Jump to content

Worden wij "audiofielen" voor de gek gehouden ?

caramba65
 Share

Recommended Posts

Maar waarom een jazzband in een kerk of kapel wordt opgenomen (Chesky)....???

Ik vind dichtbij opgenomen muziek mooi bij een klein combo. Dan is het werkelijk net of ze in je kamer staan.

Grote orkesten, harmoni

weet je wat ik zielig vind? :o

dat sommige audiofielen naar muziek luisteren die niet eens in het echt bestaat!!

Wat is je definitie van "muziek die in 't echt bestaat" ?

Muziek die niet akoestisch gespeeld word ? :unsure:

juist, :)

muziek die uit een instrument komt wat afhankelijk is van electronica

ik begrijp dan ook niet dat liefhebbers van electronische muziek een HIFI installatie willen hebben.

HIFI betekent natuurgetrouw, oftewel zoals in het echt ,

maar die muziek bestaat niet in het echt,

dus vandaar dat die mensen hun set naar hun smaak aanpassen,

dit is dus geen HIFI maar MYFI. ;)

alleen mensen die hun set op basis van hun ervaring met pure akoestische muziek hebben opgebouwd hebben een HIFI installatie.

de rest heeft een MYFI setje

weet je wat ik zielig vind?

dat sommige audiofielen naar muziek luisteren die niet eens in het echt bestaat!! :o

Is dat zieliger dan het lezen van woorden van Iemand die ook niet in het echt bestaat :rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Met opgewekte groet,

beste Dick,

ik wil niet dat je medelijden met me krijgt,

je hebt al zoveel aan je hoofd :D

weet je wat ik zielig vind? :o

dat sommige audiofielen naar muziek luisteren die niet eens in het echt bestaat!!

Wat is je definitie van "muziek die in 't echt bestaat" ?

Muziek die niet akoestisch gespeeld word ? :unsure:

juist, :)

muziek die uit een instrument komt wat afhankelijk is van electronica

ik begrijp dan ook niet dat liefhebbers van electronische muziek een HIFI installatie willen hebben.

HIFI betekent natuurgetrouw, oftewel zoals in het echt ,

maar die muziek bestaat niet in het echt,

dus vandaar dat die mensen hun set naar hun smaak aanpassen,

dit is dus geen HIFI maar MYFI. ;)

alleen mensen die hun set op basis van hun ervaring met pure akoestische muziek hebben opgebouwd hebben een HIFI installatie.

de rest heeft een MYFI setje

Dus iedereen die niet alleen van klassieke muziek (ORGELS) houdt kan geen audiofiel zijn?

Ben je nou weer aan het stoken, Erik, of meen je dit echt? Al die muziek met elektrische instrumenten is alleen geschikt voor een midfi-setje?

Ik beluister amper klassieke en akoestische muziek, dus neig ik wel een beetje naar me beledigd voelen :angry::D

Klassiek opnames bij de beter labels worden niet afgemixed op basis van een lullig luidsprekertje. Van Decca weet ik dat ze daar heel vaak B&W 801's voor gebruiken. Je zult die speakers toch maar in je kamer hebben staan.

Inderdaad. ;)

Interessant onderwerp. Ik ben het echter niet eens met de stelling dat veel opnames slecht zijn. Ik kan voor die stelling ook niet precies aangeven waaraan dit ligt maar in een aantal gevallen ligt het aan de afstemming van de set of de keuze die je maakt voor een bepaald soort geluid.

Gelukkig hou ik ervan muziek te horen op een manier die, in mij opvatting, de muziek recht doet. Dat levert hoopuit wat gewenning op aan de opnames die echt anders van soort zijn, maar na een minuut kun je er echt heel goed naar luisteren en van genieten. Na verloop van tijd merk je dat je veel minder kritisch luistert. Belangrijkste blijft mijns inzens nog altijd naar je gevoel te luisteren of een set werkelijk neutraal is en als hij dat niet is, het te zoeken in afstemming van de set. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan en bij sommige apparaten bereik je die afstemming nooit. Ik heb in het verleden ook al apparaten verkocht waarbij het gewoon niet lukte om het goed te krijgen.

Kan natuurlijk ook zijn dat je niet van het soort geluid houd waarvan ik houd. In mijn ogen is dat analytischer geluid. Wat je dan kunt doen... ik heb geen idee, hopen dat je oren veranderen ;)

Hoe dan ook: mijn stelling is dat er wel enige slechte opnames zijn waar inderdaad niks inzit, maar dat er dit veel minder zijn dan soms gesteld wordt. Ik hoop dat er tenminste wat andre mensen zijn die zich hierin kunnen vinden want ik loop zelf soms ook te klooien wat er nu ontbreekt in het geluid dat maakt dat het op

Met alle respect voor de 801's maar vond ze na niet bepaald de strakste in het laag.

Ligt eraan of je ze bij de ballen pakt met een goede versterker.

Ik was eerst zo stom om ze aan een Marantz receiver te hangen (geen geld voor een goede versterker) en daardoor kan ik me heel goed voorstellen dat je als deze luidsprekers niet goed aanstuurt tot deze conclusie komt.

Maar ik luister nu een paar maanden via een Krell Kav 250a en dat is toch een behoorlijk ander verhaal en ik heb geen reden tot klagen over controle in het laag.

Beste,

Op zich een interessante vraag.

Muziek moet voor mij gewoon mooi klinken en niet gaan vervelen bij lang luisteren. Het hoeft absoluut geen super gelikte opname te zijn, zolang de muziek me bij de les houdt.

Er zijn een aantal criteria die er voor zorgen dat de muziek me bij de les houdt. Ten eerste moet een acoustisch instrument realistisch klinken: het aanslaan en uitsterven van een gitaarsnaar, het blazen op een trompet. Verder vind ik het ook mooier als het ademen, slikken of het hese randje in de stem van de zanger(es) goed te horen is: dit geeft voor mij een bepaalde spanning in de muziek. Ik noem dit zelf "emotie in de muziek".

Het zijn vaak oudere albums op LP die hier erg vaak in kunnen uitblinken ondanks het feit dat de opname niet geweldig hoef te zijn. Op een paar uitzonderingen na, zijn veel albums die vandaag de dag uitkomen veel te hard opgenomen waardoor bepaalde nuances weg vallen. Het klinkt soms alsof er een compressietechniek is gebruikt en er informatie verloren is gegaan. Het is leuk voor onderweg op de iPod, maar als ik lekker ontspannend wil luisteren na een dag werken grijp ik toch vaak weer naar die oude LP of die uitzonderingen op CD.

Ik behoor zelf ook tot de groep van mensen die het leuk vinden om de set te tweaken: ander netkabeltje, betere interlink, etc., etc.. Vaak (niet altijd) geeft dit audiofiel gezien verbeteringen: er is een toename in rust en er komen nieuwe details "boven water" waardoor sommige albums net even wat spannender gaan klinken. Een keerzijde hiervan is dat andere albums juist slechter gaan klinken. Het verschil tussen goede en slechte opnames wordt ahw uitvergroot. Ik denk dat het juist de kunst is om hierin een compromis te gaan zoeken.

Gruiter,

Bij jouw verhaal kan ik me volledig aansluiten.

Groet,

Jkr.

Perfekt verwoord.

weet je wat ik zielig vind?

dat sommige audiofielen naar muziek luisteren die niet eens in het echt bestaat!! :o

Is dat zieliger dan het lezen van woorden van Iemand die ook niet in het echt bestaat :rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Met opgewekte groet,

beste Dick,

ik wil niet dat je medelijden met me krijgt,

je hebt al zoveel aan je hoofd :D

Kennelijk kan Erik denken, dus moet hij bestaan.

Groet,

Jacco

Lezers,

Gelukkig krijg ik behoorlijk respons, er zitten hele interessanten reacties bij !

Bij voorbaat dank.

Nog eventjes over mijn muziekkeuze, ik draai jazz, fusion, soul en funk uit verschillende periodes.

Soms klinkt het geweldig, soms ..... Echt twijfelen over de "audiofiele kwaliteiten" van mijn set hoef ik voor mijn gevoel niet; heb al behoorlijk veel gehoord en kunnen vergelijken met wat ik nu heb staan. Op dat punt heb ik momenteel een goed gevoel.

Zouden we een aantal recordlabels op een rijtje kunnen zetten waarvan we overtuigd zijn dat ze serieus omgaan met opnametechniek en apparatuur ?

Groeten Roland

Een label wat heel mooi oude opnames weer op plaat zet is Speakers Corner. Daarnaast is het vinyl altijd van zeer hoge kwaliteit, geen krassen, geen pops e.d. De prijs valt ook nog mee.

Ik vind trouwens oude klassieke opnames vaak ook veel mooier dan de huidige allemaal veel te clean, muziek moet tintelen.

Daarnaast begrijp ik van veel opnames geen snars. Je zou zeggen dat producers de ambitie moeten hebben om technisch een mooi stukje werk af te leveren. kennelijk is dat niet zo.

Carl

Lezers,

Gelukkig krijg ik behoorlijk respons, er zitten hele interessanten reacties bij !

Bij voorbaat dank.

Nog eventjes over mijn muziekkeuze, ik draai jazz, fusion, soul en funk uit verschillende periodes.

Soms klinkt het geweldig, soms ..... Echt twijfelen over de "audiofiele kwaliteiten" van mijn set hoef ik voor mijn gevoel niet; heb al behoorlijk veel gehoord en kunnen vergelijken met wat ik nu heb staan. Op dat punt heb ik momenteel een goed gevoel.

Zouden we een aantal recordlabels op een rijtje kunnen zetten waarvan we overtuigd zijn dat ze serieus omgaan met opnametechniek en apparatuur ?

Groeten Roland

:rolleyes: zou goed zijn,moet nog heel veel cd's kopen. :):):)

Veel opnames zijn behoorlijk matig van kwaliteit maar als de muziek de luisteraar 'raakt' maakt dat niet zo heel veel uit. Als je de pieken en dalen in een frequentie plotje ziet in de gemiddelde luisterkamer (15db pieken meer regel dan uitzondering!) en ook nog eens de opname kwaliteit bekijkt, dan houdt de audiofiel zich vooral voor de gek wanneer hij met triviale zaken als kabeltjes, dempertjes en cd spelers bezig is....

Volgens mij worden ook Jazz en zelfs Klassiek na- of ingemixt. De mooiste opnamen blijven die opnamen die ineens live op de band gezet worden en waar niet meer aan gekloot wordt. Komt helaas bijna niet meer voor. Als dit wel zo is wil ik dat graag horen.

Ik moet ook altijd erg lachen als ik recensies zie van apparatuur waarin gezegd wordt dat de zanger/zangeres zo lekker "in de huiskamer staat". Alsof er diepte in de opname zit. Dat moet er toch enorm ingemixt zijn dan. Probeer op een electronisch versterkt concert maar eens te horen dat de zanger voor de groep staat te zingen. Ook plaatsing van instrumenten vind ik live toch wel zeer lastig. En bij Klassieke concerten moet de akoestiek wel heel goed zijn om echte plaatsing waar te nemen, laat staan op je installatie.

"Als dit wel zo is wil ik dat graag horen". Welnu: kijk eens bij Mediatrack.nl. Die hebben akoestisch in balans opnamen (geen versterkers gebruikt tijdens de uitvoering), met zo weinig mogelijk microfoons, via bizarre mengtafels. Ben er een keer wezen kijken ivm een cursus. Hebben ook een eigen labeltje (Cobra records)met wat ze helemaal kop-staart produceren. Zeer de moeite waard (en als het ook nog eens je smaak van muziek is: zoveel te beter).

Lezers,

Bij voorbaat dank.

Groeten Roland

Als je voor jazz / fusion een serieus label zoekt: GRP.

Lezers,

Bij voorbaat dank.

Groeten Roland

Als je voor jazz / fusion een serieus label zoekt: GRP.

En voor jazz Blue Note, maar dat wist je natuurlijk al... :huh:

Zou het nou echt wel zo zijn dat er zoveel matige/slechte opnames uitgebracht zijn? Kan het ook niet aan de weergavesets liggen. Jullie kopen iets wat je goed vindt klinken en modificeert dan tegen de klippen op, zodat het niet meer lijkt op wat het geweest wordt. Ooooh, ik weet wel dat het er allemaal veel b

Als die kabeltjes en dergelijke toch niets uitmaken Joboton...

Praktisch vallen veel opnamen toch wel erg tegen. Je moet niet alleen geld willen verdienen maar ook liefde voor het vak hebben.

Groet.

Carl

Zou het nou echt wel zo zijn dat er zoveel matige/slechte opnames uitgebracht zijn? Kan het ook niet aan de weergavesets liggen. Jullie kopen iets wat je goed vindt klinken en modificeert dan tegen de klippen op, zodat het niet meer lijkt op wat het geweest wordt. Ooooh, ik weet wel dat het er allemaal veel b

Ik vind dit een leuk onderwerp, terwijl het probleem ook nog een verklaring heeft. Iedereen hoort op zijn eigen manier en kiest daarbij ook een installatie uit die lekker klinkt. ZO is het ook met mensen die muziek mixen en verwerken. Die hebben ook een persoonlijke smaak en misschien ondertussen ook wel een gehoorbeschadiging. Wat ook weer heel veel invloed heeft

Aan de andere kant moeten opnames voor het gros van de mensen gewoon heel goed klinken, niet alleen voor de audiofielen, het moet vooral op de radio goed klinken. Want daar pakken ze het meeste geld op, niet van die audiooten die ook weer allemaal een persoonlijke smaak hebben.

Ik heb remasters van AC/DC gehoord waar alle dynamiek uit gehaald is en die gewoon voor geen meter klinken. Hoor ik een collega zeggen die remaster klinkt veel beter. Ik bedoel maar. Muziek is zo persoonlijk, evenals smaak.

Mij is wel eens verteld hoe beter de installatie hoe beter goede opnames klinken, echter voor de slechte nou ja je snapt het wel.

Een goede opname maken is een kunst, en over al die zangeressen en zangers die per woord een hele toonladder willen zingen, dat vind ik ook zeer irritant, echter zijn er helaas ook mensen die dat kattegejank wel kunnen waarderen, en dat is maar goed ook.

ALs je eens wil ervaren hoe moeilijk het is om geluid te regelen, ga eens een het geluid doen voor een beginnend bandje of zo, misschien dat men dan begrijpt hoe moeilijk het is