WanFie Posted 31 december 2005 Report Share Posted 31 december 2005 Ik ben vandaag ook audiofiel bezig geweest.... Ik heb n.l. een oude fauteuil opnieuw bekleed. Je kent die dingen waarschijnlijk wel, Scandinavisch Teak uit de jaren 60. Dit is nu een perfecte luisterstoel.... Waarschijnlijk zelfs de best zittende stoel in huis... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 1 januari 2006 Report Share Posted 1 januari 2006 Ik ben vandaag ook audiofiel bezig geweest.... Ik heb n.l. een oude fauteuil opnieuw bekleed. Je kent die dingen waarschijnlijk wel, Scandinavisch Teak uit de jaren 60. Dit is nu een perfecte luisterstoel.... Waarschijnlijk zelfs de best zittende stoel in huis... Ik stelde verleden week (vorig jaar dus ) vast dat mijn luisterstoel (een "luxe lederen bureaustoel met armleuningen" made in china voor 49 eur nieuw! ) het klankbeeld verandert: namelijk iets bredere (versmering van klank) positie van geluidsbron en een duidelijk warmere uitvoering: het blijkt de weerkaatsing van de geluiden tegen de rugleuning (ter hoogte van de hoofdsteun) te zijn die van daaruit onmiddellijk mijn oren bereiken, terwijl die anders "veel" later zouden aankomen omdat ze eerst tegen de achterliggende kast zouden moeten reflecteren (en diffuseren tegen de ornamentjes) voordat ze terug de kamer in worden geworpen (en dus de luisterpositie anders bereiken... vermits ik het liefst een hele strakke geplaatste weergave hoor, zit ik meestal naar voor geleund in mijn stoel, of de laatste tijd om echt kritisch te luisteren, sta ik achter mijn luisterstoel recht! Beste wensen 2006 RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 januari 2006 Report Share Posted 1 januari 2006 Ik ben vandaag ook audiofiel bezig geweest.... Ik heb n.l. een oude fauteuil opnieuw bekleed. Je kent die dingen waarschijnlijk wel, Scandinavisch Teak uit de jaren 60. Dit is nu een perfecte luisterstoel.... Waarschijnlijk zelfs de best zittende stoel in huis... Ik stelde verleden week (vorig jaar dus ) vast dat mijn luisterstoel (een "luxe lederen bureaustoel met armleuningen" made in china voor 49 eur nieuw! ) het klankbeeld verandert: namelijk iets bredere (versmering van klank) positie van geluidsbron en een duidelijk warmere uitvoering: het blijkt de weerkaatsing van de geluiden tegen de rugleuning (ter hoogte van de hoofdsteun) te zijn die van daaruit onmiddellijk mijn oren bereiken, terwijl die anders "veel" later zouden aankomen omdat ze eerst tegen de achterliggende kast zouden moeten reflecteren (en diffuseren tegen de ornamentjes) voordat ze terug de kamer in worden geworpen (en dus de luisterpositie anders bereiken... vermits ik het liefst een hele strakke geplaatste weergave hoor, zit ik meestal naar voor geleund in mijn stoel, of de laatste tijd om echt kritisch te luisteren, sta ik achter mijn luisterstoel recht! Beste wensen 2006 RastaPhil Dat wordt tweaken met die stoel. Zou beginnen met de rugleuning er af te zagen want die gebruik je zo lezen toch niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 1 januari 2006 Report Share Posted 1 januari 2006 Vandaag ben ik eens begonnen met het op alfabet zetten en chronologisch sorteren van mijn platencollectie (met dank aan Excel) Ik ben al te veel dagen begonnen met m'n platencollectie (na zo'n 10 stuks heb ik al de balen ) Gelukkig heb ik m'n cd-collectie wel up-to-date (gehouden) Ik ben maar weer eens begonnen (op een andere wijze) en ik ben nu al aan de groepen die beginnen met de letter C Heb ik er toch al 90 gehad Ze staan hear Waaw heb jij twee albums van Bob Marley op Mobile Fidelity??? Klingckt dat wat??? Ik ben begonnen met mijn LP's van een groene rand te voorzien maar ik hoor geen verschil... RastaPhil PS ik dacht even om een stuk uit de luisterstoel te zagen, maar als ik nu eens een paar audiofiel verantwoordde kussens.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 2 januari 2006 Report Share Posted 2 januari 2006 Ik ben mijn LS kabels opnieuw aan het aansluiten. Kort ze elk jaar 5 cm in. Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 2 januari 2006 Report Share Posted 2 januari 2006 Waarom, rekken ze dan misschien? RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 4 januari 2006 Report Share Posted 4 januari 2006 OK, hear gaan we dan weer Als ik jullie verveel moet je het zeggen h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 4 januari 2006 Report Share Posted 4 januari 2006 Houd je nog wel tijd over voor de kunst, Rastaphil De afgelopen dagen wel iets dergelijks gedaan; allemaal 10 - 15 jaar oude banden gedraaid op mijn Akai GX620 en 635 tapedecks; opgenomen met een een Philips platenspeler met GP412 element en gewoon via de phonopre van een Dual versterker. Afgespeeld via de Ultracurve klinkt dat nog steeds enorm lekker. Wel eens leuk die oude en vergeten nummers van Jerry Lee Lewis (Chantilly Lace) en Matthias Reim met een onverwoestbare titel als Verdamt, Ich lieb'dich Zulke hits maken ze toch niet meer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 januari 2006 Report Share Posted 4 januari 2006 Ja heb ook nog kasten vol met bandjes en veel live opnamen o.a. van Pinkpop (zoals de Specials die toen door het podium zakten) en Ray Cooder in Carre. Maar ik merk toch wel dat met de tijd het hoog aardig terug loopt. Wordt toch eens tijd dat op CD/DVD te gaan archiveren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 januari 2006 Report Share Posted 4 januari 2006 Houd je nog wel tijd over voor de kunst, Rastaphil De afgelopen dagen wel iets dergelijks gedaan; allemaal 10 - 15 jaar oude banden gedraaid op mijn Akai GX620 en 635 tapedecks; opgenomen met een een Philips platenspeler met GP412 element en gewoon via de phonopre van een Dual versterker. Afgespeeld via de Ultracurve klinkt dat nog steeds enorm lekker. Wel eens leuk die oude en vergeten nummers van Jerry Lee Lewis (Chantilly Lace) en Matthias Reim met een onverwoestbare titel als Verdamt, Ich lieb'dich Zulke hits maken ze toch niet meer Dit is kunst Kraus, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 4 januari 2006 Report Share Posted 4 januari 2006 Het hoog is inderdaad wel een beetje minder maar het valt me toch nog mee (of het gehoor is zo veel slechter, dat kan natuurlijk ook); overigens heb ik naar het voorbeeld van Seoman wel voor elke bron een soort aangepaste curve in de UC zitten en voor de tapes het hoog een beetje opgekrikt. Ook voor de tv en videorecorder zo'n curve gemaakt en vooral bij de tv is dat een groot voordeel bij het beter kunnen volgen van de spraak bij films. Overigens heeft zo'n draaiende tape ook wel wat en het wat mindere hoog giet er een vleugje nostalgie overheen. Het begint allemaal te lijken op "Tijd voor Teenagers" met Herman Stok op zaterdagmiddag via de draadomroep Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 4 januari 2006 Report Share Posted 4 januari 2006 (edited) Zulke hits maken ze toch niet meer Ouwe bok, U2, City of Blinding Lights Kane, Something To Say Franz Ferdinant, Matinee The Rolling Stones, een paar van A Bigger Bang etc. (maar ik leg ook nog wel eens een oude band op mijn Racal recorder) Groet, Jacco Edited 5 januari 2006 by dekkersj Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 Ja ik heb ook wel bandjes die de tand des tijds niet zo goed weerstaan hebben, met drop outs et all! En heel vaak de koppen moeten schoonmaken (allez Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 RastaPhil / Kraus, Ik heb wel eens gehoord dat oude banden die poederen het best eerst gedroogd kunnen worden. Dit zou b.v. kunnen door deze gedurende enkele weken in de buurt van een verwarmindradiator te leggen. De temperatuur mag echter niet te hoog oplopen. (35 graden of zo). Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 Hmm, dat ga ik toch niet uitproberen... als het zo warm is en als het dan t Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 Goed plan Rastaphil, bewaren op hogere temperaturen doet tapes nog sneller teruglopen! Van een aantal cassetjebandjes die hun leven in de auto doorbrachten is het hoog behoorlijk verdwenen ... De Zonies en TDK's houden het behoorlijk maar de Maxell bandjes zijn toch ver heen. Overgens dat poederen doen alleen de goedkopere bandjes. De duurdere zijn extra gecoat en daarbij heb ik het nog niet meegemaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 23 januari 2006 Report Share Posted 23 januari 2006 Hoi iedereen! Ik heb nog wat cassettes beluisterd en moet jullie gelijk geven hear! Het hoog (en de prescence) is toch wel een pak minder dan bij een CD of LP... toch beter om die DCC machine (we hebben het hear wel over oude, analoge cassettes, die kunnen daar ook op spelen - niet opnemen) via de mixer te sturen: kleinst mogelijke ingreep is dan: gain & parametrische equalizing, handig speelgoed mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 24 januari 2006 Report Share Posted 24 januari 2006 RastaPhil / Kraus, Ik heb wel eens gehoord dat oude banden die poederen het best eerst gedroogd kunnen worden. Dit zou b.v. kunnen door deze gedurende enkele weken in de buurt van een verwarmindradiator te leggen. De temperatuur mag echter niet te hoog oplopen. (35 graden of zo). Dat lijkt me niet: ik zou zeggen dat een poederende band nog meer tot stof uiteen valt als je hem gaat drogen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 24 januari 2006 Report Share Posted 24 januari 2006 stofvrij ( in de plastic binnenhoes), in de kartonnen doos, rechtop bewaren in een droge ruimte zonder al te veel temperatuurwisselingen, niet in de zon etc. en 1x per jaar de tapes een keer doorspoelen. Dan gaan die oude opnamen toch wel lang mee. Verlies van hoge tonen is bij tapes echter onvermijdelijk. Het enige wat maar betrekkelijk kort meegaat is de lijm van de aanlooptape; die laat na een aantal jaren gegarandeerd los. Bij DAT tapes wordt aangeraden 1x per 5 jaar een nieuwe kopie te maken, dat kan verliesvrij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 25 januari 2006 Report Share Posted 25 januari 2006 RastaPhil / Kraus, Ik heb wel eens gehoord dat oude banden die poederen het best eerst gedroogd kunnen worden. Dit zou b.v. kunnen door deze gedurende enkele weken in de buurt van een verwarmindradiator te leggen. De temperatuur mag echter niet te hoog oplopen. (35 graden of zo). Dat lijkt me niet: ik zou zeggen dat een poederende band nog meer tot stof uiteen valt als je hem gaat drogen Toch was het een serieus bericht van iemand die veel met oude banden werkte. Volgens hem is het ijzeroxide behoorlijk hygroschopisch. Door het vocht zouden de banden extreem gaan poederen. Of dit bij alle banden zo is weet ik niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 25 januari 2006 Report Share Posted 25 januari 2006 Heeel veeel jaaaren geleden had ik van die goedkope banden ( voor bandopnemers) van het merk "Shamrock" en "wit product" . Ze waren veeeel goedkoper dan Maxell of TDK, zelfs BASF was duurder... maar na een tiental jaar was de ijzeroxidelaag verrot tot een soort slijk, dan nog liever poeder, ja . Maar dat is verleden tijd. mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts