tbenschop Posted 30 december 2005 Report Share Posted 30 december 2005 Mijn Marantz PM-80 heeft het van de een op de andere dag begeven, dat wil zeggen: het linker kanaal stottert (zeer regelmatig en snel). Het rechter doet het nog prima. Het probleem doet zich voor bij alle inputs die ik gebruik (CD, DVD, etc.), en zelfs door de koptelefoon hoor ik dezelfde stotter. Ik ben niet erg bedreven met het repareren van versterkers, maar hoop dat iemand van jullie mij een tip kan geven zodat ik het probleem toch zelf kan proberen te verhelpen en reparatiekosten kan uitsparen. Alvast bedankt voor reacties! Edit: Na even beter geluisterd te hebben: het is geen gestotter, maar een dikke distortion! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 30 december 2005 Report Share Posted 30 december 2005 Klinkt als een probleem met de pot, dat is afgezien van balans / toonregeling Link to comment Share on other sites More sharing options...
tbenschop Posted 30 december 2005 Author Report Share Posted 30 december 2005 Bedankt voor het antwoord. Ik denk dat je 'Source Direct' bedoelt (de Bypass waar je het over hebt). Deze staat bij mij eigenlijk altijd aan, maar dus nog steeds hetzelfde probleem. Dan zit er inderdaad niets anders op hem open te maken.. Ik ben benieuwd.. Het lijkt me namelijk niet een loszittend solderingkje, want dan hoor je toch geen gestotter? Dat zou betekenen dat het de twee verbindingen (die dus normaal verbonden zijn dmv soldeer) nu loszitten en razendsnel tegen elkaar aan komen en weer loskomen... Ik vrees dat het wat anders is.. Maar ik ga hem na nieuwjaar maar eens openschroeven. Iemand een idee waar ik naar moet kijken? Ik heb nog nooit een versterker open bestudeerd... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 30 december 2005 Report Share Posted 30 december 2005 Als je losse solderinkjes gaat controleren, controleer dan vooral even de solderingen van de uitgangsrelais naar de luidsprekers. Deze willen wel eens los gaan zitten door dat de spoel in het relais vaak erg warm word. En dat in combinatie met het getik van het relais bij in en uitschakelen, kan een losse soldering ontstaan. Het relais zelf kan ook slecht contact maken. Dit kun je goed controleren door het volume even heel snel open en dicht te draaien met muziek. Of even tikken met een schroevendraaier op de relais. Maar ik denk dat het een losse soldering is. Kan ook een soldering van een weerstand zijn. Het beste kun je even met een loep de solderingen controleren. Dan kijk je of er breukkringen in de solderingen aanwezig zijn, en deze soldeer je dan door. Groeten Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 30 december 2005 Report Share Posted 30 december 2005 Quote Het lijkt me namelijk niet een loszittend solderingkje, want dan hoor je toch geen gestotter? Dat kan heel goed hoor. Een losse soldering op bijvoorbeeld een klein weerstandje kan heel snel contact maken en verliezen. Dit hoor je dan als een hele snelle aan en uitschakeling. Of tijdelijk gekraak wat dan ineens weer verdwijnt als de weerstand weer contact maakt. De zwarte blokjes op de foto zijn de uitgangsrelais van de PM80. Controleer hier maar even de solderingen van. Groeten Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 30 december 2005 Report Share Posted 30 december 2005 Hier is iemand de relais van de PM80 aan het reinigen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 30 december 2005 Report Share Posted 30 december 2005 En hier wijst hij met de schroevendraaier de spoel van het relais aan. Deze worden vrij warm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tbenschop Posted 31 december 2005 Author Report Share Posted 31 december 2005 Bedankt voor je uitgebreide reaktie, Edwin. Na beter te hebben geluisterd is het eigenlijk meer een dikke distortion dan gestotter. Maar ik zal eens kijken of ik losgeraakte solderinkjes kan vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 31 december 2005 Report Share Posted 31 december 2005 Suukses ermee! DIY rules! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts