dekkersj Posted 16 januari 2006 Report Share Posted 16 januari 2006 Ik weet het niet maar ik denk dat er met scherpe randjes bedoeld wordt het harde karakter van een digitale bron. Bijvoorbeeld het slissen van s klanken bij weergave vanaf Cd de Cd spelers met buizen in de eindtrap hebben dit minder duidelijk. Haudio, Hard karakter van een cd? Wat heb jij gegeten? Een cd is alleen hard als je er op bijt oid. Qua klank is ie neutraal. Of bedoel je het "harde" signaalniveau van max 2 Veff? Die slissers kunnen natuurlijk komen van allerlei zaken. Maar als de opnamemicrofoon dit zo oppikt, dan moet het ook zo weergegeven worden. Dat je dat niet leuk vindt, is dan jammer voor je. Maar het heeft niets met cd of "digitaal" te maken. Straks komt die onzin met die trapjes weer. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 16 januari 2006 Report Share Posted 16 januari 2006 Er zijn hear een aantal personen die nou juist w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 16 januari 2006 Report Share Posted 16 januari 2006 Ik weet het niet maar ik denk dat er met scherpe randjes bedoeld wordt het harde karakter van een digitale bron. Bijvoorbeeld het slissen van s klanken bij weergave vanaf Cd de Cd spelers met buizen in de eindtrap hebben dit minder duidelijk. Haudio, Hard karakter van een cd? Wat heb jij gegeten? Een cd is alleen hard als je er op bijt oid. Qua klank is ie neutraal. Of bedoel je het "harde" signaalniveau van max 2 Veff? Die slissers kunnen natuurlijk komen van allerlei zaken. Maar als de opnamemicrofoon dit zo oppikt, dan moet het ook zo weergegeven worden. Dat je dat niet leuk vindt, is dan jammer voor je. Maar het heeft niets met cd of "digitaal" te maken. Straks komt die onzin met die trapjes weer. Groet, Jacco Beste Jacco, Gewoon een keer langskomen , dan laat ik het je horen wat de verschillen zijn tussen verschillende bronnen. Met zin noem ik verschillende bronnen ,want ik ga niet vertellen wat ik beter vindt. Bedankt ik heb niets hards gegeten , de vis was niet hard. Trouwens je hebt natuurlijk gelijk als je steld, dat de uitgangsspanning van een Cdspeler bijna altijd te hoog is met 2 V soms nog veel hoger tot wel 5 V ,omdat er bijna altijd een line ingang gebruikt wordt van 150 mV bij een versterker , waarbij die 150 mV dan de volle uitsturing verzorgd. Waarom doen de fabrikanten dit ? De zul je inderdaad de volumeknop met beleid en overleg moeten gebruiken. Ook heb je gelijk als je steld dat er trapjes te zien zijn bij Cd , vaak genoeg gezien bij fouten op het Cdplaatje (overslaan) etc. tja als ik blokken zie op de scoop kan ik daar moeilijk sinussen van maken. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 16 januari 2006 Report Share Posted 16 januari 2006 Ook heb je gelijk als je steld dat er trapjes te zien zijn bij Cd , vaak genoeg gezien bij fouten op het Cdplaatje (overslaan) etc. tja als ik blokken zie op de scoop kan ik daar moeilijk sinussen van maken. Nou, die blokken horen daar niet. Slecht ontwerp. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 16 januari 2006 Report Share Posted 16 januari 2006 Die slissers kunnen natuurlijk komen van allerlei zaken. Maar als de opnamemicrofoon dit zo oppikt, dan moet het ook zo weergegeven worden. Dat je dat niet leuk vindt, is dan jammer voor je. Maar het heeft niets met cd of "digitaal" te maken. Ander allerlei zaken dien je dan ook te denken aan het klokje dat in elke dac tikt, de gebruikte opamps, diodes, elco's, dit alles naast de door jouw genoemde en veel misbruikte microfoon, zodat een aantal oorzaken uit de verzameling " allerlei zaken " wel degelijk met " digitaal " te maken heeft. terwijl ook de rest van de keten kan hier een bijdrage aan kan leveren......... overigens die Lou Reed uit jouw signature is een van de muzikanten die nog steeds z'n werk op vinyl laat uitbrengen, gewoon omdat hij dat beter vindt klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 16 januari 2006 Author Report Share Posted 16 januari 2006 CD spelers hebben wel degelijk soms de neiging s'sen tot scherpe klanken te verprutsen. en inderdaad is dat vaak te wijten aan bezuinigen op mechanische en electronische kwaliteiten. simpele maatregelen als verminderen van trillingen die doordringen in de speler leveren al snel een verbetering op. wie denkt dat een CD scherpe klanken moet weergeven omdat ze zo opgenomen zijn moet maar eens zijn CD's gaan beluisteren op een installatie waar die fouten opgelost zijn. inderdaad heeft het niet te maken met het medium zelf, wel met de dingen om dat medium heen. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 16 januari 2006 Report Share Posted 16 januari 2006 Die slissers kunnen natuurlijk komen van allerlei zaken. Maar als de opnamemicrofoon dit zo oppikt, dan moet het ook zo weergegeven worden. Dat je dat niet leuk vindt, is dan jammer voor je. Maar het heeft niets met cd of "digitaal" te maken. Ander allerlei zaken dien je dan ook te denken aan het klokje dat in elke dac tikt, de gebruikte opamps, diodes, elco's, dit alles naast de door jouw genoemde en veel misbruikte microfoon, zodat een aantal oorzaken uit de verzameling " allerlei zaken " wel degelijk met " digitaal " te maken heeft. terwijl ook de rest van de keten kan hier een bijdrage aan kan leveren......... overigens die Lou Reed uit jouw signature is een van de muzikanten die nog steeds z'n werk op vinyl laat uitbrengen, gewoon omdat hij dat beter vindt klinken. Dat klokje in de DAC loopt prima. Kan wel beter, maar het is zeer onwaarschijnlijk dat iemand dat hoort. Laat staan dat het zou ss-en. OpAmps kunnen gaan vervormen en/of omdat de elco's het hoogfrequent niet kunnen volgen. Teveel weerstand (verlies). P.S. Lou Reed is bijna doof, zeker in het hoog maar hij wil gewoon moeilijk doen. Zo is ie. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 16 januari 2006 Report Share Posted 16 januari 2006 moet maar eens zijn CD's gaan beluisteren op een installatie waar die fouten opgelost zijn. Nu weet ik het zeker! Hier wordt het een en ander gefoefeld. Als een set fouten kan gaan oplossen die door een cd veroorzaakt zijn, dan is dat een magische set. Vervorming laat zich niet compenseren of oplossen. Ja, dat kan wel, maar dat is zonder a priori kennis onmogelijk (predistortie). Je loopt de boel te belazeren! Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 16 januari 2006 Report Share Posted 16 januari 2006 De 'harde S-en' worden vaak niet veroorzaakt door de CD speler of zijn de oorzaak van een 'slechte' opname. Nee ze HOREN gewoon in de opname! Ga eens naar een live uitvoering van een mooi koorwerk en let eens op hoe je ook hier vaak de s-en hoort 'slissen'. Ik zou niet graag hebben dat een cd speler dit verdoezelt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 16 januari 2006 Report Share Posted 16 januari 2006 zou het verwijderen van oog/oorkleppen en vooroordelen niet een bijzonder positief effect kunnen hebben ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 16 januari 2006 Report Share Posted 16 januari 2006 over s'en gesproken Jacco; kwalificeert in je sig is met een c. (net als in kwantificeren ) Bedankt Kraus, dat wou ik eigenlijk altijd nog eens opzoeken. Ik zal mijn sig vanavond aanpassen. Heareen klein documentje waaruit blijkt dat de trapvormig bemonsterde sinus die door het digitale gedeelte van de DAC wordt opgewekt, na (willekeurige) filtering geen trapjes meer in zich heeft. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 16 januari 2006 Author Report Share Posted 16 januari 2006 belazer jezelf of voeg in ieder geval mij die kwalificatie niet toe een cd speler veroorzaakt vaak wel degelijk akeligheden die niet in de muziek zaten. dus ik heb het niet over wegtoveren van dingen die in de opname zaten, maar over oplossen van wat de speler ten onrechte toevoegt. zoals ook Jitze blijkbaar hoort. en gerichte aanpassingen lossen dat op. zodat er goed gedefinieerd geluid overblijft. en dan bedoel ik niet dat het doorslaat naar week en zacht, maar precies. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 16 januari 2006 Report Share Posted 16 januari 2006 een cd-speler is de meest perfecte bron die we tot nu toe hebben. ze klinken de laatste jaren allemaal eender, een platenspeler is net een Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 16 januari 2006 Report Share Posted 16 januari 2006 zodat er "goed" gedefinieerd geluid overblijft. "beter" lijkt me voldoende kwalificatie eigenlijk, het besef dat we - welke opslagvorm we ook kiezen voor een reproductie - ons aan het behelpen zijn met kunst en vliegwerk zou wat meer aan de oppervlakte mogen liggen. hetwelk overigens als groot voordeel heeft dat je met allerlei ander kunstig vliegwerk zeer opmerkelijke verbeteringen kunt bewerkstelligen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 16 januari 2006 Author Report Share Posted 16 januari 2006 ja eens. beter. maar dan inderdaad vaak wel een stuk beter dan zo uit de doos. het verbaast me wel eens dat er een hoop geschreven wordt over phono-voorversterkers, terwijl er in wezen precies zo'n ding in je CD-speler staat. alleen zit dat van binnen en trekt blijkbaar weinig aandacht. upgraden van het versterkerdeel in de CD speler alsmede de voeding heeft net zulke effecten als een upgrade van een phonoversterker na de schijvendraaiert. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 januari 2006 Report Share Posted 16 januari 2006 Dit topic hoort over kabels te gaan... het andere over phono en CD.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 16 januari 2006 Report Share Posted 16 januari 2006 upgraden van het versterkerdeel in de CD speler alsmede de voeding heeft net zulke effecten als een upgrade van een phonoversterker na de schijvendraaiert. Ja, een betere voeding doet vaak wat. Verder zie ik de noodzaak niet zo van veranderen als ik zie dat mijn OpAmpjes vervormingscomponenten produceren van -90 dBFS. Koppel-C's verander ik ook graag. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 16 januari 2006 Report Share Posted 16 januari 2006 Dit topic hoort over kabels te gaan... het andere over phono en CD.... Maar over kabels is niet zo veel te vertellen. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 16 januari 2006 Author Report Share Posted 16 januari 2006 nee das waar, dat moet je gewoon zelf uitproberen Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 16 januari 2006 Report Share Posted 16 januari 2006 nee das waar, dat moet je gewoon zelf uitproberen And let the guiding light be your pathfinder... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 And let the guiding light be your pathfinder... hetwelk uitsluitend van toepassing is op de optische kabels............ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts