Jump to content

Het Remaster Forum

JWV
 Share

Recommended Posts

Tegenwoordig is elk album van vrijwel iedere artiest in meerdere uitvoeringen te verkrijgen. Om door de bomen het bos te kunnen blijven zien wilde ik graag proberen om een lijst op te stellen van wat nu de beste cd uitgave (dus liever niet sacd of dvda) van bepaalde artiesten/groepen zijn.

Op deze manier hoeft niet iedereen dit zelf proefondervinderlijk vast te stellen (kunnen we deze euro's bewaren voor onze zorgverzekering ;) )

Om even te beginnen met een aantal vragen die ik zelf heb.

Zijn MFSL/XRCD uitvoeringen hun meerprijs waard (30e tov 8e)?

Zijn de HDCD's de moeite van het zoeken waard?

Zijn de Japanse uitgaven (van bijv. Queen Albums) beter dan onze EU versies?

Zijn de originele Dire Straits albums beter dan de remasters?

Wat is de beste kwaliteit uitvoering van de Stones, de DSD remasters?

Waarom zijn de nummers van de Beatles voor het album 1's zeer mooi geremastered en de rest van hun albums nog nooit (behalve MFSL vinyl box)?

Wat ik zelf mooie remasters vind zijn:

Creedance Clearwater Revival Albums -> OJC(Fantasy)

Verve Master Edition's

mvg

JWV

Om even te beginnen met een aantal vragen die ik zelf heb.

• 1- Zijn MFSL/XRCD uitvoeringen hun meerprijs waard (30e tov 8e)?

2- Zijn de HDCD's de moeite van het zoeken waard?

3- Zijn de Japanse uitgaven (van bijv. Queen Albums) beter dan onze EU versies?

4- Zijn de originele Dire Straits albums beter dan de remasters?

5- Wat is de beste kwaliteit uitvoering van de Stones, de DSD remasters?

6- Waarom zijn de nummers van de Beatles voor het album 1's zeer mooi geremastered en de rest van hun albums nog nooit (behalve MFSL vinyl box)?

Wat ik zelf mooie remasters vind zijn:

Creedance Clearwater Revival Albums -> OJC(Fantasy)

Verve Master Edition's

Het is vanzelfsprekend een kwestie van persoonlijke smaak en de hoop dat de opname zo dicht mogelijk benaderd wordt.

1- Ja (wat mfsl betreft), xrcd kan ik niet beoordelen, ik bezit er niet een. Maar, en dit terzijde, waarschijnlijk zijn andere jvc-remaster cd's zonder vermelding toch volgens die techniek "bewerkt", het lijkt mij namelijk nogal sterk dat ze meerdere methodes hanteerden bij gelijke bronnen. Enkele mca-remasters die ik heb, komen bij jvc vandaan. Net zoals bv. de "made in usa" versies van Synchronicity en Nothing Like the Sun op mfsl, het staat op de binnenrand van de cd...

Overigens heeft jvc juist vandaag nieuwe versies xrcd aangekondigd voor analoge en digitale masters.

Bij alle mfsl-cd's die ik heb of ken is 't aangenamer om te beluisteren en is er meer in de muziek te ontdekken dan bij de normale cd uitvoeringen van dezelfde muziek.

Niet voor niets zijn de grote maatschappijen zelf aan het remasteren gegaan nadat ze hun onder licentie afgestane tapes in de mfsl-remaster-cd-versies hebben gehoord.

2- Ik heb geen hdcd-module in mijn apparatuur, maar het cd-geluid klinkt niet slecht. Als er al een verschil is met een normale cd-versie is het in ieder geval niet minder goed.

3- Nee. Dit is slechts marketing m.b.t. de hoes.

Japanse vinylpersingen zijn tijdelijk nauwkeuriger geweest, totdat ook dat werd nagedaan door de andere platenmaatschappijen. Voor gewone cd's maakt het gehoormatig niets uit.

4- Nee. De remasters zijn fraaier.

5- Ja. Met groot verschil. De sacd-versie is daar weer een aanzienlijke verbetering op.

6- Ze zijn er wel, maar niet zo makkelijk meer te krijgen. (zoek op internet eens op: "The Millennium Remasters Collection", dat zijn 17 cd's, of klik hier.)

Gezien de huidige royaltieszaak van Beatles vs EMI zal het vast niet meer opnieuw uitgebracht worden of, in het gunstigste geval nog wel even op zich laten wachten.

Van CCR heb ik Bayou Country in de reeks "original jazz classics" van Fantasy (FCD24 8387-2) waar op de cd "24 bit remaster" staat en op 't doosje "20 bit"...

Van diezelfde plaat heb ik de Analogue Productions sacd (CAPJ 8387 SA) waarvan de cd-versie 't zelfde klinkt. De sacd-versie is ook hier (net als bij de Stones) opvallend anders (naar mijn smaak mooier).

Hi 1ennalloor,

bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen. Ik was echt niet op de hoogte van de remasters van de Beatles, heb je deze wel eens beluisterd? En is de site van de link betrouwbaar?

Verder ben ik niet in het bezit van een SACD speler dus mijn interesse gaat uit naar gewone cd remasters (ik ga eerst maar eens een Stones DSD remaster kopen!). :D

Ken jij toevallig ook goede remasters van de Kinks (oude pye albums) en de Yardbirds?

Iemand anders wel op de hoogte van de kwaliteit van de XRCD's?

mvg

JWV

Ik was echt niet op de hoogte van de remasters van de Beatles, heb je deze wel eens beluisterd? En is de site van de link betrouwbaar?

Verder ben ik niet in het bezit van een SACD speler dus mijn interesse gaat uit naar gewone cd remasters (ik ga eerst maar eens een Stones DSD remaster kopen!). :D

Ken jij toevallig ook goede remasters van de Kinks (oude pye albums) en de Yardbirds?

Iemand anders wel op de hoogte van de kwaliteit van de XRCD's?

mvg

JWV

't Zijn in feite ook niet offici

Hoe denk je DSD opnames te beluisteren op een gewone cd-speler ? Dit kan enkel met een SACD-speler...

Is wel in het Engels maar hear wat meer uitleg over DSD .

Op een hybride SACD staat wel een cd-laag die je kunt beluisteren met een gewone cd-speler maar die is dan , net als de gewone cd-versie , ook in PCM , dus de meerprijs niet waard en kan je beter de goedkopere , gewone cd-versie kopen .

Hoe denk je DSD opnames te beluisteren op een gewone cd-speler ? Dit kan enkel met een SACD-speler...

Is wel in het Engels maar hear wat meer uitleg over DSD .

Op een hybride SACD staat wel een cd-laag die je kunt beluisteren met een gewone cd-speler maar die is dan , net als de gewone cd-versie , ook in PCM , dus de meerprijs niet waard en kan je beter de goedkopere , gewone cd-versie kopen .

Een DSD gemasterde hybride sacd kan als cd laag een downconverted DSD signaal bevatten ('t zogenaamde Super Bit Mapping Direct) en zodoende toch deels profiteren van een nauwkeuriger masteringtechniek.

Hier staat er wat over op blz. 9: whitepaper pdf

Die techniek is volgens mij ook bij de Stones sacd's gebruikt. Ook de cd-laag klinkt daar immers mooier dan eerdere versies.

Bij Steely Dan's Gaucho echter is volgens mij gewoon de laatste cd-remasterversie voor de cd-laag van de hybride sacd gebruikt. Ik hoor geen verschil. De sacd-laag klinkt wel anders.

Dat een DSD-mastering ook hoorbaar fout geconverteerd kan worden kun je beluisteren bij de verzamel-cd Tales of a Librarian van Tori Amos. Alle originele masters zijn daar omgezet naar DSD met de bedoeling er een sacd van te maken. De platenmaatschappij (die ze ging verlaten, dit was de laatste contractuele verplichting) wilde toen het geheel klaar was uiteindelijk toch alleen maar een cd uitbrengen. Resultaat: een doffe muziekbrij. Vooral in vergelijking met de originele cd's.

Een DSD gemasterde hybride sacd kan als cd laag een downconverted DSD signaal bevatten ('t zogenaamde Super Bit Mapping Direct) en zodoende toch deels profiteren van een nauwkeuriger masteringtechniek.

Ja , dat wist ik , nu heb ik van enkele artiesten de cd-en sacd versie en daar hoor ik geen verschil tussen , behalve zoals bv. van Patricia Barber , die op de gewone cd versie HDCD zijn en op het cd gedeelte van de sacd in de gewone cd versie staat , wel , de HDCD versie klinkt toch beduidend beter dan de op de sacd's , high-precision down conversion cd layer (16bit/44.1 kHz) gedeelte , zoals het erop staat vind ik...

Dat de Stones misschien beter klinken op cd gedeelte van de sacd dan op de gewone cd versie betwist ik in geen geval daar ik ze nog niet gehoord heb maar net zoals de ene cd beter klinkt dan de andere kan dit natuurlijk .

Tegenwoordig is elk album van vrijwel iedere artiest in meerdere uitvoeringen te verkrijgen. Om door de bomen het bos te kunnen blijven zien wilde ik graag proberen om een lijst op te stellen van wat nu de beste cd uitgave (dus liever niet sacd of dvda) van bepaalde artiesten/groepen zijn.

Zijn de Japanse uitgaven (van bijv. Queen Albums) beter dan onze EU versies?

de japanse cdtje vind ik soms wel beter als de europese

en er staan in een heleboel gevallen ook wat extra nummers bij op

zoals deze van radiohead pablo Honey nr 13 t/m nr 16 zijn speciaal voor japan toegevoegd op de cd ( en zo heb ik er meer )

jfusue.jpg

Wat betreft de DSD remaster's van de Stones, deze zijn toch echt te koop in normale cd uitvoering (dus geen dual layer). Ik ben gisteren nog speciaal even wezen kijken.

Wat betreft de Beach Boys, die zijn ook allemaal op HDCD uitgebracht, het kan mij alleen nog steeds niet bekoren. Dus misschien beter in de toekomst? Of toch SACD of LP?

Wat betreft de DSD remaster's van de Stones, deze zijn toch echt te koop in normale cd uitvoering (dus geen dual layer). Ik ben gisteren nog speciaal even wezen kijken.

Als je de ABKCO 2002 versies van de Stones hebt zien liggen dan klopt het dat er op de hoesjes niets te zien is van een sacd-vermelding. Dit staat wel in 't boekje, althans bij de paar die ik er van heb.

Maar ook hier.

Quote:

One of the most comprehensive restoration and remastering programs ever undertaken for a major catalog, The Rolling Stones Remastered Series is uniquely offered as hybrid, dual-layer discs.

A process called Super Bit Mapping Direct was used to down convert directly from DSD to the CD format, enabling the listener to hear more of the original master, more directly.

Wat betreft de Beach Boys, die zijn ook allemaal op HDCD uitgebracht, het kan mij alleen nog steeds niet bekoren. Dus misschien beter in de toekomst? Of toch SACD of LP?

Dat je de Beach Boys ook na hdcd-bewerking niet mooi vindt zou toch ook kunnen komen doordat de opnames nooit zo goed naar je smaak zijn te "krijgen" als je zou wensen? In dat geval betekent dit dat je er aan moet wennen en gewoon van de muziek moet gaan genieten in plaats van de opname, of links laten liggen...

Overigens is Pet Sounds op dvd-a uitgebracht, maar daar kan ik niet over oordelen. Ik beluister van die plaat slechts soms de geremasterde stereo-versie uit 1987 (geen hdcd) of The Pet Sounds Sessions uit 1996 en daar hoor ik geen verschil tussen.

Dat je de Beach Boys ook na hdcd-bewerking niet mooi vindt zou toch ook kunnen komen doordat de opnames nooit zo goed naar je smaak zijn te "krijgen" als je zou wensen? In dat geval betekent dit dat je er aan moet wennen en gewoon van de muziek moet gaan genieten in plaats van de opname, of links laten liggen...

Van Meat Loaf "Bat out of hell" heb ik zowel de orginele LP versie, de CD versie als de geremasterde versie op CD.

De geremasterde versie klinkt opener, schoner en helderder dan de andere 2, veel audiofoeler zeg maar.

De niet geremasterde op zowel CD als vinyl klinkt veel "vetter". Die vette originele mix vind ik toch te prefereren boven de geremasterde. Zo was het oorspronkelijk gedaan en bedoeld. Het is alsof het patina bij de remaster er af gepoetst is.

Maar wellicht dat diegenen die niet met het orgineel opgegroeid zijn de remaster veel beter vinden.

;)

Zijn MFSL/XRCD uitvoeringen hun meerprijs waard.

Ik heb de XRCD-versie van Patricia Barbers' Companion.

Alhoewel ik geen vergelijking kan trekken met de originele uitgave durf ik toch wel te stellen dat ik me niet voor kan stellen dat deze beter klinkt dan deze XRCD-versie.

Samen met 'Water falls' van Sara K. (overigens geen XRCD) zijn dit toch wel de cd's in mijn collectie die qua geluidskwaliteit boven de rest van mijn collectie uitsteken.

Van Meat Loaf "Bat out of hell" heb ik zowel de orginele LP versie, de CD versie als de geremasterde versie op CD.

Hi,

Heb je ook de DSD remaster? Op SACD dus.

Groet,

Jacco

Hi,

Groet,

Jacco

Nee, is die er dan? Anyway dat lijkt mij niet veel anders dan de CD remaster.

Het ging mij niet zozeer om de technische kwaliteit maar om de manier waarop het gedaan is. Het hoort gewoon smoezelig te zijn en niet "Spic & Span" :lol:

;)

Hi,

Groet,

Jacco

Nee, is die er dan? Anyway dat lijkt mij niet veel anders dan de CD remaster.

Het ging mij niet zozeer om de technische kwaliteit maar om de manier waarop het gedaan is. Het hoort gewoon smoezelig te zijn en niet "Spic & Span" :lol:

;)

Jazeker. Ik heb hem. En ik heb hem ook analoog opgenomen op mijn cd recordertje. Geen muziekrechten meer. Het is 471 MB, dat is wel wat veel om ergens up te loaden. Of kan dat wel?

Groet,

Jacco

De geremasterde klinkt dus geremixed en beslist niet naar mijn smaak. Klinkt ook erg "gehyped" (met een piekje boven de 10 KHz).

Is die DSD dan de orginele mix of ook een remix?

;)

Die originele mix is niet zo denderend hoor. Hij is natuurlijk wel authentiek, maar echt te pruimen vind ik hem niet. Voor zover mogelijk is eea opnieuw gemixt van de aparte tracks. Met uitzonderingen, want van "Heaven can wait" zijn geen originele banden meer (verbrand) en hebben ze een 8 track ergens opgeduikelt. Ik verwacht van de cd remaster niet veel, alhoewel ik hem niet heb.

De stereo sacd versie vind ik erg fris en ik ben blij dat ik hem heb.

Groet,

Jacco

Van "Bat out of Hell" is toch bekend dat het origineel bagger klinkt :o (idem voor "Hotel California").

De hele "remaster" hype is m.i. vaak een wassen neus <_<

Tja, niet alles is wit dat niet op zwart lijkt. Maar ik heb die remaster van de Stones (Hot Rocks 1964 - 1971) op stereo sacd en Bob Dylan (Blonde On Blonde) op multichannel en stereo sacd en die remasters zijn erg goed. Die lp's zijn sinds de sacd's in huis zijn niet meer aangeraakt. Zonde van de tijd.

Groet,

Jacco

De geremasterde klinkt dus geremixed en beslist niet naar mijn smaak. Klinkt ook erg "gehyped" (met een piekje boven de 10 KHz).

Is die DSD dan de orginele mix of ook een remix?

;)

Die originele mix is niet zo denderend hoor. Hij is natuurlijk wel authentiek, maar echt te pruimen vind ik hem niet. Voor zover mogelijk is eea opnieuw gemixt van de aparte tracks. Met uitzonderingen, want van "Heaven can wait" zijn geen originele banden meer (verbrand) en hebben ze een 8 track ergens opgeduikelt. Ik verwacht van de cd remaster niet veel, alhoewel ik hem niet heb.

De stereo sacd versie vind ik erg fris en ik ben blij dat ik hem heb.

Groet,

Jacco

Ik zit op het moment naar "Heaven can wait" te luisteren, en wat een bak met ruis hebben ze open getrokken. Duidelijk een analoge kopie die ze gebruikt hebben.

Groet,

Jacco

Ik heb die nummer ook beluisterd, maar ik hoor geen ruis. Ik heb beluisterd via hoofdtelefoon. Ik heb hem in golddisc (Sony EK64404).

Die golddisc ken ik niet. Ik zal er eens naar op zoek gaan, ben benieuwd. Iedere keer als ik die sacd versie hoor, verbaas ik me over kleine details die ik op plaat nooit heb gehoord. Ben trouwens wel gewend aan wat ruis in die sacd remasters/remixen. Dark side of the moon van Pink Floyd heeft ook bakken met ruis er bij gekregen. Maar wel uitmuntend gedaan, ik kan niet anders zeggen.

Groet,

Jacco