reken maar dat je ogen nog veel gevoeliger zijn voor eventuele storing dan je oren. Bij mij niet.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 25 december 2005 Report Share Posted 25 december 2005 En reken maar dat je ogen nog veel gevoeliger zijn voor eventuele storing dan je oren. Bij mij niet.... Bril....... ??????????? Lenzen -9 en cilinder van -3... andere oog 60%.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
vrut Posted 25 december 2005 Report Share Posted 25 december 2005 Gegroet, Ik hoor van veel modellen MET geschakelde voeding, maar welke apparaten hebben niet een geschakelde voeding? En is dat ook afhankelijk van wat voor travo (bijv. ringkern)? En waarmee wordt de stroom geregeld voor de travo? Is dat de 50-100 kHz blokgolf (lagere frequentie, minder rendement) ? En de terugkoppeling, hoe werkt dat? Allemaal weer een hoop vragen . Ik zal ondertussen even op internet kijken hoe en wat. groeten, Fred Link to comment Share on other sites More sharing options...
D van der Deijl Posted 25 december 2005 Report Share Posted 25 december 2005 zo'n voeding was mede oorzaak van het voortijdig doodgaan van mijn Philips SACD1000 cd speler. standaard schakelende voeding erin voor het digitale deel, onvoldoende nazorg (buffering), en doei sjippies. groet Als je een 'gewone' voeding niet stabiliseert vinden je 'sjippies' dat ook niet leuk, dus dat de IC's in jouw SACD-speler stuk zijn gegaan, heeft niks met het soort voeding te maken. Slechts met (slechte) ontwerp ervan... Dit gaat niet op. Een geschakelde voeding is niets meer dan een gecontroleerde oscilator. Het vermogen wordt bepaald door de hoogte van de frequentie. Hoe hoger deze frequentie hoe hoger het vermogen . Dit soort voedingen zijn gecontroleerd middels een terug koppeling waarmee dmv de impulsbreedte modulator gestuurd wordt wat dus het vermogen bepaald bij de verschillende belastingen. De frequenties secundair kunnen dus zomaar oplopen tot een 50 khz en daarbij pieken/naalden kunnen voor veel narigheid zorgen in de div chips wanneer hier niet voldoende aandacht aan wordt besteed. Worden de hoogste frequenties dus niet afdoende gefilterd en komen er pieken vrij tgv een slecht ontwerp dan heb je een probleem. Een normale voeding heeft secundair nooit een hogere freqeuntie dan 100 hz.(rimpel) Link to comment Share on other sites More sharing options...
sultankat Posted 25 december 2005 Report Share Posted 25 december 2005 Ik las diverse testen van netfilters. Wat in de uitkomsten vaak opvalt is dat deze filters minder goed werken bij daarop aangesloten apparaten met een schakelende voeding. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 25 december 2005 Report Share Posted 25 december 2005 Ik las diverse testen van netfilters. Wat in de uitkomsten vaak opvalt is dat deze filters minder goed werken bij daarop aangesloten apparaten met een schakelende voeding. Beste, Omdat die meestal al veel extremer gefilterd zijn. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans 67 Posted 26 december 2005 Report Share Posted 26 december 2005 En idd in iedere TV en PC zit zo'n geschakelde voeding. En reken maar dat je ogen nog veel gevoeliger zijn voor eventuele storing dan je oren. Nee, je ogen zijn minder gevoelig! Daarom zijn digitale video-signalen slechts 10 bit en digitale audio-signalen 16 bit. Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 december 2005 Report Share Posted 26 december 2005 En idd in iedere TV en PC zit zo'n geschakelde voeding. En reken maar dat je ogen nog veel gevoeliger zijn voor eventuele storing dan je oren. Nee, je ogen zijn minder gevoelig! Daarom zijn digitale video-signalen slechts 10 bit en digitale audio-signalen 16 bit. Hans Hoe kom je daarbij Hans? Omdat men 10 bits DA converters gebruikt? Die 10 bits is gewoon een technische beperking op die snelheid. Bovendien is dat per kleur. Beetje van achteren naar voren redenering Overigens heb ik Hear onlangs nog een meetplaatje gepost van mijn PCI audiokaartje. Geen spoor van storing te ontdekken tgv de PC voeding en andere digitale spullen in mijn PC. Die meting ging tot onder -135 dB, ongeveer de resolutiie van DVD-A. Bij de meeste normale audiospullen ligt het stoorniveau veel hoger mn de 50 Hz herrie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 27 december 2005 Report Share Posted 27 december 2005 zo'n voeding was mede oorzaak van het voortijdig doodgaan van mijn Philips SACD1000 cd speler. standaard schakelende voeding erin voor het digitale deel, onvoldoende nazorg (buffering), en doei sjippies. groet Als je een 'gewone' voeding niet stabiliseert vinden je 'sjippies' dat ook niet leuk, dus dat de IC's in jouw SACD-speler stuk zijn gegaan, heeft niks met het soort voeding te maken. Slechts met (slechte) ontwerp ervan... Dit gaat niet op. Een geschakelde voeding is niets meer dan een gecontroleerde oscilator. Het vermogen wordt bepaald door de hoogte van de frequentie. Hoe hoger deze frequentie hoe hoger het vermogen . Dit soort voedingen zijn gecontroleerd middels een terug koppeling waarmee dmv de impulsbreedte modulator gestuurd wordt wat dus het vermogen bepaald bij de verschillende belastingen. De frequenties secundair kunnen dus zomaar oplopen tot een 50 khz en daarbij pieken/naalden kunnen voor veel narigheid zorgen in de div chips wanneer hier niet voldoende aandacht aan wordt besteed. Worden de hoogste frequenties dus niet afdoende gefilterd en komen er pieken vrij tgv een slecht ontwerp dan heb je een probleem. Een normale voeding heeft secundair nooit een hogere freqeuntie dan 100 hz.(rimpel) Je hebt gelijk dat er bij een lineaire voeding geen hoogfrequente zooi in de voeding zit, maar er kan nog wel een rimpel op zitten (van 100Hz idd). Niet elke IC vind het fijn om een flinke rimpel op z'n voeding te hebben. Een microcontroller wil meestal 5V en niet veel meer of minder. In geval van een lineaire voeding moet je dus ook voldoende afvlakking gebruiken (en stabilisatie). Link to comment Share on other sites More sharing options...
D van der Deijl Posted 27 december 2005 Report Share Posted 27 december 2005 zo'n voeding was mede oorzaak van het voortijdig doodgaan van mijn Philips SACD1000 cd speler. standaard schakelende voeding erin voor het digitale deel, onvoldoende nazorg (buffering), en doei sjippies. groet Als je een 'gewone' voeding niet stabiliseert vinden je 'sjippies' dat ook niet leuk, dus dat de IC's in jouw SACD-speler stuk zijn gegaan, heeft niks met het soort voeding te maken. Slechts met (slechte) ontwerp ervan... Dit gaat niet op. Een geschakelde voeding is niets meer dan een gecontroleerde oscilator. Het vermogen wordt bepaald door de hoogte van de frequentie. Hoe hoger deze frequentie hoe hoger het vermogen . Dit soort voedingen zijn gecontroleerd middels een terug koppeling waarmee dmv de impulsbreedte modulator gestuurd wordt wat dus het vermogen bepaald bij de verschillende belastingen. De frequenties secundair kunnen dus zomaar oplopen tot een 50 khz en daarbij pieken/naalden kunnen voor veel narigheid zorgen in de div chips wanneer hier niet voldoende aandacht aan wordt besteed. Worden de hoogste frequenties dus niet afdoende gefilterd en komen er pieken vrij tgv een slecht ontwerp dan heb je een probleem. Een normale voeding heeft secundair nooit een hogere freqeuntie dan 100 hz.(rimpel) Je hebt gelijk dat er bij een lineaire voeding geen hoogfrequente zooi in de voeding zit, maar er kan nog wel een rimpel op zitten (van 100Hz idd). Niet elke IC vind het fijn om een flinke rimpel op z'n voeding te hebben. Een microcontroller wil meestal 5V en niet veel meer of minder. In geval van een lineaire voeding moet je dus ook voldoende afvlakking gebruiken (en stabilisatie). Klopt een normale voeding dient ook over voldoende afvlakking te beschikken en goede stabilisatoren en volgens velen nog discreet opgebouwd wat minder ruis zou geven al hoor ik dat niet. Als je als voorbeeld de voeding van de sacd 1000 ziet en daar de modificaties van bekijkt dan zie je dat ze een heleboel wima mkp,s hebben geplaatst om zo de pieken/naalden weg te filteren. Een goede MKP dicht bij de chips geplaatst is dan ook altijd eigenlijk een must . Zonder kan de bedrading en de print nog van alles oppakken zonder deze ingreep. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 december 2005 Report Share Posted 27 december 2005 Heren, We gaan er toch niet van uit dat men een zutvoeding uit het jaar turf gebruikt is het wel? Spoken kun je overal zoeken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 27 december 2005 Report Share Posted 27 december 2005 ja pjotr, dat is dus wel gebeurd in de SACD1000. simpele standaard schakelende voeding en dan een bak overgevoelige sjippies erachter. die ook nog eens teveel tegelijk stonden te doen en al met al letterlijk stonden af te branden. leuk recept uit eindhoven. het grootste deel van de SACD1000's haalde de 2e verjaardag niet. en toen bleken er ook nog eens geen reserveonderdelen te zijn. zoek maar even met 'problems sacd1000' in google. binnen een half uur weet je alles. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 december 2005 Report Share Posted 27 december 2005 ja pjotr, dat is dus wel gebeurd in de SACD1000. simpele standaard schakelende voeding en dan een bak overgevoelige sjippies erachter. die ook nog eens teveel tegelijk stonden te doen en al met al letterlijk stonden af te branden. leuk recept uit eindhoven. het grootste deel van de SACD1000's haalde de 2e verjaardag niet. en toen bleken er ook nog eens geen reserveonderdelen te zijn. zoek maar even met 'problems sacd1000' in google. binnen een half uur weet je alles. groet Dat verhaal ken ik ja Was vast het werk van een stagiere ... En omdat die SACD1000's zo'n ramp zijn zijn alle geschakelde voedingen slecht? Nog een paar stappen doorgaan en alles met een netsnoer er aan deugt niet ... Moeten we terug naar de slingergrammofoon Maar over het algemeen vind ik dat toch geen uitgangspunt. Geschakelde voedingen kunnen erg goed zijn en hoeven beslist geen bron van storing te zijn, integendeel zelfs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 27 december 2005 Report Share Posted 27 december 2005 nu zijn we het eens. overigens is een accu wat fijner dan een netsnoer, alleen loopt mijn eindversterker niet zo lang op een accu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts