JeroenKV Posted 25 december 2005 Report Share Posted 25 december 2005 Ik filter mijn Scanspeak 25W8567-SE woofer actief op 350hz met -24db. Dat betekent dat ik nu voor een echte "mid" kan gaan voor boven de 350hz. Dit geeft mij 2 mogelijkheden. Ik zou graag weten wat jullie hiervan vinden: 1. Accuton C79 met C12 2. Scanspeak 12M4631G00 met Expolinear NDRL81MKII (net als bij de Cento uit Hobbyhifi, zie: http://www.lautsprechershop.de/hifi/index..../hifi/cento.htm ) of met mijn huidige Scanspeak 990000 revelator Ik ga de Accutons woensdag luisteren, maar ben benieuwd hoe ik deze 2 mogelijkheden qua kwaliteit t.o.v. elkaar moet zien. Heeft iemand hier iets over te zeggen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 27 december 2005 Report Share Posted 27 december 2005 Bevalt je huidige ref monitor? zo ja dan wordt met de 12M het karakter vergelijkbaar alleen op alle punten nog wat transparanter en losser van de luidsprekers (helaas geen directe ervaring* met de 12M, alleen met bijna alle 15W en 18W modellen: 15W8530K00 en K01, 18W8531, 35, 42, 44 en 46). Met thiel heb ik minder ervaring alleen met de c2-95 midbas. Als je scanspeak gewend bent is dat bijna een cultuurshock. Als tussenweg verkies ik Seas Excel boven Thiel. Ook lage vervormingen ook extreem lastig om goed te krijgen, echter het resultaat is in mijn oren te verkiezen boven Thiel. De 12M valt nog wel te filteren voor een gemiddeld-gevorderde doehetzelver, als je maar beschikking hebt over een fatsoenlijke meetset (lees behringer mic en mengpaneel icm met software en geluidskaart in de pc). Die keramische rotzooi wordt een stuk lastiger, ook al heb je een meetset. Als laatste opmerking: ga niet voor een te kleine middentoner. Gelukkig filter je actief, maar dan nog is 350 Hz al krap voor deze kleine units. *met ervaring bedoel ik: aan de driver gemeten, (meerdere) scheidingsfilter(s) voor ontworpen en uiteraard beluisterd Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 27 december 2005 Report Share Posted 27 december 2005 Altijd maar weer scanspeak of accuton . Het moet blijkbaar duur zijn. Er zijn nog zoveel andere mogelijkheden. Als ik aan een nieuw project zou beginnen zou ik zeker de Vifa XG18 proberen. Als je tenminste niet perse op 4000 Hz wilt filteren. http://www.madisound.com/cgi-bin/discuss.cgi?read=367124 Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 27 december 2005 Report Share Posted 27 december 2005 JeroenKV vroeg om een vergelijk. Ik zou geen scanspeak of accuton gebruiken ook al mag het geld kosten. Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van de nieuwe Seas papier CA-serie uit de standaard lijn. Ik moet ook nog een keer de peerless exclusive proberen. Met Vifa PL serie is het toch minder gesteld in vergelijk met de Seas papier konussen. De XG heb ik alleen een keer gehoord in een S&Co kitje dus dat is niet representatief. Als het meer (lees de jackpot) mag kosten dan toch echt wel Seas Excel (als je het aandurft) of een mooie Audiotechnology driver. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 27 december 2005 Report Share Posted 27 december 2005 Ja, weet ik dat ie om een vergelijk vroeg. Doet ie de hele tijd. Ik begrijp eigenlijk niet waar in zijn keuzeproces de C-quenze 15H is afgevallen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 28 december 2005 Author Report Share Posted 28 december 2005 Ja, weet ik dat ie om een vergelijk vroeg. Doet ie de hele tijd. Ik begrijp eigenlijk niet waar in zijn keuzeproces de C-quenze 15H is afgevallen. Hi Jeroen en LaMa, De C-quenze 15H is afgevallen, omdat dit geen echte mid is, maar een mid/woofer. Dan zou ik hem moeten vergelijken met de 15W modellen. De 12M is te klein voor 350hz. Inmiddels wil ik eigenlijk naar 150hz (stemmen klinken dan beter), de 15M is dan beter. Of moet ik dan wel serieus naar de 15W modellen kijken? De tweeter wordt, als ik voor Scanspeak ga, een 700000 ringradiator. De klank van Scanspeak bevalt mij erg goed. Over de Accutons lees ik veel goeds, vandaar. Ik ga ze morgenavond luisteren, dus ik ben benieuwd!! Met Seas heb ik geen ervaring. Wat is daar een echte aanrader? Een W11CY002? Voor 150hz zal het toch ook een W15LY001 of W15CY001 moeten worden? De Vifa is een 18cm en ik wil een kleinere dedicated mid unit. Zou hij in het mid beter zijn dan mijn huidige Scanspeak 18W? Ik probeer zelf e.a. te doen aan het filter, maar loop zeker bij S&C binnen om samen met Titus alles door te meten. Daarnaast ga ik mij wat verder verdiepen in meetmogelijkheden, want ik wil de speaker afstemmen op mijn eigen akoestiek. Groet, Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 28 december 2005 Report Share Posted 28 december 2005 Als je de high pass van het mid op 150 Hz wil leggen dan kan je in mijn optiek beter voor een volwaardige midbas gaan. Op 150 Hz filteren is gewoonweg krap voor een rasechte middentoner. De vervorming ligt daar gewoonweg te hoog voor wanneer er wat meer SPL gevraagd wordt. Daarnaast zit je nu redelijk ongunstig met het compenseren van de "baffle step" afhankelijk van de breedte van de baffle zal de mid zowat de hele 3-6 dB voor zijn kiezen krijgen, dit zie je terug in het systeem rendement. De c-quenze is wat dat betreft een betere keus, daarnaast is dit in mijn beleving op het ogenblik de beste midbas verkrijgbaar wanneer geld geen rol speelt. De c-quenze is transparanter in het mid (minder kleuring) dan een scanspeak zelfs vergelijkbaar met Thiel, alleen veel meer natuurgetrouw vergeleken met de keramische/papier konussen (nooit edgy), alles met behoud van detaillering en als bonus een dynamisch systeem (zeker als je underhung motor hebt). Het enige wat tegenvalt is de bas <100 Hz maar daar gebruik je de unit niet meer. Tot nu toe heb je alles gebaseerd op meningen/ervaringen van anderen ik zou allereerst maar eens gaan luisteren naar de Thiel setup. Probeer ook eens AT te gaan beluisteren als ik me niet vergis moet er bij De Audiofabriek in Haarlem nu een 2,5-weg speaker staan met een Morel Supreme 110 een AT18H en een Eton 7"Hex op het laag. Scanspeak heb je zelf al ervaring mee en Seas Excel wordt een deceptie als je het zelf aan de praat moet krijgen, daar zou ik mijn zuurverdiende centjes niet in stoppen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 28 december 2005 Author Report Share Posted 28 december 2005 Als je de high pass van het mid op 150 Hz wil leggen dan kan je in mijn optiek beter voor een volwaardige midbas gaan. Op 150 Hz filteren is gewoonweg krap voor een rasechte middentoner. De vervorming ligt daar gewoonweg te hoog voor wanneer er wat meer SPL gevraagd wordt. Daarnaast zit je nu redelijk ongunstig met het compenseren van de "baffle step" afhankelijk van de breedte van de baffle zal de mid zowat de hele 3-6 dB voor zijn kiezen krijgen, dit zie je terug in het systeem rendement. De c-quenze is wat dat betreft een betere keus, daarnaast is dit in mijn beleving op het ogenblik de beste midbas verkrijgbaar wanneer geld geen rol speelt. De c-quenze is transparanter in het mid (minder kleuring) dan een scanspeak zelfs vergelijkbaar met Thiel, alleen veel meer natuurgetrouw vergeleken met de keramische/papier konussen (nooit edgy), alles met behoud van detaillering en als bonus een dynamisch systeem (zeker als je underhung motor hebt). Het enige wat tegenvalt is de bas <100 Hz maar daar gebruik je de unit niet meer. Tot nu toe heb je alles gebaseerd op meningen/ervaringen van anderen ik zou allereerst maar eens gaan luisteren naar de Thiel setup. Probeer ook eens AT te gaan beluisteren als ik me niet vergis moet er bij De Audiofabriek in Haarlem nu een 2,5-weg speaker staan met een Morel Supreme 110 een AT18H en een Eton 7"Hex op het laag. Scanspeak heb je zelf al ervaring mee en Seas Excel wordt een deceptie als je het zelf aan de praat moet krijgen, daar zou ik mijn zuurverdiende centjes niet in stoppen. Ik had zelf ook het idee dat ik toch vast zit aan een mid/bas als ik op 150hz wil filteren. Vanavond hoor ik de Thiels en morgen ga ik bij de Audiofabriek langs om de 47 Labs Lens te horen (breedband blijft trekken ). Eens kijken of ze die AT setup ook hebben staan! Ik zag wel een piramide speaker met accuton tweeter en een onbekende mid. De 3 opties die ik nu zie zijn: 1. Scanspeak 15W/4531G00 / 15W/8530K00 / 15W/8530K01 met R2904/700000 2. AT C-quenze 15H met Scanspeak R2904/700000 3. Accuton C89 met C12 Jouw advies zou dus optie 2 zijn? Welke van de Scanspeak 15W's vind jij trouwens het best? Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 28 december 2005 Report Share Posted 28 december 2005 Jeroen, Mijn voorkeur gaat uit naar de cquenze 15H, de tweeter mag jij bepalen. Vanaf 3.5 kHz gaat bijna elke tweeter goed zo zou je bijvoorbeeld ook een bandje/magnetostaat/ESS er aan kunnen koppelen, van laatstgenoemden heeft de magnetostaat (Raidho) of de ESS (bijv. Eton Er-4) mijn voorkeur boven de Scanspeak ringstraler. Maar een 19 mm dome tweeter (vifa XT19, de nieuwe metal met wide surround van Seas, Hiquphon) behoort ook nog tot de mogelijkheden. Staar je niet blind op de aanschafprijs. Van de 15W's is de onbehandelde versie (de 4531) het prettigst om naar te luisteren. De K01 kan zelfs 60Hz -3dB halen in een 10 liter gesloten behuizing, maar dat heb je niet nodig (ooit eens een monitor speaker mee gemaakt). Die piramide vol accuton ken ik niet, je hoort het vanzelf ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 28 december 2005 Author Report Share Posted 28 december 2005 Jeroen, Mijn voorkeur gaat uit naar de cquenze 15H, de tweeter mag jij bepalen. Vanaf 3.5 kHz gaat bijna elke tweeter goed zo zou je bijvoorbeeld ook een bandje/magnetostaat/ESS er aan kunnen koppelen, van laatstgenoemden heeft de magnetostaat (Raidho) of de ESS (bijv. Eton Er-4) mijn voorkeur boven de Scanspeak ringstraler. Maar een 19 mm dome tweeter (vifa XT19, de nieuwe metal met wide surround van Seas, Hiquphon) behoort ook nog tot de mogelijkheden. Staar je niet blind op de aanschafprijs. Van de 15W's is de onbehandelde versie (de 4531) het prettigst om naar te luisteren. De K01 kan zelfs 60Hz -3dB halen in een 10 liter gesloten behuizing, maar dat heb je niet nodig (ooit eens een monitor speaker mee gemaakt). Die piramide vol accuton ken ik niet, je hoort het vanzelf ... De 15W/4531G00 heeft ook het hoogste rendement, dus dat komt mooi uit!! Het hoog van de R2904/700000 vind ik erg mooi in de Ultimo van S&C, maar de rest van de speaker niet...... Ze zouden hem in de reference+ moeten zetten!! Met de Scanspeak weet ik wat ik krijg (erg goed). Hopelijk kan ik morgen bij de Audiofabriek ook de cquenze 15H luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 28 december 2005 Author Report Share Posted 28 december 2005 Vanavond bij Montana (Martijn) geweest. Hij draait met Accuton C12 en C89 ondersteund met een Volt woofer in een TL. Een erg mooi systeem. Het mid en hoog zijn erg gedetailleerd en alles klinkt mooi transparant. Jammer dat zijn kamer niet zo groot is, want er zit nog veel meer in zijn systeem. Hij draait met een HT receiver en DVD speler, dus ook daar is zeker meer te halen!! Wel een heel andere sound dan Scanspeak!!! Accuton is vooral sterk in details zonder vermoeiend te worden en Scanspeak is sterk in het totaal plaatje, maar wat meer layed back. Lastig om te bepalen wat ik mooier vind!! Wat wel een min is van Accuton is de complexiteit van het filter...... Daar heb je echt professionele hulp bij nodig. Met andere woorden: De C89 & C12 combi blijft zeker nog in de race!! Hopelijk kan ik morgen de AT 15H horen en misschien goed om eens langs speakerland te gaan voor de Maxima met Scanspeak 15W en ringradiator. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 30 december 2005 Report Share Posted 30 december 2005 Ik benieuwd wat je uiteindelijke keuze wordt, het verschil tussen Scanspeak en Thiel kan bijna niet groter ergens daar tussen vind je de rest . Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 30 december 2005 Author Report Share Posted 30 december 2005 Ik benieuwd wat je uiteindelijke keuze wordt, het verschil tussen Scanspeak en Thiel kan bijna niet groter ergens daar tussen vind je de rest . Ik neig naar Scanspeak. Het totaal beeld en klank bevallen mij goed. Thiel geeft erg veel detail, maar misschien wat te veel. Als ik naar een live optreden luister wil ik het gevoel hebben dat ik daar in het publiek zit ipv bij de slissende zanger op schoot... Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 2 januari 2006 Author Report Share Posted 2 januari 2006 Iemand enig idee hoe de Visaton KE 25 SC 8 OHM zich verhoudt tot de Accuton C12? Wat minder uitgesproken, maar wel veel detail? http://www.visaton.com/english/artikel/art_605_2_8.html Lijkt mij makkelijker te filteren dan Accuton. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 24 februari 2007 Report Share Posted 24 februari 2007 Ja kiezen tussen Scan speak en Thiel , het zij evt gemengd? its a problem, daarom ook maar met allebei een speaker gemaakt, en de beste apparatuur in huis gehaald , en wat denk je nog steeds heeft elk zijn voordelen!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 25 februari 2007 Author Report Share Posted 25 februari 2007 Ja kiezen tussen Scan speak en Thiel , het zij evt gemengd? its a problem, daarom ook maar met allebei een speaker gemaakt, en de beste apparatuur in huis gehaald , en wat denk je nog steeds heeft elk zijn voordelen!! Ze zijn het allebij niet geworden! Ik ben voor Bohlender Graebener gegaan; de Neo8PDR en Neo3PDR (zie http://www.partsexpress.com/webpage.cfm?&a...FTOKEN=50034406 ). Klinken transparanter en natuurlijker in mijn oren. Thiel is mij te gedetailleerd (niet natuurlijk) en Scanspeak mist wat transparantie. De B&G magnetostaten komen voor mij het dichst bij de natuurlijke balans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 25 februari 2007 Report Share Posted 25 februari 2007 Okay dan heb je het hoog en dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 25 februari 2007 Author Report Share Posted 25 februari 2007 Okay dan heb je het hoog en dan? Het mid en hoog zijn B&G, voor het laag moest ik toch "consessies" doen met een Scanspeak 25W8567-SE..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 25 februari 2007 Report Share Posted 25 februari 2007 Is dat midden en hoog een en dezelfde magnetostaat , en tot hoever gebruik je ze .? Scanspeak is altijd goed!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 25 februari 2007 Author Report Share Posted 25 februari 2007 Is dat midden en hoog een en dezelfde magnetostaat , en tot hoever gebruik je ze .? Scanspeak is altijd goed!! 2 Neo8's gaan vanaf 600hz (kan lager) en de Neo3 neemt het over bij 6khz. Ik ben bezig met een kleinere versie met Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 25 februari 2007 Report Share Posted 25 februari 2007 Leuk , hoe zit het eigenlijk met bundeling bij die magnetostaten , moet je precies in het midden vd speakers zitten , ik wil ook wel weer iets nieuws bouwen 3 weg of zo , maar ik wil eerst eigelijk iets verkopen !!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 25 februari 2007 Author Report Share Posted 25 februari 2007 Valt erg mee, door de PDR technologie van B&G. Dit is een foto van de kleine speaker (proto): http://img472.imageshack.us/img472/7880/gws3qn6.th.jpg Ik zie dat je speakers verkoopt. Heb ik die niet eens zien staan bij de Audiofabriek in Haarlem? Die driehoek komt mij bekend voor. Lijkt mij ook wel eens leuk om voor kennissen en vrienden e.a. te bouwen. Niet als bedrijf, maar gewoon voor de lol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 25 februari 2007 Report Share Posted 25 februari 2007 Ja dat klopt ,maar de filtering was nog niet optimaal , ik heb in de tussen tijd wat ATB meetapp gekocht , en heb ze nu zeer acceptabel , maar dan nog blijft het een hele moeilijke markt , zeker als je onbekend bent, maa ik ik sta per 1 maart een jaar lang met een adv. in music emotion , wie weet ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 25 februari 2007 Author Report Share Posted 25 februari 2007 Ik heb ze toen niet gehoord, omdat ze niet waren aangesloten, dus geen idee hoe ze klonken. Zagen er wel mooi afgewerkt uit en units zijn goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 25 februari 2007 Report Share Posted 25 februari 2007 Ja hoe klinken ze, is moeilijk te zeggen over je eigen product, die pyramide klinkt eigenlijk zonder eigen kar, is een neutrale speaker, erg snel en een beetje upfront ,komt mede omdat ik het hoog niet laat aflopen , zie freq kar op mijn site , www.andromeda-design.nl, enige minpunt is de basextensie ,maar dat is normaal voor een 2 weg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts