Jump to content

Worden wij "audiofielen" voor de gek gehouden ?

caramba65
 Share

Recommended Posts

Misschien is het een idee om je vwb een referentie van hoe muziek kan klinken je niet vast te pinnen op 1 plek in het concertgebouw en zelfs niet aan alleen het concertgebouw ?

Zo goed als zeker zul je op een dergelijke wijze niet zo heel erg veel verder komen, een refentie bouw je op door muziek en instrumenten onder de meest uiteenlopende omstandigheden mee te maken.

ook zul je bij het beoordelen van je set niet blind kunnen varen aan 1 opname of zelfs maar 1 uitvoerende - musicus, groep of orkest - je zult een veelheid van verschillende indrukken moeten opdoen om er vervolgens iets zinnigs mee te kunnen.

toch......?

:unsure:

Tjonge Jitze, je moet er nogal wat voor doen zeg om een beetje van je set te genieten :lol:

Maar gelijk heb je wel, al doende leer je en ontwikkel je je zelf. Dat begint ergens en houdt nooit op als het goed is. Uiteindelijk eindig je zelf tussen 6 plankjes en was alles voor niets maar ben je wel leuk bezig geweest ;)

De oorspronkelijke vraag is was:

"Worden wij "audiofielen" voor de gek gehouden ?"

Het antwoord is zowel ja als nee. En is dat erg? Muziek is sowieso illusie en als die illusie nu maar klopt ...

;)

De oorspronkelijke vraag is was:

"Worden wij "audiofielen" voor de gek gehouden ?"

Het antwoord is zowel ja als nee. En is dat erg? Muziek is sowieso illusie en als die illusie nu maar klopt ...

;)

Zou de vraag niet beter, anders, kunnen worden geformuleerd ?

Het lijkt mij dat er een tweetal meer voor de hand liggende vragen zijn te destilleren :

1. Laten wij "audiofielen" ons voor de gek houden ?

2. Houden wij ons " audiofielen" zelf voor de gek ?

:D

Overigens zou ik muziek zeker geen illusie willen noemen, daarvoor is het veel te belangrijk en veel te ingrijpend, alhoewel dit voor veel commercieel gedoe eigenlijk wel waar zou kunnen zijn.

:huh:

Hallo Jitze,

Ik bedoelde illusie in positieve zin zoals in film/theater/kunst en dus ook muziek. Er wordt een wereld geschapen die de materieele werkelijkheid ontstijgt. En wat werkelijk is en wat schijn is is dan minder belangrijk als het geheel maar klopt voor jouw gevoel.

Btw, de vraag is wel goed gesteld, lees de openingspost van deze draad er nog maar eens op na.

;)

Pjotr,

je hebt gelijk de vraag die Roland heeft gesteld was een juiste, de vragen die ik erbij gelegd heb vloeien voort uit het vervolg......................

vwb illusies zien we weer eens hoe verschillend onze denkramen zijn, hoe vaak en hoe simpel spraakverwarring en wederzijds onbegrip kan optreden :o

:unsure:

Beste,

Er is kennelijk iets aan de hand. Ik las vandaag in de jAES van november 2005 (sectie nieuws):

As a result, many projects arrive for mastering with a good mix but mediocre recording, which is why dealing with digital artifacts has become commonplace for many projects.

Aldus Dave Horrocks, mastering engineer van Infinite Wave.

Ben ik niet blij mee, digital artifacts.

groet,

Jacco

Hallo Jacco,

Het is geen geheim dat veel opnametechnici nog steeds de boel in de pieken in het "rood" sturen. Dat kon je je met analoge tape nog wel permitteren maar bij digitaal gaat dat dus de mist in.

Ook downsampelen naar CD formaat mbh van noiseshaping mag je pas helemaal aan het einde na de eindmix doen en daar wordt ook nog wel eens tegen gezondigd. Er wordt doodleuk nog wel eens materiaal in de mix gebruikt waar al eens eerder noiseshaping bij gebruikt is.

;)

Hallo Jacco,

Het is geen geheim dat veel opnametechnici nog steeds de boel in de peiken in het "rood" sturen. Dat kon je je met analoge tape nog wel permitteren maar bij digitaal gaat dat dus de mist in.

Ook downsampelen naar CD formaat mbh van noiseshaping mag je pas helemaal aan het einde na de eindmix doen en daar wordt ook nog wel eens tegen gezondigd. Er wordt doodleuk nog wel eens materiaal in de mix gebruikt waar al eens eerder noiseshaping bij gebruikt is.

;)

Hallo pjotr,

En vervolgens wordt de cd neergeknuppeld. Ik ga een bond voor de cd oprichten, denk ik. Zoiets van "Stop Zinloos Geweld Tegen De CD".

Groet,

Jacco

Natuurgetrouwheid is mijn inziens een utopie. Vrienden van mij hebben een mooie piano in de woonkamer staan. Het geluid dat deze voortbrengt als erop gespeeld wordt, wordt door welke set dan ook in de verre verste niet benaderd.

ik denk dat je gelijk hebt.heb zelf jaren tussen de piano'"s en vleugels gelopen .en dat geluid kan je in mijn ogen niet uit een paar speakers krijgen.

weet je wat ik zielig vind? :o

dat sommige audiofielen naar muziek luisteren die niet eens in het echt bestaat!!

Wat is je definitie van "muziek die in 't echt bestaat" ?

Muziek die niet akoestisch gespeeld word ? :unsure:

juist, :)

muziek die uit een instrument komt wat afhankelijk is van electronica

ik begrijp dan ook niet dat liefhebbers van electronische muziek een HIFI installatie willen hebben.

HIFI betekent natuurgetrouw, oftewel zoals in het echt ,

maar die muziek bestaat niet in het echt,

dus vandaar dat die mensen hun set naar hun smaak aanpassen,

dit is dus geen HIFI maar MYFI. ;)

alleen mensen die hun set op basis van hun ervaring met pure akoestische muziek hebben opgebouwd hebben een HIFI installatie.

de rest heeft een MYFI setje

Beste Erik,

Wat een gelul! Muziek is wat de muzikant ten gehoren brengt. Of dat nou op een blokfluit is of op een synthesizer. Het instrument zelf maakt geen muziek en is geen muziek!

Een synthesizer is ook een instrument. Of een klank nu wordt opgewekt door pijpen of electronische oscilators geen enkel instrument is minderwaardig aan het andere. Het is altijd nog steeds een stuk gereedschap om creativiteit en passie van de muzikant naar buiten te brengen.

Een gereproduceert orgel is netzogoed electronisch. Het orginele signaal wordt omgezet naar electrische signalen. Je hebt dus dan al duizende variabelen van hoe dat Orgel later gaat klinken.

Overigens heel jammer dat jezelf wederom hoger plaatsts dan bijv. mensen die naar electronische muziek luisteren. Hou daar niet zo van, van dat "superieure" gedrag..

Groeten,

Bas

HO HO !!! bas :D

ik heb NIKS tegen electronische muziek ,

dat hoofdstuk hebben we al gehad samen ;)

ik zeg : electronische muziek is all

Tuurlijk Erik,

Blinde schilders en dove muzikanten :rolleyes: Mijn hobby is het niet hoor.

Alhoewel, heb vroeger een vriendinnetje gehad die aan een kant 100% doof was en andere andere kant voor 75%. Kwamen ze pas achter op het muzieklyceum. Speelde overigens niet onverdienstelijk dwarsfluit maar een muziekcarrierre zat er niet in vanwege haar gehoorshandicap.

;)

Ongeacht of het nu electronische of akoestische muziek is, natuurgetrouw wil zeggen dat de klank klinkt zoals het is. Een aanslag op een toets van keyboard geeft een klank, deze wil je zo natuurgetrouw mogelijk reproduceren. Waarom kan dat niet?

pas als ze keyboards akoestisch gaan opnemen , dan kun je ze gebruiken als referentie .

maar volgens mij gaat er vanaf een keyboard gelijk een draadje naar het mengpaneel en daarna naar het opnameapparaat.

en live word een keyboard weergegevn via enorme PA speakers met een eigen sausje. :)

Een keyboard, zoals een muzikant deze gebruikt brengt een klank voort, ook al is daar versterking voor nodig, het kan als referentie dienen.

nee,

want een keyboard klinkt hoe de man achter de knoppen hem wil laten klinken via de PA installatie.

nogmaals , alleen akoestische instrumenten die met microfoons worden opgenomen kunnen dienen als referentie voor je set.

want alleen die instrumenten geven geluid van zichzelf, en zijn dus live te beluisteren.

Een keyboard, zoals een muzikant deze gebruikt brengt een klank voort, ook al is daar versterking voor nodig, het kan als referentie dienen.

nee,

want een keyboard klinkt hoe de man achter de knoppen hem wil laten klinken via de PA installatie.

nogmaals , alleen akoestische instrumenten die met microfoons worden opgenomen kunnen dienen als referentie voor je set.

want alleen die instrumenten geven geluid van zichzelf, en zijn dus live te beluisteren.

Maar is dat ook niet zo bij akoestische instrumenten...??

Er zijn maar erg weinig concerten (behalve klassieke) waarbij instrumenten onversterkt de zaal in komen.

:)

nee,

Er zijn maar erg weinig concerten (behalve klassieke) waarbij instrumenten onversterkt de zaal in komen.

En zelfs bij klassieke concerten vindt uitversterking plaats. Of allerlei "correcties".

Groet,

Jacco

nee,

En zelfs bij klassieke concerten vindt uitversterking plaats. Of allerlei "correcties".

Groet,

Jacco

Heeeeeee, we zijn het eens... :lol:

nee,

Groet,

Jacco

niet bij orgel. ;)

nee,

Groet,

Jacco

niet bij orgel. ;)

Zitten daar dan ook niet allerlei panelen en deurtjes aan om de klank te beinvloeden... :confused: