Jump to content

wat zou ik willen kopen op audio gebied

berend
 Share

Recommended Posts

Guest Kraus vonBentinck

nee helemaal niet vreemd, daar zijn allerlei heel bijzondere ontwerpen in te vinden.

Probleem is volgens mij wel dat een breedbander altijd een relatief grote behuizing heeft.

spiralseite_frei.jpg

Deze corniu's zijn 70x70 echter slechts 16cm diep (spiraalhoorn); 91dB rendement en zouden voldoende hebben aan 8Watt; geschikt voor wandbevestiging.

Ik neem er ruim de tijd voor.

nee helemaal niet vreemd, daar zijn allerlei heel bijzondere ontwerpen in te vinden.

Probleem is volgens mij wel dat een breedbander altijd een relatief grote behuizing heeft.

Deze corniu's zijn 70x70 echter slechts 16cm diep (spiraalhoorn); 91dB rendement en zouden voldoende hebben aan 8Watt; geschikt voor wandbevestiging.

Ik neem er ruim de tijd voor.

hallo Kraus,

"Al honderd keer heb ik deze ouverture gehoord maar alsof ik het onvoorbereid als publiek voor het eerst hoor tijdens de premi

suggesties welkom

Ik ben zeer benieuwd naar deze speakers

timepiece_2.jpg

SP-tech Timepiece 2.1

afh van de uitvoering $3000-$6000 per paar (meen ik?)

Het bijzondere van deze speakers is de waveguide, die zorgt ervoor dat de tweeter al bij 600 hz (!!!) gewisseld kan worden (ja ik weet het, een gevaarlijk gebied. Maar met 10 jaar ontwikkeling mag je aannemen dat het een erg goed filter is). Hierdoor kan hij in een 2 weg systeem met een 8" seas unit gewisseld worden. Hij kan zeer hard (123 db!!!!) heeft zeer lage vervorming (op lager niveaus) en haalt 29 hz -3db.

Zelfs met een flinke korrel zout zijn de reviews aardig indrukwekkend. Je hebt wel een stevige (>100 watt) versterker nodig.

De kistjes wegen 30 kilo/stuk.

Helaas niet te beluisteren in NL, maar er is wel een Duitse distribiteur.

Klink eigenlijk te goed om waar te zijn :confused:

Die behuizing valt in mijn geval best mee. Mijn Jordan breedbandertjes zijn 30 breed, 10.5 diep en 95 hoog. Met hun 86 dB gevoeligheid is 8 watt voor mij genoeg.

http://homepage.mac.com/sead/products/prodslike/speaker.jpg

Hoi Ravon,

Dat zijn heel erg smaakgevoelige dingen met een heel specifieke klank. Ze liggen je of ze liggen je niet. Heb deze speakers gehoord en mij spak de klank igg totaal niet aan.

;)

Die behuizing valt in mijn geval best mee. Mijn Jordan breedbandertjes zijn 30 breed, 10.5 diep en 95 hoog. Met hun 86 dB gevoeligheid is 8 watt voor mij genoeg.

Hoi Ravon,

Dat zijn heel erg smaakgevoelige dingen met een heel specifieke klank. Ze liggen je of ze liggen je niet. Heb deze speakers gehoord en mij spak de klank igg totaal niet aan.

;)

Dat heb ik wel vaker met breedbanders. Zeker als ze niet ondersteund worden in het laag en echt het hele frekwentiegebied voor hun rekening moeten nemen, gaat het m.i. niet zo goed.

Maar misschien is een aktieve PA/Studio monitor (Genelec, Mackie, K&H) wel iets voor Kraus.

Maar misschien is een aktieve PA/Studio monitor (Genelec, Mackie, K&H) wel iets voor Kraus.

Ja, aan een Mackie zat ik eigenlijk ook te denken gezien zijn ruimte. Kraus kan wel groter met vloerstaanders maar dan moet ie in de lengte van zijn ruimte gaan zitten, nu zit ie in de breedte. Op zich wel mooi gedaan met een goed gevulde boekenkast achter de luisterplek als diffusor. Het is maar zeer de vraag of het beter wordt als hij zijn hele opstelling 90 graden draait.

;)

Hoi Ravon,

;)

Dat heb ik wel vaker met breedbanders. Zeker als ze niet ondersteund worden in het laag en echt het hele frekwentiegebied voor hun rekening moeten nemen, gaat het m.i. niet zo goed.

Tsja, tot nu toe hebben mensen die bij mij kwamen luisteren zich alleen maar in positieve zin verbaasd over het geluid wat die dingetjes produceren.

Of het een kwestie van smaak is? Ik vermoed dat het te maken heeft met het al of niet accepteren van een laag wat niet zo laag gaat en een hoog wat niet zo hoog gaat met als beloning alles wat daartussen ligt.

Hoi Ravon,

;)

Tsja, tot nu toe hebben mensen die bij mij kwamen luisteren zich alleen maar in positieve zin verbaasd over het geluid wat die dingetjes produceren.

Of het een kwestie van smaak is? Ik vermoed dat het te maken heeft met het al of niet accepteren van een laag wat niet zo laag gaat en een hoog wat niet zo hoog gaat met als beloning alles wat daartussen ligt.

Belangrijk is, en niet te vergeten dat je versterker op z'n sloffen staat te spelen.

Ik vindt dergelijke speakers voor een korte tijd meestal mooi, maar dan begin ik toch wel e.e.a. te missen. je krijgt er vaak wel een ontzettend mooi midden voor terug.

:)

• 2 weeks later...
  • Members

Deze werden onlangs aangeboden...

kingdom18.jpg

Nu word ik niet snel hebberig, maar ik geloof wel dat ik mijn droomluidspreker gevonden heb.

Wat te denken van de specificaties : Tannoy Kingdom 18

Aanbevolen versterker vermogen: 20-500W

Gevoeligheid: 92dB

Nominale impedantie: 8 Ohm

Frequentie bereik: 16 -44.000Hz

Crossover frequentie: 100Hz - 1.1 Khz - 15Khz

Afmetingen: (HxWxD): 1600 x 1000 x 850mm

Afwerking: echt licht kersen hourfineer met ingelegde wortelnotenhouten panelen en nexel spuitwerk

Bouwjaar: van 1997 tot heden

Aleen...de prijs, ze werden aangeboden (2e hands, 1 jaar oud) voor 19.000 Euro. Reden voor verkoop ? Ruimte-gebrek in nieuwe woning. Verkopende partij had ook nog een set Kingdom 15 in de aanbieding, voor 11.000 euro.

Ben bang dat ik iemand heeeel lief aan moet gaan kijken...

Deze werden onlangs aangeboden...

kingdom18.jpg

Nu word ik niet snel hebberig, maar ik geloof wel dat ik mijn droomluidspreker gevonden heb.

Wat te denken van de specificaties : Tannoy Kingdom 18

Aanbevolen versterker vermogen: 20-500W

Gevoeligheid: 92dB

Nominale impedantie: 8 Ohm

Frequentie bereik: 16 -44.000Hz

Crossover frequentie: 100Hz - 1.1 Khz - 15Khz

Afmetingen: (HxWxD): 1600 x 1000 x 850mm

Afwerking: echt licht kersen hourfineer met ingelegde wortelnotenhouten panelen en nexel spuitwerk

Bouwjaar: van 1997 tot heden

Aleen...de prijs, ze werden aangeboden (2e hands, 1 jaar oud) voor 19.000 Euro. Reden voor verkoop ? Ruimte-gebrek in nieuwe woning. Verkopende partij had ook nog een set Kingdom 15 in de aanbieding, voor 11.000 euro.

Ben bang dat ik iemand heeeel lief aan moet gaan kijken...

Smaken verschillen.... :huh:

• Members

Nou, concurrent... 35 hz bij -10 db, of 16 hz bij -3 bd !!!

Mijn huidige systeem meet trouwens ook al (h) 102 cm x (br) 66 cm x (d) 35 cm, dus wat is groot. Deze komen ook al tot een hz of 20 bij -3 db. (geloof ik :P )

Ach, zolang er niet staat hoe er gemeten is zeggen die cijfertjes me niet zo veel. Sommige fabrikanten tellen er 12 db roomgain bij op enzo. Geef me de TS parameters en de afstemming.

Tja, er zit wel een 15" woofer in. Kan me niet voorstellen dat die in een kamer niet onder de 45Hz gaat...

• Members

Hoe ie diep gaat, mee eens maar dan graag nog steeds wel heel diep :D .

Die T en S parameters zeggen mij helemaal niets, maar ik vond ze wel van mijn Arden's, dus misschien dat het jullie wel iets zegt ,

T/S params of the HPD 385/8 drivers measured:

Re 5,2 Ohm

Fs 14,7 Hz

Qms 6,25

Qes 0,19

Qts 0,19

L(1kHz) 2,35mH

L(10kHz) 1,13mH

Mms 72g

• Members

Toch wel raar, ik heb die Arden's toen gekocht omdat deze nog het meest in de buurt kwamen (qua geluid) van mijn vroegere IRS Gamma's, en dat juist vaak de Infinity ''freaks'' niet met Tannoy zouden kunnen leven. Toegegeven, Infinity is iets sneller en transparanter, maar met een supertweeter was het transparantie-probleem opgelost.

Aan de andere kant van het verhaal, het laag wat uit mijn Arden's komt is nooit uit een van mijn Infinity's ( Kappa 7, Kappa 9, en de Gamma's) gekomen, en een beetje versterker stuurt ze met 2 vingers in de neus aan.

Zou dit nu allemaal met vooroordeel te maken hebben, of ben ik gewoon de enige die de geluidsovereenkomst tussen de merken opvalt (en de vormgeving ;) )...

Toch wel raar, ik heb die Arden's toen gekocht omdat deze nog het meest in de buurt kwamen (qua geluid) van mijn vroegere IRS Gamma's, en dat juist vaak de Infinity ''freaks'' niet met Tannoy zouden kunnen leven. Toegegeven, Infinity is iets sneller en transparanter, maar met een supertweeter was het transparantie-probleem opgelost.

Aan de andere kant van het verhaal, het laag wat uit mijn Arden's komt is nooit uit een van mijn Infinity's ( Kappa 7, Kappa 9, en de Gamma's) gekomen, en een beetje versterker stuurt ze met 2 vingers in de neus aan.

Zou dit nu allemaal met vooroordeel te maken hebben, of ben ik gewoon de enige die de geluidsovereenkomst tussen de merken opvalt (en de vormgeving ;) )...

Laag van een Infinity classic is inderdaad heel moeilijk goed te krijgen.

Werkelijk alles is daarop van invloed. Slechte speaker eigenlijk... :rolleyes:

Maar toch kan ik niet zo goed tegen die concentrics. Ook die dingen van Kef zijn het niet voor mij. Bij de Tannoys is het "gat" tussen de dome achterin en de conus van 30 cm bovendien iets te groot. Een Dunnlavy heeft dat ook twee 25 cm woofers en

• Members
Daar komt bij de Tannoy nog dat typische "Tannoy" geluid. Het lijkt wat op een slecht ontworpen hoorn. Ik heb die Kingdom's nou enkele keren gehoord in verschillende omstandigheden....

Eh... nee, niks voor mij. :(

:)

Maar wat versta je dan onder dat "Tannoy'' geluid? In mijn optiek heeft juist een Tannoy een bepaalde ''echtheid'' in het geluid, die ik juist zo vaak mis in de gerenommeerde "high-end'' speakers. Hoeveel mooier, schoner, of sneller deze ook moge zijn, ik refereer toch liever aan ons geregelde concertbezoek, dat is voor mij de werkelijkheidsweergave.

Ik heb inderdaad een hobby-maatje die bij rock-concerten loopt te brullen '' ik mis beeld'' en ''wanneer gaat de sub aan" en dat terwijl je broekspijpen staan te wapperen, dan vraag ik me wel eens af, wordt dit ons niet opgelegd door de hifi-uitbaters...

Ook opmerkingen als ''Ik wil de stem naar voren hebben !'' Waar is dat aan gerelateerd, dit is iets waar ik live nooit iets van merk. In het midden, ja dat is wel prettig, maar een meter of wat voor de rest...

Misschien heeft het allemaal wel te maken met mijn muzieksmaak, dat vind het gros ook niet te pruimen, maar het belangrijkste is, met mijn setje ben ik intens gelukkig...

B)

Nou, concurrent...  35 hz bij -10 db, of 16 hz bij -3 bd !!!

Mijn huidige systeem meet trouwens ook al (h) 102 cm x (br) 66 cm x (d) 35 cm, dus wat is groot. Deze komen ook al tot een hz of 20 bij -3 db. (geloof ik  :P )

Het kijkt me best leuk om zo'n grote Tannoy te bezitten. Heeft ook iets ongecompliceerds en lekker recht voor zijn raap (die JBL K2 ook trouwens).

Metingen zeg niet alles, onderstaand plaatje van een (gemodificeerde?) Tannoy Arden staat op dezelfde site waat je je T/S parameters vandaan geplukt hebt.

x2overhpdgraph.jpg

Niet slecht, maar ook niet recht tot 20 hz ;)

ob. pic

tannoy_arden01.jpg

• Members

Moet je me toch eens uitleggen hoe dat nou werkt met die metingen. Als leek (wat ik dus ben op dit gebied) lees ik dus dat de Arden al bij 10 hz weergeeft. Maar wat is dan dat +/- db verhaal? Die 20 hz in die grafiek is dan bij ?

Als je me dit duidelijk zou kunnen maken, heb ik er vandaag in ieder geval weer iets bijgeleerd

Decibel is een relatieve waarde. Het is dus geen eenheid, zoals 'meter' of 'volt' of 'kilogram'. Het geeft een verhouding tussen 2 waarden (van dezelfde eenheid) aan.

Voorbeeldje:

Stel je hebt 2 spanningen. Een spanning X=10V en een spanning Y=5V. Dan kun je met die 2 spanningen uitrekenen hoeveel dB kleiner die 5V is, ten opzichte van die 10V. Dat gaat (in geval van spanning) met deze formule: 20*log(X/Y).

Hiermee kun je dus uitrekenen dat spanning X 6dB groter is dan spanning Y. Vul maar in: 20*log(10/5) = 20*log(2) = 20*0,3 = 6

Je kunt met vermogen hetzelfde doen, alleen dan wordt de formule (om een reden die nu ff niet zo belangrijk is) iets anders, namelijk: 10*log(X/Y). Bij geluid moet je ook deze formule gebruiken.

Als je nu kijkt naar de grafiek van de Ardens, dan zie je dat het vanaf zo'n 40Hz (zie horizontale as) het geluid zo rondom de 80dBV schommelt. Die V in dBV staat overigens voor de V van spanning, waardoor je hier dus de formule voor spanning moet gebruiken (om het ff makkelijk te houden zeg maar ;):D ).

Nu zie je ook dat bij bijvoorbeeld 20Hz de speaker ongeveer 71dBV weergeeft. Het verschil met het gemiddelde niveau (die 80dBV) is dus 9dB. Ga je nu terugrekenen, dan volgt hieruit het volgende:

20*log(X/Y) = 9

log(X/Y) = 9/20 = 0,45

X/Y = 10^0,45 = 2,82

Dit wil zeggen dat X (het gemiddelde geluidsniveau) 2,82 keer zo hard is als Y (het geluidsniveau bij 20Hz.

Zoals je ziet, schommelt het geluidsniveau tussen 40Hz en 20kHz ook nogal (tussen 75dBV en 85dBV ongeveer). Een verschil van 10dB dus...

• Members

Ok, het begint te dagen..., maar als ik dan de fabrieks-specificaties van de Arden lees,

Arden MKII (ik heb de originele en geen MKII)

Recommended amplifier power: 10-100W

Sensitivity: 92dB

Nominal impedance: 8 Ohm

Frequency response: 30 -20.000Hz

Crossover frequency: 1Khz

Dimensions: (HxWxD): 990 x 660 x 370 mm

dan zou dat dus moeten zijn bij -4 db ( zeg maar bij 14 khz laagste geluidsdruk),

of bij +6 db (ongeveer bij 7 khz, hoogste geluidsdruk),

of bij +/- 10 bd (verschil tussen hoogste- en laagste geluidsdruk)

en kiest men gewoon voor wat het mooiste staat in de folder...