Jump to content

Voor de freaks

Sebastiaan de vries
 Share

Recommended Posts

Beste,

Zoals de titel al doet vermoeden alleen voor de echte freaks! Mensen die in het trotse bezit zijn van dCS producten weten hoe moeilijk een cd transport met wordclock input te vinden is. Ook weten zij wat voor ongevenaarde prestatie's je kunt behalen als je het transport kan locken aan de dac.

De oude studers en sommige pro-audio cd branders hebben een wordclock in.

In een ideale situatie zou je bijv. een APogee Big-ben masterclock hebben. Dan een losse D/A convertor met wordclock in. Het mooie is dat bijv. de Behringer uc ook wordclock in heeft. Je zou in deze setup dus een genadloze digitaal frontend kunnen bouwen.

Net zoals in de studio dus. Alle digitale spullen in je keten klokken met een waanzinnig goede externe klok.

Het Merk HBB komt als geroepen met dit product: http://www.hhb.co.uk/hhb/int/hhbproducts/cdp88/index.asp

Ik loop er al warm voor. In het algemeen heb ik zoiezo voor mezelf al het besluit gemaakt zoveel mogelijk op audiofielen gerichte highend apparatuur te vermijden, en me toe te leggen op de pro-audio in mijn huiskamer set.

Groeten,

Bas

Guest Kraus vonBentinck

Interessant allemaal en op het moment helemaal in mijn straatje.

Een vraagje: werken A-D omzetters beter wanneer ze worden gestuurd door een wordclock? Dat is bijv een probleem bij de UC wanneer een analoog signaal met een lage sterkte wordt aangeboden; gevoelsmatig zou ik zeggen dat een wordclock de werking van de A-Dconversie ten goede komt.

De UC functioneert normaal het beste in een tapeloop wanneer hij analoge signalen krijgt aangeboden en werkt toch minder goed wanneer hij achter de potmeter van een voorversterker zit.

Het schakelprobleem van de ene naar de andere bron (even vol vermogen naar de eindversterkers) is bij mij met het gebruik van een wordclock inmiddels al opgelost)

Edit: had geschreven D-A omzetters maar moet natuurlijk zijn A-D omzetters; de wordclock werkt alleen bij gebruik van de analoge ingang op de UC

Edited by Kraus vonBentinck

Rond $699 is de US, maar elders in de states ook weer $1695 :blink: . Wat moet ie hier kosten?

Misschien wel aardig om wat worlclock ready producten (die betaalbaar zijn) de revue te laten passeren.

Is een bestaande speler trouwens te modden met een worldclock input?

Het mooie is dat bijv. de Behringer uc ook wordclock in heeft. Je zou in deze setup dus een genadeloze digitaal frontend kunnen bouwen.

Hoi bas :D

Is het mogelijk een printje met een i2s verbinding in de Berhinger Ultracurve te bouwen, zodat op die manier in m'n set de UC kan worden aangesloten?

Groetjes Henk

Sorry ik zie nu pas dat ik een beetje in het verkeerde topic zit :ph34r:

Het mooie is dat bijv. de Behringer uc ook wordclock in heeft. Je zou in deze setup dus een genadeloze digitaal frontend kunnen bouwen.

Hoi bas :D

Is het mogelijk een printje met een i2s verbinding in de Berhinger Ultracurve te bouwen, zodat op die manier in m'n set de UC kan worden aangesloten?

Groetjes Henk

Sorry ik zie nu pas dat ik een beetje in het verkeerde topic zit :ph34r:

Beste Henk,

Nee I2S interface is toch iets anders, en staat los van een s/pdif of AES verbinding met losse wordclock. In principe moet de Ultracurve om te bouwen zijn zodat ie direct kan worden ingestuurd met I2S signaal. Echter gaat dat alles behalve makkelijk denk ik. Er zijn meerdere I2S formaten. Het zal niet makkelijk worden de Ultraqcurve samen met de Northstar te laten werken via I2S. Echter ook niet onmogelijk in absolute zin.

Groeten,

Bas

Guest Kraus vonBentinck

Ik kan melden dat de UC icm een wordclock heel erg netjes zijn werk doet als AD-DA omzetter. "Crisp" is het beste woord dat mij te binnen schiet: helder, levendig, goed gedefin

Nee I2S interface is toch iets anders, en staat los van een s/pdif of AES verbinding met losse wordclock. In principe moet de Ultracurve om te bouwen zijn zodat ie direct kan worden ingestuurd met I2S signaal. Echter gaat dat alles behalve makkelijk denk ik. Er zijn meerdere I2S formaten. Het zal niet makkelijk worden de Ultraqcurve samen met de Northstar te laten werken via I2S. Echter ook niet onmogelijk in absolute zin.

Groeten,

Bas

Ik denk dat ik mischien voorlopig even afzie van de Ultracurve.

Ik heb nu een aardig setje, en beleef daar heel veel plezier aan !

@ Kraus jij ook bedankt voor de info.

Gr. Henk

Hallo Bas,

Ziet er goed uit. Benieuwd hoe ie zo gaat klinken met zijn eigen interne DA converters. Word clock is overigens alleen relevant bij een externe DAC of studiogebruik.

Zit zo te zien een low profile PC loopwerk in. Als dat maar geen gezanik met beveiligde CD's gaat geven.

De vraag is al eerder gesteld (maar nog niet echt beantwoord): Wat gaat ie hier kosten?

;)

Hallo Bas,

Ziet er goed uit. Benieuwd hoe ie zo gaat klinken met zijn eigen interne DA converters. Word clock is overigens alleen relevant bij een externe DAC of studiogebruik.

Zit zo te zien een low profile PC loopwerk in. Als dat maar geen gezanik met beveiligde CD's gaat geven.

De vraag is al eerder gesteld (maar nog niet echt beantwoord): Wat gaat ie hier kosten?

;)

Beste Pjotr,

Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat ie gaat kosten. Ik heb hem al gezien voor 799 dollar.

Wordclock heeft inderdaad zin met een externe dac. En is een zeer goede situatie. Tot dusver was het in de highend alleen dCS die loopwerken met wordclock input maakte. Daarnaast zijn er de oude Studer's met wordclock in die als loopwerk dusdanig gebruikt subliem klinken.

Nog een stap verder is alles te syncen met deze big-ben housesync. http://www.apogeedigital.com/products/bigben.php

Groeten,

Bas

Guest Kraus vonBentinck

"wordclock heeft alleen zin met een externe DAC"

Indien mogelijk enige toelichting.

In het menu van de UC kun je voor de AD omzetting van het analoge signaal kiezen voor de optie wordclock; de wordclock bepaalt dan de samplerate. Maar om te profiteren van de wordclock moet je dan weer naar een externe DAC die ook weer moet zijn gekoppeld aan de wordclock?

Heeft de AD omzetting dan geen profijt van de verbinding met de wordclock?

Ik kan geen direct A-B vergelijk doen (met/zonder wordclock) maar beeld me toch in dat de UC, aangesloten op de wordclock, het prima(der :P ) doet.

Ik laat de UC ook weer de DA omzetting doen.

Beste Pjotr,

Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat ie gaat kosten. Ik heb hem al gezien voor 799 dollar.

Ik zag hem al voor $699 of in DL voor 875 euro (wat best scherpe prijs is, na een US import zit je daar ook zowat op)

http://www.hlaudio.de/cgi-bin/eshop/front/...=40364159801520

Big picture >> http://www.hlaudio.de/eshop/images/artikel/hhbcdp88.jpg

Btw Bas, zit je PB box vol??

In het algemeen heb ik zoiezo voor mezelf al het besluit gemaakt zoveel mogelijk op audiofielen gerichte highend apparatuur te vermijden, en me toe te leggen op de pro-audio in mijn huiskamer set.

Groeten,

Bas

Het heeft niets met de klok te maken (maar wel met freaken en passie voor pro-audio).

Bas,

heb je wel eens een Crown Studio Reference I gehoord? Is dat nou aan te bevelen voor in een huiskamer (of maakt die fan te veel lawaai?). Is een US model makkelijk op 240 V te krijgen?

Sorry voor de offtopic :unsure:

"wordclock heeft alleen zin met een externe DAC"

Indien mogelijk enige toelichting.

In het menu van de UC kun je voor de AD omzetting van het analoge signaal kiezen voor de optie wordclock; de wordclock bepaalt dan de samplerate. Maar om te profiteren van de wordclock moet je dan weer naar een externe DAC die ook weer moet zijn gekoppeld aan de wordclock?

Heeft de AD omzetting dan geen profijt van de verbinding met de wordclock?

Hallo Kraus,

Word clock is iets uit de studiowereld. Het is idd de clock van de sample rate. In een studio heb je meerdere digitale apparaten tegelijk die moeten samenwerken. Wil je die allemaal digitaal aan elkaar kunnen knopen dan is het belangrijk dat dat ze synchroon lopen. Daarvoor is er in een studio een masterclock, de "word clock", waarmee alle apparaten gesynchroniseerd worden.

Bij een losse loopwerk-dac combinatie zit die word clock versleuteld in het het S/PDIF signaal verstopt en wordt door het loopwerk gegenereerd. Dat S/PDIF signaal heeft doordat het ook de muziekinformatie bevat, een variable inhoud. Het gevolg daarvan is dat het niet te voorkomen is dat de gedecodeerde word clock in de DAC een zekere hoeveelheid jitter bevat.

Zo'n word clock bevat geen muziek of andere info, het is alleen een clocksignaal. Daarom kan zo'n clock ook een hele lage jitter hebben.

Het is beter om de dac de word clock te laten genereren ipv het loopwerk en dan het loopwerk te synchroniseren met de dac ipv andersom. Meen dat CEC zo'n combo heeft gehad. Voor het omzetten naar analoog is nl de jitter op de clock van de dac-chip(s) bepalend. Wordt die in de dac zelf gegenereerd dan kan dat met een zo laag mogelijke jitter.

Wil je dus zo'n speler die met een word clock ingang uitgerust is ook effectief kunnen benutten dan moet je dac ook een word clock uitgang hebben.

;)

Het is beter om de dac de word clock te laten genereren ipv het loopwerk en dan het loopwerk te synchroniseren met de dac ipv andersom.

Beste Pjotr,

Yep. Daarom heb ik de Apogee PSX-100 dac aangeschaft met wordclock uitgang. Zelfs al werk je op hogere samplerates kun je hem toch wordclock uit van 44.1Khz. laten genereren. Dan zou vanaf de Apgee de ultracurve en het loopwerk kunnen worden geklokt.

PSX100_front.jpg

Daarvoor heb ik al dit loopwerk staan (ter experiment)

DSCF0014.JPG

Deze heeft wordclock in!

Nog fraaier zou zijn alle 3 de apparaten extern te klokken met bijv. De Apogee bigben. Al heeft je loopwerk geen wordclock uit, je voert de AEs/EBU naar de bigben en de bigben genereerd in sync met de loopwerk klok nieuwe wordclock's.

bigben.gif

Ja ik heb er weer zin in!! :D

Echter wil ik op termijn wel proberen in mijn eigen geliefde sony loopwerk een wordclock in te maken. Ik moet naar gaan uitdokteren hoe dat te doen. Ik zou bijv. op de een of andere manier een VCXO in de sony kunnen syncen aan een externe wordclock.

Groeten,

Bas

Beste Duck,

Ik heb de Crown reference bak nooit gehoord. De berichten die ik erover heb gehoord zijn wel superlatief. Met name het beruchte crown strak slamm laag schijnt zeer zeker aanwezig te zijn :D

Heel leuk daarom om deze recensie eens te lezen. http://www.stereotimes.com/amp031302.shtm De beste man is buizenliefhebber en is toch zeer gecharmeerd van de Crown studio reference.

Groeten,

Bas

DSCF0014.JPG

Deze spelers werden ook in de radiostudio's gebruikt. :)

Nu doen ze het met 2 PC's en een paar harde schijven op 128 KB/s. :(

Groeten

Edwin

Beste Edwin,

Dat klopt :D Ik heb hem ook gekregen van een Radio studio. Ze zien er niet uit, maar het zijn super loopwerken, en de unieke wordclock ingang maakt hem zo interessant. Ik heb al vele peperdure set's gezien met dCS of Weiss spullen waar dit loopwerk weer gebruikt werd.

Groeten,

Bas

Beste Duck,

Heel leuk daarom om deze recensie eens te lezen. http://www.stereotimes.com/amp031302.shtm De beste man is buizenliefhebber en is toch zeer gecharmeerd van de Crown studio reference.

Groeten,

Bas

Die recensie ken ik wel. Maar zou het moeilijk zijn om een geimporteerd exemplaar naar 230 volt om te zetten??

(even als gedachten experiment, wat moet ik met 800@8 ohm watt in een flatje. Aan de andere kant, verkoop ik mijn Plinius en dan... :P )

Beste Duck,

Groeten,

Bas

Die recensie ken ik wel. Maar zou het moeilijk zijn om een geimporteerd exemplaar naar 230 volt om te zetten??

(even als gedachten experiment, wat moet ik met 800@8 ohm watt in een flatje. Aan de andere kant, verkoop ik mijn Plinius en dan... :P )

Beste duck,

Of hij makkelijk is om te zetten zul je moeten navragen bij Crown usa zelf (die overigens zeer hulpvaardig zijn!). Bij de K2 (die ook een lineare voeding heeft) ging dat heel makkelijk met een adapterplug intern die de jusite primaire wikkelingen schakelt. Zou me niets verbazen als dat bij de studio reference ook zo gaat.

Of hij beter is dan jou Plinius is echt moeilijk te zeggen denk ik. Wel kan het weer een spannend nieuw avontuur zijn met een totaal andere audiofiele invalshoek ;):D

Groeten,

Bas

Beste,

Ik heb inmiddels een mail gestuurd naar HHB em wat vragen.

Het blijkt dat de speler alles doet vanuit een RAM buffer. Theoretisch zou je emt jusite clocking zo alle fouten die het loopwerk zelf genereerd teniet kunnen doen. Omdat de HBB wordclock tussen 32 en 96Khz. accepteerd heb ik het vermoeden dat de AES/EBU uitgang asynchroon wordt gereklokt en upsampled. Ik heb zelfs het vermoeden dat ze hier de AD1896 gebruiken. Of ik heb het helemaal mis en ze gebruiken een hele wijde PPL VCXO als systeem clock die dan lockt aan de wordclock. Ik zal hopelijk spoedig antwoorden hebben.

Toch een loopwerk dat streamt vanuit een rambuffer met een klok gevoed vanuit de dac of externe klok moet volgens mij zeer goed zijn.

Mijn volgende vraag waar ik niet helemaal uit ben.

Stel: Ik neem een bigben systeem klok. Deze kan ik zelf klok laten genereren, of syncen aan een externe klok. Dan wel wordclock of klok via AES/EBU

Ik heb dus 3 apparaten die met wordclock gevoed kunnen worden:

-Apogee PSX100 dac

-Behrigner ultracurve

-Loopwerk

Idealiter zit de hoofdklok in de dac. Wat is wijsheid. De Bigben zelf klok laten genereren en daar alle drie de apparaten mee klokken? Of de bigben laten syncen op de wordclock uitgang van de PSX100 dac en dan de behringer en loopwerk wordclock geven vanuit de bigben.

????? Pjotr? :D

Groeten,

Bas

Beste,

Een nieuw interessant gegeven van deze speler. Hier de reactie HHB:

"Hello Sebastiaan,

Thank you for your interest in the HHB CDP-88 CD player.

When an external word-clock (32kHz - 96kHz) is connected to the CDP-88, the digital outputs (S/PDIF coaxial and optical; AES/EBU) are synchronised to that word-clock. This is down or upsampled from the 44.1kHz CD signal via a FIFO-based asynchronous sample-rate converter.

Note that the CD transport always runs from an internal 44.1kHz master clock; it is not possible to sync the transport to the external word-clock, even a word-clock of 44.1kHz.

In answer to your questions specifically:

Yes, the AES/EBU (and S/PDIF) output is upsampled to 96kHz when a 96kHz word clock is connected

A FIFO-based asynchronous sample-rate converter is used to derive the new sample-rate from 44.1kHz

As you say, using the master clock in an external D/A converter will result in a very stable clock where it matters most - at the point of conversion to analogue.

Best regards,

Simon Burges"

Kortom ze gebruiken dus de AD1896 voor de digitale uitgang :D. Heeft een FIFO buffer daar nou veel zin?

Groeten,

Bas

Hallo Bas,

Iedere CD speler/loopwerk klokt vanuit een rambuffer. Dat is gewoon nodig om de data vanuit de CD te decoderen en weer netjes achter elkaar te krijgen en om de error correctie zijn werk te kunnen laten doen. Niets bijzonders dus.

Met een groot buffer zoals in een PC heb je wel de mogelijkheid tot uitlezen op hogere snelheid en rereads te doen bij foute uitlezing. Maar zo te lezen doet die speler dat niet en zit er simpelweg een sample rate converter in.

;)

Hallo Bas,

Iedere CD speler/loopwerk klokt vanuit een rambuffer. Dat is gewoon nodig om de data vanuit de CD te decoderen en weer netjes achter elkaar te krijgen en om de error correctie zijn werk te kunnen laten doen. Niets bijzonders dus.

Met een groot buffer zoals in een PC heb je wel de mogelijkheid tot uitlezen op hogere snelheid en rereads te doen bij foute uitlezing. Maar zo te lezen doet die speler dat niet en zit er simpelweg een sample rate converter in.

;)

Beste Pjotr,

Maar in dig geval heeft de AD1896 upsampler een eigen FIFO buffer. Daarom wordt deze ook asynchroon geklockt. Deze wordt ook in de Benchmark DAC-1 gebruikt.

Ik vraag me af het de moeite loont de hele keten 96Khz. te laten draaien?

Groeten,

Bas

Hoi Bas,

Als je 96 kHz bronmateriaal hebt heb je geen sample rate converter nodig lijkt mij.

En wat up sampelen van CD naar 96 kHz betreft denk ik dat je dat gewoon gehoormatig moet bepalen. Er gaat altijd wel iets verloren met sample rate conversie (up sampelen) al kan dat tegenwoordig erg weinig zijn en zelfs beter klinken gezien de lovende kritieken :rolleyes: van sommige CD spelers die dat doen.

;)